Leikkinurkka
touko 15, 20:42
3 viestiä | Kuunliekki

07.10.2013 12:57 #1 :: max
Avaruusooppera-ketju
Ajattelin perustaa oman ketjun tälle mahtavalle alagenrelle, jota monet rakastavat vihata. Esim. Juhani Hinkkanen aloittaa esittelynsä näin: "avaruusooppera, jota usein käytetään kaiken sen synonyyminä, mikä science fictionissa on huonoa, mikä on roskaviihdettä". :smile:Wikipedia määrittelee avaruusoopperan avaruuteen sijoittuvaksi tieteiskirjallisuudeksi, jossa korostuu romanttinen (tai jopa melodramaattinen) seikkailutunnelma realistisen tieteellisyyden sijaan. Jos mainitsee tv-sarjoista Star Trekin tai elokuvista Star Warsin, niin varmasti kaikki kirjoja lukemattomatkin ymmärtävät mistä on kyse verrattuna (sanon nyt näin arvottavasti) kuivempaan sci-fiin.

Alastair Reynolds on toki Suomessa tunnettu (joskin hänkin aika tiedepainotteinen keskivertoon avaruusoopperaan verrattuna), mutta muuten varsinkin uudempaa avaruusoopperaa on suomennettu melko surkeasti, mikä ei sinänsä ole yllättävää kun miettii suomennustilannetta ylipäänsä. Sci-fifanit ovat kuitenkin yleensä varsin kielitaitoisia ja varmasti täältäkin löytyy monia, jotka avaruusoopperaa fanittavat. Joten tässä voi keskustella kaikesta kivasta avaruusoopperasta!

Ainakin itse kaipaan myös suosituksia. En ole tosin lukenut kaikkia alan klassikoitakaan, varsinkin Peter F. Hamiltonin ja David Weberin kirjat kutkuttavat tällä hetkellä, hankin niitä hiljattain e-kirjoina. Reynoldsin lisäksi pidän itse varsinkin John Scalzista, mutta heiltäkään en ole kaikkia kirjoja lukenut. Uusista sarjoista aloitin juuri James S.A. Coreyn Expanse-sarjan, jota GRRM:kin on hehkuttanut. Voin myös myöntää olevani kiinnostunut myös Star Wars-kirjoista, vaikka Zahnin pääteoksia lukuunottamatta niitä väheksytäänkin aika ahkerasti. Mutta tässä ketjussa niitäkin saa hehkuttaa häpeämättä!
Muokannut 07.10.2013 12:58 max

07.10.2013 13:18 #2 :: Knox Gargol

• Dragan hahmo
  • Dragan

07.10.2013 14:15 #3 :: Dragan
Avaruusooppera-ketju
Minä olen avaruusoopperan suurkuluttaja. Aihepiiristä, tai siitä mitä itse aihepiiriin määrittelen, löytyy hyviäkin kirjoja. Esimerkkeinä moisista sanoisin John Sclazin Old Man's War ja Lois McMaster Bujoldin Shards of honor, jotka molemmat käynnistävät moniosaiset sarjat.
Muokannut 07.10.2013 14:27 Dragan

07.10.2013 15:39 #4 :: max
Avaruusooppera-ketju

Knox Gargol kirjoitti: Itse olen kuullut käytettävän termiä avaruusfantasia, etenkin Star Warsin kontekstissa.

Se on hyvä termi myös ja kuuluu varmasti siihen aihealueeseen mitä tällä ketjulla haen, ettei ihan joka sarjalle tarvitse omaa ketjua perustaa, avaruusooppera (space opera) on itselleni se tutumpi. Ja ehkä myös siinä mielessä kattavampi, että ainakin itseni kaltaiselle lukion pitkän fysiikan hädin tuskin läpitaistelleelle ei-matematiikkanerolle monien avaruusoopperakirjojen visiot tuntuvat kuitenkin tieteellisiltä fantastisuuden sijaan. :tongue:

Old Man's War jatkaa kyllä hienosti Heinleinin perinnettä, jatko-osia en ole vielä lukenut, mutta kiinnostus on kova. Bujold on itselleni myös sivistyksen suuria aukkoja Hugo-palkintoineen. Aloittelin Kunnian sirpaleita, kun se suomennettiin, mutta se jäi kesken jostain syystä mitä en muista. Falling Free on ilmeisesti Bujoldin itse suosittelema ensimmäinen osa (sisäisen kronologian mukaan) ja sitä pitää joskus kokeilla.

Eli siis avaruusfantasia- ja avaruusoopperafanit ja aiheeseen liittyvät jutustelut ja uutiset tänne! :smile:

• Eija hahmo
  • Eija
    Varjoinen

07.10.2013 17:48 #5 :: Eija
Avaruusooppera-ketju
Avaruusooppera on tosi virkistävää lukemista minulle ja en roskaviihteeksi sitä tituleeraisi – älykästäkin sisältöä niistä löytyy enemmän tai vähemmän. Erittäin suositeltavia on Iain M. Banksin Kulttuuri –sarjan kirjat sekä Dan Simmonsin Hyperion sarja. Pidin myös paljon Vernor Vingen Linnunradan ääret ja Taivaan syvyydet kirjoista, joissa tarinaa kerrotaan muukalaisrodunkin näkökulmasta. Ray Bradburin Marsin aikakirjat voi kai laskea avaruusoopperaksi, joka myös viehätti kun sen muinoin luin – tarinat koostuvat novelleista, mutta nivoutuvat hyvin yhteen. Uusintaluku olisi siitäkin paikallaan.

Muokannut 07.10.2013 18:11 Eija

• Jussi hahmo
  • Jussi

07.10.2013 19:30 #6 :: Jussi
Avaruusooppera-ketju
Paras lukemani avaruusooppera on Stephen R. Donaldsonin suomentamaton viisiosainen Gap-sarja . Fantasiakirjailijana paremmin tunnettu Donaldson pitää sitä päätyönään. Sarjan tiedepuolta on joskus moitittu, mutta humanistina puutteet menivät minulta ohi. Gapissä on erittäin hyvää hahmonkuvausta/kehitystä, kiehtovan synkkä tulevaisuuden maailmankaikkeus ja kiinnostava tarina.

Ongelmana on kuitenkin jatkuvajuonisen sarjan alku. Ensimmäinen osa on varsin heikko ja hyvin eri tyylinen kuin myöhemmät. Itse annoin sille ainoastaan kolme tähteä tietokannassa. Gap saavuttaa täyden potentiaalinsa vasta kolmannessa kirjassa. Tästä osasta lähtien kerrontatyyli on sama kuin Martinin Tulen ja jään laulussa: lukujen nimenä on aina näkökulmahenkilön nimi, näitä on paljon ja ne vaihtuvat jatkuvasti.

Alun pienimuotoinen tarina laajenee lopussa eeppisiin mittoihin, kun koko ihmiskunnan kohtalo on vaakalaudalla. Ensimmäisen osan perusteella Gapiä ei voisikaan kutsua avaruusoopperaksi. Sarjan juoni muuten pohjautuu Richard Wagnerin Nibelungin sormus -oopperoihin. :wink:Pitää vielä sanoa, että kirjojen nimet ovat hienoja.

Olen pitkään suunnitellut Walter Jon Williamsin suomentamattoman Dread Empire's Fall -avaruusoopperan kokeilemista. Esimerkiksi George Martin kehui sitä kovasti, ja olen tykännyt paljon kaikesta Williamsilta lukemastani.

"Interstellar adventure has a new king, and his name is Walter Jon Williams." – George R. R. Martin

20.12.2013 11:59 #7 :: max
Avaruusooppera-ketju
Star Warsin puolelta Zahnin uutuus Scoundrels oli mukavan letkeää seikkailumenoa, mutta muut tämän vuoden SW:t on jättäneet vähän kylmäksi.. Kenobi oli jopa pieni pettymys. Razor's Edge sitä kuuluisaa peruskauraa... Muuten olen lähinnä kahlannut Weberia läpi, mutta joillekin uutuuksillekin on jäänyt aikaa.

Eija kirjoitti: edit// Niin ja tietysti Hannu Rajaniemen Kvanttivaras-trilogiaa kannattaa kokeilla. Minulle se on ollut tähän asti ilmestyneiden osalta upea kokemus.

Luin ekan osan silloin kun se ilmestyi, vieläpä tavoistani poiketen suomeksi koska tiesin sen vaikeaksi, enkä kauheasti saanut siitä irti, kun putosin kokoajan kärryiltä.. Sama juttu on nyt käymässä tuon vuoden parhaaksi avaruusoopperaksi kehutun Ancillary Justicen kanssa, liian korkealentoista minun makuun ja taitaa jäädä kesken. Onko kukaan lukenut sitä vielä? Sen sijaan James S.A. Coreyn Expanse-sarja, jonka kolmatta osaa nyt luen, on ainakin tähän asti ollut ihan mahtavaa menoa!!!
Muokannut 20.12.2013 12:07 max

20.12.2013 13:22 #8 :: Moonlord
Avaruusooppera-ketju
Kun ajattelee että avaruusooppera on ihan suosikkigenreni niin oikein hävettää kuinka vähän olen lukenut sitä...

Jo edellämainittujen Timothy Zahnin Star Wars kirjojen (Thrawn-trilogia) ja Alastair Reynoldsin kirjojen lisäksi suosikkejani ovat William R. Forstchenin Wing Commander kirjat. Parhaimmillaan aivan loistava kirjoittaja. Parhaana End Run joka kertoo uhkarohkeasta hyökkäyksestä Kilrathin kotimaailmaan. Toiseksi paras on Fleet Action joka kertoo vakoilu-aluksen lähettämisestä Kilrathin alueelle. Action Stations ja False Colors ovat heikompia, mutta keskitasoa silti.

Hiljattain tuli luettua Evan Currien hieno Odyssey One trilogia (nelososa ilmestyy ensi vuonna). Into the Black kertoo ihmisten ensimmäisestä matkasta vieraisiin tähtiin aluksella, joka muistuttaa tutkimusaluksen sijaan lähinnä lentotukialusta. Sieltä he löytävät muita ihmisiä, jotka ovat murhanhimoisten Drasien hyökkäyksen kohteena eivätkä voi olla sotkematta itseään mukaan soppaan. Lisää samaa The Heart of Matter kirjassa ja kolmas osa Homeworld kertoo siitä kun Drasit löytävät maapallon ja hyökkäävät tänne. Hienoa militaristista scifiä jossa avaruustaistelujen höysteeksi maataistelujakin (haarniskoiduissa älyasuissa). Infot näistä näemmä puuttuvat englanninkieliseltä puolelta, laitanpa infot vielä tänään.

ps. Donaldsonin Into the Gap sarjan eka osa oli niin heikko että jätin sarjan siihen. Ällöttävä raiskaaja päähenkilönä. Mutta jospa tässä pitää vielä tutustua jatkoonkin...
Muokannut 20.12.2013 13:29 Moonlord

• Dragan hahmo
  • Dragan

20.12.2013 13:30 #9 :: Dragan
Avaruusooppera-ketju
Mikäli kevyenpää militaristista avaruusscifiä kaipaa, niin Jack Campbellin nimissä kirjoitetusta The Lost Fleet-sarjasta löytää hyvää viihdettä. Sarja pitemmänpäälle alkaa toistamaan itseään, mutta on kokeilemisen arvoinen yhtäkaikki.

Kirjailijan wikipediasivu
Muokannut 20.12.2013 13:31 Dragan

20.12.2013 13:47 #10 :: Moonlord
Avaruusooppera-ketju
Mikäli avaruusooppera kelpaa muussakin formaatissa kuin kirjana niin on pakko suositella Legend of the Galactic Heroes -animesarjaa joka kertoo kahden valtakunnan taistelusta. Kymmeniä tuhansia aluksia ja miljoonia miehiä käsittävät armadat kohtaavat eeppisissä taisteluissa kun preussilaistyylinen galaktinen imperiumi ja siitä pari sataa vuotta aiemmin eronnut vapaiden planeettojen liitto mittelevät voimiaan. Pääosissa nuoret strategianerot jotka nousevat pikkuhiljaa johtajiksi. Katsottavaa riittää sillä pääsarja on 110 jaksoa pitkä ja jatkosarjoista tulee 52 jaksoa ja 3 elokuvaa lisää.
Muokannut 20.12.2013 13:48 Moonlord

21.12.2013 01:27 #11 :: Echramath
Avaruusooppera-ketju
Ketjun lukijoita saattaa huvittaa Race for the Galaxy -korttipeli, jossa askarrellaan galaktista imperiumia ja mukana ovat kaikki mahdollisesti klisheet (kuten planeetat "Uusi Maa" ja "vanha Maa"). Pelinä se on eräs parhaista, Boardgamegeekin mukaan maailman 20. paras, en kyseenalaista. Hieman monimutkainenhan se on opetella.

Myös Daft Punkilla on oma planeetta!

Kerrassaan harmillista, että niitä David Brinin Uplift-kirjoja ei ollut suomeksi enempää kuin olin herkässä iässä. Tähtisumu täyttyy meni ainakin ihan täydestä! Olisi kai niitä osannut siihen aikaan toki lukea jo englanniksikin...
Muokannut 30.12.2013 19:18 Echramath

21.12.2013 08:23 #12 :: Moonlord
Avaruusooppera-ketju

Niinpä. Itse pidin kovasti Tähtisumu täyttyy kirjasta. Nyt hiljattain kuuntelin Uplift kirjat läpi äänikirjoina ja yllätyksekseni pidin kaikista muista osista vielä enemmän kuin tuosta ainoasta suomennetusta. Suosikkeina 3. osa Uplift War ja viimeinen eli 6. osa Heaven's Reach. Mielenkiintoinen maailma ja kirjat olivat kivasti kaikki vähän erilaisia teemoiltaan.

Asimovin Säätiö-kirjat olivat myös nuoruuden suosikkejani, mutta valitettavasti niistä oli aika ajanut vähän ohitse kun tsekkasin ekan osan uudestaan hiljattain. Sellaista pikkunokkelaa puuhastelua mutta myös naiivia.

21.12.2013 11:15 #13 :: max
Avaruusooppera-ketju

Itsekään en erityisemmin pidä Asimovin kirjoista, tosin en siksi että ne olisi naiiveja (eikö avaruusoopperan kuulu olla), vaan päinvastaisesta syystä eli koska ne tapaa hapuilla sinne kovan scifin asiallisen kuivuuden suuntaan...

Race for the Galaxy-pelin lisäosissa viittaukset muuten vaan lisääntyy, jossain niistä oli suoria Star Wars-lainojakin. En muista kun omistan itse vain tuon peruspelin.. Itse saan lautapeleistä eniten avaruusoopperatunnelmaa kuitenkin suomalaisesta pelistä.. Eclipse .
Muokannut 21.12.2013 11:16 max

Riiviö
30.12.2013 13:12 #14 :: H.C.
Avaruusooppera-ketju
Aloitin joulun alla Jussin kehuman Stephen Donaldsonin Gap-sarjan lukemisen kun kaksi ensimmäistä osaa (samoissa kansissa) vihdoin saapui tilauksesta. Kolmas osa oli jo jonkin ajan odottanut hyllyssä ja nyt pääsin siihenkin käsiksi. Alku ei tosiaan ollut kaikkein milenkiintoa herättävin, vaikkei nyt ihan huonokaan ollut, mutta toinen osa imi mukaansa jo sellaisella voimalla että harvoin tulee jäätyä yhtä pahasti koukkuun. Donaldson osaa selvästi luoda erittäin mielenkiintoisia henkilöhahmoja ja kasvattaa juonta hiljalleen aina vaan mielenkiintoisemmaksi. Pidän todella paljon!! Katsotaan mihin tämä menee.

Muuten olen pitänyt paljon Iain M. Banksin kirjoista, varsinkin Kulttuuri-sarjan Muista Flebasta ja itsenäinen Against a Dark Background ovat tehneet suuren vaikutuksen. Samoin Dan Simmonsin Hyperion-sarja oli todella hyvä. M. John Harrisonin The Centauri Device ansaitsee maininnan vaikkei Harrisonin parhaimmistoa olekkaan ja muutenkin aika lukijaepäystävällinen kirja. Se oli kuitenkin sellainen joka on jäänyt kaivelemaan mieltä ja joka on ihan pakko joskus lukea uudestaan. Alastair Reynoldsin kirjoissa on välillä todella mielenkiintoisia ideoita, mutta tuntuu että mitä enemmän häneltä olen lukenut, sitä enemmän myös ärsyynnyn typeristä henkilöhahmoista tai juonenkäänteistä.

Coreyn Leviathan Wakes oli hyvä ja aika hauskakin. Caliban's War taas ei erityisemmin säväyttänyt - tuntui että koko mielenkiintoinen pääjuoni, jota ensimmäisessä osassa kaivettiin esiin, sivuutettiin kahta viimeistä sivua lukuunottamatta ja koko homma keskittyi tylsän sivujuonen ratkomiseen. Pitää lukea Abaddons Gate jossain vaiheessa että voi muodostaa mieleipiteensä Expansesta.

Dread Empire's Fall on itsellenikin pariin otteeseen tullut vastaan kun olen etsiskellyt uutta lukemista - vaikuttaa ihan mielenkiitoiselta. Ancillary Justicen ajattelin myös lukea jossain vaiheessa. Ja John Scalzin kirjatkin kiinnostavat. Onko joku lukenut Paul McAuleyn Quiet War kirjoja? Ovatko mistään kotoisin?

• Jussi hahmo
  • Jussi

03.01.2014 11:43 #15 :: Jussi
Avaruusooppera-ketju

H.C. kirjoitti: Alku ei tosiaan ollut kaikkein milenkiintoa herättävin, vaikkei nyt ihan huonokaan ollut,

Joo, ei minustakaan The Real Story huono kirja ollut, vaikka viestistäni saattoi sellaisen kuvan saada. Ihan OK luettavaa, mutta Donaldsonin standardeilla heikoimmasta päästä. Selvästi huomaa, että Real Story oli alun perin tarkoitettu yksittäiseksi pienoisromaaniksi, kunnes kirjailija päätti käyttää sitä eeppisen avaruusoopperan avauksena.

Ylistykseni Gap-sarjalle kannattaa suhteuttaa siihen, että Stephen Donaldson on yksi suosikkikirjailijoistani. Thomas Covenantin kronikka saattaa olla paras lukemani fantasiasaaga Tarun sormusten herrasta jälkeen. En voi lopullisesti sanoa, koska syksyllä ilmestynyt kymmenes eli viimeinen osa The Last Dark odottaa vielä hyllyssä.

Gap Cycle ei ole mikään yleisesti rakastettu eepos. Se ei ollut myyntimenestys vaan kirjailijan heikoiten kaupaksi käynyt sarja, jos salanimellä julkaistuja mainstream-dekkareita ei lasketa mukaan. Toisaalta jotkin Thomas Covenantia inhonneet lukijat ihastuivat Gapiin, sillä kirjoitustyyli on varsin erilainen.

26.01.2014 08:22 #16 :: Moonlord
Avaruusooppera-ketju
Tämä ei nyt ole ihan perinteistä avaruusoopperaa, vaan puoliksi myös kovaa scifiä. Eli viimeksi tuli kuunneltua äänikirjana...

Roger Macbride Allenin Hunted Earth 1 - The Rings of Charon ja Hunted Earth 2 - The Shattered Sphere

Juoni oli idealtaan todella kutkuttava. Ihmisten ensimmäinen gravitaatiokokeilu käynnistää tapahtumasarjan jonka seurauksena osittain orgaaninen/osittain koneläy kaappaa Maapallon toiseen aurinkokuntaan ja laittaa pienen mustan aukon tilalle. Aurinkokuntaan jääneet siinä sitten ihmettelevät että mitä tapahtui ja onko mahdollista paikallistaa maapallo ja korjata tilanne. Samalla asteroideiksi naamioituneet olennot heräävät ja aloittavat matkan kohti aurinkokunnan muita planeettoja...

Muutamin paikoin oli vähän turhaa jaarittelua, eivätkä kaikki henkilöhahmotkaan olleet kovin kiinnostavia, varsinkin naked purple-liike oli aivan turha lisä, mutta tuo kaikki jää mielenkiintoisen juonen taakse. Hyvää kovaa scifiä.

01.02.2014 11:55 #17 :: max
Avaruusooppera-ketju
Olen 'hyvisten puolella' ja en ihan kauheasti fanittanut kehuttua Darth Plagueista, mutta tämä uusi Star Warsin 'pahissarjan' kirja Darth Maul: Lockdown on erittäin hyvä, ja suosittelen sitä muillekin kuin sithfaneille. Varmaan kaikki Star Wars-fanit lukee kirjan joka tapauksessa, koska Empire and Rebellion 2:sen lisäksi muuta ei ole ennen uutta trilogiaa tarjollakaan, mutta täytyi kuitenkin mainostaa, koska yllätyin täysin kirjan tasosta. Schreiberin edellinen kirja Death Troopers kun oli melkoista höttöä..
(Täytyy tosin varoittaa että sen tapaan, Lockdown on varsin raju SWEU-kirjaksi.)
Muokannut 01.02.2014 12:00 max

Riiviö
24.02.2014 09:02 #18 :: H.C.
Avaruusooppera-ketju

max kirjoitti: Jätin Ancillary Justicen eilen kesken. Ellei joku vakuuta minulle että se muuttuu paremmaksi, ulkomaisten kommenttien perusteella ei muutu. Taitaa vaan olla Le Guinista ja vastaavista tykkäävien juttu, kansi hämäsi. Takaisin Abaddon's Gaten pariin...

Joo, ei muutu paremmaksi, melkein päinvastoin. Luin kirjan enkä pitänyt. Alkupuolella jaksoi mielenkiinto vielä jotenkin pysyä ja kirjan maailma oli suht mielenkiintoinen, mutta loppupeleissä kirja oli sekava, tylsä ja loppu suorastaan typerä. Tämä jäi multa nyt tähän, en odota jatko-osia.

Gapin pari vikaa osaa odottaa jo lukemista, joten kohta niiden pariin.

09.03.2014 11:53 #19 :: max
Avaruusooppera-ketju
Ensin surullinen uutinen.. Ehkäpä paras Star Wars-kirjailija Zahnin lisäksi eli Aaron Allston on kuollut sydänkohtaukseen.

Vähän positiivisempana uutisena viimeinen Star Wars EU kirja ennen uusia leffoja on nyt ulkona (Empire and Rebellion 3, joka olisi keskittynyt Lukeen on ilmeisesti peruttu) - Honor Among Thieves, ja olihan se pakko lukea heti. Haikea olo.. Tämä James S.A. Coreyn kirja keskittyy Han Soloon. Han Solo-kirjat on usein suosikkejani EU:ssa ja tämä ei ollut poikkeus, vaikkei ihan niin mahtava kuin odotin. Pidin Leiaan keskittyneestä ykkösosasta ehkä enemmän, mutta tämän kyllä tunnisti tekijöidensä näköisesti ja oli hyvin viihdyttävä alusta loppuun. Lähinnä se jäi harmittamaan, että EU hiipui jonkun kunnon jatkuvan tajunnanräjäytysjuonen (tai ylipäänsä pidemmän juonen tyyliin New Jedi Order/Legacy of Force/Fate of Jedi) sijaan tällaisiin suht mukaviin perusseikkailuihin, mutta ilmeisesti kirjauniversumin tyssäys tuli kirjailijoillekin vähän yllätyksenä..
Muokannut 09.03.2014 11:53 max

Riiviö
19.05.2014 11:19 #20 :: H.C.
Avaruusooppera-ketju
Gap on nyt luettu, ikävä kyllä. Tätä olisi lukenut miellään vielä pitkään! Kiitos paljon Jussille siitä että suositteli sarjaa.

Pidin todella paljon sarjan juonesta ja henkilöhahmoista ja kirjojen synkkyydestä. Sarja oli todella koukuttava ja viihdyttävä, täynnä petoksia ja juonitteluja. Erityisesti pidin siitä miten eri hankilöt ja tahot usein arvailivat väärin tapahtumia ja toisten tekemisiä ja toimivat sen mukaan. Meno oli yleensä lohdutonta ja raakaa. Tällaista olisi mukava lukea enemmän.

On ehdottomasti parhaita oopperoita joita olen lukenut, ellei paras.
Muokannut 19.05.2014 11:20 H.C.
Tykkännyt: Jussi

Valvojat: RinjaEmelie