• Ansa hahmo Kirjoittaja
  • Ansa
    Tähtipilotti

11.10.2013 21:10 #1 :: Ansa
Mikä saa sinut lukemaan?
Tuossa, kun lueskelin Scott Lynch ille omistettua ketjua, tulin pohtineeksi yhtä kysymystä. Mikä saa teidät lukemaan juuri sen kirjan, jonka lainasit/ostit? Onko se kirjan nimi, tekijä, kansikuva, takakannen teksti vai arvostelut? Jätätkö jonkun näistä huomiotta kirjaa valitessasi?

Useimmiten pyrin siihen, että en lue hirveästi arvosteluja mistään ja saatan poimia kirjan pelkästään nimen perusteella. Toisaalta kansikuvallakin on oma vaikutuksensa ja tietenkin takakannen tekstin saatan lukea, jos kansi ei heti saata minua siihen tunteeseen, että tämä on pakko lukea. Tietenkin tunnettujen tekijöiden, joiden kirjoja olen saattanut lukea aiemminkin, nimekkeitä tulee luettua muutenkin. Muutaman kerran olen napannut kirjan kirjastosta sen tähden, että olen lukenut siitä arvostelun täällä Risingissa. Seuraava askel on lukeakin ne kirjat, jotka odottavat, että tarttuisin niihin... jonain päivänä.

11.10.2013 21:23 #2 :: celeblith
Mikä saa sinut lukemaan?
Yleensä nimen tai ennestään tutun kirjailijan perusteella tulee helpoiten valittua kirjoja. Sitten harmittavan paljon vaikuttaa kansi, jos kansi ei miellytä saattaa joskus jäädä hyväkin kirja lukematta. Takakannen luen oikeastaan aina, sillä saa karsittua muuten liian suureksi kasvavaa kirjapinoa :lol:

Joskus taas on kuullut niin paljon puhetta jostain kirjasta, että on vain pakko ottaa selvää millainen se on.

Mutta paras tapa etsiä luettavaa on mennä vaeltelemaan kirjaston hyllyjen väliin ja liuúttaa sormea pitkin kirjan selkiä ja pysähtyä kun jokin pistää silmään ja tutkia tarkemmin kelpaako se vai jatkaako matkaa :cheesy:

• Ansa hahmo Kirjoittaja
  • Ansa
    Tähtipilotti

11.10.2013 21:29 #3 :: Ansa
Mikä saa sinut lukemaan?
Kirjastoavustajana olen myös huomannut sen, että kirjoja hyllyttäessä tulee sellainen tunne "hei, tää vaikuttaa ihan hyvältä", ja sitten se päätyy minun lainattavaksi. Toinen tapaus on taas, kun olin muovittamassa kirjoja, että siinäkin kohtaa huomasi mielenkiintoisia tapauksia ja niihin oli pakko laittaa varaus.

Yleensä kirjastossa ja miksei myös kirjakauppaankin mentäessä (vaikka ostan suurimman osan englanninkielisistä kirjoista netin kautta) en pahemmin löydä mitään luettavaa, kun en jaksa selata kaikkea. Useimmiten etsin tarkoituksella jotain tiettyä. Muutenkin hyllyssä on sen verran kirjoja, että pitäisi ne lukea pois alta. Joistain taas voisin luopua ihan hyvällä.

• Rinja hahmo
  • Rinja
    Aavevelho

11.10.2013 21:49 #4 :: Rinja
Mikä saa sinut lukemaan?
Risingin kautta tiedän aika paljon suomeksi ilmestyvistä fantasiakirjoista. Suosituksiin ja kiittäviin (tai vastaavasti vähemmän kiittäviin) arvioihin törmää täällä päivittäin, joten tietoa ja ennakkomielipiteitä kirjoista kertyy ihan huomaamatta. Uutuuksien ja ilmestyvien listojakin tulee selailtua silloin tällöin, ja niistä bongailen etenkin romanttista kirjallisuutta ihan vaan yleisvaikutelman perusteella (eli jos nimi, kansi ja genreluokitus vaikuttavat lupaavilta, vilkaisen takakansitekstiä ja todennäköisesti jo olemassaolevaa Q_Blackin arvostelua :wink: ). Tuttujen kirjailijanimien teoksiin tutustun tietysti ihan järkiään.

En muista, milloin olisin viimeksi poiminut mitään kirjastosta/kirjakaupasta mukaan ihan vaan kirjan nimen tai kannen perusteella. Tiedän käytännössä kaikesta fantasiasta jo jotain ennestään, tai jos ei soita mitään kelloja niin sitten jää hyllyyn. Toisin sanoen luotan kirjavalinnoissa lukemiini ja kuulemiini arvioihin tätä nykyä. En koe, että kansi tai nimikään vaikuttaisivat kauheasti valintoihini yksinään, mitä nyt hyvistä arvioista huolimatta voin suhtautua vähän epäluuloisesti kirjoihin, joiden kansi ja nimi eivät lainkaan heijasta itseäni kiinnostavia genrejä. Minulla on nykyisin kovin vähän aikaa lukea, ja silloin kun luen, luen mieluusti sellaista mistä tiedän melkoisen varmasti pitäväni (eli etusijalla tuttujen kirjailijoiden teokset ja hehkutettu laatufantasia, joka vaikuttaa istuvan makuuni).

EDIT: Tarkennan sen verran, että paradoksaalisesti luen melkoisen vähän varsinaisia arvosteluja. Yleensä varovasti vilkaisen niistä alkuesittelyn ja loppuyhteenvedon (jotka eivät aina ole olemassa mutta joiden olisi tietysti hyvä olla) tai en lue ollenkaan, jolloin tietooni tulevat arviot ovat siis vain lyhyitä mainintoja kirjan hyvyydestä/huonoudesta.
Muokannut 12.10.2013 10:22 Rinja

• Emelie hahmo

12.10.2013 08:44 #5 :: Emelie
Mikä saa sinut lukemaan?
Aika usein takakannen teksti on se, jonka perusteella teen lukupäätöksen. Tietysti tutun kirjailijan kirjaan tarttuu helpommin takakannen tekstistä tai kannen kuvasta välittämättä.

Aika harvoin jätän kirjoja kesken, vaikka tarina ei miellyttäisikään. Mutta lähinnä minut saa lukemaan ja jatkamaan jo aloittaman kirjan lukemista se, että tarinassa itsessään on jokin ominaisuus, joka vetää puoleensa, ja että se mahdollistaa johonkin toiseen maailmaan sukeltamisen, paneutumisen jonkun toisen ihmisen/hahmon/tekijän kohtaamiin asioihin, ja hetken aikaa voi unohtaa omat todellisen maailman velvollisuudet.

Arvosteluja tulee harvemmin luettua, lähinnä tiedustelen ihmisten mielipiteitä asiasta (ei siis mitään kauhean syvääluotaavaa analyysia). Minulla on joidenkin ystävieni kanssa samanlainen kirjamaku, ja heidän mielipiteensä vaikuttavat aina välillä kirjojen valintaan ja niiden lukemiseen. Eli tässä mielessä ennakkohype vaikuttaa.

Ansa kirjoitti: Yleensä kirjastossa ja miksei myös kirjakauppaankin mentäessä (vaikka ostan suurimman osan englanninkielisistä kirjoista netin kautta) en pahemmin löydä mitään luettavaa, kun en jaksa selata kaikkea. Useimmiten etsin tarkoituksella jotain tiettyä.

Minulla on sama. Kirjastosta on hankala löytää sattumalta mitään uutta ja kiinnostavaa, samoin kuin verkkokirjakaupassa. Muutenkin yritän välttää turhia kirjaostoksia, joten ostan vain ne kirjat, joista tiedän pitäväni.

• Tapsa hahmo
  • Tapsa
    Vampyyri

12.10.2013 09:58 #6 :: Tapsa
Mikä saa sinut lukemaan?
Aika monin eri tavoin tulee tartuttua kirjoihin. Yksi tapa on se, että kirja vain on "pinnalla" jostain syystä, vaikkapa filmatisoinnin ensi-illan vuoksi tai jos se on vain muuten vain suosittu. Silloin saatan kuulla kirjasta ja lukea hypetystä. Ja oikeastaan yksikin kirjoitettu juttu jostain kirjasta riittää, jos se vain saa sen kuulostamaan minua kiinnostavalta. Tässä vaiheessa tsekkaan Risingin tietokannasta, millainen kirja on kyseessä, ja jos se edelleen vaikuttaa kiinnostavalta, lisään sen lukulistalleni.

Toinen tapa on se, että joku suosittelee. Tätä oikeastaan tapahtuu aika harvoin. Mutta olen tarttunut kirjoihin sen takia, että tiedän jonkun muun pitävän siitä.

Kolmas on se, että olen lukenut samalta kirjailijalta muuta tuotantoa ja pitänyt siitä niin paljon, että haluan tutustua kirjailijan muihinkin teoksiin siinä toivossa, että ne ovat yhtä hyviä. Tätä tapahtuu varsin paljon. On turvallisempaa lukea saman kirjailijan teoksia kuin avata uusia maisemia.

Jotkut kirjat päätyvät tutkaani siten, että haluan varta vasten tietyntyyppistä kirjallisuutta ja etsin sitä netistä. Ja olenpa löytänyt kirjoja TVTropesia selailemallakin.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut

12.10.2013 12:26 #7 :: Sapfo
Mikä saa sinut lukemaan?
Pako arjesta. Tarve etsiä jotain uutta ja saada ideoita.
Nollaan itseni joka ilta lukemalla.
Olen hyvin genre uskollinen, olen huomannut.
En pidä pakkopullasta, vaan lukemisen täytyy olla viihdettä, kevyttä ja helposti ymmärrettävää.
Saatan lukea kolmea kirjaa samaan aikaan, usealla kielellä.
Kirjat päätyvät käteeni takakannen (ensisijaisesti) ja ulkoasun perusteella. Nimikin on tärkeä. Minua ei kiinnosta kirjan saamat arvostelut, teen loppujenlopuksi itse oman arvosteluni.

12.10.2013 21:57 #8 :: The Big Bad Wolf
Mikä saa sinut lukemaan?
Kansi ja nimi harvemmin. Takakantta luen tuskin koskaan, sillä liian usein olen saanut aivan väärän kuvan. Jos etsimällä etsin luettavaa, turvaudun yleensä risingiin. Luen arvosteluja ja vilkaisen läpi keskiarvotähdet.

Kirjailija on usein merkittävä. "Hei, tämä tyyppihän taisi jotain mainita tästä toisesta kirjasta..." "Jes, taas uusi Riordan!" tai "Hmm... Rowling taitaa olla aika suosittu. Voisi kokeilla."

Random hyllyjen väliin eksyminen ja sormella summamutikassa suuntaan x osoittaminen on kivaa. Siinä vaiheessa kansi saattaa vaikuttaa jotain. Tykkään lueskella palasia sieltä täältä ja koettaa analysoida kieltä ja tekstiä. Oikeaa käsitystä ei saa, mutta ainakin hiukan heikommalle vaikuttavat karsiutuvat herkästi pois.

Uutuudet ja kaikki massakaurat on kaluttava ainakin ekan osan kohdalta. Ihan yleissivistyksen vuoksi.

Tai no joo. Nämä ovat lainausperusteita. Luen vain sellaiset seitsemänkymmentäviisi prossaa lainaamistani kirjoista koska karhu. Kotona kirjapinosta valikoituu ensin kaikkein kevyin ja helpoin... Shakespeare odottaa aina, mutta toisaalta sitä kestää lukea aina nyt ja tästä eteenpäin.

12.10.2013 22:37 #9 :: Kirjaneito
Mikä saa sinut lukemaan?
Tapauksia on lähes yhtä monta kuin kirjojakin. Joskus huomion kiinnittää kansi tai nimi, etenkin silloin, kun kiertelee satunnaisesti kirjaston hyllyjen välissä ja poimii kiinnostavan näköisiä yksilöitä. Takakansitekstit luen aina, sillä vaikka ne joskus antavatkin aivan väärän kuvan kirjasta, siitä on tullut tapa.

Risingkin on nykyään erittäin tärkeä apuväline kirjoja metsästäessäni, sillä monet uutuuksista bongaan täältä, ja luen yleensä uteliasuudesta spoilaamattomat arviotkin. Ja totta kai, jos joku kirja on pinnalla, siihen tulee helposti tutustuttua. Myöskään kavereiden vinkkauksia ja sattumankauppaa ei tule arvioida. :smile:

13.10.2013 18:52 #10 :: Fantasyfan
Mikä saa sinut lukemaan?
Nuorempana luin kaiken fantasian mitä onnistuin löytämään. Silloin se oli vielä helppoa kun suomennettua fantasiaa oli vielä varsin vähän. Englanniksikaan ei voinut lukea koska valikoima oli niin säälittävä.

Vähitellen lukemisen määrä on vähentynyt ja olen päätynyt lukemaan jotain suosittuja tapauksia tai jotka ovat herättäneet uteliaisuuden jollain tapaa. Yritän välttää takakannen lukemista jos voin, koska tykkään siitä että tiedän tarinasta mahdollisimman vähän.

Nykyään lukeminen on sitä, että kotiin on haalittuna kirjahyllyllinen kirjoja joita en ole vielä lukenut. Siskon huoneessa on toinen mokoma. Niitä katselen kaukaa ja mietin mitäköhän minulla tekisi mieli. Toisaalta tuo kirjojen paljous on rasittavaa kun ei viitsi talouden ulkopuolelta hakea muuta luettavaa ennen kuin oma lukujono on luettu pois.

Kävin muuten pari vuotta sitten vanhassa kotikirjastossa jossa kävin koko peruskoulun ajan. Siellä pääsin taas siihen vanhaan mentaliteettiin hyvien kirjojen etsinnässä ja olisin löytänyt vaikka mitä lainattavaa vaikka muihin kirjastoihin verrattuna valikoima on hyvin vaatimaton. En saa sitä samaa tunnetta missään muussa kirjastossa.

• Emelie hahmo

14.10.2013 08:42 #11 :: Emelie
Mikä saa sinut lukemaan?

Fantasyfan kirjoitti: Nuorempana luin kaiken fantasian mitä onnistuin löytämään.

Sama. Nuorempana en ollut turhan tarkka siitä, että mitä luin. Kirja kuin kirja. Jossain vaiheessa havahduin siihen, että jos en jaksa edes käyttää muutamaa tuntia 'huonon' elokuvan katsomiseen, niin miksi sitten käyttäisin useampia tunteja 'huonojen' kirjojen lukemiseen. Onneksi tässä vaiheessa olin jo muuttanut isommalla paikkakunnalle paremman ja laajemman kirjaston viereen.

Pohdin tuossa viikonloppuna (taas vaihteeksi) kirjan kansikuvan merkitystä. E-kirjoja lukiessa se ei vaikuta yhtään, mutta varsinkin kirjastossa sitä nappaa herkemmin hyllystä kirjan, jossa on itseä miellyttävä kansi. Esimerkiksi Isabel Abedin Lucianissa on hienot kannet. Olenkin tätä kirjaa monesti käännellyt käsissäni sitä kuitenkaan lainaamatta. Vasta kun luin tälle kirjalle perustetusta viestiketjusta lukijoiden ajatuksia ja mielipiteitä kirjasta, sain tarpeeksi mielenkiintoa lainata kirja. Eli mielenkiintoiset kannet kasvattavat todennäköisyyttä miettiä kirjaa luettavaksi, mutta vasta ennakkoajatus sisällöstä tai takakannen teksti heilauttaa tasapainon joko lainaamisen ja lukemisen tai kokonaan hyllyyn jättämisen ja kirjan unohtamisen puolelle.

• Maija hahmo
  • Maija
    Kisälli
14.10.2013 08:47 #12 :: Maija
Mikä saa sinut lukemaan?
Useimmiten kirjassa etukansi (niin tyhmää kuin se onkin) vaikuttaa - jos kannessa on tyhmä kuva, kirja jää useimmiten hyllyyn. Eniten mä katson kuitenkin takakansitekstiä; mielenkiintoisia elementtejä, lupaavalta vaikuttava aloitusasetelma ja kivat henkilöhahmojen nimet ovat suuressa asemassa siinä, kelpuutanko kirjan vai en.

14.10.2013 10:42 #13 :: Piru Naiseksi
Mikä saa sinut lukemaan?
Tuttu, tutuhko ...tai edes noin 1/370-tuttu kirjailija. Häneltä saamaani tai kirpparilta ostamaani opusta en kehtaa olla lukematta - en edes silloin, kun tiedän tapaavani konekynäilijän seuraavan kerran vasta niin pitkän ajan kuluttua, että hän ei muista lainkaan minua, satunnaistuttua, ja minulle satunnaisesti luovuttamaansa teosta.
Tällaiselta tutulta hankitun kirjan lukemiseen tulee jännä lisämauste: tuntuu siltä, kuin kirjailija varjonaan seikkailisi joka sivulla.

14.10.2013 12:09 #14 :: Athilora
Mikä saa sinut lukemaan?
Minulle tulee vain mieli lukea jotain ja kävelen kirjastoon hakemaan pari kassillista kirjoja, joita kahlaan ehtiessäni. Valitsen usein kirjoja, joista olen nauttinut ennenkin, arvostamieni kirjailijoiden uusia teoksia tai ystävieni suosittelemia kirjoja. Itse asiassa in sangen harvinaista, että luen kirjan, josta en ole koskaan ennen kuullutkaan.

• kyty hahmo
  • kyty

15.10.2013 14:59 #15 :: kyty
Mikä saa sinut lukemaan?
Kirjan aihe ja miten hyvin se on kirjoitettu. Usein saatan lukaista ensimmäistä sivua kokeillakseni miten hyvin se lähtee vetämään. Luen usein arvostelujakin jos tähtäimessä on kirja, josta en kuitenkaan tiedä olisiko se omasta mielestäni hyvä. Kaikkea ei kuitenkaan ehdi lukea, ja yleensä pyrin vähän suunnitelemaan jottei tule ns. hukkaostoksia tai lainaan kirjan jota luen jonkun matkaa ja toteankin etten millään jaksaisi. Kirjoja on ikävä jättää kesken, vaikka se kannattaisi, jos ohdalle osuu jotain mikä ei ollutkaan se oma juttu.

Toki kansi kiinnittää kaupassa huomion ensimmäisenä, ja se on peruste miksi tuntemattomaan kirjaan tarttuu.

• Laine hahmo
  • Laine
    Soturi

20.10.2013 19:33 #16 :: Laine
Mikä saa sinut lukemaan?
Yleensä mielenkiintoiselta kuulostava takakansi saa minut valitsemaan kirjan. Jos takakannessa ei kerrota juurikaan paljoa, kansikuva ja kirjan nimi ratkaisee. Kirjailijan nimelläkin on huomattavan suuri merkitys. Mieluummin otan sellaisen kirjan, jossa on tuttu ja hyvä kirjailija. Mutta jos taas olen lukenut joltain kirjailijalta vähän huonomman kirjan, tuskin valitsen kyseisen henkilön kirjoittamaa toista kirjaa, koska se huono kirja on jäänyt mieleen.

• katzka hahmo
  • katzka
    Mekaanikko
22.10.2013 20:20 #17 :: katzka
Mikä saa sinut lukemaan?
Aika usein kirjan takakannen avulla, koska se kumminkin kertoo jo juonesta jonkin verran. Jos ei vaikuta mielenkiintoiselta, laitan takaisin hyllyyn.
Tuttu kirjailijakin vaikuttaa itelläni aika paljon, koska sitten on helppo tietää minkälaisii se tietty kirjailija tekee. Kirjan aihekki vaikuttaa ja joskus luen arvosteluita. Hyvät arvostelut antaa kirjasta aina positiivisen kuvan, joten sitten aina lainaan/ostan sen jos takakansi vaikuttaa hyvältä.
Kansia en oikein koskaan katso, kun ostan/lainaan kirjoja.

23.10.2013 11:12 #18 :: tiarAnon
Mikä saa sinut lukemaan?
Nykyään lähes poikkeuksetta luettavan kirjan määrittää opiskelu: kirjallisuudenopiskelijalla on pakollisia luettavia kirjoja koko ajan, joten en yleensä pysty oikeuttamaan itselleni sitä, että lukisin jotain vain siksi, että se sattuu kiinnostamaan. Käytännössä kaikki tällä hetkellä lukemani kaunokirjallisuus tulee joko kirjalistoilta tai ainakin minun täytyy pystyä perustelemaan itselleni miten voin hyödyntää lukemaani kirjaa opiskeluissa. Poikkeuksen tähän sääntöön tekevät sarjakuvat ja runous, joiden kohdalla voi kokonaisia teoksia lukea verrattain lyhyessä ajassa ilman, että omatunto soimaa liikaa.

Pidän yllä omaa kirjalistaa odottamassa sitä päivää, kun voin taas vapaasti valita luettavat kirjat. Listalle päätyy yleensä kirjoja, joiden tiedän olevan lukemisen arvoisia tavalla tai toisella. Vihaan jättää kirjoja kesken, mikä tarkoittaa, että joudun puurtamaan huonoiksikin todetut kirjat loppuun, ja kun lukemiseen liikenevää aikaa on nykyään niin rajallisesti, haluan valita tarkkaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kirjat listalla ovat tuttujen nimien kirjoittamia, klassikoita tai muuten paljon huomiota herättäneitä tai niitä on suositellut joku kaveri, jonka kirjallisuusmaun tiedän vastaavan omaani. Pelkästään kansikuvan, takakansitekstien tai käteenosumisten pohjalta en lue lainkaan.

• max hahmo
  • max
    Kapteeni

23.10.2013 13:42 #19 :: max
Mikä saa sinut lukemaan?
Lapsena luin eskapismin halusta kaiken mitä Tapiolan kirjaston fantasiahyllyssä oli, lukiossa luin lähinnä pätemisen halusta kaikkea sellaista mikä korosti älykästä kuvaa itsestäni, samoin kirjallisuustiedettä opiskellessa (vaihdoin teologiaan). Nykyisin luen taas eskapismin halusta viihteen vuoksi. Siinä mielessä on ripaus elitismiä jäänyt elämään, että jonkin verran otan selvää mitä luen ennen kuin luen (Hugo/Nebula/Locus, arvostelut, yleinen mielipide jne.). Jotain karsintaa täytyy suorittaa.

Goodreads on suosikkityökaluni uusien kirjojen löytämiseen, koska luen enemmän englanniksi kuin suomeksi (en jaksa odottaa suomennoksia siitä prosentista fantasiakirjoja mitkä edes suomennetaan). Risingshadow'n kirjauutuustiedotteita tulee silti vilkaistua välillä, ja Tähtivaeltajaa tilaan tietenkin myös. Goodreads on siitä ylivoimaisin, että siellä on paljon käyttäjiä ja kiinnostuksenkohteiden viihteellisyyden vuoksi (eeppinen fantasia & avaruusooppera) voin luottaa aika vapaasti massan mielipiteeseen. Jos jotain kirjaa on luettu paljon ja keskiarvo on hyvä, niin se on luultavasti lukemisen arvoinen. Suosikkikirjailijoilta tosin luen kaiken ilman mitään esitietojakin.
Muokannut 23.10.2013 13:44 max

23.10.2013 14:44 #20 :: Karajishi
Mikä saa sinut lukemaan?
Omat kirjavalintani eivät perustu oikeastaan juuri mihinkään.. Ei ainakaan mihinkään järin järkevään. Kannet vaikuttavat todella paljon ja niiden pitää olla mielenkiintoiset mikäli harkitsen kirjan lukemista. Joskus saatan nähdä youtubessa kirjatrailerin josta kiinnostun ja sittemmin tutustun kirjaan tarkemmin. En pidä kirjastossa käymisestä siitä yksinkertaisesta syystä, etten juuri koskaan lue kirjan takakansia, sillä mielestäni on aivan turhaa yrittää tunkea kirjan ideaa parille riville ja olettaa että sitten kaikki kiinnostuu siitä. Ei, itse ainakin tutustun kirjoihin erilaisten sivustojen (kuten Risingshadow'n ym.) kautta ja luen pidempiä kuvauksia kirjasta netin kautta. En koskaan lue arvosteluja, sillä ne ovat vain muutamien ihmisten mielipiteitä, eivätkä välttämättä pidä paikkaa omalla kohdallani. Muutenkin tavallisesti se menee niin, että jos joku arvostelija on lytännyt jonkun teoksen niin se on juuri sopiva minulle.. Yleisin tapa on kuitenkin se, että bongaan esimerkiksi suomalaisen kirjakaupan sivuilta alennuksessa olevan teoksen ja jos siinä sattuu olemaan kivan näköinen kansi tai tiedän jotain kirjailijasta niin sitten yksinkertaisesti vain tilaan sen. Se saattaa vaikuttaa typerältä taktiikalta, mutta ainakin omalla kohdallani se on toiminut paremmin kuin hyvin.

Valvojat: RinjaEmelie