Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?

Iivari
Iivari loi aiheen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
17.07.2014 22:12 #1

Microsoft on kertonut, että puolet entisistä Nokian työntekijöistä, eli 12500 yhteensä, joista 1100 Suomesta, pääasiassa Oulusta ja Espoosta, irtisanotaan. Kaikkia irtisanomisuutisia ei edes ehdi lukea. Suomessa on virallisesti vajaat 300 000 työtöntä, mutta kun siihen yhdistetään työikäisistä muut työtä vailla olevien ryhmät, luku on vähintäänkin puoli miljoonaa, ehkä jopa 700 000 ihmistä.

Miltä teidän mielestänne maailman ja Suomen tulevaisuus näyttää palkkatyön jakautumisen valossa? Entä pitäisikö täystyöllisyys ihanteena jo unohtaa ja hyväksyä se, että ennen pitkää ollaan tilanteessa, jossa valtaosa ihmisistä ei tee työtä elääkseen? Vai mitä pitäisi tehdä, jotta työtä riittäisi useammalle? Vai onko niin, että työtä kyllä olisi, mutta kukaan ei halua siitä maksaa?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Warghast
Warghast vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
17.07.2014 22:51 #2

näin nyt kolmatta kuukautta työttömänä ja erorahat villiin elämään (ruokaan ja vessapaperiin) polttaneena, sanoisin että hell no..

itse haluaisin saada työn jossa viihtyisi sitten siihen vanhuuseläke- klappuun saakka, eihän siihen mene kuin 40-60 vuotta, mutta tuntuu IT alalla olevan oopiumi-harhaisen ganjapetterin putkiunelmaa moinen..

työttömyys oli aluksi hauskaa vaihtelua 4 vuotta kestäneeseen oravanpyörä juoksuun mutta nyt kun rahat ja rästityöt alkavat loppua, yksinäinen asunto humajaa ympärillä, ihmiskontaktiin kuuluu ainoastaan lähikaupan kassa ja kun to-do listalla on ainoastaan "hengitä" ja "kaiva nenää" niin alkaa järki hupenemaan.

Itse en osaisi eres olla jos saisin rahaa tekemättä sen eteen mitään (työttömyyskorvaus kismittää jo tarpeeksi) ja jos joutuisin tekemään lyhyitä pätkätöitä, olisin varmaan täysin hermorauniona, sillä minulla täytyy olla rutiineja, muuten alan todennäköisesti pureskelemaan naapureita..

tähän liittyy lisäksi sekin, että en osaa arvostaa ihmistä joka saa rahaa mitään sitä vastaan tekemättä (poliitikot, yritysjohtajat, yms. parasiitit)
ja vielä vähemmän jos koen että ihminen elää ns. minun rahoillani.. joten toivon, että tulevaisuudessakin työtä on sitä ja rutiineja haluaville..

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
18.07.2014 00:02 #3

Ongelmahan tällä hetkellä on nimenomaan työn jakautuminen epätasaisesti. Suurin osa tällä hetkellä työttömistä taatusti haluaisi tehdä töitä. Osa työssäolevista taas haluaisi tehdä vähemmän töitä - ja toiset saattavat tehdä töitä järjettömiä määriä tajuamatta silti, että se työ ei välttämättä ole niin mainio tapa viettää koko elämää.

Olennaista olisikin löytää jokin sellainen ratkaisu, jossa ihmiset voisivat tehdä työtä halunsa mukaan - suurin osa meistähän tekisi töitä noista Warghastin mainitsemista syistä, vaikkei välttämättä täsmälleen sitä työtä, mitä nyt tekee. Mutta jotta voisi aidosti valita tekevänsä töitä, joita haluaa tehdä, pitäisi olla mahdollisuus olla valitsematta työtä "vain elääkseen". Tällä hetkellähän tilanne on vielä tuotakin pahempi: vaikka kuinka yrittää, ei töitä tahdo löytyä, ainakaan ilman suhteita mahdollisiin työnantajiin.

Eli en ehkä avannut ideaani riittävästi (osin, koska tämä läppäri ei ole mukavin mahdollinen työväline pitkän viestin kirjoittamiseen). Kysymykseni olisikin ehkä pikemmin jotain tällaista: "tulisiko heille, jotka eivät halaua tehdä (tuottavaa / palkka- /tms.) työtä, tarjota riittävä elanto ilman töiden tekemistä, jotta niille, jotka töitä haluavat tehdä, riittäisi työpaikkoja?"

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Wanda
Wanda vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
18.07.2014 09:23 #4

Hieno aihe! Ja ennen kaikkea hieno täydennys, en eilen uskaltanut vastata kun en aivan catchannut ideaasi.

Täystyöllisyys on historiaa. (Täytyisikö otsikossa olla "enää vain" yms koska nyt se antaa vaikutelman, että täystyöllisyys oli jo ennestään historiaa ja tekee comebackin) Ihan tälläinen terve maalaisjärkikin sanoo, ettei tulevaisuudessa tule riittämään työt koko kansalle. Miten se voisikaan?

Emme elä enää entis aikojen Suomessa, missä työtä tekevälle kyllä duunia löytyi, vaikka sitten heinätöistä. Niin kuin sanoit, täällä on puolen Helsingin verran työttömiä. Itse näen tilanteen lähes toivottomana. Jotain täytyisi tehdä, että saataisiin edes tuo työttömyysprosentti vakautettua nykyiselle tasolle. Muuten jopa nykyisen kaltainen "hyvinvointivaltio" on historiaa.

Ehdotuksesi on mielenkiintoinen, mutta en uskoisi sen toimivan. Nyttenkin kuulee valitusta, kuinka jotkut elävät toisten veroilla (krhm eduskunta krhm). Mitä tapahtuisi, kun siitä tulisi homma mihin jopa pyritään? Myöskin ongelmana on raha. Suostuisiko Suomen kansa alentamaan palkkojaan (korkeamman verotuksen vuoksi) niin paljon, että tuollainen elämä olisi mahdollista? En usko.

“Most people who deal in words don't have much faith in them and I am no exception.”

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
20.07.2014 23:55 #5

Suomen työttömyysprosentti pitkältä ajalta... Siinä on aika paljon taloussuhdanteista riippuvaa vaihtelua, nyt vain eletään taas sitä pahinta suhdannepohjaa.

Valitettavasti keskiarvo näyttää sotien jälkeen olleen nouseva käppyrä. Sitä en tiedä, miten paljon tilastoinnin muuttuminen on vaikuttanut. Ehkä tilanne ei olekaan niin paha.

Koneellistuminen ei taida enää tehdä samaa elintaso- ja talouskasvuspurttia kuin jokunen sataa vuotta sitten ompelukoneiden ym. yleistyessä. Silloinhan koneet pudottivat hintoja tuoden luksuksen tavallisten duunareiden ulottuville, mikä lisäsi kulutuskysyntää ja sitä kautta töitä ja vaurastutti näitä tavallisia duunareita, jotta nämä pystyivät ostamaan entistä enemmän, eli lisäsi kulutuskysyntää taas lisää jne.

Mutta ketään ei varmaan lohduta se tieto, että nykyistä surkeammallakin sosiaaliturvalla elintasomme on silti parempi kuin ennen wanhaan palkkatyössä?

En usko, että pitkällä tähtäimellä tekemättömät työt loppuvat. Uskon, että ne tekemättömät työt muuttuvat todella vaativiksi, erityisosaamista vaativiksi hommiksi. Sellaisiksi, joita koneet eivät pysty tekemään halvemmalla ja/tai paremmin. Huonompi juttu sikäli, että vain yhä vain pienenevä prosentti ihmisistä niihin hommiin taipuu. Silloin kyse ei ole enää halukkuudesta.

Iivari kirjoitti: "tulisiko heille, jotka eivät halua tehdä (tuottavaa / palkka- /tms.) työtä, tarjota riittävä elanto ilman töiden tekemistä, jotta niille, jotka töitä haluavat tehdä, riittäisi työpaikkoja?"

Kansalaispalkka?

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
21.07.2014 01:29 #6

Warghast kirjoitti: Olen vakavasti sitä mieltä että ihmisen psyyke vaatii työtä, ihmisen tulee tuntea olevansa hyödyllinen, tulla työkaverien kanssa juttuun ja tuntea onnistumista jossain mitä tekee.

Eläkeläiset ovat hyvä koetinkiviä tälle. Osa heistä ratkaisee ongelman puutarhanhoidolla ja käsityöseuroilla. Osa matkailee ja muuten vaan elelee. Ja osa – kyllä – varsinkin osa miehistä toteaa työuran loputtua olevansa täysin tarpeeton ja kuolla kupsahtaa siihen. Osan ehkä pelastavat lapsenlapset.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Warghast
29.07.2014 12:38 #7

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Tulisiko työttömyyteen kannustaa? Onko täystyöllisyys enää historiaa?
05.08.2014 23:10 #8

Iivari kirjoitti: Asiaa sivuaa myös sekin yhteiskunnallinen kysymys, kuinka suuri osa työikäisistä tarvitaan tuottamaan riittävää elintarvike- ja muuta ylijäämää, jotta nykyisenkokoinen ihmispopulaatio voidaan elättää. Viimeisen kahdensadan vuoden aikana tuo määräosa on käsittääkseni pudonnut entistä nopeampaa vauhtia.

Maanviljelijöiden osuus väestöstä on pudonnut, koska maanviljely on koneistunut ja korvannut lihastyötä fossiilisilla polttoaineilla. Jonkun pitää myös tehdä traktorit sun muut ja porata öljyä, josta joku toinen jalostaa polttoainetta. Niin ja pitäähän ne öljytankkerit ja porauslautatkin jonkun rakentaa, mitä varten taas joku muu tekee kaivoshommia jotta saadaan raaka-aineita... Lisäksi tarvitaan joukko ihmisiä myymään näitä asioita toisille ihmisille (markkinataloudessa) tai suunnittelemaan ja valvomaan tuotantoa (suunnitelmataloudessa) ja poliiseja estämään rosmoja rohmuamasta kaikkea.

Mutta totta on, että elintarvikkeiden tuotanto välillisestikään työllistä enää niin suurta osaa väestöstä kuin ennen. Silti monenkaan mielestä hyvinvointivaltiossa perustoimeentuloksi ei riitä katto pään päällä (sekin pitää jonkun rakentaa ja lämmittää) ja leipää pöydässä. Pitäisi olla terveydenhuoltoa, koulutusta, kulttuuria ynnä muuta kivaa. Yllättäen tarvitaankin aina vaan isompi joukko ihmisiä tekemään tätä kaikkea.

Last edit: 05.08.2014 23:11 : Fiktiivi.

Valvojat: IivariSarantha
Nella