Rick Yancey - 5. aalto, kirja ja elokuva (saattaa sisältää spoilereita)

Otus
ennika loi aiheen: Rick Yancey - 5. aalto, kirja ja elokuva (saattaa sisältää spoilereita)
10.04.2016 15:11 #1

Kolme vuotta kirjan julkaisemisen jälkeen 5. aalto sai viimein ensi-iltansa 1.4.2016.

Täyttikö elokuva odotukset vai oliko se floppi? Jätettiinkö jotain olennaista pois? Kumpi oli parempi, kirja vai elokuva? Aiotko mennä katsomaan myös seuraavan osan?

Ja totta kai saa kirjoittaa myös muuta elokuvasta ja sen ja kirjan suhteesta! :lol:

Otus
ennika vastasi aiheeseen: Rick Yancey - 5. aalto, kirja ja elokuva (saattaa sisältää spoilereita)
10.04.2016 15:34 #2

Omasta mielestäni elokuva noudatti kirjan juonta kunnioitettavan hyvin ainakin joihinkin muihin sarjoihin verrattuna. Ainoa kohta, joka herätti kummastusta elokuvassa, oli se, kun Cassie ja Evan olivat matkalla Wright-Pattersoniin. En muista, että kirjassa olisi ollut sellaista kohtausta, missä heidän kimppuunsa olisivat hyökänneet ihmiset. "Silmän" kyllä muistan. Saattaa toki johtua myös siitä, että kirjan lukemisesta on jo niin kauan.. :)

Elokuvasta puuttui myös paljon sellaisia juttuja, jotka tekivät kirjasta hyvän ja hauskan. Esimerkiksi Cassien ja Evanin suhde ei kehittynyt elokuvassa samalla lailla enkä myöskään rakastunut elokuvan Evaniin yhtä paljon kuin kirjan. :D Kirjassa oli myös joitain asioita, joista oli pakko ottaa kaverille kuva ja kirjoittaa "just niinku me." Elokuvassa ne hyvät jutut olivat jääneet pois. Lisäksi Cassien äidin kuolema sivuutettiin elokuvassa tosi nopeasti, mutta ehkä hyvä niin, sillä kirjassa se oli ehkä jopa liian kamala.

Jotkut elokuvan tapahtumapaikat vastasivat yllättävän hyvin omia kirjan perusteella tehtyjä kuvitelmiani. Varsinkin Evanin koti, koulun liikuntasali ja Wright-Patterson suorastaan hämmästyttivät. Toisaalta sitä leiriä, missä ruttoon sairastuneita hoidettiin, en muista edes kuvitelleeni. Olin ajatellut sen olevan sairaala.

Näyttelijävalinnat olivat mielestäni onnistuneita eivätkä henkilöt näyttäneet ikäistään vanhemmilta. Kuitenkin on pakko sanoa jotain huonoakin. En kirjassakaan pitänyt juuri Hakasta (Ringer), mutta hahmon meikki elokuvassa ei ainakaan edesauttanut asiaa. Muutenkin Haka oli vähän stereotyyppinen ja yksipuolinen.

Pidin kirjasta todella paljon, mutta en osaa sanoa, mitä mieltä elokuvasta oikein olen. Se ei ollut erityisen hyvä mutta ei huonokaan ja sen jaksoi katsoa hyvin. En vielä tiedä, menenkö katsomaan seuraavan osan, mutta onneksi sen tulemiseen on vielä aikaa. :)

Sofielly
Mekaanikko
Sofielly vastasi aiheeseen: Rick Yancey - 5. aalto, kirja ja elokuva (saattaa sisältää spoilereita)
10.04.2016 15:56 #3

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että elokuva ei kovin häiritsevällä tavalla poikennut kirjasta. Kuitenkin monet asiat jotka tekivät kirjasta niin hyvän, oli jätetty elokuvasta pois. Ehkä kaikista häiritsevin asia oli, että Evanin ja Cassien sisäpiiri vitsit kirjan lopusta oli jätetty pois. Tarkoitan siis kohtaa, jossa Evan tulee ilmastointikanavasta ja koputtaa kerran ennen kun tulee sisään. Elokuvassa tämä kohtaus oli täysin erilainen.

Kirjan käsikirjoittaminen elokuvaksi on varmasti todella vaikeaa, koska elokuvassa hahmojen ajatuksia ei voi kertoa samalla tavalla kuin kirjassa. Sen vuoksi Cassien epäluuloisuus Evania kohtaan oli kirjassa huomattavasti vaikuttavampaa ja Evanilla kesti pidempään voittaa Cassien luottamus kirjassa, kuin elokuvassa. Muutenkin mielestäni Cassien ja Evanin luonteet ja heidän suhteensa ei välittynyt elokuvassa yhtä hyvin kuin kirjassa. Näyttelijäsuoritukset olivat kuitenkin aivan hyviä. Chloe Grace Moretz oli mielestäni hyvä valinta Cassien rooliin jo ikänsäkin vuoksi. Cassie oli kirjassakin vain nuori ja pelokas tyttö, jolla ei vain ollut muuta vaihtoehtoa kuin yrittää selvitä hengissä.

Osa kirjan humoriikasta tulikin hahmojen ajatuksista ja mietteistä, joita oli varmasti vaikeaa ellei mahdotonta käsikirjoittaa osaksi elokuvaa. Vaikeaa oli myös se, että kirjassa moni tapahtuma esitettiin takaumina ja kirjan kertoja vaihtui välillä. Elokuva oli pääasiassa Cassien näkökulmasta tehty.

Ja täytyy mainita vielä lisäksi se, että olin myös todella hämmentynyt siitä, että Silmä puuttui elokuvasta kokonaan. :) Elokuvassa oli myös tyypillisesti dramatisoitu tapahtumia kirjaan verrattuna. Elokuva tavoitti kuitenkin yllättävän hyvin ihmisten epätietoisuuden siitä, kuka oli ihminen ja kuka Toinen. Kuitenkin kirja oli mielestäni huomattavasti parempi kuin elokuva, niinkuin lähes aina onkin. Kuitenkin uskon että kirjan lukeneena saa myös elokuvasta enemmän irti.

Aion ehdottomasti mennä katsomaan muutkin elokuvat, koska kuitenkin kirjat lukeneena haluaa seurata tarinan lopppuun myös elokuvan kautta. Nyt odottelenkin vaan sarjan viimeisen kirjan ilmestymistä.

10.04.2016 16:13 #4

Samaa mieltä Sofielly! Ihmisten pelko oli hyvin kuvastettu kuten myös Toiset. Pidin elokuvassa siitä, miten Evan kertoi olevansa Toinen, mutta valinnut olevansa ihminen.

Ja tuo kertojajuttu myös, vaikka minua se ei häirinnyt. Kirjassa pidin eniten Cassien näkökulmasta, ja ei ollenkaan haitannut, että hän oli pääroolissa myös elokuvassa. :)

Sofielly
Mekaanikko
10.04.2016 16:27 #5

Itsekin pidin enemmän kirjassa Cassien näkökulmasta, koska se oli jotenkin helpommin samaistuttava. Zombin kertomissa osioissa oli paljon vaikeita nimiä eikä ollut helppo pysyä kärryillä siitä kuka oli kuka. Kuitenkin loppujen lopuksi Cassien ja Zombin kertomat osiot yhdistyivät kirjassa luontevasti silloin kun Cassie meni sisään Wright -Pattersonin tukikohtaan.

Osittain häiritsevä elokuvan ja kirjan välinen ero oli, että osan hahmoista nimet oli suomennettu kirjoissa kun taas elokuvassa ei. En sitten tiedä kumpi vaihtoehto oli parempi, mutta nimenomaan se että osan hahmoista nimet olivat vähän erilaiset elokuvassa kuin kirjassa häiritsi minua hieman.

Hakan hahmosta olen samaa mieltä kanssasi ennika. Näyttelijäsuoritus oli kyllä erinomainen, mutta olin kyllä kuvitellut Hakan aivan erinäköiseksi kirjan perustella. Luonteeltaan kirjan ja elokuvan Haka ovat kuitenkin aika samantyylisiä. Kirjassakaan Haka ei ollut suosikkihahmojani, minkä vuoksi toisen kirjan kertoja valinta oli aluksi vähän pettymys. Kuitenkin toisessa kirjassa aloin pitämään Hakasta enemmän.

Valvojat: RaccoonRasimus
Pisania