R.I.P. Mira Furlan (mm. Babylon 5 Delenn)

• sinidean hahmo Kirjoittaja
  • sinidean
    Ratsumestari
    Tasolla 25
    93.65

22.01.2021 10:38 #1 :: sinidean
Näyttelijä Mira Furlan on kuollut 20.1.2021 vain 65-vuotiaana. Risingshadowlaiset varmasti muistavat hänet parhaiten Delennin roolista Babylon 5 -sarjassa. Tulipas haikea ja surullinen fiilis. Delennin hahmo oli minun mielestäni yksi mielenkiintoisimmista kyseisessä sarjassa ja jossain määrin fanitin häntä nuorena tyttönä. Hänessä yhdistyi herkkyys ja tarvittaessa ilmenevä jämäkkyys, hän oli viisas ja persoonallisella tavalla kaunis. Nyt tekisi mieli katsoa koko sarja ja leffat alusta loppuun. Edelliskerrasta taitaa olla jo 10 vuotta aikaa... Valitettavan vähän tunnen Furlanin muita leffoja/sarjoja pientä Lost-piipahtamista lukuun ottamatta.

Jostain kumman syystä mulle tulee Delennistä ihan ekana mieleen kohtaus, jossa Sheridan on Minbari-aluksessa ja yrittää saada unen päästä kiinni, mutta kokee ne minbaarien kovat pystyasentoiset sängyt epämukavina. Ja yhtäkkiä Delenn tekee jotain ja tilassa alkaa kuulua sateen ropinaa. Muistan ajatelleeni, että vitsi sä olet ihana Delenn. Kuvaa jotenkin hyvin hahmon persoonaa. Sateen ropinan olisin itsekin halunnut. :)

Onko muilla jotain Mira Furlan / Delenn -muistoja, joita haluaisi jakaa? Mielelläni kuulisin. :)

23.01.2021 16:11 #2 :: HourglassEyes
Delennin ja Sheridanin tarina ja henkilöhahmojen kasvu sarjan myötä on oma suosikkini. (Hyvänä kakkosena tulee Londo ja Q'Kar)
Delennin puhe (uhkaus) maan joukkoja vastaan saa joka kerta ihokarvani pörhistymään ja on kohtaus, joka minulle aina ensimmäisenä tulee hahmosta mieleen.

Hauskempi muisto,on ehdottomasti kohtaus, kun Delenn, ihmismäisemmäksi muututtuaan ei ymmärrä hiusten hoitamista ja tarvitsee tähän Ivanovan apua.

Tykännyt: sinidean

24.01.2021 11:48 #3 :: KiLLPaTRiCK
Kohta pääsee virkistämään muistoja. Maaliskuussa on tulossa Babylon 5 blu-ray boksi. Ensin minulla oli B5 VHS kokoelmana ja sitten DVD-boksi, jonka myin pois joskus kymmenen vuotta sittan, kun silloin vielä kuvittelin kaikkien sarjojen ilmestyvän HD:nä tuota pikaa. Pitkä on odottavan aika.

25.01.2021 23:00 #4 :: Echramath
Tämä ei todellakaan vähennä puheita Babylon 5:n kirouksesta. Jerry Doyle (Garibaldi), Stephen Furst (Vir Cotto), Andreas Katsulas (G'Kar), Michael O'Hare (Sinclair), Jeff Conaway (Zack Allan) ja Richard Briggs (tohtori Franklin) tätä ennen menehtyivät kaikki, toisistaan riippumatta, ennen 70 vuoden ikää.

B5 on monilla tavoilla kömpelö sarja, joka teki minun suuren vaikutuksen herkässä iässä. Tästä johtuen minulla ei ole aikomustakaan katsoa sitä uudelleen. Kadehdin toki niitä herkässä iässä olevia, jotka nyt voivat lähteä tälle matkalle ensimmäistä kertaa. Sarjan efekteissä saattaa olla vähän arkaaisia piirteitä ja pari jaksoa aika myötähävettäviä, mutta mikä noin pitkä sarja välttyy moisesta. Ensimmäisen kauden "tyhjäkäyntiä" en moiti, sehän esittelee maailman ennen kuin siinä alkaa tapahtua, vaikka siitä nyt jotain huttua olisi varmasti voinut poistaakin.

En ollut hirveästi tutustunut Furlanin elämään (niinkuin en monenkaan tutun näyttelijän), mutta nyt muistokirjoituksista opin, että hänhän oli syntynyt Jugoslaviassa, ollen kroatialaista ja juutalaista sukua, tuleva miehensä ohjaaja Goran Gajic (joku muuten ohjasi yhden B5-jaksonkin) serbi. Teatteripiirit olivat muutenkin aika etnisesti kirjavaa sakkia, mutta sitten alkoivat Jugoslavian hajoamissodat, eikä Zagrebissa asuva Belgradin teatterifestivaaleilla esiintynyt Furlan ollut yhtäkkiä enää pidetty hahmo – itse asiassa pariskunta päätti varsin pian pakata muutaman matkalaukun ja painua USA:han, ja sitten varsin pianhan siellä alettiin kuvaamaan erästäkin TV-sarja, loppu on historiaa.

Jälkeensä Furlan jätti avoimen kirjeen entisen kotimaansa asukeille . Melkein kuin Delenn puhuisi.

• sinidean
    Ratsumestari
    Tasolla 25
    93.65

28.01.2021 16:00 #5 :: sinidean
J. Michael Straczynski sanoikin jossain haastattelussa, että Furlan oli ihmetellyt kässäriä lukiessaan, että miten Straczynski tuntee noin hyvin Jugoslavian tilanteen/historian. Eli Delennin ja Minbarin tilanteessa oli oikeastikin samaa kuin Jugoslaviassa. Eli ei ihme jos on puheissa ollut yhtäläisyyksiä.

Tuo kirousasia on kyllä karmiva.

• sinidean
    Ratsumestari
    Tasolla 25
    93.65

28.01.2021 16:03 #6 :: sinidean
Piti vielä todeta kausien laatujen vaihtelusta, että mielestäni eka ja toka olivat sellaisia vähän herttaisia, sarjan kolmoskausi oli kaikkein paras ja neljännessä meno alkoi hyytyä. Viides oli jo aika tylsä suoraan sanoen.

Valvojat: RaccoonRasimus