Hugo 2015 -ehdokkaat julkaistu -- mukana yksi suomalainen

05.04.2015 19:15 #1 : Dyn

Hugo-palkintoehdokkaat vuodelle 2015 on julkaistu. Palkinto jaetaan elokuussa Sasquanin Worldconissa. Vuosittain jaettava Hugo-palkinto kuuluu arvostetuimpiin scifin ja fantasian tunnustuksiin. Lopullisen palkinnonsaajan äänestävät Worldconin osanottajat.

Ehdokkaina parhaan romaanin kategoriassa ovat:

• Ann Leckie: Ancillary Sword (Orbit US/Orbit UK)
  • Kevin J. Anderson: The Dark Between the Stars (Tor Books)
  • Katherine Addison: The Goblin Emperor (Tor Books)
  • Marko Kloos: Lines of Departure(47North)
  • Jim Butcher: Skin Game (Roc Books)

Ensimmäisenä suomalaisena palkintoehdokkanaa on taiteilija ja kuvittaja Ninni Aalto kategoriassa Best Fan Artist.

Lue kaikkien kategorioiden ehdokaslistat palkinnon kotisivuilta.

• Poh hahmo
  • Poh
06.04.2015 17:02 #2 : Poh

Äänestyssysteemi näyttää aika monimutkaiselta, ilmeisesti todennäköisemmin ei voita absoluuttisesti suosituin ehdokas vaan enemmänkin se joka on sekä vähiten vihattu että keskimääräisesti pidetyin. Mikäli tajuan oikein. www.thehugoawards.org/the-voting-system/

06.04.2015 17:11 - 06.04.2015 17:12 #3 : Echramath
Itse palkintopokaalihan on sellainen avaruusraketti, joka vuosi vähän erinäköinen. Hal Duncan jo loihe lausumaan , kommentaarina ehdokkaisiin, että tänä vuonna kelpaisi kuvassa vasemmanpuoleinen.

(Nuo muut ovat Copenhagen Suborbitalsin kalustoa)

Viimeksi muokattu: 06.04.2015 17:12 Echramath.

06.04.2015 18:15 #4 : max
Ihan perussetit tänä vuonna taas. Veikkaan että Ancillary Sword tai Goblin Emperor voittaa kirjan, Interstellar tai Guardians of Galaxy leffan ja Orphan Black sarjan kategoriat. Muita en lähde vielä veikkaamaan, koska en ikinä ole noista muista kärryillä etukäteen. No en ole Kloosinkaan kirjaa kyllä lukenut, mutta siitä näkee valovuosien päähän että se on vain tommonen muodollinen military scifi shoe-in. Onnea Ninnille.

Poh kirjoitti: Ja äänestämään pääsee ehkä myös vaikka ei aio mennä paikalle, on näköjään kategoria 'supporting member' mikä maksaa 40 dollaria ja ilmeisesti myös he voivat äänestää. Ja tästä en ole ihan varma, mutta rekisteröitymällä saattaa ehkä myös saada ainakin osan tarinaehdokkaista ekirjamuodossa luettavakseen. Riippuu kait kustantajasta.

Voi korjata jos olen väärässä, mutta tietääkseni äänestää saa vain jos on tilannut liput tai jäsenyyden oliko se nyt tammikuussa vai helmikuussa eli enää ei kannata.

• Poh hahmo
  • Poh
06.04.2015 19:01 #5 : Poh
Siitä on vuosia kun katselin noita viimeksi, enkä ole tarkistanut mitään kunnolla nyt, mutta eikös tuo systeemi mennyt kahdessa erässä, eli se helmikuun tai tammikuun takaraja oli ehdokkaitten nimeämiseen mutta nimettyjä ehdokkaita pääsisi vielä äänestämään jos maksaa jäsenyyden nyt? Tietääkö kukaan?

• Kisu hahmo
  • Kisu
06.04.2015 19:17 #6 : Kisu

• Jussi hahmo
  • Jussi
06.04.2015 19:22 #7 : Jussi

max kirjoitti: Orphan Black sarjan kategoriat.

En usko, että Orphan Black ohittaisi äänestyksessä Game of Thronesin ja Doctor Whon. Mutta onhan se mahdollista. Minut yllätti GoT-ehdokasjakson valinta - kaudella olisi ollut muitakin vaihtoehtoja.

06.04.2015 19:31 #8 : max

Jussi kirjoitti:

max kirjoitti: Orphan Black sarjan kategoriat.

Veikkaus siksi että joitakin äänestäjiä varmasti tympii GoT-dominaatio ja Orphan Blackin omaperäisyys voi olla valttia. Doctor Whon jakso taas oli mielestäni melko yliarvostettu, mutta toki sinne menee suht automaattisesti se oman fanikunnan äänisaalis.

• tpi hahmo
  • tpi
    Mekaanikko
06.04.2015 20:34 #9 : tpi

max kirjoitti: Ihan perussetit tänä vuonna taas.

No on kyllä aika kaukana perussetistä. Käytännösäs kaikki novellisarjojen ehdokkaat ovat jenkkien äärioikeistolaisten kirjoittajien suosituslistoilta. Heidän mielestään viime vuosien palkituissa on ollut ihan liikaa femistisvasemmistolaishomoeksuaalista painotusta ja ne ovat olleet ihan liian hyvin kirjoitettuja.

06.04.2015 23:49 - 06.04.2015 23:57 #10 : max
En ole lyhyttarinoiden kimppuun vielä käynyt, koska niitä tulee luettua lähinnä Portista tai ehdokkuuksien jälkeen, mutta jotain tuosta kampanjasta olen kuullutkin. Io9:ssä oli aika hyvä tiivistelmä: "puppygate" Vähän isompi juttu kuin oletin... Heillä on väärä tapa, ja vähemmän olen heidän suuntaansa kallellaan kuin vasemmalle, mutta toisaalta pidän pointtia ihan hyvänä. Esim. Joonas Konstigilta on tulossa kirja aiheesta - otteita (avainpointti: .." suvaitsemattomuutta voi vähentää, joskin se onnistuu täysin eri tavalla kuin yleensä yritetään tehdä. Erilaisuuden kasvattaminen ja korostaminen lisäävät suvaitsemattomuutta, päinvastainen vähentää sitä.")
Tämä näkyy korostetusti fandomissa ja olen sitä välillä miettinytkin kun en kumminkaan ihan ihanteellisen stereotyyppinen anarkovasemmistolainen spefisti ole. Spefiyhteisön yliampuva suvaitsevaisuuden korostaminen aiheuttaa juuri tällaisia purkauksia.
Viimeksi muokattu: 06.04.2015 23:57 max.

• Iivari hahmo
  • Iivari
07.04.2015 00:53 #11 : Iivari
Huomioviesti: pentutapauksesta on ihan perusteltua sinänsä tarvittaessa keskustella tässäkin (mulle itselleni hyvin vähän angloamerikkalaista fandomia seuranneena se oli aika hepreaa ennen kuin Zayah ja NiTessine selittivät toisaalla), mutta yleisempi keskustelu poliittisesta ilmastosta ja suvaitsemisesta on tervetullut elävöittämään Tavernaa, ei tähän ketjuun.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Toni hahmo
  • Toni
07.04.2015 13:44 #12 : Toni
Ninnin ehdokkuus on hieno uutinen. Suuret onnittelut hienolle taiteilijalle!

On tosiaan kuitenkin sääli, että tämä kauan odotettu läpimurto osui vuoteen, joka tullaan muistamaan vain ja ainoastaan siitä, että tahot, jotka tahtovat tuhota Hugo-palkinnot, onnistuivat kaappaamaan lähes kaikki kirjallisuuspuolen ehdokaspaikat itselleen.

Kaiken kaikkiaan kovin lapsellista touhua.

Netistä tietysti löytyy kasapäin kirjoituksia aiheesta. Yksi suht hyvä tiivistys löytyy tuolta, jos haluaa tietää, mistä tässä oikein on kyse:

wrongquestions.blogspot.com.au/2015/04/t...rds-thoughts-on.html

Eipä tällainen masinointi ainakaan paranna scifi-fandomin tai -kirjallisuuden mainetta...

07.04.2015 16:58 #13 : NiTessine

Kisu kirjoitti: Juuri näin. Päästäkseen *nimeämään* piti olla jäsen (viime- tai tämän vuoden Worldconissa) helmikuun lopussa (tai koska se nyt olikaan). *Äänestämään* pääsevät tämän vuoden Worldconin jäsenet (attending tai supporting, eli ei tarvitse mennä paikan päälle), jos liittyy ennen... No, en nyt löydä päivämäärää conin sivuilta, mutta aikaa on siis vielä varmasti reippaasti (eli kannattaa liittyä ja äänestää!!)

Jooh, viime vuonna äänestys päättyi kolmisen viikkoa ennen conia, toissa vuonna kuukautta ennen. Tässä on vielä mainiosti aikaa. Ja jos nyt noita conijäsenyyksiä ostelee niin sehän on vain muutama kymppi päälle maksaa äänestysmaksu ja äänestää Worldconia Helsinkiin 2017...

Todellakin, vielä kerran onnea Ninnille! Ihan mahtavaa!

Muista palkintoehdokkaista, Ancillary Sword oli tosi hyvä, yksi parhaita tänä vuonna lukemiani spefiromaaneja. Muita romaaneja en ole vielä ehtinyt, mutta The Goblin Emperor vaikuttaa lupaavalta. Skin Game on varmasti tosi hauskaa viihdettä kuten ne 14 edellistäkin osaa, mutta ei sillä ole mielestäni hirveästi tekemistä ehdokaslistalla. "Kiva" ja etenkään "helppo" eivät ole ainakaan omissa arvostelukriteereissäni kovin korkealla. Pitäs olla jotain haastavaa, joku temaattinen ote, jotain mikä vähän tökkis lukijaa ajattelemaan tai tuntemaan tai näkemään asioita uudella tavalla.

Kolme muuta fiktiokategoriaa ja muu teos -kategoria näyttävät tässä vaiheessa kovasti siltä että Noah Ward vie. Jos siellä on jotain oikeasti mahtavaa, saatan harkita sen äänestämistä, mutta mitä nyt noita olen ehtinyt sörkkiä, ei hyvältä näytä. En ole John C. Wrightin fiktioon tutustunut, mutta blogiinsa kylläkin, emmekä nyt välttämättä ole tekemisissä aikamme suurimpien proosataiteilijoiden kanssa.

Hienosti muuten nuo missasivat idolinsa Robert A. Heinleinin elämäkerran toisen osan ilmestymisen, joka muuten olisi hyvinkin voinut ansaita ehdokkuuden. Ilmeisesti suusta roiskuva vaahto hetkellisesti sokaisi. Ei mitään, tapahtuu meille kaikille joskus. Ja on muuten tosi koskettavaa kaverit että pidätte huolta mun oikeuksistani sorrettuna valkoisena heteromiehenä, mutta ei ihan oikeesti tarttis, kyl mä pärjään.

Sarjiksissa Rat Queens on semmonen, jonka lukemista odotan. Paljon positiivista hypeä ja ilmeisesti just mulle kirjoitettua matskua.

18.04.2015 09:03 - 18.04.2015 11:33 #14 : max
Marko Kloos (paras kirja) ja Annie Bellet (lyhäri) vetäytyivät ehdolta . Belletin tilalle tulee A Single Samurai Steven Diamondilta. Ja avausviestiin voi Kloosin tilalle päivittää parhaiden kirjojen ehdokkaisiin Cixin Liu: The Three-Body Problem, joka onkin kuriositeettiarvonsa (kiinalaista scifiä) lisäksi tavallista parempi alienkirja.
Viimeksi muokattu: 18.04.2015 11:33 max.

04.06.2015 20:05 #15 : Dyn
Nyt-liite aktivoitui kirjoittamaan aiheesta vähän jälkijunassa: nyt.fi/a1305959954351

05.06.2015 12:55 #16 : NiTessine
Jälkijunassa joo, mutta paljon uutta matskua. Tästä Koposen Markusta ei tiedetty yhtään mitään ennen kuin nyt.

Ja sit porukalla tajuttiin että se on Pelit-foorumeiden entinen käyttäjä Bongis, joka oli jo siellä hengatessaan niin sekaisin että meistä monet uskoivat sen olevan eeppinen trolli. Kunnes se sitten löi vetoa yhden toisen käyttäjän kanssa siitä että jos maailmanloppu ei ennustusten mukaisesti tule parin vuoden sisään, maksaa tälle 20 grammaa 24-karaattista kultaa. higgslover.blogspot.fi/2008/01/helppoa-rahaa.html

Hän myös lopulta hävittyään maksoi tuon 20 grammaa, (arvo ~500 euroa). Koska hänellä nyt sattuu olemaan kultaa varastossa. Fiksaatio kultaan on osa tätä ihan tiettyä, hyvin amerikkalaishenkistä oireyhtymää, josta Theodore Beale on malliesimerkki.

Jätkällä on myös melkeinpä karrikoidun dippainssimäinen suhtautuminen uskontoonsa. Yleisesti ottaen kyllä asiallinen keskustelija.

23.08.2015 09:06 - 23.08.2015 09:07 #17 : max
Voittajat:

Best Novel (1,827 nominating ballots)

The Three Body Problem, Cixin Liu (Tor)

Best Novella (1083)

Best Novelette (1,031)

“The Day the World Turned Upside Down”, Thomas Olde Heuvelt (Lightspeed 4/14)

Best Short Story (1,174)

NO AWARD

Best Dramatic Presentation – Long (1,285)

Guardians of the Galaxy

Best Dramatic Presentation – Short (938)

Orphan Black: “By Means Which Have Never Yet Been Tried”

Best Related Work (1,150)

Best Graphic Story (785)

Ms. Marvel, Volume 1: No Normal, G. Willow Wilson;

Best Professional Editor Long Form (712)

NO AWARD

Best Professional Editor Short Form (870)

NO AWARD

Best Professional Artist (753)

Julie Dillon

Best Fan Writer (777)

Laura J. Mixon

Best Fan Artist (296)

Elizabeth Leggett

John W. Campbell Award for Best New Writer [Not a Hugo Award] (851)

Wesley Chu

Lähde: www.locusmag.com/News/2015/08/2015-hugo-...bell-awards-winners/
Viimeksi muokattu: 23.08.2015 09:07 max.

23.08.2015 13:10 #18 : Dyn
Perinteisesti olisin laittanut Hugo-voittajat uutiseksi, mutta miten ihmeessä nämä no awardit nyt pitäisi sitten uutisoida...?

23.08.2015 13:39 - 23.08.2015 13:48 #19 : max
Varmaan "Palkintoa x ei jaettu".
Statistiikkaa: www.thehugoawards.org/content/pdf/2015HugoStatistics.pdf
Skin Game no awardin alla yllätti vähän, vaikkei paras Dresden Files olekaan. Moniosaisen sarjan myöhemmissä osissa tavallaan kumminkin olisi asiallista punnita aiempiakin osia, ettei tarvitsisi erikseen olla mitään Complete Wheel of Time-tyylistä ehdokasta. Poliittisena ratkaisunakin vähän urpo, koska vaikka Butcherilla on konservatiivisia näkemyksiä, niin hän ei pahemmin hyökkää ketään vastaan... Toinen havainto on että Risingshadowssa paljon tykätyistä kirjailijoista Rothfuss ja Lynch olisi päässeet ehdolle lyhärikategorioissa ilman äänestyskikkailua. Silmäilin niiden tilalle päässeitä ehdokkaita ja ne vaikutti melko luokattomilta. Sarjakategoriassa Orphan Black-ennustukseni osui! Ninni Aalto tuli kategoriassaan kolmanneksi.
Viimeksi muokattu: 23.08.2015 13:48 max.

• Lich hahmo
  • Lich
    Aseenkantaja
23.08.2015 17:27 #20 : Lich
Miksi noita No Awardeja on noin paljon? Koko homma mene farssiksi? Ilmeisesti oli joku protesti sille, että ahdasmieliset eivät voi sietää, että kristillisiä kirjoja on ehdolla?

Uusin jäsen: Patrik Beshar