Kovan onnen lumisade

Echramath
Echramath loi aiheen: Kovan onnen lumisade
17.01.2017 09:58 #1

Tein vähän kokeita liittyen Risingshadown aiheuttamaan prosessorikuormaan – ja jollei täällä nyt tapahdu ihan vaivihkaista web2.0-henkistä elementtien elämistä, kyse on tuosta lumisade-efektistä. top-komennolla voi tehdä epätieteellisiä testejä.

Firefox: auki tabi jossa yksi kuva tai Facebook: kuorma pyörii 10% paikkeilla
Firefox: auki tämä tabi: 110-120%. (jos skrollaa alas niin ettei lumisade näy, edelleen 60% paikkeilla)

(topin käyttämä asteikko on 100% * ytimien määrä, tämä mahdollistaa säikeistetylle prosessille yli 100% lukemat)

Vertailun vuoksi
– Demokoodarit olisivat pitäneet tuollaista lumisadetta triviaalina jo 386-koneiden aikaan 90-luvulla
– MP3-tiedoston purku taas onnistui kaikki tehot käyttäen nopeimmilla 486-koneilla, mutta nyt mp3-tiedostoa soittava mplayer jää jonnekin alle prosentin kuormalle. Spotify hukkaa paljon enemmän mutta se tekeekin varmaan kaikkea muuta.
– 1280x720 H264-videon toistaminenkin pysyy ohjelmasta riippuen jossakin 10-30% välillä

Kyseessä on siis hieman tavanomaista lumisadepalloa jykevämpi joulukoriste, joko se tai Firefox on koodattu heikosti. Chromium ei hukkaa ihan niin paljoa, mutta prosessin kulutus nousee silti puolen sataa %-yksikköä. Hämmästyttävää kyllä kaikki onnistuvat ajamaan tuota jotenkin säikeissä niin, ettei minkä ytimen kuorma ole tapissa.

Onkohan tämä nyt ihan välttämätöntä jos vaikka joku nykyajan multimedialapsi käyttää sivua läppärillään (varsinkin akun varassa) eikä kiinnitä asiaan kummempaa huomiota? Itse yritin päästä siitä NoScriptillä eroon, mutta sivuhan hajoaa siinä vaiheessa kokonaan

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Kovan onnen lumisade
17.01.2017 10:15 #2

Minä ymmärrän taateleista enemmän kuin tietokoneista ja viestistäsi (joka selvästi oli kirjoitettu jollain vieraalla kielellä) Echramath, ymmärsin vain yhden sanan - lumisade. Sen saa pois päältä: omat tiedot > asetukset.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Darkki, Iivari, Echramath

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Kovan onnen lumisade
17.01.2017 10:57 #3

Kappas kehvanaa, jotenkin oli tuon missannut kokonaan.

Käytännössä vaikuttaisi olevan kyse seuraavasta: nykyajan prosessorit (ja nyt puhun tästä vuosituhannesta) ovat aika hyviä säästämään sähköä silloin kun ne eivät tee mitään, eli ns. tyhjäkäynnillä. Toisaalta taas tämäkin käytössäni oleva kohta peruskouluikäinen kiuas eli Intelin C2Q Q6600-prosessori "kaasu pohjassa" eli kaikki ytimet laskemassa jotain minkä kerkiävät toimii samalla käytännöllisesti noin 100W lämmittimenä. Ja tämä lumisade-efekti on siis niin raskas, että luultavasti se yksinään muuttaa enemmän sähköä lämmöksi kuin meidän olohuoneen valot.

Rouvan edesmenneellä läppärillä tämän huomasi helposti käytännössä, lumisadetta ei tarvinnut montaa tovia katsella, kun tuulettimet olivat jo maksimitehoilla ja -volyymilla. Voiko joku toisintaa jollain nykypäivän vehkeellä tämän?

Dyn vastasi aiheeseen: Kovan onnen lumisade
17.01.2017 11:38 #4

Echramath kirjoitti: Voiko joku toisintaa jollain nykypäivän vehkeellä tämän?

Yks pieni Lenovon läpyskässä kiinni istuva i5 leikkii aina välillä mulla paistinpannua, mutta johtuu kyllä muistakin asioista kuin lumisateesta. Se on oikeastaan mulla taas vaihteen vuoksi päällä, onhan se ihan nätti. Ennen jotain päivitystä johonkin tuo tehokkaasti kyllä hidasti Firefoxia, mut mä olenkin tällainen epäpyhä Linux-käyttäjä.

Windille kiitoksia vuosikymmenen hienoimmasta teknisluontoisesta vastauksesta. :grin:

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

Darkki
Darkki vastasi aiheeseen: Kovan onnen lumisade
17.01.2017 11:53 #5

Lumisade jatkuu sivustolla poikkeuksellisesti näin tammikuun ajan. Syy on meidän enkkupuolen sivujen uudistuksen. Nyt nämä molemmat sivustot käyttävät aivan identtisiä tiedostoja, jolloin mikä tahansa muutos koodiin näkyy molemmilla sivustoillamme ja helpottaa ylläpitoa melkoisesti. Enkkupuolen uudistuksen yhteydessä halusin, että siellä sataa lunta, joten myös tänne tuo lumisade tuli nyt näkyviin myös tammikuun ajaksi.

Kannattaa muuten tulla vilasemaan meidän enkkupuolen sivuja! Siellä on ihan huikea määrä kirjoja ja tilastot näyttävät melko mielenkiintoisilta yli 56.000 teoksen osalta.