Nintendo GameCube

Aemilia
Aemilia loi aiheen: Nintendo GameCube
23.11.2013 15:22 #1

Kävin tässä äskettäin läpi GC-kokoelmaamme: Näistähän on tullut pelattua enimmäkseen Mario Kartia, Mario Partya ja Super Smash Bros Meleetä kotibileissä. Paria urheilupeliä varmaan tuskin koskaan tulee pelattua kokeilua enempää. Lähdin pelaamaan näitä muita läpi:

Legend of Zelda: Ocarina of Time
Legend of Zelda: Wind Waker
Metroid Prime
Paper Mario: The Thousand Year Door
Super Mario Sunshine

Nämähän on hyviä. Ocarinassa meinasin jäädä lopullisesti jumiin Shadow Temple -luolan loppupahikseen, ja vähäsen hiillyin ratsastus-jousiammunta-minipeliinkin. Windwakerin suhteen varoitettiin että loputon purjehtiminen on ikävää, mutta eihän se oikeastaan ole, kun saarissa ja merillä on niin paljon tekemistä. Juonipeli vinkkailee myös vahvasti, ettei joutuisi eksyksiin.

Olen iloinen että pelasin tässä järjestyksessä, koska Windwakerin tyylitellyt grafiikat ja hilpeät värit saavat Ocarinan näyttämään jälkikäteen hitusen kankealta, mikä ei tullut nyt lainkaan mieleen. Mistä puheenollen: Metroid näyttää (ja kuulostaa) tosi komealta. Vaikea melkein uskoa että on samalla konsolillakaan.

Onhan näitä vielä jäljellä, mutta huvittaisi silti etsiskellä jo lisää pelejä.

"Sinun tähtesi ovat niitä, jotka osaavat nauraa."

Viimeksi muokattu: 23.11.2013 15:27 : Aemilia.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Nintendo GameCube
23.11.2013 17:53 #2

Uudet konsolit julkaistiin juuri ja vaikka aionkin hankkia niistä toisen jossain vaiheessa, päätin silti palata menneisyyteen ja ostin GameCuben noin pari kuukautta sitten. Laitehan on oikein ihastuttavan näköinen ja henkii tiettyä lapsenmielisyyttä, joka Nintendoon on vuosien saatossa opittu liittämään. Nyt minulla on meneillään kuumeinen pelivalikoiman kasvattaminen ja monet kuution legendaarisimmista peleistä alkavatkin olla jo keräilykamaa. Monista peleistä pyydetään useita kymmeniä euroja, mutta onneksi esim. Huuto.netistä niitä saa myös sopuhintaan.

Itse olen onnistunut hankkimaan jo osan niistä tärkeimmistä nimikkeistä, mainittakoon vaikka Eternal Darkness, Viewtiful Joe ja Baten Kaitos. Monille konsoli tarkoittaa tietenkin yhtä kuin Zeldat, mutta koska itselläni ei kosketusta noihin peleihin ole, eivät ne ainakaan vielä ole hankintalistani kärkipäässä. Suippokorvainen tonttu-ukko ei myöskään ole pelihahmona ihan minua varten, mutta ehkä sitten joskus.

Resident Evil 4 meni läpi tuossa eilispäivänä ja laadukasta zombiräiskettähän se oli, juukeli sentään! Toimintaa, jännitystä ja irvokkaita mutanttihirviöitä riitti, kankeahkot kontrollitkin sopivat paniikinomaiseen tunnelmaan erinomaisesti. Jos jonkun mielestä pelisarja meni nelosen kohdalla huonoon suuntaan, en ymmärrä häntä. Tämähän oli viihdyttävintä kauhutoimintaa miesmuistiin.

Pelikuution ruudulle piirtämä grafiikka on luonnollisesti vanhentunut jo vuosia sitten, mutta pienen totuttelun jälkeen se istuu silmään ihan mukavasti, tietenkin pelistä riippuen. Harmi vain, että tarkoilla digitelkkareilla esitettynä matalan resoluution pelit menettävät aina pienen osan ulkoisesta viehätyksestään, kun pelikuvaa joudutaan venyttämään alkuperäistä isommaksi. Onneksi osa laitteen peleistä tukee laajakuvaa ihan oikeastikin, joten aivan kaikkia pelejä ongelma ei koske.

I'm just a normal everyday pervert.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Nintendo GameCube
17.12.2013 20:38 #3

Muutakin on tullut Cubella pelattua, viimeksi meni läpi eräästä tunnetusta barbaarista kertova Conan, joka tuli aikanaan myös PC:lle ja PS2:lle. Koska kyseinen hahmo on minulle erityisen rakas, oli tietenkin kutkuttavaa päästä ohjailemaan Kimmerian karua karpaasia ihan itse. Valitettavasti pelinautinto jäi todella laimeaksi, sillä tässä tekeleessä ei kunnianhimo näkynyt eikä tuntunut oikeastaan missään. En odottanut saavani hyvää tarinankerrontaa, koska sellaista ei tällaisissa peleissä yleensä ole, mutta viihdyttävää turpamättöä sen sijaan kyllä. Eipä tullut pahemmin sitäkään, itse asiassa pelillä ei ollut minulle juuri mitään tarjottavaa ylipäätään.

Aivan ensiksi pitää moittia pelin masentavaa ulkonäköä, sillä grafiikat ovat parhaimmillaankin keskitasoa, kun taas huonoimmillaan ne ovat oikeasti ankeita. Tekstuurit ovat suttuisia ja kenttäsuunnitelu täysin vapaa kaikesta mielikuvituksesta. Vaikka kyse onkin yli kymmenen vuotta vanhasta pelistä, odotin näkeväni jotain parempaa. Konsolirauta ei voi olla syyllinen, sillä Cubelle on julkaistu kasapäin pelejä, jotka näyttävät hyvältä tänäkin päivänä.

Pahinta on, että Conan muistuttaa olemukseltaan ja liikehdinnältään enemmän leffa-Arnoldia kuin originaaleista tarinoista tuttua ketterää miekkataituria. Conan osaa käsitellä monenlaisia aseita ja osaa kattavan määrän erilaisia lyöntikomboja, mutta miehen liikkuminen on silti rasittavan hidasta ja kankeaa. Tämän takia tasitelusta puuttuu kaikki raivokkuus ja vauhdin tuntu, mikä ei pelkkään veripalttuun luottavassa pelissä ole kovin hyvä juttu. Sysipaska tallennusjärjestelmä ja typerästi loppua kohti helpottuva vaikeustaso lyövät viimeisen naulan pelipoloisen arkkuun. Tämä oli rehellisesti sanoen häväistys Conanin nimeä kohtaan sekä yksi ankeimpia pelikokemuksia miesmuistiin.

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 17.12.2013 20:43 : Astorethein.

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee