Atleetlik Valgusest Kiiremini - Se on värske!
Ostin itselleni
FTL: Faster Than Lightin. Hintaa sillä oli joulualen (joka muuten jatkuu vielä pari päivää) ansiosta suunnilleen saman verran kuin tölkillisellä pintahiivaolutta, eli ei ainakaan liikaa. (normaalisti pitää maksaa kaksi tölkkiä)
Tämähän on metka! Vähän kuin Battlestar Galactica,
Red November
ja Nethack olisi pantu pussauskoppiin (Nethackin sijaan tekijät mainitsivat merkittäväksi inspiraation lähteeksi Spelunskyn, mutta sitä en ole itse muistanut kokeilla).
Toisin sanoen roguelikejen tapaan maailmassa (maailmankaikkeudssa) on samat elementit, mutta niiden tarkka sisältö luodaan joka kerta uusiksi ja tallennuksiin ei saa palata, vaan jos alus räjähti tai muuten vaan kaikki kuolivat, eikun alusta uudella aluksella miehistöineen. Virheistä oppii ja aina pääsee toivottavasti pidemmälle. Yet Another Stupid Death tunnetaan täälläkin. (pelin voi tietysti tallentaa jatkaakseen myöhemmin)
Siinä sitten pompitaan tähtijärjestelmästä toiseen pakoon perässä tulevaa vihollisarmadaa. Etukäteen ei koskaan tiedä, onko vastassa joku vihamielinen tyyppi, kauppias tai jotain muuta. Itse peli koostuu aluksen kapteenina toimisesta, eli aluksen toimintojen säätelystä ja aseilla ampumisesta sekä toisaalta miehistön ohjailusta, tyypit pitää lähettää asemapaikoilleen, korjaamaan jotain, pieksämään jotain alukseen ängenneitä vieraan esivallan jefreetteitä tai sairastuvalle parantelemaan em. toimissa tulleita vammojaan. Ovetkin voi avata avaruuteen asti ja päästää osasta alusta ilmat pihalle – mikä on ihan kätevää
jos kun jotain syttyy tuleen eikä se niistä jefreettereistäkään nyt aina niin hauskaa ole.
Luulen, että tulen hukkaamaan vielä liikaa aikaa tähän. Internetkommentaarien perusteella peli ilmeisesti pysyy tasapainossa loppuun saakka. Jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa tulee ilmeisesti jonkinlainen jatko-osakin.
www.ftlgame.com/