Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä

• Mab hahmo Kirjoittaja
  • Mab
13.12.2013 19:00 #1 : Mab
Tässä ketjussa voi siis purkaa sydäntään tietokoneongelmien ja -kysymysten suhteen ja toivoa, että viisaammat & sivistyneemmät osaisivat auttaa...

Mun ongelmani on tällä kertaa se, että eilen tietokoneeni asensi jotain peruspäivityksiä ja sen seurauksena Steam ei suostunut käynnistymään normaaliin tapaan vaan halusi erikseen klikattavan pariin otteeseen, että sallin internet-yhteyden sen kohdalla. Kun tämä oli toistunut muutamaan otteeseen (so. joka kerta kun käynnistin Steamin), kyllästyin ja typerästi estin Steamin nettiyhteyden ja käynnistin sen offline-tilassa. Ja pelasin sitten vähän aikaa onnellisena.

Ongelmanani on nyt, että en saa Steamia takaisin online-tilaan. Olen tottakai yrittänyt tietokoneen uudelleenkäynnistystä, Steamista uloskirjautumista ja uudelleenkäynnistystä ja epätoivoissani jopa peruutin & asensin uudestaan eilen tekemäni päivitykset. Steamin offline-tilassa valikosta löytyy kyllä kohta 'Go Online', mutta eipä sekään mitään auta - siitä tulee vain sama ilmoitus, ettei minulla joko ole internet-yhteyttä (joka ei siis pidä paikkaansa) tai että nettiyhteyteni ei pelitä Steamin suhteen.

Koska olen täysi urvelo koneiden suhteen, en ole uskaltanut sorkkia koneeni internet-asetuksia, enkä pikaisella silmäilyllä edes löytänyt mitään lupaavan oloista paikkaa. Mutta olisiko siellä jossain mahdollista esimerkiksi ruksata Steamin kohdalla sallivani internet-yhteyden? Tai onko jotain muuta ratkaisua?

13.12.2013 21:34 #2 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Kuulostaa siltä, että sinulla on palomuuri, joka on kysynyt mitä tehdä Steam-ohjelman kanssa. Eli olet mennyt palomuurissa estämään Steamin yhteydet ulkomaailmaan, jolloin Steamin online-tilaan siirtyminen ei auta. Pitää muuttaa palomuurin asetuksia.

Mikä palomuuri siis sinulla on käytössäsi?

Yleensä saat auki palomuurista jonkin Applications tai vastaavan nimisen näkymän, sieltä poistat Steam-ohjelman, jolloin palomuuri alkaa taas kyselemään mitä tehdä sen kanssa. Kyselylaatikossa on mahdollisesti täppä "muista tämä valinta", jolloin voi kerran sallia ja sen jälkeen palomuuri ei enää kysele.

(Tosin ihmettelen, miksi estäminen toimii pysyvästi, mutta salliminen ei. Mutta palataan siihen kun tiedetään mikä palomuuri koneessasi)

(Tai palataan ja palataan. Mun aktiivisuus on ollut todella surkeaa, joten muut ehtivät varmaan ensin auttamaan :roll: )

• Mab hahmo Kirjoittaja
  • Mab
13.12.2013 23:47 - 15.12.2013 15:38 #3 : Mab
Vastaus käyttäjältä Mab aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Mulla on Windowsin palomuuri. Käyttöjärjestelmäni on Windows 7, johon en ole vielä lainkaan tottunut - ja todetaan vielä kerran, että olen yleisesti tietokoneasioissa urvelo, joten tämän käyttämisessä olen siis erityisen urvelo - mutta luulen kuitenkin onnistuneeni tuossa Steamin poistamisessa ja uudelleensallimisessa (menin kohtaan Salli ohjelman tai ominaisuuden läpäistä Windowsin palomuuri) ja poistin siellä Steamin listasta.

Tämän jälkeen Steamia käynnistäessäni tuli ilmoitus, että:
"Windowsin palomuuri on estänyt jotkin kohteen Steam Client Bootstrapper (suluissa oli jotain tämän tyylistä: buildbot_winslave04_steam...) ominaisuudet kaikissa...", ja siinä saattoi sallia yhteyden, jonka tein. Tämän jälkeen palomuurikohdelistassani onkin Steam Client Bootstrapper jne. vanhan pelkän Steamin sijaan. Eikä Steam suostu vieläkään menemään online-tilaan :sad:

Edit. Ok, en enää tarvitsekaan apua, sillä ongelma ratkesi - kiitos paljon Rasimukselle tilanneanalyysista ja neuvoista, sillä niiden avulla homma hoitui :cheesy:
(Se siis oli tosiaan palomuuriin liittyvä: kesti vähän aikaa ennen kuin tajusin, että mulla on itse asiassa kaksi palomuuria käytössä ja toisessa niistä Steam oli blokattu. Ja jeps, välillä olisi hyvä pohtia, että mitä kaikkea muuta sitä onkaan tuplannut turhaan...)
Viimeksi muokattu: 15.12.2013 15:38 Mab.

• Ansa hahmo
  • Ansa
31.12.2014 09:50 #4 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Äänentoisto tökkii. Siis muuten on ihan ok, jos sekä kaiuttimet että headset on molemmat kiinni koneessa, mutta jos headsetin ottaa irti, lakkaa kaiuttimistakin musiikki. Molemmat eri liitännöissä kiinni tietenkin, kaiuttimet takana, headset edessä. Aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa ja kun headsetin on laittanut kiinni, kaiuttimet on hiljaa. Mistäköhän tämä nyt johtuisi, kun pitää olla kaikki tai ei mitään?

13.01.2015 13:37 #5 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
On pieni mahdollisuus, että tuollaista pystyy säätämään käyttiksen kautta. Mutta koska tuskin olet noihin koskenut ja päivitykset tuskin äänikorttia odottamatta hienosäätävät, niin veikkaisin elektroniikan olevan rikki :sad:

• Ansa hahmo
  • Ansa
17.01.2015 12:30 #6 : Ansa
Vastaus käyttäjältä Ansa aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Jooh. Tässä testailin, niin ainakin headset toimii, kun laittaa taakse kiinni (ollut yleensä edessä). Nyt kun ei nuo kajarit meinaa toimia sitten ollenkaan, niin on vain kylmästi todettava, että yli kuusi vuotta kestäneet Labtecit sanoivat viimein sopimuksensa irti. Pitänee jossain vaiheessa hommata uudet, kun en koko aikaa jaksa pitää kuulokkeita korvilla.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
28.08.2015 22:58 - 28.08.2015 22:59 #7 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Olipas pitkästä aikaa kunnon tappelu tietokoneen kanssa. Ole testaillut eri Skyrim modeja ja koittanut löytää toimivia yhdistelmiä. Viimeisin kokeilu meni uudelleenasennukseksi kun n. 150 muun modin jälkeen asensin raskaan seikkailun joka mainosti että se sisältää 1200 scriptiä, mikä on ilmeisesti huippuluokkaa. Sen asentaminen sinänsä ei tuhonnut peli-iloa vielä täysin mutta alkoi tulla ongelmia, loppumattomia latausruutuja (ilmeisesti koska varattu muistitila loppui kesken, Skyrim kun ei osaa käyttää 16 gigastani kuin 3 gigaa) ja muuta kivaa. Ja sitten lopulta npc:t lopettivat liikkumisen kokonaan. Eikä edes palaaminen aiempiin tallennuksiin muuttanut tilannetta.

Ja koska olin löytänyt STEP projektin mikä tähtää hyvän modialustan tekemiseen Skyrimille ja huomannut että uunituoreessa Nexus Mod Managerissa oli vaihtoehtona tehtä eri asetukset joka hahmolle, niin oli hyvä motivaatio aloittaa kaikki uudestaan alusta.

Eipä tämä mitään, ihan kivaa hommaa tähän asti. Mutta sitten tuli vastaan kohta missä neuvottiin päivittämään näytönohjain uusimpaan versioon. Olin aiempiin koneisiini päivittänyt moisia jonkun kerran joten ajattelin sen sujuvan rutiinilla. Mutta NVIDIA ei osaakkaan näemmä tehdä asennusohjelmaa ajureilleen ja asennus epäonnistui aina. Kokeilin useita vanhempia versioitakin ja etsin netistä ohjeita. Laitoin virustutkan pois päältä, kokeilin puhdasta installointia, asennusta windowsin systeemi-valikoiden kautta jne. Tunnin taistelun jälkeen homma onnistui lopulta kun poistin deletoimalla NVIDIAn aikaisemmat hakemistot ja kaikki merkinnät ohjelmasta registrystä, käynnistin windowsin safe-modessa (piti etsiä oikein netistä ohjeet että kuinkas se hoituukaan windows 8.1:ssä kun vanha tuttu F8 painelu ei tehnyt mitään) ja sitten tein puhtaan asennuksen...

Tästä opimme jälleen, jos jokin toimii, älä satu siihen.
Viimeksi muokattu: 28.08.2015 22:59 Moonlord.

• Rinja
04.11.2015 22:29 - 04.11.2015 22:55 #8 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Windows 10 ei näköjään ymmärrä DVD:eiden päälle. Olen koettanut samoja vanhoja temppuja kuin ennenkin, eli klikkaillut Oma tietokoneessa (eikun anteeksi "Tämä tietokoneessa") näkyvää DVD-aseman kuvaketta ja lisäksi yrittänyt saada DVD:n pyörimään Media Playerin kautta, mutta heikolla menestyksellä. Pitääkö mun nyt hommata uusi ohjelma tätä varten?

EDIT: No, latasin VLC:n, joten katsonpa sillä sitten.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 04.11.2015 22:55 Rinja.

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
18.11.2015 22:24 #9 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä

18.11.2015 22:26 #10 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä

Fiktiivi kirjoitti: Muistaakseni seiskan jälkeiset Windowsit eivät tue DVD-elokuvien toistamista. VLC pelastaa.

Miekin muistelen jotain tällaista kuulleeni ainakin kympistä. Eikös Microsoftilla ollut tässä jokin rahastusvisio, että myydään DVD:itä ymmärtävää softaa sit kuluttajille ja toivotaan, että joku ostaakin jopa, vaikka ilmaisiakin on?

• Fiktiivi hahmo
  • Fiktiivi
    Epäkuollut
18.11.2015 22:33 #11 : Fiktiivi
Vastaus käyttäjältä Fiktiivi aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä

pihlajapuu kirjoitti:

Microsoft taisi perustella tätä niin, että heidän ei kannata enää maksaa DVD-patenttien omistajille lisenssimaksuja joka Windowsista, kun suuressa osassa nykykoneita ei edes ole DVD-asemaa.

17.01.2017 08:50 #12 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Onneksi tekijänoikeuslaissa tultiin sellaiseen tulokseen, ettei DVD:ssä ole vahvaa suojausta, niin ei mene tämäkään organisoitu keskustelu DVD-elokuvien katsomisesta laittomaksi. Ubuntussa joutui myös temppuilemaan hiukan, eli pitää asentaa dvd-paketti ja vielä reconfiguroida se, jotta se hakee sen salauksenpurkupalikan jostain.

02.07.2017 14:32 - 02.07.2017 14:37 #13 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Tappelin eilen koko illan pätkivän vuokrastriimileffan kanssa. Oletin ongelman olevan Viaplayn serverin päässä (tai missä tahansa reitittimessä siinä välissä), koska YouTuben HD-videot ja muut sivustot toimivat ihan hyvin, vain Viaplay tökki. Laadun säätäminen hyvästä huonoksi auttoi vain marginaalisesti, mutta antoi epäillä myös jotain kaistanleveysongelmaa - paitsi että Tehtävien hallinnan verkon valvonta ei näyttänyt mitään älyttömiä verkkokuormaprosentteja.

Vasta kun kyllästyin ja käynnistin koneen uudelleen, alkoi leffa pyöriä sujuvasti ilman katkoja.

Ihan outoa.

Eikö esim. optimaalisten reittien luomisen pitäisi olla reitittimien eikä mun koneen homma hallita? Tai sitten jotain palomuurijuttua, mutta eikö silloin Viaplayn videoiden näkymisen pitäisi olla kokonaan kaput, eikä vain 5-15 minuutin välein tökkimistä ja striimin palautumisen odottelua?

(Heh, pitäisi kysyä joltain oikealta harrastajafoorumilta, mutta ei kiinnosta ihan niin paljoa :grin: )

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste
Viimeksi muokattu: 02.07.2017 14:37 Rasimus.

02.07.2017 23:18 - 02.07.2017 23:18 #14 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Oliko tuo nyt sitten ihan varmasti verkko-ongelma alunperinkään, vai oliko näytönohjaimessa joku bitti vinossa? Tai näytönohjaimen ajurissa? Cachettaako joku toinen poropietari striimaussovellus eri tavalla kuin toinen? Arpoiko Viaplay sinulle vaan eri noden tällä käynnistyksellä?

Töissä ystävällisenä paikallisena helpparisetänä käyttäjät aina kyselevät, mikä aiheutti jonkin yhdellä Windowsin käynnistyskerralla aiheutuvan ongelmatilanteen. Mitä ne minulta kyselevät, soittaisivat Jeesukselle...

Viimeksi muokattu: 02.07.2017 23:18 Echramath.

04.07.2017 17:29 #15 : Rasimus
Vastaus käyttäjältä Rasimus aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Mulla ei töissä ole onneksi tuollaisia ongelmia, kun kaikki ollaan ns. tietotekniikan ammattilaisia. Mutta kun siviilissä kaikki tutut pitävät ylimpänä tietokonealan tukihenkilönä, niin joudun aina arpomaan sanoako (useimmiten totuuden mukaisesti) että en tiedä, vai (silloin kun tiedän) että voisin selittää mutta ette ymmärtäisi kuitenkaan. Nimittäin ne, jotka ymmärtäisivät selityksen, harvoin tulevat multa kyselemään mitään koska osaavat yleensä 90%:sti ratkoa omat ongelmansa parilla perinteisellä kikka kolmosella joista ykkönen on koneen uudelleen käynnistys.

Vituttaa kun ei Viaplayn toisto-ongelmien kanssa ensimmäisenä kokeillut koneen uudelleenkäynnistystä itsestäänselvimpänä ratkaisuna, vaan kulutti jokusen tunnin tosiaan mitä noloimpia ja mielikuvituksekkaimpia juttuja tutkien. <facepalm tähän>

04.07.2017 18:00 #16 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Uudelleen käynnistys ratkaisee useimmat tietokoneongelmat, mutta itseäni jää usein harmittamaan, kun ongelmien syy jää selvittämättä. Kiva, että probleema katoaa, mutta siitä jää tunne, että voitto perustuu tuuriin eikä taitoon.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Xhex hahmo
  • Xhex
25.10.2017 09:48 #17 : Xhex
Vastaus käyttäjältä Xhex aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
En tiedä onko kysymys sopiva tämän aiheen alle. Kysymys on tietokoneen hakkimisesta. Poika haluaisi hankkia tietokoneen, lähinnä pelaamista varten. Tähän asti meillä käytetty vain tablettia, vanha kannettava on mutta se niin romu ettei sillä pysty edes netissä surffaamaan.
Kaupoista käytiin tietokoneita katsomassa, mutta kaikki myyjät suosittelevat yli tuhannen euron tietokoneita pelikoneeksi. Se vähän turhan paljon. Osaako joku suositella 600-800€ konetta jolla onnistuu netti surffaaminen ja pelaaminen. Itse en näistä mitään ymmärrä.
Kiitos.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

25.10.2017 13:07 #18 : Morgan Blood
Vastaus käyttäjältä Morgan Blood aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Ketjujen tietokonepaketit ovat tosiaan jaoteltu vahvasti erillisiin tasokehiin. Esimerkiksi valmiit pelitietokoneet ovat käytännössä aina yli 1000 €, kun taas halvemmat ovat vahvasti toimistokäyttötietokoneita.

Mikäli teillä on ystäviä, jotka mielellään ruuvaavat muille koneita, heihin kannattaa olla yhteydessä. Koontipalvelukin on kohtuullisen hintainen. Koontia ja komponentteja kannattaa saalistaa paikallisista- ja internetin komponenttikaupoista. Yhtenä vinkkinä voin myös antaa sellaisen neuvon, että Euroopassakin komponenttikaupoilla on tapana pitää Black Fridayta 24.11. Viime vuonna ostin sieltä melko kovia osia työtietokoneeseeni ja laskin säästäneeni yhteensä noin 800 € verrattuna siihen, että olisin ostanut yhtä tehokkaan grafiikantuotantokoneen valmiina.

Säästöä tuo roimasti myös se, että jos keksitte kaiuttimet, hiiren, näppäimistön ja ehkä jopa näytön jostain jo valmiiksi. Silloin budjetin saa suunnata täysin itse tietokoneeseen.

Valmiskoneista jo mainittu Jimm's pitää aina yllä pelikoneversiota jonka saa hintaan 899 €. Suosittelen sitä ennemmin kuin samanhintaisia ketjujen koneita, sillä niitä tavataan tehdä valmiiksi suurehko määrä ja ne saattavat olla täysin vanhentuneita hintaansa nähden.

Ars Longa Vita Brevis

• Salmikki hahmo
  • Salmikki
25.10.2017 21:44 - 25.10.2017 21:47 #19 : Salmikki
Vastaus käyttäjältä Salmikki aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Tiedä auttaako tämä paljoakaan, mutta..

Pelikonehankinta oli itselleni ajankohtainen tuossa vuosi, pari sitten. Taloudessa on tälläkin hetkellä yhteensä 7 pöytäkonetta, läppäri ja 2 tablettia (kahdelle pelaavalle ihmiselle) sekä asiantunteva henkilö, joten projektia kehiteltiin jokunen kuukausi.

Kriteerit olivat seuraavat:
-kohtuullinen hinta (1k + näyttö)
-pyörittää WoWia, VC:tä ja Synergyä samanaikaisesti (eikä millään alennetuilla grafiikka-asetuksilla/ilman ääniä tmv.) sekä sellaisia Steam-pelejä kuten Ori and the Blind Forest
-pienempi = parempi (taloudessa myös parimetrinen torni, yök)
-takuu & huolto aina plussaa

Olin aivan sataprosenttisen varma, että osat tilataan kaikki erikseen, puntaroidaan hinta/laatu-suhteita, sitä miten uusinta uutta mistäkin valitaan jne.. Vielä mitä. Gigantissa oli tuolloin joku MSI-sarjan yli puolitoistatonnisista pelipöytäkoneista tonnin tarjouksessa. Kaikki osaset syynättiin suurennuslasilla, ja suunnilleen samat palat olisivat erikseen kustantaneet hitusen enemmän. Siis päinvastainen tilanne siihen nähden, miksi niitä koneita yleensä kasataan itse (lisäksi MSI-koneessa ei näyttänyt olevan sellaista heikkoa lenkkiä, kuten ainakin Briteissä esim. valmiit Dell-koneet tapasivat olla muuten aivan nappeja surkeaa RAMia lukuunottamatta).

Taloon tuli siis Gigantin tarjouksessa ollut MSI-pelikone: kustansi tuhat euroa, pyörittänyt tähän mennessä ihan kaikkea, lähes mikrokeissi ja takataskussa kolmen vuoden takuu huoltoineen kaikkineen.

TL;DR: Ainakin Gigantissa myytävä MSI-pelikonesarja huomattu käytössä hyväksi ja rahanarvoiseksi. Tuhat euroa riittänee, yli ei tarvitse mennä (ennen nykyistä pelasin 500e koneella, mutta lähinnä olosuhteiden pakosta, raivostuttava kokemus). Tarjoukset ja Outletit ovat tälle budjettiluokalle kullanarvoisia (Verkkokaupassa outlet paikan päällä, Gigantissa myös netissä!)

On lisäksi mukavaa, kun tietää, että suuren investointinsa voi hätätilanteessa raahata takaisin kauppaan jonkun muun päänvaivaksi..

EDIT: Gigantissa on Black Friday 24.11., kuten Morgan Blood totesi, suosittelen lämpimästi!

Pouring spirits while I follow the Northern star
Viimeksi muokattu: 25.10.2017 21:47 Salmikki. Syy: Lisäys

• Xhex hahmo
  • Xhex
26.10.2017 10:33 #20 : Xhex
Vastaus käyttäjältä Xhex aiheessa Tietokoneongelmia ja -kysymyksiä
Se tässä ongelma onkin että itselle tietokoneet täyttä hepreaa. En tiedä mitä koneessa pitää olla. Poika 14v, eikä hänkään sen enempää tiedä. Meillä ei tutuissa ole ketään kuka rakentelisi koneita, sittenhän tämä olisi helppoa.

I dont want to just read books. I want to crawl inside of them and live there

Uusin jäsen: Gil Merituuli