Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua

Iivari
Iivari loi aiheen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
01.01.2014 20:49 #1

Kysynkin siis, onko jollakulla kokemusta tabletin käytöstä sim-kortilla varustettuna puhelimena, ja onko muita mahdollisia neuvoja ensimmäisen tabletin ostamiseen tältä pohjalta?

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ageha

Viltsu300
Otus
Viltsu300 vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
02.03.2014 17:12 #2

Iivari kirjoitti: Olen keväämmällä, kun palkkaakin töistä tullee, hankkimassa seuraavaa puhelinta. Koska mulla on isot nakkisormet, joilla en vielä ole onnistunut käyttämään yhtäkään älykännykkää sulavasti mutta tabletteja kylläkin, ja koska puhun enää 200-300 minuuttia kuukaudessa puhelimessa (siitäkin suuri osa suht lyhyitä arkipäivänaskarepuheluita), ajattelin, että voisin ostaa itselleni seuraavaksi puhelimeksi tietokoneen. Jos ostaisin "tavallisen" älypuhelimen, en todennäköisesti tulisi käyttäneeksi sitä kovinkaan paljon puheluiden ja tekstareiden ulkopuolella, mutta tabletilla osaisin minäkin järjestää elämäni hiplattavan laitteen ympärille.

Osta phabletti

fi.wikipedia.org/wiki/Phablet

16.03.2014 21:57 #3

Meikäläisellä on ainakin tapana viskoa sekalaisia käyttöesineitä ympäriinsä (aol avainsana pääsiäiskäsi) joten kaiketi tuon sinällään kätevän kokoisen, ilmaisen ja aika kestävän perusluurin voisi jopa puhelukäyttöön säilöäkin ja pitää multimediavehkeen jossain laukunsyövereissä suojattuna. Onnistuukohan tämä nykyään mitenkään helposti vai pitääkö peräti hankkia kaksi liittymää?

Vai onko ajatuksena käyttää jotain taskuun menevää bluetooth-härveliä, joka ottaa varsinaiseen kännykkään yhteyden?

Pimeyden peto
Teknikko
Pimeyden peto vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
29.03.2014 22:03 #4

sipulia

Dyn vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
29.03.2014 22:49 #5

jonneburger kirjoitti: tabletilla ei voi soittaa vaikka ois 3g. ei siis toimi puhelimena. muuten muut ominaisuudet on. soitto ja tekstarikin toimii jos jaksaa rahaa pistää esim. skypen sellaiseen

Riippuu nyt kuule ihan laitteesta. Mm. Samsung Galaxy Tab 2 on ihan toimiva puhelinkin, tosin 7-tuumaisena jo vähän hankala pidellä korvalla.

10.04.2014 21:31 #6

Mutta:

Perusmallin älypuhelimia saa muutamalla kympillä (varsinkin sisäänajettuna). Pienemmät mallit mahtuvat oikeasti taskuun ja niillä voi jakaa netin WLANilla. Ilman tarpeetonta 3G-piiriä tabletin saa halvemmalla ja lisäksi halpa puhelin on näppärä ottaa mukaan baariin tai perunapellolle. Tabletti olkoon siis laukussa, mistä se otetaan erikseen varovasti esiin eikä sitä siis tarvitse tempoa esille missä sattuu epämääräisissä olosuhteissa kun joku soittaa. Lisäksi ei joudu puhumaan jumalattoman kokoiseen plootuun.

Ei kai kahden laitteen tälleen pysyvä naittaminen nyt niin hankalaa ole?

Iivari vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
10.04.2014 22:39 #7

Echramath: mulle tässä on olennaista se, että varsinkin ne muutaman kympin älypuhelimet on huono kompromissi, jolla voisin edelleen lähinnä soittaa ja tekstaroida, koska netinkäyttö niin pieneltä ruudulta, varsinkin kun pääasialliset nettikohteeni ovat valitettavan mobiiliongelmaisia (Rising, Facebook, Wikipedia, webmail) on täyttä tuskaa enkä usko, että edes harjaannuksella saisin asiaa paljon paremmaksi (uskokaa pois, mulla kesti melkein seitsemän vuotta opettelua saada normaalipituinen tekstiviesti kirjoitettua alle viidessä minuutissa).

Eli toisin sanoen otan mieluummin tabletin epämukavuudet puhelimena kuin puhelimen epämukavuudet nettiselaajana.

11.04.2014 00:14 #8

Iivari kirjoitti: Ainakin Samsungin myyjät vakuuttelivat, ettei heillä sellaista tablettia olekaan, mihin ei sim-korttia saisi, ja tekstareita ja puheluja pelaamaan. Eivät ne kovin montaa sataakaan olleet, ja toisaalta viidenkympin tabletteja en ole tainnut nähdä missään myynnissä.

Nimenomaan Samsung on julkaissut esim. Galaxy Tabeista molemmat versiot, mutta kyllähän sinä nyt aikuisena ihmisenä ymmärrät, että kodinkonemyyjää kannattaa uskoa jos se on Henry ja yrittää myydä kameroita...

Niin, lämpimikseni vaan pohdiskelin, että eikö silloin kannattaisi olla molemmat. Itse olen tuuminut, että ehkä ne tabletit korvaisivat lähinnä ne miniläppärit, joista ei niin kamalasti lopulta tainnut olla iloa kenellekään. Semmoinen kapine vaatii kumminkin suojakotelon ja on silti haavoittuvainen. Tuntisin aina itse oloni aika penteleen tyhmäksi ja hankalaksi jos soiton tullessa pihalta pitäisi jostain repun perältä tonkia sellainen normaalin mangapokkarin kokoinen plootu joka vielä tässä tohinassa tippuisi lattialle ja hajoaisi...

Ja lähinnä tässä pohdinnassa oli mukana sellainen kustannustekijä, että kaksi ihan oikeaa dataliittymää maksaa tuplasti!

Tero
Tero vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
14.04.2014 13:49 #9

Kai silloin kaivetaan lähinnä taskusta se Bluetooth-handsfree-nappi korvaan ja annetaan tabletin olla repussa.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
14.04.2014 20:47 #10

Nyt on tullut hieman kateltua tabletteja opiskelukäyttöön, niistä kun saa kätevästi vilkuiltua luentomateriaalit yliopistolla. Budjetti vain asettaa tiettyjä rajoituksia. Olisko kenelläkään suosituksia 250€ tai alle maksavasta hyvästä tabista? Ehkä voin venyttää budjetin sinne 300€ jos saan sponsoreita houkuteltua tai kesätöitä järkättyä :smile: Saako noilla hinnoilla edes mitään järkevää tablettia?

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Tero
Tero vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
15.04.2014 09:41 #11

IPad Minin saa 299 eurolla. Peittoaa monet uudemmat edulliset tabletit käytettävyydessä. Samoin Samsung Galaxy Tabia saa jo halvimmillaan n. 130 eurolla, mutta se on se pienin 7 tuuman näytöllä varustettu malli, josta lukee kyllä ihan kohtuullisesti pelkkää tekstiä, mutta paljon kuvia sisältävään materiaaliin haluaisin kyllä isomman näytön.

Jos ei haittaa, että laite on pari sukupolvea vanha ja aika hidas (ts. käyttöliittymä on varsin verkkainen), noita Galaxy Tab 3 -malleja saa muutenkin aika edullisesti.

Yksi vaihtoehto voisi olla tsekata puhelinoperaattorien valikoima -- tabletteja saa kuukausimaksulla, ja alle kympin kuussa valikoimassakin on jo kymmentuumaisiakin näyttöjä, jotka ovat omasta mielestäni mukavampia, jos pitää lukea kirjoja, joissa on esim. paljon kuvia ja kaavioita.

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
15.04.2014 23:52 #12

Kiitos vinkeistä, vähän tuota Ipad miniä olen katellutkin, ehkä tutkin hieman lisää. Toisaalta galaxy tab houkuttaa koska olen aika vahvasti jo sitoutunut googlen palveluihin. Valintoja valintoja.... :lol:

Noista kytkyistä en oikein välitä (puhelimetkin maksan aina kerralla), joten enköhän jostain raavi kasaan sen muutaman satasen jos päätän tabletin hankkia.

Tuo parin sukupolven takainen vaihtoehto voisi olla pätevä ratkaisu, koska lähinnä olisi tarkoitus tehostaa noita luentomateriaalien lukemista jotka pääsääntöisesti ovat pdf-muodossa.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
16.04.2014 14:48 #13

En itse pitäisi tabletin käyttämistä puhelimena ihanteellisena ratkaisuna, oli hansdfree tai ei. Eteen voi mahdollisesti tulla tilanteita jolloin haluaa tai joutuu pitämään puhelinmahdollisuudet mukana, mutta ei voi tai halua ottaa mukaan kassia minne tabletti mahtuisi.

Joillakuilla tuntuu olevan varsinkin omppulaitteissa käytäntönä että kännykkä toimii yhteyspisteenä ja tablettia käytetään sen kautta. En tiedä miten toimiva systeemi tämä todella on, varsinkin Applen ulkopuolella, mutta ainakin pelkän puhelimen voi tällöin ottaa mukaan jos on tarvis. Netin selailuunhan tabletti on ehdottomasti paras, ja appitkin näyttävät sen kautta hienommilta.

Jos kahta laitetta ei missään nimessä halua, paras ratkaisu olisi kai isohko älyluuri tai minitabletti, jos sellaiseen saa sim-kortin?

Kaikki tuntevat itsensä nakkisormisiksi älyluurien kanssa, jopa tällainen pienisorminen, mutta olisiko esim Samsung Galaxy-malleissa jokin sellainen jota voisi harkita? Näyttö on ainakin iso ja lähentelee jo minitablettia.

Niin, ja jos vaellukselle haluaa mennä niin en uskaltaisi olla siellä pelkän älyluurin varassa. :cool:

18.04.2014 22:01 #14

Hommasin nyt tällaisen minipuhelimen – Samsung Galaxy Y, kuvassa , jos tuohon päälle pistää pankkikortin sen leveys jotakuinkin täsmää ja pituus riittää laitteen alareunasta näytön yläreunaan, kohderyhmästä sen verran, että tästä on virallinen Hello Kitty -versiokin.

Iivaria on helppo kompata, tämä on aikalailla sen kokoinen kun puhelimelle sopii ja eipä tällä kummoisia asioita tee mieli kirjoittaa. SSH:nkin asentelin mutta hankalaksi menee irkkaaminen. Virhelyöntejä tulee joka välissä. Kartta toimii ok (varsinkin kun GPS:n kanssa siihen ei tarvitse edes syöttää mitään selvittääkseen missä on) ja Wikipediasta voi tarkistaa asiat, jos tulee baarissa riitaa. Sitä irkkiäkin voi näemmä hyvin sulavasti seurata.

Näemmä (kuten halvassa Androidissa usein?) myös käyttöliittymä hidastelee välillä ja selviä bugeja. Huvittavasti mm. valitsin vahingossa Latitude-sovelman joka jäi jumiin siinä vaiheessa kun kysytään haluanko jakaa sijaintia (voi johtua siitä että Google ajoi koko Latituden alas ajat sitten) ja toisaalta tuo kotinäytön säätöohjelma on niin kankea ja buginen paska, että iSteveltä ei olisi koskaan mennyt läpi.

Tablettiasiassa lienee suurin ongelma se, etten tarvitse sellaista kun en koskaa käy missään...

edit: Jouduin samoin tein asentelemaan tällaisen JuiceDefender -nimisen softan (muitakin akun optimoijia lienee) koska tehtaan asetuksilla akun kesto oli lähes olematon. On tässä kanssa loppukäyttäjätuote.

Viimeksi muokattu: 21.04.2014 20:27 : Echramath.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Re:Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
18.12.2014 00:19 #15

Itseäni saattaa muuten oikeasti kiinnostaa Jollan tabletti. Siinä koossa kun voi varmasti (luultavasti?) ajaa jo kaiken näköistä normaalia Linux-softaa. Jolla-puhelinta en hommannut, kun se kaikkien täysikokoisten älyluurien tapaan on liian iso ja tuleehan näistä Samsungin parista fyysisestä nappulasta turvallinen olo...

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
18.12.2014 00:30 #16

Mulla on ainoana tietokoneena Microsoftin tabletti. Päädyin Windows 8:lla varustettuun tablettiin yhteensopivuussyistä. Kaikki ohjelmat ja lisälaitteet pyörivät varmasti Windowssia. (Toisinaan tulee yllättävä tarve ladata esim. DVD-ripperi netistä, ja Windowssille löytyy helposti ilmaiseksi.) LaTeX on minulle elinehto, ja sellaista ei Androideihin saa ilmaiseksi. Toivon Androidin vapaasoftatilanteen paranevan tulevaisuudessa niin, että seuraavaksi tabletiksi voin hankkia Androidin, Windowssista en lisälaite- ja softavalikoimaa lukuunottamatta suuremmin pidä.

Ainoa pettymys oli Microsoftin oma näppäimistö, joka lopetti toimintansa muutamassa kuukaudessa. Nyt mulla on Logitechin bluetooth-näppäimistö, mutta sitä ei tule paljoa käytettyä, koska virtuaalinäppäimistön hakkaaminen styluksella on yllättävän näppärää, kun siihen tottuu.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Iivari vastasi aiheeseen: Tabletti puhelimena ja muuta tablettikeskustelua
19.12.2014 14:33 #17

Olen nyt kaksi kuukautta käyttänyt Samssungin Galaxy Tab 4:sta ainoana tietoteknisenä laitteenani pöytäkoneen lisäksi, ja olen tyytyväinen. Puhelin- ja tekstiviestiominaisuudet toimivat hyvin, ja ennen kaikkea pystyn käyttämään internettiä täysipainoisesti eikä minun tarvitse tehdä kompromisseja. Vielä kun löytäisin tarpeeksi kevyet mutta silti kestävät ja hyvälaatuiset kuulokkeet (nappikuulokkeista en pidä), niin käyttökokemus olisi täydellinen.

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee