Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä

Sapfo
Epäkuollut
Sapfo loi aiheen: Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä
03.01.2014 11:06 #1

Bugit peleissä harmittaa julmetusti!!
Onko kokemuskia ja saitteko korjattua ja miten??

Suurin floppi on ollut Neverwinter Night 2. jonka pelaaminen oli yksinkertaisesti lopetettava, koska bugin takia ei päässyt tehtävän loppuun ja peli ei edennyt. Taisin pistää noottia jonnekkin, mutta Olin suuri NwN fani alusta asti. En enää..

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

Viimeksi muokattu: 03.01.2014 11:10 : Iivari. Syy: suomeakin otsikkoon :D

Strato
Strato vastasi aiheeseen: Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä
03.01.2014 15:32 #2

Jotkut bugithan on ihan hauskojakin, mutta yksi peli oli niin rikki että sen pelaamisesta ei todellakaan tullut mitään.

Peli oli Mercenaries 2: World in flames
Peliä pysty pelaamaan n. 1.5h alusta, jonka jälkeen se joko jäi jumiin latausruutuun tai sitten maa/tie "hajosi" eli hahmo putoaa maailman läpi loputtomiin :evil: Lieköhän ollut joku maanantaikappale tai vastaava kun arvosteluissa ei puhuttu mitään mistään ongelmista... ja koska peli oli boxille ni eipä sitä millään korjaamaan pystynyt.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä
03.01.2014 16:35 #3

Olen harrastanut pelaamista noin kymmenisen vuotta, mutta harvassa ovat ne pelit, joissa olisin kohdannut bugeja riesaksi asti. Todella usein kuulee, että jokin peli jumittaa ja sekoilee jossain kohtaa, mutta itsellä tämä kyseinen peli on silti toiminut moitteetta. Toisaalta ostan pelejä harvoin niiden julkaisuhetkellä, jolloin bugien määrä ja vakavuus voi olla pahallakin tolalla. Itseäni pienet koodivirheet eivät haittaa, joku grafiikoiden tai äänisynkan satunnainen temppuilu ei vaikuta pelinautintooni kovin helposti. Ja päivityksillä bugeja saadaan korjattua aika tehokkaasti.

I'm just a normal everyday pervert.

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä
04.01.2014 12:15 #4

Minäkin olen ahkerasti pelaillut vuosikaudet ja harvemmin olen joutunut lopettamaan koko pelin bugin takia. Yleensä ne harmittavat niin vähän, etten edes muista, missä peleissä niitä on ja missä ei. Hauska yhteensattuma, että juuri eilen törmäsin pikkusiskoni kanssa pelaillessa harmittavaan bugiin ja löysin tämän keskustelun. Pelasimme joululahjaksi saamaani Lego Marvel Superheroes-peliä Xboxilla. Eräällä tasolla minä pelasin Captain America-hahmolla ja pikkusiskoni Hulkilla. Noin tason puolivälissä kapteenin piti hypätä kentällä olleen kallion päälle, rakentaa siellä silta ja laskea se alas, että Hulk pääsee myös ylös. Jostain syystä Hulk sattui olemaan sen paikan alapuolella, johon silta rysähti, kun sain sen valmiiksi. Huomasimme, että Hulk jäi sinne alle jumiin, ja vaikka siskoni kuinka yritti hyppiä ja lyödä paikkoja - ja minä yritin potkia Hulkia, ei hahmo suostunut tulemaan sillan alta pois. Eihän siinä sitten ollut muuta mahdollisuutta kuin poistua tasosta ja aloittaa alusta. Lego-peleissä on kyllä kesken tason checkpointeja, mutta jos poistuu kokonaan tasosta, joutuu aloittamaan sen alusta. Seuraava bugi löytyikin sitten heti, kun aloitimme tason uudestaan. Nimittäin minun tasossa keräämäni pisteet olivat nollautuneet, kuten pitikin, mutta jostain syystä siskollani oli kaikki aikaisemmassa yrityksessä kerätyt pisteet tallella. Tulikin sitten melkoinen highscore tehtyä, kun taso päästiin loppuun :smile:

Luin eräästä peliarvostelusta, että samanlaiseen bugiin oli arvostelijakin törmännyt. Hänellä oli Wolverine jäänyt romahtavan tavarakasan alle, eikä päässyt enää sieltä pois, joten ainoa vaihtoehto oli aloittaa taso uudelleen. Näitä samanlaisia bugeja olen havainnut muissakin Lego-peleissä, joten ongelma ei ole uusi. Kai sitä on sitten vähän hankala korjata, kun ihmettelimme siskon kanssa, että miten voi olla mahdollista, että hahmo jää totaalisesti jumiin. Sama juttu meinasi nimittäin käydä seuraavan tason lopputaistelussakin, kun pahis jäi nurkkaan jumiin. Onneksi saimme melkoisella täräyttelyllä, potkimisella ja lyömisellä pahiksen irti nurkasta, joten saimme pelattua tason loppuun asti.

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Bugs bug me: pelien bugeista ja virheistä
07.01.2014 14:35 #5

Suurin osa bugeista on onneksi grafiikka-ajureihin liittyviä juttuja ja ratkeavat ajurit tai DirectX:n päivittämällä, mutta kun peleissä on ihan ehtoja skriptausbugeja niin tokihan ne rassaavat kun tulevat vastaan. On jotenkin käsittämätöntä, että muutamassa klassikkopelissä (Fallout 2, Knights of the Old Republic 2 jne.) on oikein tarvittu fanien pakerrusta, ennenkuin ne on saatu kuosiin :huh:

Yleensä kannattaa pelit ostaakin vanhoina, mahdollisesti vieläpä vuosi tai pari myöhemmin julkaistavina Gold-editioneina tms. jolloin saa myös erikseen myydyt lisäsisällöt samaan pakettiin toivon mukaan korjatun pelin kanssa. :tongue:

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee