Historialliset pelit

chaplain
Mekaanikko
chaplain loi aiheen: Historialliset pelit
25.03.2014 00:34 #1

Se alkoi kahdeksannella luokalla. Erään päivän päätteeksi, illan jo pimennyttyä törmäsin eräällä niistä menneen aikakauden mustataustaisista, yksinkertaisista kotisivuista epäviralliseen versioon Civilization II:sta. Laiskasti klikkasin nappulaa, jossa luki ytimekkäästi "Imuroi", ja pian jo olinkin johdattamassa hollantilaisten mahtavaa kansakuntaa historian alkuhämäristä 'polyteismin' ja 'metallurgian' kautta kohti avaruusaikaa.

Joidenkin vuosien jälkeen eivät Civit I-III enää oikein napanneet. Vahingossa törmäsinkin Europa Universalis III-nimiseen upeaan teokseen, eikä sen jälkeen arcade-henkisempiin historiapeleihin ole ollut paluuta. Tämä peli arvatenkin vaikutti osaltaan siihen, että päädyin opiskelemaan yhteiskuntahistoriaa: valtiontaloussimulaattori ja valtapolitiikan hiekkalaatikko veti mukaansa aivan erilaisella tavalla kuin hupsut Civit, joissa räjäytellään Gandhin johdolla naapurikansat taivaaseen ydinaseilla, vaikkeivat nämä ole keksineet vielä edes ruutia.

Vaikka nykyisin tuleekin harvoin pelattua, ovat vaatimukset muuttuneet aina vain puritaanisemmiksi ja masokistisemmiksi: porttiteorian mukaisesti hittien pitää aina olla vain vahvempia. Muutama päivä sitten kaipailin jonkinlaista kohtuullisen realistista kaupankäyntipeliä, ja törmäsin Patrician III-nimisen tekeleen sivulle GOG.comissa. Kaupat tuli ja muutama pelitunti takana: historianrakastajaa aivan hikoiluttaa, kun pääsee leikkimään hansakauppiasta 1300-luvun Itämerellä.

Avautuminen riittänee. Kiinnostaisikin, minkä verran täällä on muita kyseisenlaisten (tai ylipäänsä historiaan sijoittuvien) pelien ystäviä? Strategioista God of Wareihin, avatkaa sanainen arkkunne ja kertokaa mitä mietitte.

P.S. Eka postaus forumilla, moi kaikki!

A poor life this if, full of care,
We have no time to stand and stare.
~William Henry Davies

Viimeksi muokattu: 25.03.2014 11:24 : chaplain. Syy: P.s.-lisäys

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Historialliset pelit
25.03.2014 20:20 #2

Civilization ja saman tekijämiehen Alpha Centauri olivat aikoinaan pelejä, joita tuli hiottua oikein kunnolla, mutta en oikein ajatellut Civilizationin kohdalla historiallisuutta. Olipahan vain tietyillä säännöillä etenevä strategia :huh:

Realistista politiikkapeliä kaipailisin, oli se historiallinen tai ei. Mieluiten ehkä historiallinen, sillä joku myöhäiskeskiaikainen valtasukujen viitta-ja-tikari-touhu olisi aika mahtavaa pelailla. Mieluiten ilman pääpainoa joukkojen siirtelyllä, sotimisen ja valloittamisen tulisi olla vain mauste eikä päätarkoitus.

Siihen liittyen Total War -sarjan peleistä tuli pelattua ekaa Shogunia, Romea ja Middle Agesia, ja niissä sattumoisin mielenkiintoisin piirre oli politiikka tyttärien naittamisineen poliittisten siteiden luomiseksi. Mutta ne oli turhan kevyttä touhua ne ja pääpaino oli silti vastustajan jyräämisellä.

Muistan joskus 8-bittisten aikakaudella pelanneeni jotain... olikohan nimeltään Shadow President? Se pääsi lähimmäksi suurvaltapoliittisia ympyröitä. Sotiminen oli mahdollista, mutta se oli vain numeropeliä joka tarjosi vain vähän hyötyjä mutta sitäkin enemmän haittoja (sellaiseen Jenkkien Irak-sotkujen tyyliin).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

jPekka
Teknikko
jPekka vastasi aiheeseen: Historialliset pelit
26.03.2014 22:53 #3

Minä olen joskus kaipaillut realistista purjelaivasimulaattoria. Sellaista, jossa voisi valita tason niin, että joko vain antaa käskyjä perämiehelle ja miehistölle ”Vastakäännös ja tuuli paapuurin lanteelle!” tai sitten, halutessaan, voisi trimmata kaikkien kolmen maston jokaisen purjeen jokaikisen jaluksen, jiktouvin ja ahtimen mielensä (ja taitonsa) mukaan.

Voisi niissä tietysti olla tykistötaisteluitakin, mutta se ei ole minulle mitenkään välttämätöntä. Teeklipperien kilpailumatka Kiinasta Lontooseen Hyväntoivonniemen kautta sopisi sitten pitkäjänteisemmille ja kärsivällisemmille. :roll:

Rex
Kisälli
Rex vastasi aiheeseen: Historialliset pelit
19.06.2014 00:12 #4

Rasimus, jos keskiaikaista politiikka/vehkeily/dynastiapeliä kaipaat niin kokeileppa Crusader Kings II. Pelin idea on pitää oma sukudynastia vallassa vuosisadasta toiseen ja haalia valtaa omalle suvulle.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Historialliset pelit
19.06.2014 22:12 #5

Unohtunutkin tuo pelisarja. Täytyypä pistää hankintalistalle.

Joskus tosin taisi epäilyttää puheet siitä, että ainakin jonkin kyseisen pelisarjan inkarnaation tapahtumat ovat historiallisesti tarkkoja, eli kun hengen on aika lähteä niin sille ei mahda sitten mitään.

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Historialliset pelit
20.06.2014 10:49 #6

Ja, jos CKII:n hommaa laillisena Steamin kautta, siihen kannattaa harkita modeja. Esimerkiksi Shattered World -modi on minusta erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Se poistaa kaikki herttua-, ruhtinas-, kuningas- ja keisarikunnat pelistä. Eli maailmassa on pelkkiä kreivikuntia lähtökohtaisesti.

Your body and soul,
Each others' mate,