Uuden koneen osto

• Viestejä: 2038
Moonlord loi aiheen: Uuden koneen osto
25.09.2014 18:07 #1

Keskustelua uuden tietokoneen ostamisesta...

Havahduin tässä hiljattain tosiasiaan että kuusi vuotta vanha koneeni alkaa olla vanhus. Viime syksynä jo piti ostaa lisää muistia ja uusi näytönohjain että Crysis 2 pelitti. Nyt kun luen tulevien pelien (pakko-ostettavia kuten Elite Dangerous, Star Citizen ja Far Cry 4) konevaatimuksia niin tässä on uuden koneen osto edessä kun nuo vaativat neliytimistä prossua (Far Cry 4 taitaisi tosin pyöriä minimidetaljeilla nykyisessäkin).

En ole tosiaan nyt kuuteen vuoteen seurannut keskusteluja eri merkkisistä prosessoreista tms. eli pitänee alkaa tutustumaan. Eniten kiinnostaa missä nykyään on parhain teho-hyötysuhde.

Luultavasti hommaan koneen kuten viimeksikin, eli valitsen itse osat ja paikallinen atk-liike kasaa niistä koneen minulle. Jos halvalla haluaa niin voisi ajatella hommaavansa osat jostain saksasta ja kasaavansa itse, vaikka en kyllä ole koskaan kasannut konetta alusta asti, mitä nyt osia vähän vaihdellut vain.

Uusissa koneissa näyttäisi olevan käyttiksenä vakiona Windows 8.1. Siitä olen saanut mielikuvan että se on melkoinen susi. Nykyistä vistaa en varmaankaan saisi asennettua uuteen koneeseen kun tämä on 32-bittinen versio :/

Marketeista saisi halvalla pakettikoneita. Aceriin olen tutustunut sukulaisen kotona enkä oikein pidä moisesta kun siinä asentuu käyttiksen yhteydessä paljon kaikkea sontaa. Lenovo-koneita näkyy olevan kaupoissa myös nykyään. Kellään kokemuksia moisesta? HP:stä ja muista on jäänyt vanhastaan mielikuva että ovat kalliita?

Niksu
Niksu vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
25.09.2014 19:55 #2

Minulla on Windows 8 eikä ole ollut valittamista, mutta en olekaan mikään tietokonenörtti.

reko
Kisälli
reko vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
03.10.2014 10:41 #3

Nyt olisi parempi hieman odottaa ja ostaa kone sitten kun Windows 10 on julkaistu. Tosin, ne hieman lupaili jossain välissä ilmaista päivitystä 8 version käyttäjille...
Sen sijaan jos ostat koneen siten että se on klooni, eli joku sen sulle kasaa, niin pyydä Windows 7 siihen. Windows 8 tulee pakkosyötettynä vain noissa merkkikoneissa.
Itse en pitänyt ollenkaan Windows 8sta, eikä äitinikään, joka ei ole mikään hyvä muutoinkaan käyttämään Windowssia.

Merkkikoneissa tulee todella paljon ylimääräistä mukana. Itse en saanut äitini koneelta edes poistettua kaikkia, koska Windows meni aina jossain välissä tilttiin ja Windowssin joutui asentamaan uusiksi. Todella epävakaalta vaikutti, jos ohjelmien poistaminen hajottaa järjestelmän.

Merkkikoneet ovat yleensä hinta/laatu suhteeltaan kalleimpia ja huonoimpia. Niissä on pitkälti budjetti osat joita kehutaan maasta taivaaseen. Itse kasaamalla tai tilaamalla vaikka Jimmsiltä kasattuna, saa parempaa laatua joskin takuu ehdot ovat sitten eri.

03.10.2014 12:04 #4

Itse en missään nimessä ostaisi mitään valmista markettikonetta. Ne on kehnoja monella tapaa; hinta, osat, jne. Paras keino on tehdä vähän tutkimusta itse. ELi lukea alan lehtiä , ja nettisivuja ja katsella että mikäs prossu ja mikäs emo, ja mitkäs muistit olis mulle parhaat. Sitten tilata osat samasta paikasta, ja pyytää että kokoaa koneen paikan päällä. Itse kans suosittelisin että tilaa sellaset osat, että niillä voi kellotella. Jos ei osaa kellottelua, niin sitten vaan opettelee. EI ole vaikeaa, kuhan on varovainen. Saa nääs puhtia lisää heti peleihin ja muuhun käyttöön.

Itsellä tosi vanha kone kans, en kehtaa sanoa kuinka vanha. Mutta hyvin pelittää. Kyllä joo pitää kyllä uusi hommaa, oon vaa niin kiintynyt tähän, ja rahat vähän hukassa. Kattelin niin kun pistäisi 2500 egeä kiinni, saisin kaikki mitä haluisin.

En menisi odottamaan mitää uutta winukkaa. NIissä uusissa winukoissa kun ei se pelien/ohjelmien tuki ikinä ole ajan tasalla, heti kun ne tulee. Siihen menee se joku puoli vuotta/ vuosi. Itse lähtisin ihan Win 7 konetta kasaamaan. Se on ihan luotettava. Win 8, niin siinä ollut monilla ongelmia just ohjelmien ja pelien kanssa, kun ei ole tukea kunnollista. Ja käsitääkseni ei se win8 tuo pelaajalle oikein mitään lisää, muuta kuin hinnan.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 03.10.2014 12:06 : poistettu.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
03.10.2014 12:25 #5

Mutta mitä tehdä, kun rahaa ei ole tuhansia vaan ENINTÄÄN satoja euroja???

03.10.2014 12:55 #6

Piru Naiseksi kirjoitti: Mutta mitä tehdä, kun rahaa ei ole tuhansia vaan ENINTÄÄN satoja euroja???

Osta konsoli? Kuulostipa PC master race - läpältä, mutta ihan oikeasti, osta konsoli. Ihan hyvin sekin pelittää. Huono juttu on vaa se, että pelit sitten maksaa maltaita. Tai käytetty, hyvä ja itsekoottu kone jostain nettihuutokaupasta?

03.10.2014 17:59 #7

Tuhansien eurojen pelikone on jo sellaista hifistelyä etten sellaista harrastaisi vaikka rahaa olisikin. Puolen vuoden kuluttua on kuitenkin uudempaa ja parempaa komponenttia saatavilla ja se oma, huippuhinnalla ostettu superkone, ei olekaan enää superia. Omaksi budjetiksi ajattelisin noin 800-1100 euroa jolla saa kyllä jo ihan laadukkaan pelikoneen. Näyttöä ei tarvitse laskea hintaan mukaan koska minulla on jo 40 tuuman televisio tietokonemonitorin virkaa hoitamassa :)

Halvimmillaan noita uusia koneita saa jo kyllä 400 eurollakin, mutta niiden kanssa saa sitten varautua siihen että ei mene kauaakaan siihen kun uudet tehoja vaativat pelit eivät enää pyöri kunnolla. Halvimmissa markettikoneissa on aina jokin pullonkaula. Isä osti aikoinaan 600 euron acerin, puoli vuotta omaa 1100 euron pelikonettani myöhemmin, eikä siinä pyörinyt edes uutenakaan eka Crysis. Näytönohjain kun oli jokin emolevylle integroitu paska.

Alan liikkeitä katselin niin niissä on tosiaan tarjolla windows seiskaakin johon aion minäkin kallistua. Uusi villitys näyttää olevan ssd-kiintolevyt jotka ovat kaiketi nopeita perinteiseen verrattuna mutta yhtään isompina ainakin melko hintavia. Sen ajattelin jättää ostamatta, varsinkin kun olen kuullut kauhujuttuja niistä. Ehkä ne ovat päässeet lapsentaudeistaan jo nykyään, mutta en ole koskaan kokenut että kiintolevyn nopeus olisi muodostunut rajoitteeksi pelatessa.

Viimeksi muokattu: 03.10.2014 18:02 : Moonlord.

03.10.2014 18:46 #8

Moonlord kirjoitti: Uusi villitys näyttää olevan ssd-kiintolevyt jotka ovat kaiketi nopeita perinteiseen verrattuna mutta yhtään isompina ainakin melko hintavia.

Ei ole ainoastaan villitys, ainakin raskaita simuja pelatessa huomaat eron, ja etenkin jos asennat käyttiksen/ohjelmat ssd:lle Onhan joku teranen ssd aika hintava vielä, mutta kyllä se hyötykin aika uskomaton.

reko
Kisälli
reko vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
04.10.2014 06:41 #9

Minä ostin alkuvuodesta teran kokoisen ssdn, johon asensin käyttiksen ja erilliselle osiolle pelit.
Kyllähän sen eron huomasi mm. kenttien latautumisessa, uusimmissa peleissä niiden latautuminen kun kestää aika pitkään. Nyt tosin asema odottelee firmware päivitystä, koska nopeus on romahtanut ihan olemattomiin...
Voihan niissä ongelmiakin olla, mutta eivät ne nykyään täysin hajoa ellei sitten satu joku paha maanantai kappale.
Oman 2000 euroa maksaneen superkoneeni emo vaan on sen verran vanha, että se ei tue vielä täysin SATA3 väyliä ja siten ssd aseman nopeus jää puoleen siitä mitä se voisi olla.
Toisaalta, pelit pyörii edelleen kaikki hyvin, joten en näe tarpeelliseksi tehdä mitään päivityksiä, tuo ssd nyt vaan oli sellainen pakkomielle^^

Moonlord kirjoitti: mutta yhtään isompina ainakin melko hintavia.

Juuri isompina ne ei ole hintavia kokoonsa nähden, siksi päädyin tuohon teran kokoiseen. Toisaalta pienempään ei olisi mahtunut pelit ja käyttis.
Nyt sitäkin saa jo useamman kympin halvemmalla Suomesta verrattuna siihen mitä maksoin kun tilasin sen saksasta. Silloin tosin säästin hinnassa satasen.

Viimeksi muokattu: 04.10.2014 06:43 : reko.

04.10.2014 13:12 #10

Moonlord kirjoitti: Puolen vuoden kuluttua on kuitenkin uudempaa ja parempaa komponenttia saatavilla ja se oma, huippuhinnalla ostettu superkone, ei olekaan enää superia.

Ei pidä paikkaansa. Tää nyt on iha täytttä bullshittiä. Kun sä kerralla ostat hyvää, kellotettavaa komponenttia, siitä riittää tehoja todella pitkään. Kun sä taas ostat markettikoneen, se on jo viikon päästä tehoton edelleen.

04.10.2014 21:15 #11

JPAP kirjoitti:

Tarkoitin tällä sitä, että jos koneen omistajalle tärkeää elvistely että oma kone on se paras mahdollinen niin se on tuhoon tuomittu projekti ellei siihen syydä jatkuvasti paljoa rahaa. Tuo sinun sanomasi pitää paikkansa ja tuli esille omastakin esimerkistä missä vertailin omaa konetta ja isän markettikonetta.

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
05.10.2014 21:42 #12

En ole seurannut komponenttien hintoja läppärilinjalle siirryttyäni, mutta kun viimeksi asiaa tutkin, koneen kasauttaminen osista olisi tullut selvästi vastaavan tehoista merkkikonetta kalliimmaksi. Onko tilanne oikeasti muuttunut?

Jännää sinänsä, että joskus se oli selvästi halvempaa. Merkkikoneissa lieni ennen vanhaan aika huimat katteet - tai sitten vanhan liiton mikropajat kasasivat koneita tappiolla.

Niin, ja läppärini on marketista ja toiminut edulliseen hintaan nähden oikein mukavasti. Tosin ei sitä Crysiksen pelaamiseen hankittukaan.

Viimeksi muokattu: 05.10.2014 21:50 : Fiktiivi.

06.10.2014 00:05 #13

Moonlord kirjoitti: JPAP kirjoitti:

No tuo on kyllä totta. Mutta aika harva jaksaa koko ajan päivittää konetta. Tietysti monet, mutta en henk.kohtasesti tunne ketään. Sellasesta oon kuullut että porukka tekee samalla lailla kun autojen kanssa, ostaa uutta, ja myy pois kun tulee uusi malli. Silleenhän tää ois iha mahdollista, kun myyt suhtkoht uuden tuotteen , saat siitä vielä aika hyvät rahat. Sitä vauhtia mitä esim näyttiksiä on nyt tullut, tää vois toimia. Oon ite kokeillut tuota verkkohuutokaupassa myyntiä, kun myin vanhan koneen osia (oli kyllä vanhoja jo) , niin aika hankalaa tuntu sekin olevan. Ei siinä että kaupaks ei ois mennyt, mutta jotenkin tuntu kömpelöltä. Liikkeisiin jos lähdet käytettyä myymään, mikä olis tietysti tosi paljon helpompaa, ne vetää aika siivun välistä.

Mutta noilla jätkillä täytyy olla iso virtuaalinen se. :lol: Onhan sekin jotain?

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
06.10.2014 10:42 #14

Kun rahaa on sangen rajoitetusti, niin todennäköisesti joudun luopumaan mahdollisuudesta käsitellä valokuvaustaiteen moititt...mainioita mestarituotoksiani yksityiskonein. Onneksi lähikirjasto tarjoaa mahdollisuuden kuvankäsittelyyn - ja asiantuntevaa opastusta.

Oman Piihemmon hankintaprosessissa minua jännittää eniten se, osaanko valita oikean koneen vai tuputtaako oivaksi tietotekniikan asiantuntijaksi ja laihan kukkaroni ylimmäksi ystäväksi heittäytyvä myyjä minulle koneen, jonka kustannus-hyöty -suhde on minun kannaltaní kehno tai joka jopa ei suostu kotona toimimaan lainkaan.

06.10.2014 12:04 #15

Piru Naiseksi kirjoitti: En pelaa tietokonein. (No, pasianssi kenties vähäsen kiinnostaa mutta mahdollisuus pelata ei ole tärkeä ominaisuus tietokoneen valintakriteeristössäni.) Sen sijaan tarvitsen masiinaan tehoa kunnon kuvankäsittelyohjelman käyttämiseen, maailmanlaajuisverkossa seikkailemiseen ja tietenkin kirjoittamiseen.

Sinuna tekisin sillee ehdottomasti, että menisin kirjastoon, ja ettisin kaikki uusimmat Mikrobitit ja tietokonelehdet ja niistä arvostelut, ja etsisin niistä sun hintaluokassa olevia läppäreitä ja nappaisin niistä sitten parhaimman. Sanon kyllä suoraan nyt joo, että ei kannata luottaa tietokonekauppojen myyjiin, jos et tunne sitä myyjää entuudestaa ja tiedä sen taustoja, eli esim että oikeasti tietää paljon koneista. Mä ostin osina tän nykyisen koneeni ja kokosin liikkeessä, niin se sälli joka kokos oli jättänyt muovit mun prossuun ja prossu oli siis kiinni jo koneessa. Mä sit ihmettelin että mitä hemmettiä kun lämmöt nousee vaikka huippu tuuletus. NI muovit prossun päällä. EI mitä hemmettiä. No tottakai tässä nyt on monta mahdollisuutta mitä on voinut käydä, ihan vaa vaikka uninen kaveri ollut ja tapahtunut vahinko, mutta pointtina se että kannattaa ite mieluummin ainakin sitä tietoa ettiä, ja itse tehdä päätöksen mitä haluaa. Eri asia sitten joo jos tunnet henk.kohtasesti jonkun hyvän tietokonetyypin, ni siltä sit kysyä.

Kyllä noita koneita on kaikenhintaisia nykyään, ja markettikoneissa on tuollaiseen käyttöön mihin sinä sitä käytät ihan hyviä koneita. Todella hyvä vaihtoehto on ostaa käytettyä. Huutonetissä on välillä iha oudon hyviä tarjouksia koneista ja koneen osista, siellä kun vaa jaksaa päivystää ja muistaa tehdä huutonsa ihan kaupan viimeminuuteilla, ni kyllä sieltäkin saa. Sitten vaa maksaa postille siitä palvelusta, että paketin saa avata ennen kuin maksat, se tuo jo vähän turvaa. Ja kannattaa valita myyjä joka on saanut paljon plussaääniä.

Clone Megan Fox!

Viimeksi muokattu: 06.10.2014 17:55 : poistettu.

Rasimus
Rasimus vastasi aiheeseen: Uuden koneen osto
06.10.2014 17:23 #16

Koneen itsekokoamisessa on monta sudenkuoppaa, johon voi kapsahtaa. Jos oikeasti sitä aikoo yrittää, niin suosittelisin aloittamaan opiskelun jo puoli vuotta ennen varsinaista komponenttien hankintaa ja viettämään kaikki liikenevät illat netin ja alan lehtien ääressä. Niin paljon huomioitavaa väylissä (sisäiset ja ulkoiset), muistityypeissä ja yhteensopivuuksissa.

Piru naiseksi kirjoitti: En pelaa tietokonein. (No, pasianssi kenties vähäsen kiinnostaa mutta mahdollisuus pelata ei ole tärkeä ominaisuus tietokoneen valintakriteeristössäni.) Sen sijaan tarvitsen masiinaan tehoa kunnon kuvankäsittelyohjelman käyttämiseen, maailmanlaajuisverkossa seikkailemiseen ja tietenkin kirjoittamiseen.

Noilla ehdoilla riittää että ostaa halvimman mahdollisen laitteen. Mutta sillä erolla että pyytää kauppaa asentamaan saman tien tuplasti enemmän muistia kuin myyntilaitteessa (jollei ole seuraavaksi halvin juuri se isompimuistinen versio).

Meinaan etenkin halvoissa läppäreissä (pöytämalleista en tiedä kun niitä en osta valmiina paketteina) tuo muisti on automaattisesti alimitoitettu (eli mitoitettu pyörittämään vain myyntihetken kokoonpanoa, eli päivittämätöntä Windowsia ilman omia ohjelmia).

(En tosin jossain Gigantin myymälässä uskaltaisi päästää paikallisia jamppareita availemaan konetta :cool: ).

It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Viimeksi muokattu: 06.10.2014 17:23 : Rasimus.

29.11.2014 09:21 #17

Eilen tuli sitten viimeinkin haettua se uusi tietokone. Piti vähän viivytellä että saa sitten veronpalautuksesta apua, että saa maksettua visan kerralla pois.

3,5Ghz I7 prossu, 16G muistia, Nvidia 750 näyttis. 120G ssd-levy ja sen rinnalla teran perinteinen kiintolevy. Näyttikseen jos olis laittanut 200-300 euroa lisää niin olisi saanut parempaa laatua, mutta päädyin vähän halvempaan versioon. Näytönohjaimia pukkaa uusia sitä vauhtia että se vanhenee nopeiten ja pitää joka tapauksessa uusia sitten jossain vaiheesssa ennenkuin muusta koneesta loppuu puhti.

Windows kasia saa varmaankin hetken aikaa ihmetellä. Mozillakin oli sillä erilainen kuin vanhassa koneessani, enkä ainakaan heti löytänyt keinoa lisätä siihen lisäosia (sen niminen kohta löytyi mutta sen paineminen ei tehnyt mitään) ja jäi Ghosteryt vielä asentamatta..

Alkuekijöiksi vaihdoin käyttiksen kielen englantiin, sitä kun olen aina käyttänyt ja suomeksi nuo jutut kuulostavat oudoilta. Laitoin adminille salasanan ja tein itselleni vierastilin jota aion käyttää jatkossa. Pikkusäätämistä varmaankin piisaa vielä hetken, mutta valtaosa ajasta tulee menemään Far Cry 4:en kanssa jota aloitin heti vääntämään. Asensin vertailukohteeksi rinnalle kuusi vuotta vanhan Far Cry 2:en joka näytti maksimidetaljeilla kovasti keinotekoiselta neloseen verrattuna. Yöunet tulevat jäämään vähiin noiden kanssa leikkiessä :)

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee