Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"

  • sinidean hahmo Kirjoittaja
  • sinidean
    Ratsumestari
    Tasolla 25
    61.88

14.02.2015 08:56 #1 :: sinidean
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Elikkäs, tuleeko kenellekään muulle matkapahoinvoinnin tyylisiä oireita pelaamisesta ja jos niin mistä peleistä erityisesti? Entä olisiko vinkkejä millä oireet saisi vähenemään? Ts. voiko itseään "siedättää" peliin?

Innostuin kovasti The Elder Scrolls V: Skyrim -pelistä, mutta ilo jäi kovin lyhyeksi, kun jo noin 45 min jälkeen iski ihan tajuton pahoinvointikohtaus yllättäen ja varoittamatta. (Kärsin satunnaisesti matkapahoinvoinnista autossa jos en itse aja, ja esim. autossa lukeminen ei tule kyseeseenkään. Eli tällaista pahoinvointitaipumusta siis löytyy.)

Viimeksi kun kokeilin Skyrimia uudestaan, niin pahoinvointi tuli jo noin puolessa tunnissa.

Tein jo hiireenkin pientä hienosäätöä, ettei olisi niin herkkä, jos pahoinvointi aiheutuu niistä liian äkillisistä kuvakulmanvaihdoksista, mutta ei tuntunut auttavan. Enempää en hiirtä viitsi hidastaa, koska sitten vaikeutuu myös pelaaminen.

Enpä ole ennen tällaistakaan kokenut!

14.02.2015 10:13 #2 :: Maailmanherra
Re:Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Yleensä kyse on matalasta field of viewistä. Muistaakseni skyrimissä konsolipelinä oli hivenen pienempi fov mikä helposti aiheuttaa pahoivointia.
Tykännyt: sinidean

  • Strato hahmo
  • Strato
    Senesalkki
    Tasolla 41
    46.21

14.02.2015 10:22 #3 :: Strato
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Mulla oli nuorempana tosi usein tuota. Yleensä se tuli noista first-person peleistä joissa oli äkkinäisiä liikkeitä, esim. rallipeleistä, jos kuvakulma oli sellainen, että olevinaan olet itse ratissa. Pahin oli Tony Hawk Pro Skater 3, koska siinä tuli paljon pystysuuntaista liikettä, joka ainakin mulle oli kaikista pahin aiheuttaja. Nykyään sitä pahoinvointia ei enää niin herkästi tule, joten joko pelaamani pelit ovat muuttuneet tai siedätys on onnistunut :smile:(tosin jos pelaan yli 8h putkeen niin saan päänsärkyä).

Sulle voisin antaa ohjeiksi, että pelaat hyvin valaistussa huoneessa ja pidät vaikka tunnin välein taukoja (tai useammin jos tulee huono-olo). Skyrimin tapauksessa kannattaa kokeilla vaihtaa kolmanteen persoonaan, mulla ei tullut pahimmillaankaan kovin usein siinä "moodissa" huono-olo.

Ja kuulemma todella monelle tulee Mirror's Edgestä huono-olo, joten älä vaan sitä mene hankkimaan :wink:
Tykännyt: sinidean

14.02.2015 18:46 #4 :: Mustelmann
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Alhainen ruudunpäivitysnopeus saattaa myös vaikuttaa asiaan, varsinkin jos se heittelee jatkuvasti laidasta toiseen. Kannattaa kokeilla, mitkä grafiikka-asetukset sopivat pc-kokoonpanollesi parhaiten. Ehdotan resoluution pudottamista, jos et ole valmis tinkimään valon ja varjojen leikistä ja muusta sellaisesta. Joku 30fps riittää ainakin minulle ihan hyvin, jos se vaan pysyy tasaisesti tuossa lukemassa. Silkinpehmeä 60fps tai sitä korkeampi on tietysti parempi, jos laitteisto vaan saa sellaisen aikaiseksi.

Voi tietysti olla, ettei tällä ole ongelmasi kanssa mitään tekemistä.
Tykännyt: sinidean

  • Bensku hahmo
  • Bensku
    Ritari
    Tasolla 32
    43.23

15.02.2015 08:46 #5 :: Bensku
Re:Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Riippuu, mitä pelaa, ja millä välineillä pelaa. Hyvä, iso näyttö ja kirkas valaistus auttaa. Itse myös vähennän aina bäytön kirkkauden suunnilleen puoleen maksimista.

60+ fps olisi tosiaan paras, mutta itse selviän kolmannen persoonan peleissä 20llä. Resuluution pudottaminen ei kannata nykyisillä näytöillä, koska jos sitä ei pudota tasan nelinkertaisesti, jokainen pikseli joudutaan näyttämään kolmena tai kahtena. Siitä kärsii kuvan laatu vielä pahemmin kuin tekstuurin laadun pudotuksesta. Se myös särkee päätä itsellä...

Mutta vaikka kaikki pelit pyörisivät täydellisesti, saattaa silti tulla pahoinvointia. Jos sinulla käy niin, tekniset ratkaisut eivät auta enää. "Pahimmassa" tapauksessa on pakko pelata vähemmän :)
Tykännyt: sinidean

  • Diara hahmo
  • Diara
    Baronetti
    Tasolla 38
    78.42

15.02.2015 11:52 #6 :: Diara
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Minulle vastaavia oireita aiheutti aikoinaan Portal 2-peli. Pelissä liikuttiin jatkuvasti portalien avulla, joita tehtiin itse pelialueelle miten huvitti. Tarkoituksena oli yrittää aina livahtaa vihollisen taakse ja yllättää ne. Portaaleissa kulkeminen aiheutti minulle voimakasta pahoinvointia, kun välillä tehtiin portaalin alkupää lattiaan ja singahdettiin ulos katosta jossain ihan toisella puolella kenttää. Ihan pelkkä seinien läpi kulkeminenkin aiheutti huonon olon, kun hahmo ei edennytkään kentällä ihan järjen mukaisesti. Kärsin itsekin edelleen matkapahoinvoinnista, enkä voi autossa kuluttaa aikaa muuten kuin tuijottamalla tietä. Lentokone- ja laivamatkustuksessa pitää ottaa aina matkapahoinvointilääke, ei siitä muuten tule mitään.

Minulle ainoa toimiva vaihtoehto oli lopettaa Portal-pelin pelaaminen. Tavallaan sääli, kun konsepti oli niin kiehtova, mutta toisaalta en ihan hirveästi pelistä edes pitänyt, kun siitä tuli aina huono olo.
Tykännyt: sinidean

15.02.2015 22:18 #7 :: Louhikäärme
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Minulle tää aiheutuu miltei 100%:lla varmuudella jos FPS-pelissä on askelluksen heiluttava efekti. Siis se, jossa näkymä heilahtelee puolelta toiselle käveltäessä tai juostessa. Pahoinvointi iskee jo alle minuutissa. Ilman tuota efektiä pystyn sen sijaan pelaamaan vaikka useamman tunnin ilman minkäänlaisia oireita.
Tykännyt: sinidean

  • Dyn hahmo
  • Dyn
    Varjovelho
    Tasolla 66
    88.06

15.02.2015 22:33 #8 :: Dyn
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
En ole huomannut tätä pelatessa, mutta joskus leffateatterit laukaisevat mulla armottoman migreenin. Olen oppinut välttelemään 3D-näytöksiä, joissa migreeni on lähes väistämätön, mutta myös tavallisissa 2D-näytöksissä käsivarakamera, nopeat kamera-ajot ja ylipäätään kameran heiluva liike voivat saada aikaan migreeniä ja matkapahoinvointioireita. Vähän auttaa, jos istuu mahdollisimman keskellä, ja yrittää valita elokuvia, jotka eivät ole kameran käytön suhteen turhan 'taiteellisia'. Kun ei sieltä maksetusta näytöksestä viitsisi poiskaan lähteä. :sad:
Tykännyt: sinidean

16.02.2015 12:43 #9 :: poistettu
Re:Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"

Maailmanherra kirjoitti: Yleensä kyse on matalasta field of viewistä. Muistaakseni skyrimissä konsolipelinä oli hivenen pienempi fov mikä helposti aiheuttaa pahoivointia.


Tähän palatakseni, ni jos löytyy rohkeutta säätää inejä (mikä on tosi helppoa, jos osaat kirjoittaa. Pitää muistaa vaa tehdä varmuuskopiot kaikesta mihin kosket!) , tästä sivusta voi olla apua:

How to Change the FOV in Skyrim

  • Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri
    Tasolla 25
    71.06

16.02.2015 15:49 #10 :: Jouni
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Komppaan edellisiä, eli fov, ruudunpäivitysnopeus ja hiiren/padin asetukset (herkkyys, kiihtyvyys) ovat ne kriittiset tekijät, sekä askeltamista tms simuloiva kameran heiluminen. Pelasin vuosia sitten aktiivisesti fps-pelejä ja sain niistä helposti pahoinvointioireita (motion sickness) jos asetukset eivät olleet juuri sopiviksi säädetty. Oireet tulevat ainakin osin siitä, että silmän tuottama liikeinformaatio ei vastaa aivoissa sitä mitä sisäkorvan tasapainoaisti kertoo. Asia voi olla hyvinkin pienestä kiinni, ym. asiat säädettynä pystyin pelaamaan kilpatasolla erästä fps-peliä tuntikausia ilman mitään ongelmia, mutta toisen henkilön pelaamisen seuraaminen sivusta, tai pelitilanteesta tallennetun videon seuraaminen aiheuttivat pahoinvoinnin todella nopeasti. Ilmeisesti ihan vaan siitä syystä, että kameran liike oli "vääränlaista" enkä ollut itse ohjaimissa (eli en pystynyt ennakoimaan liikkeen suuntaa).

24.06.2021 17:06 #11 :: Theresa
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Anteeksi, että avasin aiheen uudelleen, se tapahtuu vain ystäväni kanssa paljon, me käytimme pelaamista ja yleensä kaikki oli hyvin, mutta viime aikoina hän pahenee pelien aikana, miten taistelet tätä vastaan?

29.06.2021 12:35 #12 :: Theresa
Pelaaminen ja "matkapahoinvointi"
Itsellä ei muuten ole tullut paitsi pari yksittäistapausta kun pelasin jotain kilpa-ajopeliä/simua ja katselin paljon ympärilleni. Toinen oli kun pelasin jotain lentokone peliä olisikohan ollut war thunder ja vähän samantyylinen keissi, muuten olen kyllä säästynyt. Kuten joku on jo ehtinytkin sanoa niin Field of Viewin eli FOV muuttaminen voi olla yksi aika helppo keino torjua pahoinvointia.Kanssa valaistus, itse ainakin tykkään pelata pimeässä mutta luulen että pahoinvoivalle ei ole hyväksi. Tauot kuntoon ja jos koneella pelaat niin tiputa graafikoita sen verran että pyörii vähän paremmin.

Mainoslinkki siivottu pois. - Mustelmann
Muokannut 29.06.2021 21:15 Mustelmann

Valvojat: RasimusMustelmann