Pienoismallit

• Nylkky hahmo Kirjoittaja
  • Nylkky
13.06.2015 13:28 #1 : Nylkky
Pienoismallit kirjoittanut Nylkky
Itse rakentelen pienoismalleja aina kun voin. Tällä hetkellä odotan jenkeistä tulevaa AT-AT 1:1000 muovisarjaa. Star wars fanina en voinut vastuttaa tämän ostamista kun siittä tuli mainos. Pääosin pienoismallini ovat jääneet lentokoneisiin, panssarivaunuihin ja autoihin.

Niiden tekeminen on itselleni tapa hypätä pois arjesta. Monilla voisi mennä hermo kun yrittää maalata alle 2,5 cm kokoista autonmoottoria, kun haluaa vähän hifistellä.

Itse uskon että jokainen mies(tai ainakin kaikki tuntemani) on joskus rakentanut Supermarine Spitfiren pienoismallin.

Race like first!
Train like second!

13.06.2015 16:05 #2 : Wicked-Willie
Vastaus käyttäjältä Wicked-Willie aiheessa Pienoismallit
En ole ihan varma olenko rakentanut joskus Spitfiren mallia, Messerschmitt Bf109:n kuitenkin. Muovisia kötöstyksiä joskus pikkunappulana...

Jokusia vuosia sitten askartelin puisen tykkijollan pienoismallin kimpussa ja tulihan siitä oikein hieno ensimmäiseksi puumalliksi. Laitoin mallin esille olohuoneeseen ja vajaata vuorokautta myöhemmin tykkijolla siirrettiin jo takaisin telakalle: noin 5-vuotiaan tyttäreni hallinnasta riistäytynyt koristetyyny irrotti paapuurin reelingin tuhoten samalla toisen maston takiloinnit ja toisen perätykin köysien kiinnitykset. Pari kaidetolppaakin katosi jonnekin... Loppujen lopuksi aika pienet vahingot, mutta edelleen korjaamatta.

Puumallin tekeminen osoittautui helpommaksi mitä olin kuvitellut, aikaahan noissa menee. Oikeastaan voisinkin ehjätä tuon tykkijollan ja alkaa miettiä seuraavan laivamallin ostoa.

• Moonlord hahmo
  • Moonlord
  • Viestejä: 2038
13.06.2015 16:42 #3 : Moonlord
Vastaus käyttäjältä Moonlord aiheessa Pienoismallit
Pienenä tuli jonkin verran kasattua noita. Aika lailla amatööri kyllä olin. Ainoa nykyään "hengissä" oleva taitaa olla Lamborghini Countach 400:n pienoismalli. Spitfireä en muista tehneeni mutta Hawker Hurricanen pienoismalli taisi olla.

Veli oli pienoismalliharrastukseltaan ja taidoiltaan jo aivan eri luokkaa kuin minä ja hänellä on vieläkin hyvin tehtyjä ja maalattuja pienoismalleja siellä sun täällä hyllyissä.

• Strato hahmo
  • Strato
13.06.2015 20:11 #4 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Pienoismallit
Nuorempana pienoismallit kiinnostivat kovastikin, mutta minulla ei ollut kärsivällisyyttä rakennella niitä. Isäni auttoikin paljon ja ainakin yksi lentokone(valitettavasti se on hävinnyt kauan sitten) tuli valmiiksi. Pari pienoismallia tuli hankittua lisää alan messuilta (tankki ja hornet), mutta nämä projektit ovat jääneet pahasti kesken. En ole ihan varma ovatko ne selvinneet kahdesta muutosta, ehkä pitäisi tarkistaa ja rakentaa ne viimein valmiiksi jos vaan on mahdollista. Ainakin se tankki (olikohan T-55) houkuttaisi kovasti...

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

13.06.2015 23:03 #5 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Pienoismallit
Kasasin joitakin revellin muovimalleja peruskouluiässä, Ensimmäinen taisi olla joku japanilainen hävittäjälentokone ja muistan myös kaksi hot rod autoa ja H.M.S. Cambeltown nimisen sotalaivan, joka on niistä ainoana vieläkin kirjahyllyssäni.
Tein joskus 90-luvun aikana myös joitakin omia mielikuvitysmalleja puusta, paperimassasta ja muista sen kaltaisista materiaaleista.

Kokonaan omista rakennelmista on kuvia netissäkin.
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-ufo.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-saari.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-miniature01.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-torni.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-laiva.jpg

Haluaisin jatkaa harrastusta pitkän tauon jälkeen ja olen ostanut hieman jotain rikkinäisiä tai osaksi kasattuja WW2 tela-ajoneuvoihin liittyviä muovimalleja kirpputorilta ja olisi tarkoitus tehdä niistä jossakin vaiheessa postapokalyptinen diodraama missä olisi rikkinäisiä sotakoneita ja muuta romua jonkun talonraunion vieressä. Tuskin tulee kuitenkaan tapahtumaan ihan lähivuosina.

14.06.2015 11:55 #6 : Wicked-Willie
Vastaus käyttäjältä Wicked-Willie aiheessa Pienoismallit

FreakyMike kirjoitti: Kokonaan omista rakennelmista on kuvia netissäkin.
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-ufo.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-saari.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-miniature01.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-torni.jpg
www.saunalahti.fi/~wfan/kuvat/v-laiva.jpg

Aika mahtavia näperryksiä! Erityisesti tykkäsin tuosta fantasiakaupungista (v-miniature01). Värit ja muodot toivat mieleen herkullisen jäätelöannoksen, joka ei kuitenkaan ollut ainut syy miksi tuosta pidin. :) Minkä kokoinen tuo on?

14.06.2015 23:28 #7 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Pienoismallit
Maksimimitta on 85 mm ja se valmistui muistaakseni 1994 vuotena. Rakennelma koostuu paperimassapalleroista, kuutioista ja pyramideista mitkä liimasin yhteen erikeeperillä ja piirsin tussilla päälle. Oli aluksi vain pelkkä palloista koostuva vuori, mutta laajensin sen lopulta saareksi ja lisäsin kaikenlaisia rakennuksia.

Ylimpänä sijaitseva kuvioita täynnä oleva pallo on olevinaan vuorelle laskeutunut avaruusalus.. :roll:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wicked-Willie

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Epäkuollut
16.06.2015 17:02 #8 : Jouni
Vastaus käyttäjältä Jouni aiheessa Pienoismallit
Minäkin rakentelin pienenä koottavia innolla, ja ongelmat olivat varmaan samat kuin kaikilla muillakin, eli kärsivällisyyttä ei tahtonut olla tarpeeksi, sormet olivat liiman peitossa koko ajan eikä kunnollisia työkaluja löytynyt yms. Aikuis-iällä reilu kymmenen vuotta sitten sain parin sattuman kautta päähäni ajatuksen, että miltähän tämä pienoismalliharrastus tuntuisi nyt kun sitä pitkäjänteisyyttä on tullut lisää sekä varallisuutta hankkia työkalut, liimat, maalit sunmuut. Niinpä ihan koemielessä hankin Stukan pienoismallisarjan ja vähän perustarvikkeita, ja sain sitten huomata, että tosi hauskaahan tämä rakentaminen aikuisenakin on, ja hyvää vastapainoa omalle leipätyölle joka on varsin abstraktia. Ja nyt olen sitten siitä lähtien harrastanut taas pienoismallien rakentamista, välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti.

Kuten minkä tahansa harrastuksen/aktiviteetin kanssa, niin nykyään pienoismalliharrastajillekin löytyy webistä kokoontumispaikkoja joissa esitellä omia tuotoksiaan ja keskustella aiheesta ja aiheen vierestä yms. Jos aihe rajataan staattisiin pienoismalleihin, niin pienoismallit.net on aktiivisin kotimainen sivusto, sitten esim. automallareille löytyy oma foorumi fcma -yhdistyksen toimesta jne.
Omia mallejani löytyy esim. tuolta

16.06.2015 19:33 #9 : Wicked-Willie
Vastaus käyttäjältä Wicked-Willie aiheessa Pienoismallit
Upeita malleja sulla tuolla Pienoismallit.netissä, Jouni! Tuolla on kyllä paljon hyvää tietoa mallareille, itsekin olen löytänyt monta hyvää laivanrakennusvinkkiä sieltä.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Jouni

26.08.2015 01:45 #10 : Maailmanherra
Vastaus käyttäjältä Maailmanherra aiheessa Pienoismallit
Nuorena tuli väsättyä aika paljon näitä mutta sittemin harrastus laantui. Löysin halvalla jokunen vuosi sitten muutaman lentokoneen ja kaapissa odottavat edelleen kokoamista. Suurin este aloittamiselle on lähinnä maalit. Ne puuttuvat eikä oikein jaksaisi ruveta selvittelemään että mitä kaikkea tarvitsee ja mistä.

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

rudi92, KiLLPaTRiCK
Uusin jäsen: Teemu Sihvonen