Elektroniikan käyttöikä

LordStenhammar
LordStenhammar loi aiheen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 15:40 #1

Alkaa pikkuhiljaa mennä usko tohon nykyteknologiaan. Ensin jumittuu kannettava tietokone, sitten alkaa stereot sekoilemaan ja menee lopulta pimeiksi. Ja vakuutuskuitit tietysti hukassa. No okei, se on omaa huolimattomuutta. Mutta kun ei huvittas joka kuukausi näitä mööpeleitä korjauttaa tai uusia.

Meillä oli porukoilla pitkään televisiona sellainen Saloran telkka, mikä kesti ahkerassa käytössä melkeen 30 vuotta. Ei ollut rikki vielä sillonkaan, kun se vaihdettiin uuteen lautastelevisioon. Siitä vähän mallia kaikki idän ihmeet...

THE GOD CREATED SHIT.

Viimeksi muokattu: 03.11.2015 15:54 : LordStenhammar.

Moonlord
  • Viestejä: 2038
Moonlord vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 16:47 #2

Mulla kanssa oli pitkään käytössä isovanhempien vanha televisio. Taisi olla peräti sekin Salora. Pimeni vasta 25 käyttövuoden jälkeen eli melkein siihen asti mitä analogisia lähetyksiä vielä tuli. Entinen Samsungin tietokoneen näyttö taas meni vähän yli kahdessa vuodessa, eli hajosi heti takuun loppumisen jälkeen. Melkein kuin olisi suunniteltu juttu...

Minulla on edelleen käytössä vanha pölynimuri, varmaan 30 vuotta vanha jo, mutta sen uusimista olen ajatellut koska se päästää vähän liiaksi pölyä läpi ja on kova-ääninen. Tilalle sellainen pieni jolla saisi kirjahyllytkin helposti imuroitua.

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 17:05 #3

Voipi tosiaan olla suunniteltu juttu, voipi olla hyvinkin... Tartteehan niiden isojenkin yhtiöiden laitteita myydä, että pysyvät tienesteissä. Noh, tää nyt on niitä salaliittoteorioita siinä WTC:n ja onton maan rinnalla. Mutta mistäs sen pieni ihminen tietää.

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 17:25 #4

Tästä nykytuotteiden surkeudesta on ollut puhetta, mm. täällä viitataan myös aiheesta tehtyyn dokumenttiin. Muistan myös joskus lukeneeni jostain Nyt-liitteestä jutun, jossa toimittaja yritti korjauttaa epäonnisesti tulostintaan. Hänen saamansa vastaus korjausliikkeestä oli se, että tuote on yksinkertaisesti suunniteltu lyhytikäiseksi.

Itsekin olen viime aikoina kironnut pari vuotta vanhalle Samsungin dvd-soittimelle. Elokuvien katsominen alkaa käymään työstä, kun pahimmillaan viiden minuutin välein joutuu uudelleenkäynnistämään laitteen kuvan ollessa katselukelvoton. Vanhempieni 2000-luvun alussa ostama laite sen sijaan toimii yhä moitteettomasti, hassu juttu... :roll: Että tällaista ekologisesti kestävää bisnestä.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 17:52 #5

Mullakin muuten pätkii too dvd-soitin. Se on kanssa joku halpa japskivehje. Wanaha vhs-nauhuri sen sijaan kulkee kuin kiskoilla. Ei mitään vanhenemisen merkkejä.

Ei perskeles, jos too sun linkkaama artikkeli onkin totta. Mutta eipä siinä. Olen nyt pari kuukautta kirjottanu stooreja käsin, ja se on melkeen helpompaa kuin tietokoneella kirjoittaessa. Ja ainahan sitä voi hevin sijaan kuunnella vaikka linnunlaulua. Pitäkööt suurkorporaatiot siis vaan rahansa.

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
03.11.2015 23:48 #6

Nykyaikaisen elektroniikan lyhytikäisyys on totta ja siitä on ollut ihan moraalisen tason keskusteluakin - ihan aiheellisesti, sanoisin. Osassa tulostimia on jopa laskuri, joka laskee milloin tietty tulostemäärä tulee täyteen jolloin laite vain ilmoittaa olevansa riki. Kun tämä tuli aikanaan ilmi, niin tulostinvalmistajat kuittasivat asian sanomalla, että koodinpätkä on olemassa, että kuluttajat saisivat aina tuoreita, suttuuntumattomia tulosteita. Jei :P Joku venäläinen ohjelmoija teki kierto-ohjelman tälle vekkuloinnille, mutta tiedä sitten, miten hirveä homma sitä on asentaa.

Jos joskus nykyisillä toimillani onnistun hankkimaan pesämunaa, perustan kyllä tuotantofirman, jonka tuotantorobotit ovat sillä tavalla modulaarisia, että niillä voi valmistaa erityyppisiä tuotteita. Sitten pumppaan sopivan määrän ikikestävää tuotetta markkinoille/ kategoria ja kun uuden valmistaminen ei ole enää kannattavaa (sillä kyseessä on kestävää tavaraa, eikä mitään viiden vuoden kiertoa), mahtavat insinöörini ja koneteknikkoni pyörittelevät robottien moduuleja niin, että voidaan valmistaa seuraavaa tuotetta ja maailma taas pelastuu.

Ars Longa Vita Brevis

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
04.11.2015 15:18 #7

Juu, lyhyt käyttöikä on todella ihan suunniteltu juttu. Laitteita ei haluta tehdä kestämään eikä korjattaviksi. Joskus korjausliikkeestä jopa sanotaan ettei kannata korjata koska se tulee kalliimmaksi kuin ostaa uusi, ja esim kannettavien tietokoneiden tapauksessa pitää ilmeisesti vaihtaa käytännössä uusi kone vanhojen kuorten sisään? Jopa kengissä - väitti suutari - käytetään joskus tahallaan huonoja osia niin että ne kuluisivat nopeammin, ja kenkä voi olla sitten korjaukelvoton tai liian kallis korjata.

Tiedä sitten pitääkö tämä paikkansa, mutta menneiden sukupolvien sukupolvelta toiselle kestävistä tavaroista on nykyään turha unelmoida. Toisaalta taas eivät ne vanhatkaan tavarat aina parempia ole, ja osa oli suoranaisia terveysriskejä. Mutta puolensa ja puolensa. Luulisi että edes pölynimurin voisi tehdä kestämään.

Tietysti mitä monimutkaisempi laite, sitä helpommin se hajoaa ja vaikeampi korjata, ja aina viat eivät johtu tahallisuudesta vaan säästöistä tuotantokustannuksista ynnä muista välinpitämättömyyksistä...

Dyn vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
04.11.2015 16:24 #8

On kai ihan tunnettu fakta, että nykyään laitteet tehdään kestämään niille annetun takuuajan verran, ja sen jälkeen ne saavat hajota. Heikko laatu sitten ehkä toivottavasti laskee hintoja, vrt. meidän iso-isiemme aikana telkkari oli vähän isompi sijoitus talouden budjettiin nähden kuin nykyään.

Aika monet tuntuvat tosin ostavan ainakin uusia puhelimia jo ennen kuin vanha menee edes rikki... Mä yritän käyttää puhelinta mahdollisimman loppuun asti, mutta viimeksi vaihdoin mm. saadakseni uudemman käyttöjärjestelmän toimiman, en niinkään, koska laite olisi ollut fyysisesti hajalla (hidas ja jähmeä tosin). Puhelimen käyttöiäksi voi arvioida jonkun 2-3 vuotta, läppärille 4-5 vuotta, mutta hyvin pidettynä (ja ripauksella tuuria) laitteet voivat kestää pidempäänkin. Elinikäistä elektroniikkaa tai edes kymmenen vuoden laitteita ei nyt vaan oikein enää valmisteta.

Astorethein
Astorethein vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
04.11.2015 21:52 #9

Läppäreissä vituttaa se, että niitä on erittäin vaikea puhdistaa, koska pohjaa ei välttämättä saa kunnolla auki. Vanha läppärini oli typeryyden huippu, kun tuuletin oli sellaisessa paikassa, ettei siihen päässyt lainkaan käsiksi. Tai ainakaan minä en saanut sen päällä olevaa levyä irrotettua mitenkään. Ristikon läpi näki, että lavoissa on karmeat pölykerrokset, mutta minkäs teet...

I'm just a normal everyday pervert.

Viimeksi muokattu: 04.11.2015 21:53 : Astorethein.

Dyn vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
04.11.2015 22:20 #10

Duunissa it-poppoo putsailee läppäreitä (kylmällä) puhaltimella. Aina sieltä jonkin verran rojua tulee ulos... Kevyttä kettuilua aina saan osakseni kun en kuulemma osaa erottaa lautasta ja tietokonetta toisistaan. :tongue:

edit// Jaoin ketjun uudeksi Mitä potuttaa -ketjusta, kun syntyi enemmänkin juttua.

Viimeksi muokattu: 04.11.2015 22:25 : Dyn.

Emelie vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
05.11.2015 10:41 #11

Minulla ei ole enää pitkään aikaan ollut harhakäsitystä siitä, että elektroniikkalaitteet kestäsivät vuositolkulla vaikka olenkin lähes aina saanut omat laitteeni kestämään selvästi pidempään kuin mitä niiden oletetaan kestävän. Joskus tulee pohdittua sitä, että olisiko kalliimpi tavara parempi ja kestävämpi, mutta kun ei siihen voi oikein luottaa ainakaan elektroniikan kanssa. Ja nykyään ne laitteet tuntuvat olevan helpompia hajoamaan jo pelkästä pudotuksesta (ei nyt sillä, että niitä vanhoja tai uusia laitteita olisi tarkoitus pudotella). Minun vanha nokialainen kännykkäni oli ihan jatkuvasti lattialle menossa ja vauhdilla eikä naarmun naarmua missään. Älykännykän olen pudottanut pari kertaa ja heti ekasta kerrasta siinä oli lommo reunassa.

Vanha läppärini oli ehkä 3-4 vuotta vanha ja se piti kauheaa meteliä. Ääni hiljeni kyllä melkoisesti kun imuroin sen tuulettimesta kissankarvat pois...

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Ansa

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
05.11.2015 19:00 #12

Emelie kirjoitti: Minun vanha nokialainen kännykkäni oli ihan jatkuvasti lattialle menossa ja vauhdilla eikä naarmun naarmua missään. Älykännykän olen pudottanut pari kertaa ja heti ekasta kerrasta siinä oli lommo reunassa.

Tuo on ihan totta. Älykännykän kanssa saa koko ajan varoa sillä pienikin kolhu tai kosteus voi tehdä tuhoa. Ja vanha nokialainen lenteli lattialle hajoten osiin ja aina se vain toimi... ja toimisi edelleen, mutta uusia akkuja ei enää saa eikä latureita, virallisia ainakaan, ja maailma on niin muuttunut ettei pieni vihreä näyttö enää riitä.

Dyn vastasi aiheeseen: Elektroniikan käyttöikä
05.11.2015 23:17 #13

Kyty, eipä noihin uusiinkaan älypuhelimiin saa uusia akkuja, jos vanha sattuu hajoamaan. Nyt tuntuu olevan trendinä se, ettei kuluttaja voi akkua edes poistaa itse. Huollossa tietysti avaisivat, mutta maksaa rahaa enemmän sellainen. Sama näyttöjen kanssa - halvempaa melkein ja ainakin helpompaa on ostaa uusi puhelin jos sattuu hajoamaan. :huh:

Diara
Diara vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
06.11.2015 10:12 #14

"It's dangerous business going out your front door" - J.R.R. Tolkien

Viimeksi muokattu: 06.11.2015 10:13 : Diara.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
06.11.2015 10:41 #15

Tästä aiheesta porisevaa kiukkupataani lämmittää lisää ajatus siitä, ettei nykylaitteisiin edes saa varaosia. Osia ja tarvikkeita toki myydään, mutta vain suhteellisen uusiin malleihin. Jos käyttäjä ostaa vanhan mutta aikanaan vähän käytetyn tai esimerkiksi jossain varastossa lojuneen sähkölaitteen, niin siihenpä ei taida huoltoa enää saada.

Maailmanherra
Maailmanherra vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
06.11.2015 14:32 #16

Diara kirjoitti: Minulla alkoi älypuhelimen akku reistailemaan joskus viime vuoden syksynä. Ajattelin sitten uskaltautua viemään puhelimen huoltoon, jossa siihen vaihdettiin uusi akku. iPhone-käyttäjänä kun uuden puhelimen hankinta ei kamalasti siinä kohtaa napannut, ja huolto maksoi alle 100€. Tulipahan ainakin kokeiltua, että saisiko huollolla pidennettyä laitteen ikää. Kestihän se seuraavaan toukokuuhun, kunnes kapula päätti ykskaks sammua eikä enää herännyt. Huollosta oli noin puoli vuotta, kun oli pakko ostaa se uusi puhelin. Ärsyyntyneenä en edes tajunnut käydä huoltofirmassa kysymässä rahojani takaisin. Ensi kerralla säästän sen 100€ ja ostan suoraan uuden puhelimen, kun vanha alkaa reistailla.

Oma iphone 4s on edelleen käytössä. Ollut käytössä esim talvella Helsingin katoilla ja pysynyt hyvin ehjänä. Tänä vuonna huomasin että akun teho oli selkeästi laskenut (mikä on ihan normaalia) alkuvuosista joten vaihdoin uuden akun itse. Projekti ei ollut kovinkaan vaativa, oikeanmuotoisella torchilla takakannen sai auki ja akun irti. Tuntuu kuitenkin siltä että ei tämä kiinakopioakku alkuperäisen tasolle yllä ja puhelimen ongelmat alkavat tässä iässä olla softapuolella...

Monologi punainen, hän tietää kosmoksen salat ja kalapuikko hommat ja kefirit

Morgan Blood
Morgan Blood vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
06.11.2015 15:08 #17

Älypuhelimista sen verran, että myös erinäiset yritykset ovat kiinnostuneita käyttäjien kaipuusta korjattavaan puhelimeen. Muutamat yritykset kehittävät ns. palapelipuhelimia ja yksi näistä yrityksistä on kotimainen PuzzlePhone, joka erinäisten vaiheiden jälkeen on päässyt perille tuotekehityksessä ja hakee nyt julkaisua joukkorahoituksen kautta Indie Go Gossa .

Kyseessä ei ole ihan jokamiesbudjetin laite, mutta vastaa tarpeeseen. Siihen ainakin tulee löytymään varaosia. Lisäksi on firma, joka pyrkii kehittämään ns. reilunkaupan puhelinta, missä työntekijät otetaan mahdollisimman hyvin huomioon aina raaka-ainehankinnasta kokoomislinjalle asti, eli onhan noita mutta ei kyllä joka marketissa. Toivotaan, että trendi muuttuu tällaiseksi.

Ars Longa Vita Brevis

Fiktiivi
Fiktiivi vastasi aiheeseen: Mikä sinua potuttaa nyt?
14.09.2017 21:23 #18

Suunniteltu vanheneminen on ihan tunnustettu ongelma. EU:kin yrittää tehdä asialle jotain , mutta paljon heikkotekoista krääsää ehdittäneen vielä tuottaa ennen kuin suunnitelmat toteutuvat.

Puhelimissa yksi (ainoa?) tavallista korjattavampi vaihtoehto on modulaarinen reilun kaupan luomupuhelin Fairphone , jonka hinta tosin on suht korkea (alle puolet iPhone X:stä kylläkin, mutta Android-mittapuulla ei halvin vaihtoehto).

Valvojat: RasimusAstoretheinSeregil of Rhiminee