Retro-kirjoituskone

• Kultasuu hahmo Kirjoittaja
  • Kultasuu
    Ritari
    Tasolla 30
    58.25

22.05.2016 23:10 #1 :: Kultasuu
Retro-kirjoituskone
Minä menin ostamaan itselleni tavallisen manuaalisen kirjoituskoneen, eli tällaisen:

www.huuto.net/kohteet/retro-kirjoituskone/407135641?ref=hm_win

Ja, ajattelin kysellä teiltä muilta, että saakohan tuollaiseen ns. retro-kirjoituskoneeseen enää nykyään mistään noita mustekeloja/rullia? Eli onko missään mitään erikoisliikettä mistä niitä voisi saada? Ja, ajattelin, että jos niitä ei saa mistään niin sitten pidän tuon ihan vaan koristeena kotonani, kyllä se sellaiseksikin kelpaa. Mutta, jos mustekeloja saa, niin sitten olen ajatellut ruveta kirjoittamaan kaiken tuolla retrolla ja siihen mulla on syynä se, että tuollaisella retro-kirjoituskoneella joutuu miettimään paljon enemmän sitä mitä kirjoittaa verrattuna johonkin tietokoneen Wordpadiin ja muutenkin joutuu olemaan kaikin puolin tarkempi siinä mitä ja miten kirjoittaa. Onko tässä mitään järkeä? Mun mielestä se on ihan hyvä idea =)
Muokannut 22.05.2016 23:13 Kultasuu

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

23.05.2016 09:56 #2 :: Wind
Retro-kirjoituskone
Pahus, nyt harmittaa, että vein oman retro-koneeni kierrätykseen. Oli hyvin samantapainen ja täysin moitteettomassa kunnossa (=hyvin vähän käytetty, vaikka ikää oli). Olet varmasti oikeassa, että tekstiä tulee mietittyä ihan eri tavalla, kun kirjoittaa kirjoituskoneella. Kerran lyöty on ja pysyy paperilla. Lyömisestä muistui mieleen myös kuinka raskasta se oli, näppäimiä tosiaan joutui lyömään, varsinkin pikkurillit oli kovilla. En tiedä saako mustekeloja mistään, mutta ehkä vanhaan nauhaan voisi lisätä mustetta, sitä ainakin saa.
Tykännyt: Kultasuu

• Hiistu hahmo
  • Hiistu
    Varjovelho
    Tasolla 61
    95.18

23.05.2016 11:14 #3 :: Hiistu
Retro-kirjoituskone
Musteen saatavuudesta en valitettavasti tiedä mitään, mutta tulee mieleen, että jos tekstejään haluaa myöhemmin lähettää jonnekin, saattaa siellä jossain vastaanottaja toivoa enemmän tekstitiedostoa kuin paperiversiota. Toki sellaisen tekstin voi kirjoittaa sitten uudelleen tietokoneella.

Ylipäänsä kirjoituskoneella kirjoittamisen mahdollisia hyviä ja huonoja puolia kun aloin nyt miettiä, niin omassa kirjoittamisessani (vaikken kaunokirjallista tekstiä kirjoitakaan), olen kokenut vaikeimmaksi hommaksi ylipäänsä alkaa saada jotain tekstiä paperille/ruudulle. Sellaisessa tapauksessa minulle on ollut avuksi ihan vain mahdollisimman suuren tekstimäärän suht vapaa (ja kirjoitusvälineen ym. olosuhteiden osalta vaivaton) tuottaminen. Sitten kun on olemassa Paljon Tekstiä, on siitä voinut kursia kasaan tarvittavan huolitellumman kokonaisuuden.

Jos tavoitteena on kirjoittaa kerrasta mahdollisimman harkittua tekstiä, voi tuo kirjoituskoneella kirjoittaminen ollakin ihan hyvä keino. Ainakin sillä voi tavoittaa itselleen mieluisan kirjoitustunnelman. :smile: Lisäksi kirjoittamiseen suunniteltu aika tulee ehkä käytettyä paremmin juuri kirjoittamiseen, kun sitä varten istahtaa kirjoituskoneen ääreen (jossa pienemmät mahdollisuudet mihinkään sijaistoimintoihin kuin nettiin yhdistetyllä tietsikalla istuessa). Ja jos tietokoneella olisi suuri kiusaus deletoida kirjoitustaan, sekin estyy kätevästi.
Tykännyt: Kultasuu

• Wind hahmo
  • Wind
    Tähtipilotti
    Tasolla 40
    74.99

26.05.2016 10:12 #4 :: Wind
Retro-kirjoituskone

Hiistu kirjoitti: ... olen kokenut vaikeimmaksi hommaksi ylipäänsä alkaa saada jotain tekstiä paperille/ruudulle. Sellaisessa tapauksessa minulle on ollut avuksi ihan vain mahdollisimman suuren tekstimäärän suht vapaa (ja kirjoitusvälineen ym. olosuhteiden osalta vaivaton) tuottaminen. Sitten kun on olemassa Paljon Tekstiä, on siitä voinut kursia kasaan tarvittavan huolitellumman kokonaisuuden.

Tämäkin on totta ja varmasti yleinen tapa tuottaa tekstiä nykyään. Kun ensin suht kritiikittömästi oksentaa päänsisältönsä ruudulle ja sitten karsii ja muokkaa, voi lopputulos olla hyvin erilainen kuin traditionaalisella 'mietin ensin ja kirjoitan sitten' -menetelmällä. Alkoikin nyt kiinnostaa, näkyykö tämä kirjoitustekniikan muutos esim romaaniteksteissä. Tosin niin moni muukin asia vaikuttaa tekstiin, että tuskin sitä pystyisi kukaan selvittämään. Cormac McCarthy on tainnut kirjoittaa kaikki kirjansa kirjoituskoneella. Aika äijä.
Muokannut 26.05.2016 14:42 Wind Syy: typo

26.05.2016 14:06 #5 :: Puolikuu
Retro-kirjoituskone

Wind kirjoitti: Cormac McCarthy on tainnut kirjoittaa kaikki kirjansa kirjoituskoneella. Aika äijä.

Huh, cool.

Tämä on mielenkiintoinen aihe. Kirjoituskoneessa on kyllä aivan omanlaistaan tunnelmaa tietokoneeseen verrattuna. Siinä on samanlaista viehätystä kuin jossain Polaroid-kamerassa. Lopputulos on heti valmiina, joskaan ei täydellinen tai jälkeenpäin muokattavissa. Omasta kirjotuskoneesta olen useaan kertaan haaveillutkin, eivät yleensä edes maksa paljoa. Pääsyy siihen, etten ole sellaista hankkinut, on tilanpuute.

Wind kirjoitti: Tämäkin on totta ja varmasti yleinen tapa tuottaa tekstiä nykyään. Kun ensin suht kritiikittömästi oksentaa päänsisältönsä ruudulle ja sitten karsii ja muokaa, voi lopputulos olla hyvin erilainen kuin traditionaalisella 'mietin ensin ja kirjoitan sitten' -menetelmällä. Alkoikin nyt kiinnostaa, näkyykö tämä kirjoitustekniikan muutos esim romaaniteksteissä.

Minäkin kirjoitan tällä oksennustekniikalla. Virheitä ja toistoa jää minulla helpommin tekstiin, kun sitä koko ajan muokkaa jostakin. Tosin, olen kyllä siinä mielessä iloinen tietokoneen tekstinkäsittelyohjelmista, että vaikka gradun kirjoittaminen kirjoituskoneella kuulostaa tuskaisalta.

Ainakin täällä myydään värinauhoja. Joku muukin nettikauppa löytyi pikaisella googlettamisella. :)
Tykännyt: Kultasuu, Wind

Valvojat: RasimusMustelmann