• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
    Arkkivelho

01.11.2013 01:41 #1 :: Iivari
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Toinen "ei esittelyjä kaipaa" -sivusto netissä on Wikipedia . Vai onko sittenkään? Toki varmasti lähes kaikki nettiä käyttävät tietävät vapaan internettietosanakirjan Wikipedian, ja kukapa ei olisi joskus etsinyt jotakin tietoa Wikipediasta, tai muuten lueskellut sen artikkeleja vaikka ihan huvikseen. Mutta kuinka moni tulee ajatelleeksi, että Wikipedian "vapaa tietosanakirja" tarkoittaa paitsi sitä, että se on vapaasti luettavissa, myös sitä, että kuka tahansa saa sitä muokata ja parannella?

Käytin Wikipediaa varsin satunnaisesti lukiovuosinani 2003-2006, mutta yliopistoon tultuani aloin lukea sitä säännöllisemmin. Tein ensimmäiset muokkaukseni todennäköisesti 2007, ja 2008 rekisteröin käyttäjätunnukseni ja tein sillä muutamia satunnaisia muokkauksia. Vuoden 2010 syksyllä aloin muokata vakituisesti Wikipediaa, pääasiassa aluksi pieniä kielenhuolto- tai säätömuokkauksia. Sittemmin olen tehnyt noin 8000 muokkausta, ja ajautunut tilanteeseen, jossa tiedän Wikipediasta, sen toimintametodeista ja rajoituksista enemmän kuin useimmat.

Viime aikoina olen sekä nähnyt uutisjuttuja että osallistunut sisäiseen keskusteluun, jossa todetaan Wikipedian lukijamäärien kasvavan yhä edelleen, mutta muokkaajien määrän kääntyneen laskuun ja mahdollisesti jopa rajuun sellaiseen. Tilanne voi pahimmillaan johtaa siihen, että aina keskeneräinen projekti on yhä laajemmin keskeneräinen ja saattaa sellaiseksi jäädäkin. Samalla toisaalta yhä useammin yrityksen tai yhtiön tiedotusosastolla joku luo artikkelin työnantajastaan tai alkaa muokata artikkeleita työnantajansa näkökulmasta.

Tämä aihe on omistettu Wikipedialle kaikista näkökulmista, mutta se, mitä erityisesti haluaisin teiltä kuulla, on: muokkaatteko Wikipediaa? Ja jos ette, miksette?
Tykännyt: Ageha

• Nafisan hahmo
  • Nafisan
    Teknovelho

01.11.2013 02:05 #2 :: Nafisan
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Oulun yliopistossa Wikipediaa käytetään jopa henkilökuntatasolla. Esim. englanninkurssilla opettaja laittoi meidät lukemaan arkeologimiehensä sisällön tarkistaman Wikipedia artikkelin ja klassisen arkeologian lehtori lainasi paljonkin infoa Wikipediasta.

Itse yleensä käytän sivua jonkin termin tarkistamiseen tai jos etsin vaikkapa jotakuta historian henkilöä tai jonkin eläimen latinankielistä nimeä (lähinnä siis omaan käyttöön). Esseissä en sentään Wikipediaa käytä, ellei sitten kyseessä ole vaikkapa jokin mediailmiön huomioiminen (tällainen oli esimerkiksi Da Vinci -essee, jossa Wikipediaa käytin Viimeisen ehtoollisen mahdollisten tulkitojen esimerkkinä).

Minulla on ollut tunnus Wikipediaan vuosia. (En nyt tarkkaan muista kuinka pitkään, enkä päässyt kirjautumaan kun en muistanut salasanaa/sähköpostiin tullut väliaikainen salasana ei myöskään toiminut.) Olen tehnyt joitakin pieniä muokkauksia, lisännyt esim. tietoja jostakin kirjasta. Olen myös päivittänyt yhteen versioonsa ohjeen punamullan keittämisestä. Joskus myös huomaa törkeitä kirjoitusvirheitä, joita olen välillä korjaillut.

• Emelie hahmo

01.11.2013 07:31 #3 :: Emelie
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Käytän Wikipediaa säännöllisesti tiedon haussa, varsinkin englannin kielinen puoli on kattava. Työni kannalta Wikipedia on kuitenkin melko vaarallinen paikka. Faktat saattavat olla oikein, mutta silti on pakko etsiä käsiinsä asiaa koskeva artikkeli ja varmistaa asia sieltä. Minuun on iskostunut aika tehokkaasta usein kuultu varotus, että ei kannata luottaa (kaikkeen) mitä verkosta lukee.

Minulla ei ole tunnuksia, mutta olen kyllä miettinyt niiden hankkimista. Töissä joudun vähän väliä etsimään erinäisiä asioita verkosta, ja olen huomannut, että niistä minulle oikeasti tärkeistä asioista ei löydy mitään kattavaa isompaa sivustokokonaisuutta, mistä etsiä tietoa. Houkuttelisi aika paljon alkaa kirjoittaa asioita muistiin, jotta niistä sitten voisi joku päivä kirjoittaa Wikipediaan artikkelin. Mutta taas toisaalta, jos menen kirjoittamaan jotain pysyvämpää, haluaisin olla ihan satavarma, että se on oikein. Eli pitäisi luottaa aika paljon omiin kykyihinsä ja tietoihinsa, että ne uskaltaisi laittaa näkyville.

• Dyn hahmo

01.11.2013 10:29 #4 :: Dyn
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?

Emelie kirjoitti: Töissä joudun vähän väliä etsimään erinäisiä asioita verkosta, ja olen huomannut, että niistä minulle oikeasti tärkeistä asioista ei löydy mitään kattavaa isompaa sivustokokonaisuutta, mistä etsiä tietoa. Houkuttelisi aika paljon alkaa kirjoittaa asioita muistiin, jotta niistä sitten voisi joku päivä kirjoittaa Wikipediaan artikkelin. Mutta taas toisaalta, jos menen kirjoittamaan jotain pysyvämpää, haluaisin olla ihan satavarma, että se on oikein. Eli pitäisi luottaa aika paljon omiin kykyihinsä ja tietoihinsa, että ne uskaltaisi laittaa näkyville.

Aika sama tunne! Varsinkin enkkupuolen matikan artikkeleista tulee tarkistettua juttuja, mutta ne ovat yleensä niin suppeita ja 'yleistajuisia', että ei niistä oppimateriaaliksi ole, muistin virkistykseksi vain. Käpistelyn puolella puute on vieläkin selkeämpi: periaatteita harvoin selitetään niin kattavasti, että niistä olisi uutena tietona oikeasti syvällistä hyötyä. Tekisi mieli täydentää artikkeleita ja/tai kirjoittaa jopa ihan uusia, mutta epäilen, että joku olisi saman tien typistämässä omaa tekstiäni takaisin 'tietokirja-asuun' tai toteamassa, ettei tämän asian merkittävyys ole riittävä.
Muokannut 01.11.2013 10:30 Dyn

01.11.2013 10:42 #5 :: Piru Naiseksi
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Sangen satunnaisesti etsin Wikipediasta nippelitietoja, joita lentäjänlasien erottelukyky ei riitä poimimaan. Aika usein saan hakuvastaukseksi kappaleen, pari runsain linkein kirjavoitua tekstiä. Toisinaan alkuperäisartikkeli on kirjoitettu esimerkiksi englanniksi, ja sivusto kääntää tekstin todella kömpelösti, kirjoittaisinko suorastaan yksipuujalkaisesti. Apuakin sivustolla pyydetään: "Tämä artikkeli on tynkä." Totta tosiaan"Auta meitä täydentämään se". Mietin, miten esimerkiksi täydennysartikkelit tarkistetaan ennen julkaisemista. Mitä enemmän sivustolle kerääntyy tiedon kaapuun puettua luuloa tai suoranaista vedätystä, sitä harvemmin sivustoon voi luottaa.
Sinänsä tällainen kaikestatietävä sivusto on oiva palvelu. Mutta ymmärtääkseni ihmiset toisinaan alkuinnostuksin käynnistävät toiminnan ajattelematta, millaisen vaivan sen riittävä ylläpito vaatii. Näitä unohdettuja sivuja pulpahtelee silloin tällöin maailmanlaajuisessa verkossa seikkailijan silmiin - kuin Villin Lännen autiokaupunkeja virtuaalimaailmassa.

01.11.2013 13:19 #6 :: Maailmanherra
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
En käytä wikipediaa juuri ollenkaan. Tietosanakirja ei suppeutensa takia kelpaa oikein mihinkään: siellä on vain asioita jotka kaikki tietävät ja hyväksyvät mahdollisimman suppeassa muodossa. Jos jostain oikeasti haluaa ymmärtää jotain niin täytyy lukea aihetta käsittelevää kirjallisuutta, pelkkä tiivistelmä ei riitä.

Onhan sieltä kätevä tarkistaa vuosilukuja ja vastaavia kun on baarissa. Internetissa ihmisillä on kuitenkin usein tapana piiloutua wikipedian taakse ja vedotan yksittäisen termin määritelmään kiertäen kysymyksiä tai ajatelmia.

• Vanamo hahmo
  • Vanamo
    Lentäjä

01.11.2013 13:54 #7 :: Vanamo
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Wikipedia on mielestäni oikein kätevä työkalu silloin, kun tarvitsee pikaisesti ja tiiviisti tietoa esimerkiksi jostain ns. yleistietoon kuuluvasta asiasta. Aina ei ole aikaa tai tarvetta tietää asiasta paljoa ja Wikipediasta löytyy usein apu arkitiedon tarpeisiin. Omassa arkielämässä ei ole niin vaarallista, jos kaikki yksityiskohdat artikkelissa eivät olisikaan aivan oikein.

Silloin, kun jokin asia on itselle täysin vieras, voi tiedonhaku olla siitä vaikeaa ja niinpä Wikipediasta on helppo lähteä liikkeelle. Sieltä voi saada itselleen joitain hakusanoja ja linkkejä, joiden kautta lähteä selvittämään asiaa lisää. Ylipäätään Wikipedia toimii välillä näppäränä linkkilistana.

Käytän Wikipediaa varsin paljon, mutta en ole itse kirjoittanut sinne kuin yhden kerran. (Lisäsin puuttuneen teoksen erään kirjailijan tuotantoon.) Tuntuu, että pitäisi tietää aiheesta varsin paljon ja hyvin, ennen kuin uskaltaisi mennä mitään kirjoittamaan. Kirjoittelu myös vaatisi tarpeettoman suurta ajallista panostamista, sillä huomaamani puutteet ovat yleensä liian laaja-alaisia. Pieniä korjauksia voisinkin teoriassa tehdä.

01.11.2013 17:57 #8 :: Kuurankukka
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Olen aika samoilla linjoilla Vanamon kanssa. Tietenkin opiskeluissa on vuosikausia korostettu, että Wikipediaa ei saa käyttää lähteenä, mutta kyllä siellä usein on mukava tehdä alustavaa tiedonhakua. Arjessa Wikipediasta tulee tarkatseltua kaikenlaista, ja teen sen mielelläni. (Ja vaikkei tässä nyt muista -pedioista puhetta ollutkaan, niin kyllä kaikenlaiset vastaavat mutta yhteen asiaan keskittyvät sivustot myös tuovat iloa harrastaessa.)

Olen kyllä myös käynyt yliopistossa yhden kurssin, jota kutsuttiin wikipedia-kurssiksi. Siinä tuotettiin sisältöä Wikiversityyn, mutta kuitenkin. Toisella kurssilla on nyt tenttikirjana Suorannan ja Vadénin Wikiworld , jossa ihaillaan vapaata tiedon tuottamista, levittämistä ja muokkaamista. (En ole päässyt teoksessa vielä kovin pitkälle, mutta se vaikuttaa kiinnostavalta.)

Olen joskus tehnyt jotkut tunnukset Wikipediaan, ja voi olla että ne olisivat vielä palautettavissa. Olen kirjoittanut yhden artikkelin (muotoilujutuissa (asettelu ja kategorioiden lisääminen) en ollut kovin hyvä, mutta onneksi eräs kaverini on wikipedia-aktiivi, ja lisäksi myös joku toinen innokas löysi artikkelini ja korjaili sen samannäköiseksi kuin Oikeat Artikkelit), ja muokkaillut jotain yksityiskohtia valmiisiin artikkeleihin (lähinnä lisäillyt kirjailija-artikkeleihin puuttuvia teoksia).

• Ageha hahmo
  • Ageha

14.04.2024 21:10 #9 :: Ageha
Wikipedia: luetko? Muokkaatko?
Vuonna 2020 itse asiassa repäisin ja loin Wikipedia-tunnukset. Tein kourallisen muokkauksia ja sitten onnellisesti unohdin koko asian, muistin vasta nyt tämän ketjun nähdessäni että niin, minullahan olisi sinne tunnukset... Ehkä siitä saisin itselleni uuden internet-harrastuksen?

Mielestäni Wikipedian muokkaamiseen ei tarvitse suhtautua liian vakavissaan – totta kai sinne pitää tuottaa laatua, mutta eihän sitä heti tarvitse mitään suurartikkeleita kirjoittaa, vaan muokata hiukan lisää tietoa niistä aiheista, joista itse sattuu tietämään (ainakin jos on tarjota niille lähteitäkin ).

Wikipediaa käytän edelleenkin paljon. Yleensä mihin tahansa uuteen asiaan tutustuessani luen joko suomen- tai englanninkielisen Wikipedia-artikkelin, joskus molemmat. Poikkeuksen tähän itselleni tekevät j-fandom-puolen jutut, joista tieto tuppaa löytymään samasta paikasta kuin itse fandomkin.

Valvojat: RasimusMustelmann