Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju

Iivari
Iivari loi aiheen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 11:26 #1

Viikko sitten Lapin-matkalla mietittiin yhtä laulua, joka soi päässä, sen verran paljon, että sitten kotiin tultua se piti hakukonettaa esiin, jotta siltä pääsisi rauhaan. Kaikki alkoi laivoista ja lähtemisen tunnelmasta, ja kun riittävän pitkään muisteltiin, saatiin pari säettä googleteltavaksi. Lopulta Pekka Simojoen ja Anna-Mari Kaskisen Jäähyväiset paljastui päässä soineeksi kappaleeksi, ja sitten ihmeteltiin, että olipa se aika erilainen kuin muistikuvissa.

Eikä siinä mitään, jos päässä soivat kappaleet ovat hyviä ja ihania ja täynnä kivoja muistoja. Mulla on esimerkiksi erittäin syvä suhde Sunshine Reggaen päässäsoimiseen, sillä se soi päässäni molemmilla vaellusrippikouluillani, Pältsan maisemissa, eikä aina niin aurinkoisellakaan säällä tuntureita ylöspäin kivutessa. Sen päässäsoimisesta tulee aina hyvä ja onnellinen olo.

Mutta sitten on niitä toisenlaisiakin päässäsoimiskokemuksia. Tänä aamuna olen piinannut kanssaihmisiäni hyräilemällä, laulamalla tai hoilottamalla Anna Puun Säännöt rakkaudelle -mantrahoilotusta, josta en tunnun pääsevän eroon niin millään. Eikä se valitettavasti oikein ole lempeää onnellisuutta ja hyvää oloa huokuva biisi niin äänimaailmaltaan, sanoitukseltaan kuin idealtaankaan. Ja silti se vain soi ja soi ja soi. Näinä hetkinä tulee aina mieleen se, että aivotutkimukseen on syytä investoida entistä enemmän, jotta päänsisäisen soundtrackin voisi helpommin vaihtaa pois.

Onko teillä ongelmia päässäsointilistanne kanssa?

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Kirjaneito
Kirjaneito vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 12:11 #2

Korvamatoja kyllä riittää tässä päässä... :wink: Melkein joka hetki päässä soi jotakin, joskus ihan itse valittuakin. Usein homma kuitenkin menee kahteen seuraavista vaihtoehdosta:

a) En kuollaksenikaan muista korvamadon nimeä. Jostain syystä nimi ei vain suostu ilmoittautumaan aivojeni sopukoista ja mietin pääni puhki kunnes (ehkä) keksin sen. Asiaa ei auta se, että turhan usein päässäni soi vain yksi kohta kappaleesta ja aivoni kieltäytyvät jatkamasta soittoa pidemmälle...

b) Inhoan kyseistä kappaletta tai olen muuten vain kurkkuani myöten täynnä sitä. Esimerkiksi se kuuluisa Let It Go, jota vastaan minulla ei periaatteessa ole mitään. Ihan hyvä kappale. Mutta kun sitä kuuntelee liikaa, kärsivällisyys loppuu. Ja tietenkin sisäinen DJ:ni päättää valita aina jotain minua ilahduttavaa... :lol:

"There's plenty of sense in nonsense sometimes, if you wish to look for it."
-Cassandra Clare

The Big Bad Wolf
The Big Bad Wolf vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 15:32 #3

Pahinta on, kun päässä soi kappale, jonka on soinut radiossa sen yhden ainoan kerran TAI niin vanha, etten ole syntynyt kymmeneen vuoteen biisin jälkeen ja näistä kummastakin biisistä osaa melodian plus tasan yhden rivin. Aika nopeasti alkaa keittää kun tekisi mieli laulaa pidemmälle, vaan kun ei osaa sanoja.

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 20:40 #4

Ystävälläni on tapana jostain ihme syystä alkaa hyräilemään virsiä töissä. Kuulen sen naapurihuoneeseen, en kiinnitä asiaan huomiota, mutta paria tuntia myöhemmin huomaan kuinka "käyn kohti sinua, oi herrani" soi päässä repeatilla eikä lähde pois. Että osaa olla ärsyttävää, musiikin laahaavuudesta huolimatta noita veisuja on mahdotonta saada päästä pois ilman, että keksii jonkun ärsyttävän renkutuksen tilalle.

Parina aamuna olen herännyt siihen, kuinka päässä soi Jujun "mä oon hullu, mä oon hullu". En tiedä, onko kyse ennemmin siitä, että Ylex:ää on tullut automatkoilla kuunneltua liikaa vai yrittääkö alitajuntani kertoa jotakin mielenterveydestäni.

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 21:03 #5

Mulla on joskus sellainen ongelma, että Yngwie Malmsteenin riffit alkavat soida päässä, mutta ne ovat niin nopeita, että aivojen äänentoisto ei pysy perässä.

Muistaako kukaan, mikä on se scifiromaani, jossa tyyppi suojautui ajatustenluvulta niin, että hän kuunteli ärsyttävää mainosjingleä, joka alkoi soida päässä ja peitti muut ajatukset.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Rinja
Rinja vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 21:21 #6

Skie kirjoitti: Ystävälläni on tapana jostain ihme syystä alkaa hyräilemään virsiä töissä.

Minullakin tulee yllättävän usein tarve hyräillä virsiä töissä, mutta se ehkä menee sen piikkiin, että työpaikkani on hautausmaa :P Virret eivät ole edes korvamatojen ärsyttävimmästä päästä, koska töissä ollessa ne sentään sopivat, öh, tunnelmaan. Se vain alkaa ennen pitkää tympiä, etten osaa/muista kovin monia virsiä (ja "Jumalan kämmenellä" alkaa ärsyttää hyvin nopeasti). Heh, se tästä puuttuisi että alkaisin opetella niitä lisää saadakseni uusia - tai "parempia" - korvamatoja.

Jos jätetään virret sikseen, niin alkuviikosta alkoi päässä soida jotain, josta tiesin vain, etten ole kuullut sitä todella pitkään aikaan. Kotona sitten googletin ja totesin, että sehän on vanhan kunnon Disco-yhtyeen kamaa. Aika kiinnostavaa, että jonkin aivan käsittämättömän ärsykkeen saatuaan alitajunta voi kaivella esille jotain sellaista.

"Sillä ei ole niin väliä, tapahtuiko tämä oikeasti. Pääasia että tapahtui."

Viimeksi muokattu: 25.07.2014 21:28 : Rinja.

Saki
Saki vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 21:23 #7

Yleensä mulla soi päässä biisejä joita kuuntelen ja joista tykkään, mutta niissä ärsyttää se että ei muista sanoja kuin jotain muutaman rivin vaikka kuinka yrittää. :roll: Onneksi en joudu kuitenkaan kärsimään biiseistä joista en tykkää yhtään. Tällä hetkellä soi päässä Fall Out Boyn Young Volcanoes joka on hyvä mutta sanoja en kyllä muista..

Knox Gargol
Knox Gargol vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 21:38 #8

Miulla on soinut päässä tänään Demons&Wizards-projektin Crimson King. Aivan eeppistä metallihyvyyttä. Mutta liika on liikaa. Kun kappale soi päässä viikon, oli se miten hyvä tahansa alkaa tympääntyä.

Your body and soul,
Each others' mate,
The twain shall split,
My blade to sate.

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
25.07.2014 21:54 #9

Korvamadot eivät minulla yleensä ole kovin pitkäikäisiä, mutta pari vuotta sitten oli järki lähteä kun lyhyen ajan sisällä tuli kaksi korvamatoa, jotka kestivät päiväkausia. Se oli oikeasti ahdistavaa. Ensimmäinen oli Erinin Vanha nainen hunnigolla, jota kollega soitti töissä että pääsisi eroon omasta korvamadostaan, ja toinen oli Minä soitan harmonikkaa. Ei tietenkään koko biisit, vaan pätkät niistä. Useimmiten päähän jää soimaan kertosäe, mutta Harmonikan tapauksessa se oli se kohta jossa lauletaan taikurista. Oudohkoa.

Kouluaikoina kuuntelin aamuisin ennen lähtöä radiota ja viimeiseksi vielä jonkun "oman" biisin levyltä tai kasetilta. Logiikkani oli, että jos jonkin pitää jäädä päähän soimaan, niin se voi yhtä hyvin olla joku biisi josta tykkään. Yleensä kuitenkin päähän jäi se viimeistä edellinen kappale ja se nyt saattoi olla ihan mitä vaan (KissFM:n soittolistalta).

Tämänpäiväinen korvamatoni oli Madonnan Rescue me, mutta pääsin siitä eroon kuuntelemalla sen kokonaan ja hoilaamalla mukana.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Emelie vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
27.07.2014 09:01 #10

Minulla saattaa joskus ihan randomisti alkaa soida päässä joku kappale. Välillä se on joku sellainen, jonka kuunteli vähän aikaa sitten ja joskus aivot vain kaivavat jostain lokerosta jonkun ikivanhan kappaleen. Ikävimmät korvamadot ovat joululaulut. En välitä joulusta ja joululaulut ovat varmaan yksiä kamalampia kappaleita, joita tiedän. Kurjinta on, kun ne alkavat soida päässä kesällä...

Joskus korvamadosta pääsen eroon sillä, että kuuntelen kyseisen kappaleen läpi. Ainahan se ei auta ja sitten pitää kärsiä. Tosin jokin aikaa sittenhän oli uutinen siitä, että korvamadosta pääsee eroon tekemällä anagrammeja. Tämä on osoittautunut hyväksi keinoksi. Luulen kyllä, että mikä tahansa tarpeeksi helppo, mutta kuitenkin keskittymistä vaativa askare auttanee asiaan.

Celestine
Celestine vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
27.07.2014 22:31 #11

Nyt päästiin asiaan :tongue:

Mulla soi jatkuvasti päässä joku biisi, harvoin on hiljaista. Inhottavaa on, jos päässä soi jostain kappaleesta yksi rivi eikä ole aavistustakaan mikä kappale on kysymyksessä... Eilen mulla soi kokonaista kolme kappaletta päässä ja ne olivat ABBAn I Let the music speak, Minun ystäväni on kuin villasukka sekä Peter Gabrielin ja Kate Bushin Don't Give up. Nämä nyt on ihan jees biisejä kaikki (paitsi villasukka :shock: ), mutta kun päässä jumputtaa lastenlaulu nimeltään Unkarilaisen kärpäsen lemmentango, hermo alkaa hitaasti pakkua. Vain heikot empii, kärpäset lempii, oooooolaaah!! :roll:

Näyttää kalalta, liikkuu kuin kala ja kaartaa kuin tautinen lehmä. (D. Adams)

Metusalem
Metusalem vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
28.07.2014 12:13 #12

Tuntuu olevan yleinen ongelma, että korvamadosta soi päässä vain yksi tai pari säettä. Tähän ratkaisu on tietenkin opetella kyseisen laulun sanat ulkoa, jottei tarvitse jumittaa niissä muutamassa sanassa. Näin ainakin itse toimin joskus :).

Kun Pisania mainitsi tuon Minä soitan harmonikkaa, tuli suorastaan tarve saada se pyörimään päässä. Hieno biisi.

Oma päänsisäinen musiikkini vaihtuu onneksi yleensä tiheästi, joten harvoin ärsyynnyn siitä.

Piru Naiseksi
Piru Naiseksi vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
28.07.2014 13:16 #13

Tarvitsin innokkeeksi uusimpaan tieteisräpeltelyyni erään tangon sanoja. Löysinkin etsimäni, vaivattomasti toivelaulukokoelmasta vol. ties miten mones. Itse tekele lojuu bitit siellä ja täällä, vielä alkutekijöissään, USB:ni, tietsikkavanhukseni ja elimellisen keskusyksikköni uumenissa.
Mutta tuo taannoinen Seinäjoen voittaja -tango on ruvennut soimaan mielessäni, satunnaisesti tosin ... eli juuri nyt en edes muista biisin nimeä! Mutta kohta laulu rupeaa pulppuamaan mielessäni muistuttaen, että tarinantekelettäkin pitäisi vaihteeksi suollella.
Mutta miten voi elimellinen keskusyksikkö velmuilla näin: välillä jokin vinkuna kaikaa mielessä unohtumattoman tuntuisena ja välillä siitä ei muista ensitavuakaan?

LordStenhammar
LordStenhammar vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
07.08.2014 10:43 #14

Aina kun kuulen Jari Sillanpään Pariisi-Helsinki -biisin, niin se tarttuu aivoihin. Virttyneet vinyylit ja haitarit pyörii aivojen avaruudessa viikkokausia ikuisella luupilla.

THE GOD CREATED SHIT.

Saki
11.08.2014 22:22 #15

MannhaiKotka kirjoitti: Nyt on pari päivää soinut päässä se saakelin VitaePro -mainoslaulu Nikke Ligneleineen ja pomppivine naisineen. "Nyt kaikki on toisin ja hymyilen vain..." Yllättävän vastenmielinen. Onnistunut mainoslaulu siis.

Sama. Ennätysärsyttävä mainoslaulu pitkiin aikoihin. Ja sitten se tulee jokaikisellä mainostauolla ja pitää alkaa hyräilemään jotain toista biisiä että ei jäisi soimaan päähän.

Echramath
Echramath vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
12.08.2014 00:41 #16

Horst Wessel on vähän kiusallinen jos vielä hyräilee mukana. Sekä positiivisen että negatiivisen huomion jättäisi mielellään väliin.

Onneksi Saksasta saa iloisempiakin korvamatoja .

Hiistu
Hiistu vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
22.08.2014 20:43 #17

Pääsen korvamadoista ainakin väliaikaisesti eroon hyräilemällä tai laulelemalla niitä. Itsekseni ollessani saatan hyräillä ihan sitä mukaan kuin kappaleita tulee mieleen. Korvamato häipyy, kun sitä ei enää jaksa toistaa. Välillä korvautuu lennosta jollain toisella kappaleella, mutta eipä se minua niin häiritse, kun ei häiriinny. Ihmisten keskuudessa ei voi pitää ääntä, ihan jo siksikin etten todellakaan osaa laulaa ja koska kappaleet tosiaan voivat olla mitä tahansa. Kotona koirat tykkäävät, kun niille lauleskelee.. tai ainakin ne tapaavat asettua nukkumaan, mikä on usein varsin toivottu vaikutus.

Parin päivän aikana päässä ovat soineet, lähinnä kertosäkeiden osalta, mm. System Of A Downin Sad Statue, Pave Maijasen Lähtisitkö, eräs I was made for loving you baby ja se Pikku Kakkosen postinumerolaulu (jonka numeroita en muista).

Erikoista on, että joskus ollessani oikein iloinen, alkaa päässä soida jokin oikein surullinen kappale. Eli jos hyräilen esim. Viikatteen Kuolleen miehen kuplettia, olen oletettavasti riehakkaan hilpeällä tuulella. :roll:

Skie
22.08.2014 22:27 #18

Hiistu kirjoitti: -- ja se Pikku Kakkosen postinumerolaulu (jonka numeroita en muista).

Postilokero 347, 33101 Tampere 10.

Kiitos tästä korvamadosta. :D

Always follow your doubts.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Kirjaneito, Celestine

Gespenst
Upseeri
Gespenst vastasi aiheeseen: Mikä soi päässä? eli korvamatojen arvostelu- ja arvuutteluketju
22.08.2014 22:39 #19

Välillä aina soi päässä joku kappale, jonka on varmasti kuullut, mutta mitään ei tule mieleen. Tälläisiä oli esimerkiksi Raaka-Aineen Miehen työ. Nytkin soi päässä "Äiti pojastaan pappia toivoi" :D

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

Pisania
31.08.2014 09:52 #20

Tässä nyt on jo aika monta päivää saanut kuunnella päässään Jenni Vartiaisen Suru on kunniavierasta. Näin yhtenä aamuna sen musavideon ja tykästyin sen verran että lanasin kirjastosta kokeilumielessä levyn. Huono siirto. Nyt se ei jätä rauhaan, tosin välillä väliin tunkee myös Junat ja naiset. Saa nähdä kuinka kauan mielenmaltini säilyy.

I know this looks like nothing, but it's actually bad.

Valvojat: Astorethein
Astorethein