Euroviisut 2015

27.02.2015 19:25 - 27.02.2015 21:33 #1 : Hiistu
Euroviisut 2015 kirjoittanut Hiistu
Kevät saapuu, samoin Euroviisut! Tänä vuonna kisat käydään Itävallan Wienissä. Erikoisuutena Australian mukanaolo. (Mutta mitä jos he voittavat? :tongue: )

Ensimmäinen semifinaali, jossa myös Suomi karsimassa, on 19. toukokuuta, toinen semi 21. toukokuuta ja finaali 23. toukokuuta. Viralliset sivut: Linkki. Ja suomeksi infoa vaikkapa Wikipediassa: Linkki.

Suomen edustaja ratkeaa huomenna lauantaina (28.2.) UMK-finaalissa, klo. 21, Yle TV2! Finalisteihin ym. pääsee tutustumaan tuolta: Linkki.

Oletteko seuranneet UMK:ta? Kuka olisi (/olisi ollut) mielestänne paras edustaja Suomelle? Millaista menestystä povaatte?

Aiotteko katsoa euroviisuja? Miksi / miksi ette?

Kertokaa ja linkatkaa myös omia suosikkejanne (tai mikseipä inhokkejakin tai muutoin vain hauskoja tapauksia), sitten kun maiden edustajia on tiedossa! :wink:

Itse en ole Suomen edustajan valintaa seurannut juurikaan, yhden karsintalähetyksen näin osittain ja muutoin mitä netistä lueskellut uutisia ja nyt katselin finalistiesitykset. Huomisen finaalin aion katsoa. Minua ilahduttaa, että tänä vuonna monet UMK-esitykset vaikuttavat olevan hyvin näyttäviä (eli hauskoja katsella telkusta) ja jo tässä vaiheessa varsin.. oikeiden esitysten näköisiä. Ei tarvitse voittajan osalta jännätä, mahtaako Viisuihin mennessä joku keksiä esiintyjille jotain vaatetta päälle tai lavarekvisiittaa. :eek:

Pertti Kurikan Nimipäivät käsittääkseni on voittamassa UMK:n tai ainakin suosio sitä luokkaa. Ja mikäs siinä. Kappale ei ehkä oikein aukene muulle maailmalle ja esim. esityksen lyhyys mietityttää, mutta he haluavat edustamaan Suomea ja ovat siihen mielestäni oikein hyviä. Hieman huolestuttaa, josko "maailmalla" ajatellaan, että hedät on lähetetty esiintymään ihan vain erikoisuuspisteiden toivossa... mutta josko jo viime vuonna Itävallan osalta olisi käyty loppuun keskustelu, että kyseessä todellakin on aito artisti esittämässä osaamistaan ja asiaansa. (Ja jollei, niin keskusteltavaksi pääseminen on sekin mielestäni aina parempi kuin olla poissa silmistä ja mielistä, ja merkki että keskustelu tarpeen.)

Muut suosikkini ovat Solju (osin joikua) sekä Shavan Ostarilla (koska se on kertakaikkisen hauska). Opera Skaalan ideasta tykkään kovin, mutta toivoisin musiikin olevan tarttuvampaa. Angelo De Nilen lavaspektaakkeli aiheuttaa minulla pienoista tyrskimistä, enkä oikein pidä miehen äänestä, mutta pidän siitä, mitä hän äänellään yrittää tehdä ja tuijotus on kiitettävän tuima. Norlan El Misionarion lajityyppi minulle vierasta, mutta kappale kuulostaa ihan oikealta musiikilta, mikä siis ei euroviisuihin valmistetuille kappaleille mikään itsestäänselvyys. Satin Circus on kaiketi yleisesti tykätty, mutta minua kappale ja laulajan ääni ärsyttää, ei voi mitään. Jouni Aslakista ei sanottavaa, Järjestyshäiriötä pidän liian vähäeleisenä viisuesitykseksi, vaikka olisikin kiva kuulla suomea.

Ja aion siis seurata myös varsinaisia euroviisuja. Toiveissa paljon viihdyttäviä esityksiä ja jokunen mieluisa kappale. :smile:
Viimeksi muokattu: 27.02.2015 21:33 Hiistu.

27.02.2015 23:06 #2 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2015
Tänä vuonna olen saanut seurattua UMK:ta sen verran, että tiedän, miltä esitykset kuulostavat ja näyttävät. Ohjelmien myötähäpeää aiheuttavat osuudet olen pyrkinyt skippaamaan (mutta Antti Tuiskun itseironialle nauroin kyllä ainakin vartin!) :tongue:

Omat suosikkini on ehkä Satin Circus. Se ei ole kovin erikoinen, totta, mutta tavallaan hiotuin. Tykkäisin kyllä, jos Suomelta saataisiin edustajaksi Opera Skaalan oopperaa, Angelo De Nilen keisarimeininkiä, Shavan intialaissäveliä, Soljun saamelaisväriä, Pertti Kurikan nimipäivien asennetta tai jopa Norlan El Misionarion kuubalaisväriä (Jouni Aslakia ja Järjestyshäiriötä en tässä mainitse, koska niissä en näe mitään erikoista - Järjestyshäiriö tosin on mieluisampi kuin Jouni Aslak, se mainittakoon), mutta valitettavasti kaikki näistä feilaavat jollain osa-alueella mielestäni liian pahasti.

Opera Skaala on kiinnostava, mutta kappale on mielestäni sekava ja liian daideellinen, ja siten tosiaan tarttuvuus jää puuttumaan. Angelo De Nilen kappale on tylsä - yhtä ja samaa lainia toistetaan koko ajan ja sitä katsoessani/kuunnellessani odotan vain koko ajan, milloin tämä loppuu. Shava on hauska ja tykkään kappaleesta yhä enemmän, mitä useammin sitä kuuntelen, mutta jotenkin esitys aiheutti sen verran myötähäpeää, etten pystynyt kunnolla katsomaan :P Solju ei oikein innosta, en jaksa kuunnella sitä. Lisäksi jotenkin tympii, että laulavat englanniksi.

Norlan El Misionario on tarttuvaa menoa, mutta jotenkin vähän liian, öm, karibialaista, jotta tuntuisi mukavalta laittaa se Suomen viisuedustajaksi ja sanoa sitten, että joo, tämä on meidän musaa tämä. Shavakin on toki intialaislähtöistä musiikkia, mutta sanoituksensa ja valkonaamaisten suomalaismiestensä myötä siinä on jotain, joka tekee siitä hyvin suomalaista - ehkä siksi, että tavallaan on siinä on tiettyä suomalaista hulluutta että suomalaisporukka lähtee tekemään hurjalla innolla jotain tuollaista, mitä kukaan muu ei täällä tee. Norlan El Misionario taas on syntyjään kuubalainen, vaikuttaa hyvin kuubalaiselta ja tekee kuubalaista musaa eikä hänessä ole tavallaan mitään varsinaisesti Suomeen yhdistettävää. Toisaalta, ehkä olisi sinänsä kannatettavaa että karibialainen artisti pääsisi _euro_viisuihin esiintymään, ihan vain siksi että yleensä viisut ovat niin tarkasti eurooppalaisille (+ muutamalle vähän Euroopan ulkopuoliselle) rajattu juttu eikä muilla ole vastaavaa. - On muuten siksi hauskaa, että Australia saa tänä vuonna osallistua!

Innolla (ja pelolla :P) odotan huomista finaalia. Äänestäisin, ellei puhelimeeni olisi ilmestynyt ihmeellistä palvelunumeroestoa yhtäkkiä yllättäen. Täytynee käydä selvittelemässä asiaa operaattorin liikkeessä, jotta voisin äänestää edes toukokuussa.

• punnort hahmo
  • punnort
28.02.2015 00:00 #3 : punnort
Vastaus käyttäjältä punnort aiheessa Euroviisut 2015
On kyseenalaista, onko euroviisuissa mahdollista pärjätä musiikilla, mutta kokemus on osoittanut, että ainakaan Suomi ei siihen pysty. Suomen kannattaakin panostaa ulkomusiikillisiin avuihin, ja ainoa suomen kilpailijoista, joka pärjää tällä saralla on Pertti Kurikan Nimipäivät. Bändi mm. noteerattiin tänään Guardianin verkkoversiossa.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

28.02.2015 01:42 - 28.02.2015 08:45 #4 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Euroviisut 2015

Rinja kirjoitti: Pertti Kurikan nimipäivät vähän jakaa mielipiteitäni. Toisaalta olisi hienoa, jos pääsisivät viisuihin - koska Pertti Kurikan nimipäivät! -, mutta toisaalta kappaleen musiikilliset ansiot eivät ehkä mielestäni riitä, ja lisäksi pelottaa vähän, millä tavoin heitä tullaan höykyttämään kotimaisissa ja ulkomaisissa medioissa. Voisi olla parempi, että Pertti Kurikan nimipäivät saa tähtihetkensä ja nosteensa tässä kotimaan finaalissa, ei pääse jatkoon ja jatkaa vaan sitten omaa polkuaan kohtuullisen tutuissa ympyröissä ja vähemmällä mediapyörityksellä ja -arvostelulla.

Olen miettinyt samaa, että millainen mediapyöritys heitä kohtaisi. Ihan jo määrältäänkin eli kuinka paljon jaksavat, ja tietenkin kuinka negatiivista palautetta mahdollisesti saavat. Arvelen, että kotimaisessa mediassa heihin osataan suhtautua asiallisesti (asia erikseen toki sellaiset kommentointikanavat, joissa mihinkään suhtauduta… mutta siis yleisesti). En kuitenkaan yhtään tiedä, kuinka muualla suhtaudutaan heidän musiikkiinsa ja kuinksa se ilmaistaan. Ja siis, kuinka muissa maissa suhtaudutaan kehitysvammaisuuteen. Pelkään, ettei kaikkialla yhtä hyvin kuin Suomessa… :huh:

Tämä seuraava ei liity Rinja varsinaisesti nyt enää sinun viestiisi, mutta mitä muutoin olen asiasta miettinyt. :wink: Eli toisaalta:

Jonkun mielestä viime vuoden voittajaan vertaaminen ei ehkä järin osuvaa, mutta uskon, että joissain maissa suhtautuminen voi olla melko samanlaista, oli kyseessä sitten tapaus että ”Meidän poika tykkää käyttää naisten rättejä” taikka tapaus että ”Meidän poika vetää palikkatestistä huonoja pisteitä” (sanavalinnat tarkoituksella töykeitä). Kummassakin tapauksessa voitaisiin ainakin ajatella, että parempi pitää se poika siellä kotikamarissa, eikä ainakaan mihinkään televisioon päästää, sopimatonta sellainen.

Koen ongelmana, että samalla kun ikään kuin suojellaan joitain ihmisiä kohtaamasta katalaa maailmaa, suojellaan myös maailmaa kohtaamasta näitä ihmisiä. Ihmisiä kohtaan tulee olla mahdollisimman armollinen, jotteivat kuule itsestään pahempaa sanaa kuin sietävät kuulla ja tarpeen sietää, mutta maailmaa kohtaan tulisi mielestäni olla tällaisessa asiassa armoton, etenkin jollei tahtoisi sietää. Muutoin se ei siedä ikinä.

Lisäksi täytyy olla herkkänä myös sen suhteen, mitä suojeleminen näille ihmisille (ja itsensä heihin samaistaville) viestii. Viestiikö se tarpeettomasti, että he eivät pärjää tässä maailmassa, ovat haavoittuvaisia ja suojelun tarpeessa. Tai että heitä hävetään.

Ylipäänsä juuri tavalla tai toisella poikkeaville henkilöille voisi mielestäni olla erityisen hyödyllistä saada mahdollisimman paljon kokemuksia maailmanmenosta ja sosiaalisesta kanssakäymisestä ja päästä osallistumaan siihen. Älyllisesti heikompi kykyisten osalta ihan tietty jo siksikin, että ne älyllisetkin kyvyt (ja ylipäänsä arjessa selviytyminen) voisivat ärsykkeiden myötä jonkin verran kehittyä, mutta yleisesti kaikkien maailmaan jollain tapaa hankalasti sopeutuvien tai sopeutumisensa hankalaksi kokevien osalta siksi, että saisivat kokemusta maailmasta ja mahdollisuuden tulla sinuiksi sen oman maailmassa olemisen tapansa kanssa. (Osin sen ansiosta, että maailma samalla paremmin sopeutuisi heihin.)

Joten Pertti Kurikan nimipäiviin liittyen... minusta heidän on parasta päästä niin pitkälle kuin suinkin pääsevät, vaikka siis mahdollinen höykytys huolestuttaakin.

(Anteeksi, keskiyön yleisvuodatus. :smile: )
Viimeksi muokattu: 28.02.2015 08:45 Hiistu. Syy: kirjoitusvirhe

28.02.2015 01:53 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2015
Hyvin kirjoitettu, Hiistu. Totta, asenteita muutettaessa ja avarrettaessa edelläkävijöitä tarvitaan - mitään muuta ei niin paljoa tarvitakaan kuin edelläkävijöitä. Se kuitenkin vähän pelottaa, että edelläkävijän osa on usein äärettömän raskas ja vaikea. Edelläkävijä joutuu kohtamaan kaiken kauhean täysin laimentamattomana.

Toivottavasti kokemus olisi toki nimenomaan hyvällä tavalla opettavainen Pertti Kurikan nimipäiville, jos viisuedustajaksi pääsevät. Ja varmasti on ollut opettavaista jo tähän asti.

28.02.2015 09:01 #6 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Euroviisut 2015

Rinja kirjoitti: Se kuitenkin vähän pelottaa, että edelläkävijän osa on usein äärettömän raskas ja vaikea. Edelläkävijä joutuu kohtamaan kaiken kauhean täysin laimentamattomana.

Joo. Toivottavasti Nimipäivillä (tai kuka voittaakaan) on matkassa hyvät taustajoukot. Vieraskielistä palautetta varmaan laimentaa se, ettei yhtyeen jäsenillä kenties itsellään niin kielitaitoa itsekseen lukea sitä. Eli ei olisi pelkoa, että löytävät niistä luettavikseen kaikkein kauheimmat jutut, jollei joku suomalaismedia katso asiakseen kääntää niitä... (Iltalööppien otsikot tyyliin: "Näin muu Eurooppa mollaa Suomen edustajia." :roll: )

28.02.2015 10:55 #7 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2015
Mun lyhyet ja vaatimattomat 5 senttiä (euroissa):

Yllätys, yllätys, että Pertti Kurikan revohkaa kannatan. En välttämättä siksi, että ovat vammaisia, vaan siksi, että niiden biisi oli noista ainoa, missä oli jotain henkeä. Toivottavasti se yksi kundi ottaa europliisuihin mukaan sen farkkurotsin, missä on se Iron Maidenin selkäkuva.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

28.02.2015 23:12 - 28.02.2015 23:13 #8 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2015
Unohtakaa, mitä sanoin aiemmin.

GO, PERTTI KURIKAN NIMIPÄIVÄT!

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 28.02.2015 23:13 Rinja.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Puolikuu

• Wanderer hahmo
  • Wanderer
01.03.2015 16:51 #9 : Wanderer
Vastaus käyttäjältä Wanderer aiheessa Euroviisut 2015

Rinja kirjoitti: GO, PERTTI KURIKAN NIMIPÄIVÄT!

Ihan samaa mieltä.

Aivan käsittämätöntä millaisen kohun tämä on herättänyt. Käsittämättömimpiä kommentteja mitä luin olivat tyyliin: "Kyllä nyt hävettää niiden ihmispaskojen puolesta, jotka lähettää nämä sairaat ihmiset kaiken kansan eteen naurunalaiseksi!" ja "Ihmisiä ne vammaisetkin ovat, annetaan heille mahdollisuus."

Mitenkä meidät suomalaiset on oikein kasvatettu? Ei enää kauhistuta bändin puolesta, että millaista kohtelua saavat ulkomailla, kun kyllä täällä kotimaassa osataan ihan yhtä hyvin.

• Huoleton hahmo
  • Huoleton
01.03.2015 19:05 #10 : Huoleton
Vastaus käyttäjältä Huoleton aiheessa Euroviisut 2015
UMK:n finaalin biisit:
Opera Skaala- näyttävyyttä, asun muunnos, tuulikone, kokenut esiintyjä, kotonaan valtavalla lavalla
Satin Circus: Kiva radiobiisi-lavalla tylsä
Jouni Aslak: Jos laulaja ois vaihdettu johonkin kivempaan, tää ois mun ehdoton lemppari.
Solju: Oisin halunnu tykätä tästä enemmän, mutta se joikaaminen ois pitäny tulla paremmin sieltä esille sillai hevirokin huutotyylisenä.
Semifinaaliin jäänyt:Eeverest-mahtava biisi, hyvä lavameno, vähän lisää vuosia ja kokemusta niin voi olla hyvä vaihtoehto.

Ja UMK:n voittaja Pertti Kurikan nimipäivä:
Biisi jää ainakin suomenkielisille soimaan päähän ja kiva lähettää punkkia rikkomaan rajoja :D
Hiukan mua pelottaa, että jätkät ovat sanoneet jo ennen UMK:n finaalia mediapyörityksen olevan vähän liikaa?

02.03.2015 13:56 #11 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Euroviisut 2015
Oma suosikkini oli Opera Skaala, mutten kyllä yhtään yllättynyt Pertti Kurikan nimipäivien voitosta. :)

Minä pidän siitä, että yhdistetään oopperaa pop/rock-henkiseen musiikkiin (yksi viisusuosikkinini onkin Romanian 2013 ehdokkaan Cezarin kappale It's my life), joten Opera Skaalan kappale pääsi siksi suosikikseni. Satin Circuksen kappale oli myös ihan hyvä, mutta ehkä hiukan liian samankaltainen kuin viime vuoden Softenginen kappale? Mutta, punkilla mennään tänä vuonna, ja se on hyvä.

02.03.2015 15:58 #12 : Gespenst
Vastaus käyttäjältä Gespenst aiheessa Euroviisut 2015
Silloin kun Pertti Kurikan nimipäivät-yhtyeestä tehtiin elokuva, muistan katsoneeni sen kolmesti- pakkosyöttönä koulussa. Mutta se asenne veti kyllä oikeasti hiljaiseksi. Ja vaikka en seurannut UMK'ta(koska mielestäni Euroviisut riittävät), olin melko varma heidän voitostaan, niin kuin varmaan suurin osa täällä olevista. Olen iloinen heidän puolestaan, vaikka en uskokaan Euroviisujen voitoon- koko kisa kun menee koko ajan vain enemmän ja enemmän ulkonäpohjaiseksi.

Vielä etsin omaa paikkaa (^_^)

• Puolikuu hahmo
  • Puolikuu
04.03.2015 14:25 #13 : Puolikuu
Vastaus käyttäjältä Puolikuu aiheessa Euroviisut 2015
Pertti Kurikan Nimipäivät on minusta ihan hyvä edustaja Suomelle, vaikka suosikkini olikin Opera Skaala.

Parinvuoden takainen dokumentti Pertti Kurikan Nimipäivistä jätti positiivisen fiiliksen yhtyeestä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka musiikillisesti ja showltaan niin radikaalisti tyypillisestä Euroviisu-materiaalista erottuva edustaja pärjää.

Huvittelin katsomalla tällaisen videon, jossa on koostettu Suomen edustuskappaleet vuodesta 61 vuoteen 2013. Ei nuo kaikki nyt niin hirveitä ole (Euroviisujen mittakaavassa), että olisivat viimeisiä sijoja ansainneet. Aina välillä tulee ajatelleeksi, että Suomen huono menestys johtuu vain siitä, että meillä ei ole kavereita. :sad:

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

04.03.2015 16:07 #14 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Euroviisut 2015

Puolikuu kirjoitti: Ei nuo kaikki nyt niin hirveitä ole (Euroviisujen mittakaavassa), että olisivat viimeisiä sijoja ansainneet. Aina välillä tulee ajatelleeksi, että Suomen huono menestys johtuu vain siitä, että meillä ei ole kavereita. :sad:

On meillä onneksi kavereita, ainakin nykyisin. Eri asia sitten tietysti, olemmeko kovin monen parhaita kavereita :tongue:

Löysin Wikipediasta tällaisen sivun: linkki . Melko lähellä alaosaa on taulukko, jossa on järjestetty maat sen mukaan, kuinka paljon ne ovat antaneet Suomelle aikojen saatossa pisteitä yhteensä. Ykkösenä ovat tietysti Ruotsi ja Norja, mutta tosi lähellä ovat Islanti ja erityisesti Viro siihen nähden, että Islanti on päässyt viisuihin (tuon taulukon perusteella) vasta 1986 ja Viro niinkin myöhään kuin 1994 (ilmeisestä syystä). Näyttää muuten käyneen viime vuosina vielä paljon aikaisempaa selvemmäksi se trendi, että näiltä neljältä saadaan varmimmin pisteitä. Tanskaltakin on tullut viime vuosina melko varmasti pisteitä, vaikka ennen vuotta 2002 on melkein puhdas nollarivi.

Tämä johtunee ehkä osin siitä, että pisteytyskäytännöt (eli kuka saa äänestää jne.) ovat aikain saatossa muuttuneet. On kuitenkin kiinnostavaa pohtia, kuinka paljon vaikuttaa se, että mukaan on tullut tosi paljon uusia maita ja on tullut ns. paineita äänestää kaveria, koska muuten joku entisen itäblokin maa vie voiton omilla kaveriäänillään. Suomi on voinut ylipäätäänkin lähentyä muita Pohjoismaita (Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen?) - eritoten olen miettinyt, onko Suomi lähentynyt pohjoismaista musiikkimakua ja ovatko Pohjoismaat ylipäätään lähentyneet musiikkimaullisesti toisiaan. Jostain syystä itsekin vaan tunnun diggaavan vuodesta toiseen yhden tai useamman Pohjoismaan kappaletta kovastikin. Virostakin on tullut mielestäni oikein kivoja edustajia, nytkin saan palautettua mieleeni vaikka kuinka monta.

Tietysti politiikka ja yhteiskunnalliset arvot kietoutuvat Euroviisuihin tosi monella tapaa, kuten viime vuosina on entistä selkeämmin nähty. Niiden suhteen Pohjoismaat ovat varmasti samoilla linjoilla melko poikkeuksetta. Eiköhän nähdä siitä viitettä tänäkin vuonna, kun tulee aika ratkaista Pertti Kurikan Nimipäivien kohtalo - tosin jos sen matka katkeaa semifinaaliin, niin sitten emme varsinaisesti _näe_ mitään, mutta arvelisin siis kuitenkin että ääniä tippuisi ainakin Pohjoismaista.

06.03.2015 00:00 #15 : Hiistu

Rinja kirjoitti:

Kaveriäänistä: Muistelisin, että yleisöstä on joskus kuulunut buuausta, kun Pohjoismaat ovat äänestäneet toisiaan (Suomikin/Suomeakin)... Joten kyllä meillä ainakin muun Euroopan silmissä taitaa olla oma blokki. (Eri asia tosiaan, muistaako muu blokki meidän kuuluvan heihin, heh.)

Olen kovasti iloissani PKN:n edustuspaikasta! :cheesy: Minulla on yleensä Suomen edustajista sellainen tuntuma, että menestytään jos menestytään ja kaikki menestys kivaa, kiitos osallistumisesta ja kivaa jatkoa. Nyt olen kuitenkin aivan innoissani, että jee, päästään esittelemään Euroopalle meidän edustaja ja edustajat edustamaan Suomea. :cool: Lähetin heille kaksi äänestysviestiä. Yhtä olin ajatellut, mutta bändin jäsenten haastattelut saivat lähettämään sen toisenkin (plus äänestystuoton lahjoittaminen hyväntekeväisyyteen).

Minua lähinnä huvittavat jotkin näkemäni kommentit, joissa kritisoidaan PKN:n voittoa sillä perusteella, että kyseessä pitäisi olla musiikkikilpailu ja tämä ei mitään musiikkia vaan vain tämmöistä, yyh, melua. Niin... ilmeisesti kommentoijat eivät pidä punkista. :tongue: Tai huvittaisi, jollei sitä sanottaisi joissain tapauksissa niin pahasti. Toivon vain, ettei yhtyeen jäsenet liiaksi lue ja kuule negatiivisia kommentteja, sillä:

Wanderer kirjoitti: Ei enää kauhistuta bändin puolesta, että millaista kohtelua saavat ulkomailla, kun kyllä täällä kotimaassa osataan ihan yhtä hyvin.

Osataan kyllä. Tietenkin voi ajatella, että valtaosassa negatiivisia kommentteja kritisoidaan musiikkia eikä henkilöitä (eli ei syytä loukkaantua jne.), mutta kaipa se kellä hyvänsä jonkin asian omistautuneella tekijällä tekisi pahaa ja itsetunnon päälle kuulla, että hänen tekeleensä on toisten mielestä täysin kelvoton. :roll: Siksi minusta olikin niin ihanaa, kun yhtyeen jäsenet finaalin esittelyvideollaan sanoivat jotain sellaista, että suomalaiset rakastavat heitä ja heidän keikoillaan käy paljon ihmisiä. Hyvä että tietävät, että monet pitävät heistä.

Siitä olen kyllä joidenkin kritisoijien kanssa ihan samaa mieltä, ettei punk ole mitenkään perinteistä euroviisumateriaalia eikä pelkästään menestystä ajatellen mitenkään ehkä järkevin valinta, koska niin, monet ihmiset eivät siitä pidä. Toisaalta ainakin erottuu joukosta. Lisäksi punk sopii mielestäni oikein hyvin edustamaan suomalaista musiikkiosaamista, koska onhan se täällä ihan perinteikäs musiikkilaji: tekijöitä ja harrastajia ollut ja on, vaikkei niin ns. suuren yleisön juttu. Itselläni ei ole lajityypistä kokemusta (paitsi jostain hyvin humoristisesta versiosta.. Koljosen tiekiista :lol: ), joten itse en osaa arvioida, kuinka hyvää musiikkia PKN:n esitys omassa lajityypissään on... Mutta ainakin he ovat punk-yhtye esittämässä ihan tosissaan omaa punk-kappalettaan (siis että ei mikään huumoriesitys, joskin sanoituksissa myös huumoria), mistä olen oikein iloinen. Eikä minusta ole lainkaan pahitteeksi, että musiikin mukana tulee näkyvyyttä myös tärkeälle asialle, vaikka sitten jotkut äänestäisivät enemmän asian kuin musiikin tähden. Onhan esitys ja esiintyjä aina kokonaisuus.

Muista UMK-finalisteista täytyy ehkä vielä sanoa, että Satin Circuksen kappaleesta en edelleenkään innostunut, mutta esittäjät toki olivat kovin osaavia ja kovasti mukavan oloisia. (Nyt uskaltaa heitä jo kehuakin, kun ei enää vaaraa, että veisivät edustuspaikan. :wink: )

06.03.2015 09:47 #16 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Euroviisut 2015
Juuh. Samoten jouduin itsekin silkasta pakosta ja sympatiasta laittamaan yhden viestin Kurikoille. Tätä ennen olenkin taitanut äänestää viimeksi jossain kunnallisvaaleissa jotain naispuolista kommunisti merimiestä (joka taisi saada lisäkseni niissä vaaleissa hurjat 2 ääntä). Että siinä mielessä merkittävä tapahtuma tämän pojan elämässä.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu, Piru Naiseksi

02.05.2015 00:31 #17 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Euroviisut 2015
Nämäkin tulevat kohta, ja olen taas autuaan pihalla kaikista kilpailukappaleista... Suomen biisin sentään kuuntelin kerran, kun se oli linkkinä FB-seinälläni, ja olihan tuo aika mainiota ravistelua taas. Odotan ihan kiinnostuksella, perinteisesti meillä on euroviisuja vietetty jonkinmuotoisen juomapelin merkeissä kaverin luona -- tosin vasta finaali-iltana.

17.05.2015 15:37 #18 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Euroviisut 2015
Euroviisut viisuillaan nyt tulevalla viikolla, ensimmäinen eli Suomen semifinaali tiistaina.

Oletteko katselleet esikatseluvideoita? Onko ennakkosuosikkeja tai -inhokkeja? Onko veikkauksia, mitkä esitykset pääsevät finaaliin?

Minulla on vielä oma epävirallinen veikkauslistani laatimatta, vaikka jonkinmoisen varmaan laadinkin. Saa sitten itsekseen jännäillä. :wink:

Veikkaan ainakin, että Suomi menee finaaliin. :smile: Olen käsittänyt, että kappale on saanut ulkomailla ihan kohtalaisesti mediahuomiota, siis ainakin Suomen edustuskappaleeksi... Ja koska miinusääniä ei Viisuissa jaeta, ei haittaa, vaikkeivät monet tykkääkään. Riittää, että kyllin moni huomaa ja tykkää.

Minulla on tapana äänestää kertaalleen semifinaalissa ja toiseen kertaan vielä finaalissa. Lähinnä semmoista henkistä arvoa niillä, että tulipahan kannatettua. Semifinaalissa valitsen äänestettäväksi sellaisen esityksen, josta itse luonnollisesti pidän, mutta arvelen, ettei se kenties saa paljoa ääniä... Tuntuu ikään kuin se oma ääni sitten tärkeämmältä.

Esikatseluvideoiden perusteella suosikkini ensimmäisessä semifinaalissa on (siis Suomen lisäksi) Viro . Mielestäni kaunis kappale. Videota katsellessani oli erityisen hieno hetki, kun nainen aloitti laulamisen ja tajusin, että kappalehan vain paranee. Pidän tuollaisista duetoista, joissa kummallakin laulajalla on selkeästi esitettävänä oma osuutensa tarinasta ja osoittavat sanansa toisilleen. Toivottavasti lavaesitys onnistuu! (Viime vuonna Viron esitys oli jonkinmoinen pettymys, liikaa jumppasalia ja liian vähän tunnelmaa...)

... Mutta koska uskon Viron menevän joka tapauksessa finaaliin, tuskin äänestän sitä. Muita ennakkoon tykkäämiäni ekan semifinaalin kappaleita ovat Moldova ja Georgia . Moldovan kappale ainakin tuohon videoon yhdistettynä on... hulvaton. Moneen kertaan tehtyä ja kulunutta, mutta tulen tuosta hyvälle tuulelle, jotenkin hassusti. :tongue: Georgian kappaleesta olen alkanut pitää parin kuuntelukerran jälkeen, vaati kai vain hieman totuttelua. Lavaesityksestä saatan pitää jopa enemmän kuin kiintoisasta videosta, jos laulaja esiintyy oikein tiukalla asenteella ja tuimalla tuijotuksella. Ainakin vaikuttaa lupaavalta.

Suurin ennakkosuosikkini on toisessa semifinaalissa esiintyvä Norja . Pidän kovasti kummankin äänestä. En yleensä pidä lyriikoissa tuollaisista "sinun olisi parempi elää ilman minua, nyyh" -jutuista (koska ensinnäkin kliseisiä ja toisekseen saavat minut surulliseksi, eh :roll: ), mutta ainakin videossa on kiehtova tunnelma. Sellainen, että kaikkea ei sanota ääneen. Kenties tarinakin on surullisen sijasta onnellinen, sillä heitä hirviöitähän on kaksi. Toivon tunnelmallista esitystä.

Pidän myös Sloveniasta . Kiinnostava ääni ja hauskaa viulunsoittoa. Lavaesityksestä riippuu aika paljon, onko tunnelma siinä herkkä, hilpeä vai junnaako paikoillaan. Sopivasti totinen saisi olla, kunhan sopivasti myös hymyilee.

Sitten on vielä Montenegro . Minusta on mukavaa, että tulevat sieltä Balkanilta ja laulavat tuollaisia sikäläisiltä kuulostavia kappaleita. Olen yllättänyt hiukka myös itseni tykästymällä myös Tshekkiin . Kliseinen viisukappale, mutta jotenkin liikuttava silti kaikessa mahtipontisuudessaan. Pidän jälleen myös lauluäänistä, miestä kuunnellessa on kuin joku silittäisi selkänahkaa nurjalta puolelta... Se on varmaan hyvä asia. :lol:

Suoraan finaalissa olevista maista pidän eniten Espanjan esityksestä, kuulostaa komealta. Mahtipontisuutta tosin siinä määrin, että vaatii minulta tietynlaisen mielentilan sitä sietääkseni, aina ei uppoa. Lavaesitystä odotan innolla... Toivottavasti esitys ei ole liian tyylikäs ja tylsä, videon hidastettu säntäily ja tiikeri ja LotR-maisemat kun ovat varsin hupaisia. :cool:

Ja tietenkin huolettaa, että Ruotsi voittaa...

18.05.2015 21:09 #19 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa Euroviisut 2015
Kukaan ei ole kertonut mulle, että AUSTRALIA on mukana viisuissa. :lol: Kyseessä on ilmeisesti jokin juhlavuoden tempaus... ehkä sieltä ausseista sitten viisufaneja on löytynyt riittävästi. En yleensä katso viisuvideoita etukäteen, mutta tämä oli pakko tsekata, ja ihan kiva kesäbiisi sieltä löytyi:

18.05.2015 21:36 - 18.05.2015 21:41 #20 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Euroviisut 2015
^ Minulle tuo Australian esitys oli pettymys. On jotenkin liian oikeaa musiikkia. Heh... :roll: Siis tavanomaista, mitä vaikutelmaa mitäänsanomaton musiikkivideo pahentaa. Heillähän olisi ollut mahtava tilaisuus repäistä jotain kertakaikkisen erityislaatuista, kun ei tarvitse enää finaali-illan jälkeen näyttää naamaansa tällä mantereella. Mutta ehkä lavaesitys pelastetaan hopeisella disco-puvulla ja tuulikoneella... tai sitten ei.

Kesäbiisiksi tyrkyllä (valitettavasti? :tongue:) varmaan myös Israel:

(Mielestäni siis hauska kappale, mutta en ole varma, jaksaisinko useampaa kertaa kuulla. Ja mitä tehdä, jos jää päähän soimaan...)
Viimeksi muokattu: 18.05.2015 21:41 Hiistu.

Valvojat: Mustelmann
Tuuli, lummukka, Omenavaras, Eija, Iivari