Parhaat levyt 2015

• Mustelmann hahmo Kirjoittaja
  • Mustelmann
08.01.2016 22:40 #1 : Mustelmann
Olen siinä mielessä epäsopiva henkilö aloittamaan tämän ketjun, että kuuntelin viime vuonna melko vähän uutta musiikkia. Vuoden tarjonnasta jäi aktiiviseen kuunteluun vain kolme levyä, mutta niiden kanssa onkin sitten vietetty kunnolla aikaa:

Mörbid Vomit - Doctrine of Violence
Luin muutaman levyarvion, jossa tätä hauskasti nimetyn suomalaisbändin debyyttiä kehuttiin kovasti, joten päätin ottaa selvää, suolsivatko musatoimittajat pelkkää palturia. Eivät suoltaneet, sillä levy iski kovaa heti ensikuuntelulla ja nousi kirjoissani välittömästi vuoden parhaimmistoon. Vanhan koulun death metalia rouhitaan harvinaisen tarttuvasti ja ilkeästi, oikeastaan voisi sanoa, että tässä on kaikki kuolomätön hyvät piirteet edustettuna. Riffiä ja melodiaa annostellaan täsmälleen oikeassa suhteessa ja jokaisessa biisissä on jokin oma koukkunsa.

Kataklysm - Of Ghosts and Gods
En voi väittää, että tässä levyssä olisi mitään erityislaatuista, sillä tällaista melodista ja melko turvallisen kuuloista perusdödistä on tehty vaikka miten paljon sekä bändin itsensä että lukemattomien muiden toimesta. Mutta siitä huolimatta olen kuunnellut levyn läpi ainakin sata kertaa, enkä ole lähelläkään kyllästymistä. En osaa tarkkaan eritellä, mikä tässä kolahtaa niin lujaa, mutta jotenkin levy vaan on ihan perkeleen kova. Matalavireinen junttariffittely ja jokunen melodia siellä täällä taitaa olla se meikäläisen yhdistelmä. Tokihan plätty on myös varsin helppoa kuunneltavaa, vähän sellaista kevyt-deathia, minkä vuoksi sitä on ollut mukava kuunnella hieman joka tilanteessa ja mielentilassa.

Worthless - Grim Catharsis
Loppuvuoden todellinen yllättäjä, jonka löysin vasta hieman ennen jouluaattoa. Raskaasti möyrivä tumma möhkäle ansaitsee silti edottomasti paikkansa vuoden top-listalla, sillä näin alkukantaista ja voimakasta, mutta silti hyvin soitettua ja tuotettua death/black-jyräystä en ole hetkeen kuullut. Omassa mielessäni tässä yhdistyy Celtic Frostin, Venomin ja Bathoryn hiomaton esibläkkis ja toisaalta taas Ruotsin vanha kuolometalli, harvakseltaan esiintyvien melodioiden osalta erityisesti. Jo kauan sitten keksityistä raaka-aineista on kuitenkin jalostettu miellyttävän omanlainen soundi. Tämän parissa kelpaa synkistella vaikka koko talvi.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

• Aderyn hahmo
  • Aderyn
    Kaartilainen
09.01.2016 00:12 #2 : Aderyn
Vastaus käyttäjältä Aderyn aiheessa Parhaat levyt 2015
Florence + the Machinen How Big, How Blue, How Beautiful. Olin odottanut tätä levyä jo kauan, ja odotus palkittiin aivan upealla albumilla! Myös saman laulajan Lungs ja Ceremonials ovat aivan mahtavia, mutta tämä uusin on kokonaisuutena loistava. Hyvä levy on kuin novellikokoelma: monta tarinaa, yksi punainen lanka. HBHBHB on juuri tällainen.

09.01.2016 12:28 #3 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Parhaat levyt 2015
Eipä tullut ostettua vissiin kuin kolme uutta levyä viime vuonna. Nämä olivat:

Ghost - Meliora
Iron Maiden - The Book of Souls
Battle Beast - Unholy Saviour

Näistä Ghost ehdottomasti vahvin. Imago on bändillä vähän pökkelömäinen, eikä levy musiikillisestikaan täyttä timangia ole, mutta tarttuvaa kevyemmän puoleista hard rockia ja He Is ehdottomasti vuoden biisi.

Battle Beastin karkkisyntikat ei oikein itselle toimi. Muuten kyllä ihan raikasta power metallia. Isot plussat kuitenkin vokalistille. Tuoreimpia naiskiekujia, mitä olen vähään aikaan kuullut.

The Book of Souls ei ole julkaisunsa jälkeen juurikaan käynyt stereoissa. Ei ole vaan sitä vetoa koko levyssä. Isoin pettymys kyllä vähään aikaan, vaikka osasihan tätä tavallaan The Final Frontierin jälkeen odottaa. Ylipitkä muodoton möhkäle.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

Valvojat: Mustelmann