Joulun soittolista

14.12.2017 22:57 - 14.12.2017 23:15 #1 : Hiistu
Joulun soittolista kirjoittanut Hiistu
Mitä joululauluja kuuntelette? Onko teillä jotain kestosuosikkia tai onko erityisesti tänä jouluna tullut altistuttua jollekin kappaleelle? Mitä jouluista soi tänä vuonna musiikkilaitteessa, korvissa tai korvien välissä? (Toki voi olla muutakin kuin varsinaisia joululauluja, mutta selittäkää siinä tapauksessa, miksi kappale yhdistyy teillä erityisesti jouluun.)

Minä ostin kaverille jonkin klassisia joululauluja sisältävän levyn. Tuli sitä itsekin kuunneltua. Suosikkini levyltä:

Outoa kyllä, minulla tulee kappaleesta hyvin vahva länkkärifilmifiilis, saluunan kuistin kaiteella joku nuori cowboy soittaa kitaraa ja laulaa... (Joo, oikeasti kuuntelin, että onpa siinä hieno mieslaulaja. Syytän stereolaitettani tai päätäni. Hieno laulaja joka tapauksessa.)
Viimeksi muokattu: 14.12.2017 23:15 Hiistu.

15.12.2017 09:06 #2 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Joulun soittolista
Eniten tulee kuunneltua nykyisin vain noita Raskasta Joulua versioita, Marco Hietalan Varpunen Jouluaamuna on yksi ehdoton lempparini. Kappale muistuttaa minua veljestäni, jota en koskaan saanut tavata.
Pirteämpi lemppari levyiltä onkin sitten Nissepolkka :wink:

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
15.12.2017 09:59 #3 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Joulun soittolista
Minun joulusoundtrackini tulee enimmäkseen lapsuudesta. Meillä oli Vesku Loirin joululevy, mutta koska en omista älpeesoitinta, on se kai nykyisin isällä tai veljellä. Itse kuuntelen sitä koneelta ja se pitää kuulla ainakin kerran aaton vaiheilla. Tosi hieno ja tunnelmallinen levy, lempparini siltä on Tonttu.

Toinen lapsuudesta tuttu joulumusapläjäys on kasetti nimeltä Kun joulupukki suukon sai 80-luvun alusta. Se katosi jossain vaiheessa mutta löysin toisen kirpparilta muutama vuosi sitten. Esiityjät ovat ainakin minulle tuiki tuntemattomia (Jukka Kuoppamäkeä lukuunottamatta). Tämä on vähän iloisempi kokoelma Tonttujen jouluöineen ja Joulupukki, joulupukkeineen mutta löytyy sieltä myös yltiöpateettinen Lapsen joulukin. Oma suosikkini on joulusikermän päättävä absurdi Kettu juoksi yli järven.

Viimeisenä on v. 08 julkaistu Loreena McKennitin levy A midwinter night's dream, joka sisältää joulu- ja talvilauluja. Useimmat kappaleistä ovat perinteisiä tai 1800-luvulta. Eniten tykkään Archibald Lampmanin runosta Snow tehdystä kappaleesta. Link.

Don't mess with the neon love chicken.

15.12.2017 21:11 - 15.12.2017 21:12 #4 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Joulun soittolista
Koska olen kyyninen paska, olennaisia joululaujua löytyy seuraavilta levyiltä.

Pokon kokoelmalta Joulu Pulkassa , missä Joulupukki puree ja lyö niin asiaan kuuluu ja muuten liikutaan niin elektronisen jazzin kuin ramopunkin maisemissa.

Viikate – Vuoden synkin juhla, tietenkin, on hieno klassikkolevy, jossa on mainiot versiot muutamasta klassikkojoululaulusta (Rautiainen ja Hynynen käyvät vierailemassa) sekä iki-ihana Viattomien lasten päivä (jonka video tuubissa taitaa edelleen päättyä yhtä laukausta liian aikaisin).

Ulkomaisista klassikoista muistettakoon tietysti Poguesin ja Kristy Kirsty MacCollin Fairytale of New York ja näemmä myös Dropkick Murphys on joulubiisin tehnyt! Myös itse synttärisankari eksyi poro-osastolle , mikä edustaa tätä hänen vähemmän tunnettua rockabillyosastoaan.

Viimeksi muokattu: 15.12.2017 21:12 Echramath. Syy: yksi merkki vinossa ja koko postaus hajosi

• kyty
15.12.2017 23:53 #5 : kyty
Vastaus käyttäjältä kyty aiheessa Joulun soittolista
Joululevyjä ei meillä mitenkään aktiivisesti kuunnella, mutta pään sisällä on yhä kappaleita, jotka juontavat juurensa lapsuudesta. Jotain ehkä kertoo se, että yksi olennaisimmin jouluun liittyvistä soundtrackeista on Samu Sirkan Joulutervehdys! Ja aivan erityisesti Disneyn lyhäri The Night Before Christmas vuodelta 1933, joka joko oli tai ei ollut osa jotain Samu Sirkan kokoelmaa. Se on musiikkeineen niin alitajunnassa, että nykyään uudelleen katsoessa joka ikinen kohta on tuttu.

Tietysti lapsena laulettiin koulussa ja leikkipuistossa lauluja kuten Tonttujen jouluyö, Kulkuset, Petteri Punakuono, Sinivuorten yö tai Joulupuu on rakennettu, joko oikeilla sanoilla tai sitten ei: "Tontut sammuu, pukki vielä ryyppää" jne, varmaan tuttua kauraa jokaiselle...

Ja tietysti Pikkuoravien joululaulut, joita ei kai kuunneltu erityisesti jouluna, mutta ne ovat yhtä kaikki syöpyneet mieleeni joulun aikaan kuuluviksi. Tämä oli niistä suosikkini kun olin pieni. Sitä kasettia kuunneltiin parhaimmillaan kymmenen kertaa päivässä, jos ei arvio mene alakanttiin.

Hmm... Nyt tarkemmin ajatellen jouluinen sielunmaisemani on aika 30-60-lukulainen... Enkä ollut edes syntynyt silloin. :concentrate

18.12.2017 18:34 #6 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Joulun soittolista

Echramath kirjoitti: Joulupukki puree ja lyö

Tämä biisi on minulle tutuin Ajattaran versioimana ja sen johdosta voinkin mainostaa Joululevy-kokoelmaa, joka sisältää bändin joulusinkut ja pari uuttakin kappaletta. Paskat vitsit ovat parhaimmillaan, kun niitä kuuntelee kerralla useamman.

Superheroes are real when they're drawn in ink.

20.12.2017 20:55 #7 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Joulun soittolista
Tajusin vasta tällä viikolla, että Gregorian on julkaissut uuden jouluisen levyn. (Ja olisivat olleet marraskuussa taas Tallinnassa esiintymässäkin, yhtenä vuotena kävin silloista joulukonserttia katsomassa.) Pelkäsin yhtyeen lopettaneen toimintansa, joten kiva näin.

Muutoin odotan, kunnes saan hankittua levyn, mutta yhden kappaleen kuuntelin Youtubesta. Koska Lumiukko! Jännä sovitus, tykkään:

Minäkin tykkään Viikatteen joululevystä. Raskasmielisen joulun osalta myös Leevi and the Leavingsin joululauluissa on paljon ajatusta. Esimerkiksi:

20.12.2017 23:11 #8 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Joulun soittolista
Olenkohan uutenavuotena hengissä - kun örisen jo jouluaattona kännissä?

21.12.2017 19:22 - 21.12.2017 19:23 #9 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Joulun soittolista
^ Jep. Sitä toivoisi monen paljon ajattelevan. Jottei kaadu joulukuusi jne.
Viimeksi muokattu: 21.12.2017 19:23 Hiistu.

22.12.2017 10:27 #10 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Joulun soittolista
Perinteiset joululaulut on omaan makuun joko liian iloisia tai liian haikeita. Välillä vituttaa (ne saatanan tontut) ja välillä tekisi mieli kietoa naru kaulaan. Siksi suosikkijoululauluihin kuuluukin esim. King Diamondin 'No Presents for Christmas' ja Venomin 'Black X-mas". Mukavan synkeää "huumoriheviä".

Okei, onhan Leeveillä hyviä joulubiisejä, esim. 'Jossain on kai vielä joulu'. Se on muistaakseni kyllä coveri jostain enkun kielisestä biisistä.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

Valvojat: Mustelmann