Musahaaste: Helmet 2018

Hillo
Upseeri
Hillo loi aiheen: Musahaaste: Helmet 2018
01.01.2018 14:25 #1

En tiedä minkä verran täällä on musiikkientusiasteja, joita kiinnostaa laajentaa kuuntelukenttäänsä tällä tavalla, mutta Helmet on järjestänyt tänä vuonna myös lukuhaastetta vastaavan musahaasteen. Tarkoituksena on siis kuunnella 50 eri kategoriaan menevää itselle entuudestaan tuntematonta kappaletta / teosta / julkaisua / äänitettä / levykokonaisuutta. Tarkemmat tiedot löytyvät täältä: Linkki

Tässä topikissa lienee tarkoitus jakaa omaa edistymistään ja kysellä kuunteluvinkkejä, jos on vaikea löytää johonkin kategoriaan sopivaa musiikkia. Ja tarvittaessa myös keskustella sääntöjen ja kategorioiden tulkinnoista.

Kategoriat ovat:
1. Konseptilevy (kappaleet muodostavat tarinan)
2. Ooppera-alkusoitto
3. Levy, jolla lauletaan kielellä, jota et ymmärrä
4. Syntymävuonnasi listojen kärjessä ollut levy / kappale
5. Elokuvan soundtrack
6. Jonkin kaupungin inspiroima levy
7. Levy, jonka nimessä on väri
8. Kirjaston hyllystä umpimähkään napattu levy
9. Lastenmusiikkilevy, joka on ilmestynyt 2000-luvulla
10. Palkinnon voittanut levy (esimerkiksi Grammy)
11. Musiikkia, joka on sävelletty ennen vuotta 1700
12. Soolosoittimelle sävelletty teos (vain yksi soitin)
13. Musiikkia taiteilijalta, jolla on samat nimikirjaimet kuin sinulla
14. Kokonainen sinfonia
15. Musiikkia, jossa on poliittinen sanoma
16. Huumorimusiikkia tai musiikkiparodia
17. Bändin tai muusikon esikoislevy
18. Levy, jolla on scat-laulua (löytyy jazz-levyiltä)
19. Levy, jonka kannessa on eläin
20. Legendaarisen levy-yhtiön levy (Blue Note)
21. Balettimusiikkia
22. Levyn kannessa on sinistä ja valkoista
23. Musiikkia, jossa on erikoisia ihmisääniä ja äänialoja (kontra-altto, kontratenori)
24. Esittäjä on tullut tutuksi muulla alalla kuin musiikissa
25. Erityisen vastenmielinen levynkansi
26. Erityisen hieno levynkansi
27. Sinfonia, jolla on lisänimi
28. Syntymäpaikkakuntaasi tai muuhun sinulle läheiseen paikkaan liittyvää musiikkia
29. Levy, jolla esiintyy vähintään kaksi saman perheen jäsentä
30. Levy / kappale, joka sisältää kirjallisuusviitteen
31. Bloggarin tai arvostelijan kehuma levy
32. Suomalainen kansallisromanttinen sävellys
33. Musiikkia, joka tekee sinut iloiseksi
34. Kuoromusiikkia
35. A cappella -levy (laulumusiikkia ilman säestystä)
36. Vähintään kaksi eri versiota valitsemastasi teoksesta tai kappaleesta
50. Levy, jonka esiintyjinä on lapsia

mietin vasta
miten ajatella

01.01.2018 23:06 #2

Voisin oikeastaan lähteä tätä koittamaan. Olen jo pidemmän aikaa käynyt läpi kaikenlaisia listoja maailman parhaiksi tituleeratuista levyistä periaatteella mitä kirjastosta sattuu löytymään. Se on ollut mukavaa ja olen löytänyt paljon uusia artisteja joita fanittaa. Tämä kai menisi siinä sivussa, vaikka kaikkia kohtia ei voikaan kuitata populaarimusiikilla. Pitää siis käydä kastamassa varpaansa mm. kirjaston klassisen musiikin, jazzin ja lastenlaulujen hyllyillä. Kääk.

Merkkaan edistymistäni tähän:

50/50

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

Viimeksi muokattu: 21.03.2018 22:14 : Pisania.

08.01.2018 12:59 #3

Tähän voisinkin tarttua, vaikka asetinkin itselleni toisenkin musahaasteen tälle vuodelle. Ajattelin nimittäin tutustua yhteen uuteen genreen vuoden jokaisena päivänä. Tämä Helmetin haaste saattaa mennä ihan itsestään läpi sen kummemmin miettimättä jotain oopperaa ja balettimusiikkia lukuunottamatta. Tässä kannattaa käyttää apunaan Rateyourmusicin top-listoja, mistä kyllä löytää parhaimmat levyt kustakin genrestä. rateyourmusic.com/customchart

Pistän kans tähän vähän omia kuunteluita:

Viimeksi muokattu: 03.05.2018 17:30 : Verikuu.

08.01.2018 15:12 #4

Jee, toinenkin! Ajattelin jo, että saan heilua tämän haasteen kanssa keskenäni täällä.:smile:

Pari kohtaa tästä on vielä jäänyt vähän kysymysmerkiksi. Kohta 20. Legendaarisen levy-yhtiön levy (Blue Note). Käykö tähän siis mikä tahansa legendaarinen levy-yhtiö (esim. Motown) vai ainoastaan tuo Blue Note? Ja kohta 41. Marginaalimusiikkia Soundcloudista. Tiedän kyllä Soundcloudin, mutta mitä tarkoitetaan marginaalimusiikilla? Katsoisin vinkkejä haasteen facebook-sivuilta, mutta sinne päästäkseen pitää kirjautua, enkä ole fb:ssa (enkä mene).

08.01.2018 17:07 #5

Kieltämättä erikoinen tuo levy-yhtiö kohta. Ei voi edes verrata edellisten vuosien haasteisiin, kun niitä ei ole. Veikkaan, että tässä tarkoitetaan just tuota Blue Note lafkaa. Mutta, mutta, eikö näiden olekin tarkoitus olla vähän sovellettavissa? Ei oo mullakaan facebookia, ei voi tarkistaa.

Tuo marginaalimusiikki on kyllä erittäin väljä käsite. Äkkiseltään sanoisin, että lähes kaikki mitä jossain soundcloudissa on, on jo jollain tavalla aika marginaalista. Omakustanteita ja demoja jne. Ton sivuston top-50 ei sano mulle yhtään mitään, vaikka pitkän linjan musiikkiharrastaja olenkin. Sinänsähän marginaalimusiikkia on kaikki musa, mikä ei ole tollasta yleisesti suosittua listamusiikkia. Soundcloud on muutenkin aika kehno sivusto, bandcamp on vastaavana paljon parempi.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pisania

punnort
punnort vastasi aiheeseen: Musahaaste: Helmet 2018
08.01.2018 18:03 #6

Pisania kirjoitti: 20. Legendaarisen levy-yhtiön levy (Blue Note). Käykö tähän siis mikä tahansa legendaarinen levy-yhtiö (esim. Motown) vai ainoastaan tuo Blue Note?

Onko tuosta englanninkielistä versiota? Jos siinä lukee a legendary, mikä tahansa käy. Jos taas the legendary, pelkkä Blue Note käy.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

08.01.2018 18:24 #7

Lukuhaaste näyttää olevan, mutta musahaastetta en löytäny enkuksi.

04.02.2018 20:04 #8

Pisania kirjoitti: Kohta 20. Legendaarisen levy-yhtiön levy (Blue Note). Käykö tähän siis mikä tahansa legendaarinen levy-yhtiö (esim. Motown) vai ainoastaan tuo Blue Note? ... Katsoisin vinkkejä haasteen facebook-sivuilta, mutta sinne päästäkseen pitää kirjautua, enkä ole fb:ssa (enkä mene).

Muuttivat sitten fb-sivut julkisiksi ja sieltä selvisi, että tarkoitus olisi kuunnella juurikin tuon Blue Note -yhtiön musiikkia. Ilmeisesti tulevissa musahaasteissa tulee olemaan sama kohta mutta eri levy-yhtiöllä. Pahus. Ehdin jo päättää keskenäni, että BN oli vain esimerkki ja että mikä tahansa legendaarinen yhtiö kelpaa (olisin valinnut Factoryn).:sad:

Vehka
Poimuvelho
Vehka vastasi aiheeseen: Musahaaste: Helmet 2018
07.03.2018 15:34 #9

Tilanne on tällä hetkellä 4/50 ja en lainkaan ihmettele sitä, että olen aikataulusta jäljessä. :P Mutta ehkäpä tänne päivittely silloin tällöin innostaa pysymään kärryillä. Tässä siis levyt tähän asti:

6. Jonkin kaupungin inspiroima levy
Sufjan Stevens: Illinois
Tämä oli mielestäni varsin upea, vaikka sen kuunteleminen läpi veikin lähes neljä päivää, koska kappaleet olivat jollakin tapaa raskaita. (Ehkä se oli se alituinen pehmeys: säröt olivat sanoituksissa, eivät musiikissa.) Sufjan Stevens on yksi sellaisia "varmoja" artisteja, joilta kuuntelen jotain uutta suunnilleen kerran vuodessa, mutta tämä levy upposi paremmin kuin monet aiemmat, jotka ovat olleet hyviä, mutta eivät mitenkään erityisiä.

9. Lastenmusiikkilevy, joka on ilmestynyt 2000-luvulla
Hevisaurus: Jurahevin kuninkaat
No joo no. :P Olihan tämä ihan hauska levy, mutta toista kertaa tuskin tulee kuunneltua. Kappaleista "Viimeinen mammutti" oli ehdottomasti paras, sen kuuntelin kolmesti. :heart:

30. Levy / kappale, joka sisältää kirjallisuusviitteen
CMX: Alkuteos
Kirjallisuustieteilijänä menen tällä kertaa aika halvalla, mutta kun tätä levyä on nyt tullut luukutettua, niin olkoon. Käytännössähän koko levy viittailee Raamattuun niin ahkerasti, että siltä taitaa löytyä vain yksi kappale, jossa viittausta ei ole lainkaan. Levyssä on paljon hyvää ja se on taattua cmx-laatua ja iski kyllä paremmin kuin kaksi tätä levyä edeltänyttä heiltä. (Ja on levyllä onneksi toinenkin kirjallisuusviittaus Alister Crowleyhin.)

31. Bloggarin tai arvostelijan kehuma levy
Scandinavian Music Group: Baabel
Kuuntelin tämän eilen ja jäin pohtimaan sitä, miten paljon levy eroaa SMG:n muusta tuotannosta. Se on sekä virkistävää että vähän vaikeaa, koska SMG on juurikin tyylinsä vuoksi ollut minulle kovin rakas jo yli kymmenen vuoden ajan. Levyllä on kuitenkin yksi aivan upea helmi: kappale Frank & Claire värisyttää suorastaan vapinana jokaisella kuuntelukerralla. Myös levyn viimeinen kappale Baabelin torni -viittauksineen sykähdyttää. Täytyy kyllä kuunnella vielä muutamaan otteeseen, että voi oikeasti sanoa saaneensa kiinni.

the design in the stars
is the same in our hearts
in the rebuilt machinery of our hearts

07.03.2018 16:18 #10

Woo hoo, lisää osallistujia! Ällös huoli, Vehka. Aikaa on koko vuosi viedä haaste loppuun.
Itse olen mennyt tätä aika rymistellen läpi, koska a) mulla ei muuta olekaan kuin aikaa, ja b) hyppään jatkuvasti kirjastossa ja lainaan sieltä muutenkin paljon levyjä henk. koht. haasteisiini. Kohtapuoliin tämä on kai meikäläisen osalta ohi, mutta on kiinnostavaa lueskella mitä muut on kuunnelleet.

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vehka

Valvojat: Astorethein