Shakkipeli 2

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 763
Rasimus loi aiheen: Shakkipeli 2
07.08.2018 18:10 #1

Kokeillaan pelata shakkia. :smile:

Pelaaminen tapahtuu siirtomerkintöjen avulla. Eli kirjoitetaan viestiin, minkä siirron tekee. (Lue ensin huolella tästä viestistä ohjeet siirtomerkintöjen tekemiseen.)

Nappuloiden siirroissa noudatetaan shakin sääntöjä . (Tarkistakaa tarvittaessa tuosta samasta linkistä, missä nappulat aloitustilanteessa sijaitsevat.) Kuka hyvänsä säännöt osaava saa osallistua, ei ole mitään muita taitovaatimuksia. Pelaamisen on tarkoitus olla hauskaa ja tarjota arvaamattomia juonenkäänteitä. Sopii siis hyvin myös esimerkiksi (kaltaiselleni) pelaajalle, joka on joskus opetellut säännöt, muttei ole pitkiin aikoihin pelannut. Ja toivottavasti joku kokeneempikin pelaaja saa tästä huvitusta.

Ideana on pelata "kaikki kaikkia vastaan ja mahdollisesti itseäänkin":
Sama henkilö voi pelata sekä mustien että valkoisten vuoroilla, mutta jokaisella vuorolla täytyy pyrkiä tekemään mahdollisimman hyvä siirto sen puolen näkökulmasta, jonka siirtoa pelaa. (Ei saa siis tahallaan pelata vastapuolen eduksi.)

Siirtovuoroja ei voi varata eli siirron tekee hän, joka ensimmäisenä ennättää.

Sama henkilö ei saa tehdä kahta peräkkäistä siirtoa. Täytyy siis oman siirtonsa jälkeen odottaa, että vähintään yksi henkilö tekee siirron, sitten saa jälleen osallistua.

Pelin seuraamista ja siirtojen miettimistä helpottaa, mikäli kotonaan on käytössä oikea shakkilauta, johon tekee merkintöjen mukaiset siirrot. Tekoälyn eli minkään shakkitietokoneen tai -sovelluksen apua ei saa kuitenkaan käyttää siirtojen keksimiseen.

Kopioi aluksi viestiisi kaikki aiemmat siirtomerkinnät. Näin pystytään tarkistamaan, että jokainen pelaaja on varmasti huomannut kaikki aiemmat viestit. Merkitse uusi siirto eli oma siirtosi aiempien siirtojen jatkoksi.

Selvyyden vuoksi valkoisen siirto merkitään punaisella värillä:

[color=red] (tähän kiroita valkoisen siirto) [/color]
(Värikoodeista voidaan luopua, kun on onnistuttu pelaamaan yksi peli loppuun.)

Merkitään siirrot allekkain tähän tyyliin:

1. valkoisen siirto mustan siirto
2. valkoisen siirto mustan siirto
3. valkoisen siirto mustan siirto


Ennen omaa siirtoasi tarkista, että aiemmat siirrot ovat tapahtuneet sääntöjen mukaisesti. Kuka hyvänsä saa (ja hänen on kilttiä) huomauttaa, jos pelissä on tapahtunut sääntöjen vastainen siirto. Vahinkoja sattuu, eikä niitä välttämättä yksi ihminen heti huomaa.

Selvyyden vuoksi käytetään siirtojen merkitsemiseen pitkää merkintätapaa, jossa kirjoitetaan ensin nappula (eli sen tunnuskirjain) ja sen lähtöruutu, sitten ruutu johon nappula siirtyy.

Siirtojen merkitsemistä varten kukin ruutu on (tavalliseen tapaan) nimetty sarake-/linjakirjaimesta ja rivinumerosta muodostuvalla tunnuksella:
a8b8c8d8e8f8g8h8
a7b7c7d7e7f7g7h7
a6b6c6d6e6f6g6h6
a5b5c5d5e5f5g5h5
a4b4c4d4e4f4g4h4
a3b3c3d3e3f3g3h3
a2b2c2d2e2f2g2h2
a1b1c1d1e1f1g1h1

Nappuloiden tunnuskirjaimet:

Kuningas: K
Kuningatar: D
Torni: T
Lähetti: L
Ratsu: R
Sotilas: (ei kirjainta)

Esimerkkejä:
- ensiksi valkoinen sotilas siirtyy ruudusta a2 ruutuun a4, merkitään: a2-a4
- sitten musta ratsu siirtyy ruudusta g8 ruutuun f6, merkitään: Rg8-f6
- sitten valkoinen torni siirtyy ruudusta a1 ruutuun a3, merkitään: Ta1-a3
- sitten musta sotilas siirtyy ruudusta d7 ruutuun d6, merkitään: d7-d6

Siirrot merkittyinä viestiin:

1. a2-a4 Rg8-f6
2. Ta1-a3 d7-d6

Ruutuja erottava viiva korvataan x-kirjaimella, jos kohderuudusta lyödään nappula.

Esimerkki:
kuningas siirtyy ruudusta e3 ruutuun d4, jossa on ennestään vastapuolen ratsu, eli kuningas lyö vastapuolen ratsun: Ke3xd4

Käytössä ovat siis normaaliin tapaan esim. mahdollisuus siirtää sotilasta kaksi ruutua aloitusruudustaan , linnoittautuminen , ohestalyönti ja korottaminen .

Käytettäviä merkintöjä:

Lyönti, merkitään lähtö- ja kohderuutua erottavan viivan paikalle: x
Shakki , merkitään siirron perään: +
Kaksoisshakki , merkitään siirron perään: ++
Matti, merkitään siirron perään: #
Ohestalyönti, merkitään siirron perään: e.p.
Lyhyt linnoitus eli linnoittautuminen tornin h1 tai h8 kera: O-O
Pitkä linnoitus eli linnoittuminen tornin a1 tai a8 kera: O-O-0

sotilaan Korottaminen: merkitään sotilaan siirto, jonka perään merkitään korotetun nappulan lyhenne (eli mikä upseeri siitä sotilaasta tuli). Jatkossa kyseisestä nappulasta käytetään sen upseerin lyhennettä, joka se nyt on.
- Esimerkiksi sotilas korottuu ratsuksi: f7-f8R. Jatkossa nappulan kirjaintunnus on R.

Peli voi päättyä joko mattiin (eli toisen osapuolen voittoon), pattiin tai tasapeliin. Ei kuitenkaan ilman perusteltua syytä muutoin vain sovittuun tasapeliin. Ei myöskään sovi luovuttaa, joku toinen haluaa ehkä vielä tehdä siirron.

Siirtomerkintöjen lisäksi on luvallista myös kirjoittaa viestiinsä, mitä teki. Esimerkiksi : Kuningas lyö ratsun. tai Kuningatar shakkaa nyt mustaa kuningasta. Myös muu kommentointi on luvallista. (Sanallisesti ei saa tietenkään väittää tehneensä jotain sellaista, mitä ei oikeasti tehnyt. Muutoin ei pelistä ota pian kukaan mitään tolkkua.)

Lichess-sivustolla ( lichess.org/editor/ ) voi seurata laudan asemaa. Siirrä vain nappulat, kopioi alareunassa olevan URL-kentän teksti, laita omaan viestiisi copy-paste-kyseisestä URL:sta ja sillä selvä.

Kysykää, jos jokin(/kaikki) on epäselvää! Ja hei siis... osallistukaa. :wink:


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 763
Rasimus vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
07.08.2018 18:16 #2

Kai mä samalla vaivalla aloitankin...

1. e2-e4

lichess.org/editor/rnbqkbnr/pppppppp/8/8...PP/RNBQKBNR_w_KQkq_-


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Rasvapurkki hahmo
Rasvapurkki
Riiviö
Taso: 12
  • Viestejä: 15
Rasvapurkki vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
11.08.2018 10:35 #3

1. e2-e4 a7-a6

Pelilauta nyt

En oo käyny Risingissa koulujen alun takia - on vaan yksinkertaisesti unohtunut. Mutta herätellääs nyt taas tätäkin ketjua/peliä! :)


Just saw the smartest person when I was front of the mirror.

Last edit: 11.08.2018 10:36 : Rasvapurkki. Syy: Lisäsin kuulumiset ja tekosyyt miksen ole pelannut aiemmin.

  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 763
Rasimus vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
12.08.2018 08:46 #4

1. e2-e4 a7-a6
2. d2-d4

Pelilauta nyt

Täh? Mikä hiton siirto tuo oli? Olet aikaisemmin siirtänyt fiksumminkin, eikä tunnu ihan täysin randomilta, joten pakko olla joku eksoottisempi aloituskuvio. No, mä jatkan kuitenkin laudan ottamista haltuun perinteisellä tavalla.


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 2974
Hiistu vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
12.08.2018 11:16 #5

1. e2-e4 a7-a6
2. d2-d4 e7-e6

Pelilauta nyt

Ehkä se on psyykkologista. Valkoinen nyt tuijottaa nurkkasotilasta ja pelkää jotain ennalta-arvaamatonta.


  • Rasimus hahmo
Rasimus
Aavevelho
Taso: 40
  • Viestejä: 763
Rasimus vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
13.08.2018 22:50 #6

1. e2-e4 a7-a6
2. d2-d4 e7-e6
3. Rb1-c3

Pelilauta nyt

Googlasin "e4 a6" ja tuli vastaan St. George Defence . Sitten uteliaisuuttani googlasin kaikki muutkin mustan sotilaan siirrot ekalle vuorolle, ja jokaiselle löytyi jokin nimetty peli, tosin muutamalta jäi Wikipedia-artikkeli uupumaan :tongue:

Mulla tuottaa vaikeuksia muistaa, ettei ratsun siirtoa merkitä tässä pelissä Kb1-c3, vaan Rb1-c3...


It's a beautiful day to get rid of some radioactive waste

Last edit: 13.08.2018 22:53 : Rasimus.

  • Hiistu hahmo
Hiistu
Neurovelho
Taso: 59
  • Viestejä: 2974
Hiistu vastasi aiheeseen: Shakkipeli 2
Eilen 21:41 #7

1. e2-e4 a7-a6
2. d2-d4 e7-e6
3. Rb1-c3 d7-d5

Tämä vaikuttaa nyt sopivan tylsältä siirrolta... Olisi hauska kokeilla jotain jännempää, muttei nyt taivu.

Pelilauta nyt

Töissä kiirettä... Siellä minä istuin koko kesänkin, mutta jotenkin kummasti oli rauhallisempaa, kun muu porukka lomilla.


Last edit: Eilen 21:43 : Hiistu.

Paikalla 20 vierailijaa
Uusin jäsen: Fasu K
Jäseniä yhteensä: 8247