Kulttuurishokki

punnort
punnort loi aiheen: Kulttuurishokki
21.01.2018 19:59 #1

Kodar: Tervetuloa kortteeriini, Genela. Katsokaa näkymää pääkaupunkimme yli. Eikö olekin ihana?

Genela: Näin hämärässä pääkaupunkinne näyttää oikein viehättävältä. Tulia silmänkantamattomiin.

Kodar: Olen ymmärtänyt, että järjestetyt avioliitot ovat yleisiä maassanne.

Genela: Kyllä. Ei nuorten harkintakykyyn voi luottaa. Isä on pätevin henkilö päättämään lapsensa puolisosta.

Kodar: Meidän maassamme naimisiin mennään yleensä rakkaudesta. Toisinaan valtapoliittiset syyt pakottavat ylimysvanhemmat sopimaan lastensa avioliitosta sukujenvälisen verisiteen muodostamiseksi.

Genela: Kummalliset tavat maassanne.

Kodar: Juodaan malja valtakuntiemme tulevalle liitolle. Kippis!

Genela: Kippis!

Kodar: Ymmärrättehän, vaikka avioliittomme onkin järjestetty, niin tahdon rakastavan vaimon. Yleensä järjestetyissä avioliitoissa ei rakkautta ole, ja mies päätyy rakkaudennälässään kurtisaanien syliin. En tahtoisi ajautua siihen.

Genela: Minut on pienestä asti koulutettu rakastamaan tulevaa miestäni ja omistautumaan hänelle. En usko, että ongelmia syntyy.

Kodar: Meidän maassamme on myös tapana, että kuningatar hallitsee miehensä rinnalla ja tukee tätä päätöksenteossa. Kun kuningas on sotaretkellä, kuningatar hallitsee sijaishallitsijana. Osaatteko valtiomiestaitoa?

Genela: En. Valtakunnassamme sellaiset asiat kuuluvat miehille.

Kodar: Mitä sitten teette päivät pitkät? Olen ymmärtänyt, että valtakunnassanne ylimysnaiset eivät myöskään tee töitä.

Genela: Valtaosa ajastani menee kauneudenhoitoon. On hirveä työ saada kaikki karvat pois ja iho sileäksi. Sitten on vielä meikkaaminen, kauneuskylvyt, tanssiaiset…

Kodar: Valtakuntiemme kauneuskäsitykset selvästi eroavat. Meidän valtakunnassamme naiset eivät ajele hiuksiaan, vaan päin vastoin tuuheaa tukkaa pidetään kauneuden merkkinä. Kun olette vaimoni, voitte kasvattaa hiukset.

Genela: Hyi, en tahdo! Karvat naisella ovat ällöttäviä. Kuin olisi tavallinen piika, jolla ei ole aikaa veitselle ja hohkakivelle.

Kodar: Olen ymmärtänyt, että valtakunnassanne naiset ajelevat karvat myös… sieltä. Sekään ei ole meidän valtakunnassamme välttämätöntä.

Genela: Älkää puhuko minulle kuin tavalliselle katuhuoralle! Olen hieno neito enkä puhu tuollaisista asioista.

Kodar: Palataanpa sitten koulutukseenne. On aivan välttämätöntä, että alatte opiskella valtiomiestaitoa. Suosittelen Pejodin teosta Valtio.

Genela: Onko se paksu kirja? En ole eläessäni lukenut yhtään kirjaa.

Kodar: Mitä! Ette yhtään filosofia? Ette yhtään runoilijaa? Osaatte kai lukea?

Genela: Osaan lukea ja kirjoittaa, jotta voin kirjoittaa kirjeitä tulevalle aviomiehelleni. Meidän valtakunnassamme kirjat ovat miehiä varten.

Kodar: Valtio koostuu kolmesta paksusta niteestä, jotka löytyvät palatsinne kirjastosta. Teidän on saatava erikoislupa käyttää palatsinne kirjastoa.

Genela: Voin pyytää lupaa isältäni, mutten tiedä, suostuuko hän.

Kodar: Hänen on suostuttava. Teidän on myös ryhdyttävä lukemaan runoilijoita ja filosofeja. Meidän valtakunnassamme kuningattaren odotetaan tuntevan niitä.

Genela: Haluaisin tuntea valtiomiestaitoa, runoilijoita ja filosofeja mutta pelottaa. Olen kuitenkin vain nainen, enkä tiedä, kykenenkö lukemaan paksuja kirjoja.

Kodar: Kykenette. Meidän valtakunnassamme ylimysnaiset lukevat siinä missä ylimysmiehetkin. Ettehän ole mikään tavallinen puunhakkaaja, jonka ymmärryskyky on rajoittunut.

Genela: Kuulostaa vaikealta, mutta lupaan yrittää.

Kodar: Sitten on vielä yksi asia, josta on pakko keskustella: Seksi.

Genela: Asetatte minut hankalaan asemaan. Meidän valtakunnassamme hienot neidot eivät keskustele tuollaisista asioista.

Kodar: Minulle on kerrottu, että teidän valtakunnassanne naiset makaavat kuin lahnat ja antavat miesten hoitaa hommat. En pystyisi kokemaan tuollaista rakkautta tyydyttävänä ja ajautuisin kurtisaanien syliin. Meidän valtakunnassamme naiset ottavat aktiivisen roolin myös vuoteessa.

Genela: Se sotisi kaikkea vastaan, mitä minulle on opetettu. Hienon naisen on suljettava silmät ja ajateltava Azanonin valtakuntaa.

Kodar: Lupaan opastaa teitä. Myös miehet ovat aktiivisia vuoteessa, joten vastuu ei jää yksin kenellekään. Ei kai teitä ole ympärileikattu?

Genela: Ei, se tapa rajoittuu valtakuntamme pohjoisosiin. Kai minä sitten voin opetella suhtautumaan lempeen kuten valtakunnassanne on tapana.

Kodar: Siinä tulikin tärkeimmät asiat. Onko teillä jotain kysyttävää minulta?

Genela: Kuulkaa, meidän valtakunnassamme on tapana, että kun ylimysmies ottaa hienon neidon vaimokseen, sulhanen osoittaa mieskuntonsa taistelemalla villieläimiä vastaan areenalla.

Kodar: Olen kuullut tavasta, mutta tiedättehän, että isämme ovat sopineet, että minun ei tarvitse tehdä sitä.

Genela: Ettekö voisi harkita uudestaan? Häpäisisi minut, jos minut annettaisiin miehelle, joka ei ole osoittanut mieskuntoaan areenalla.

Kodar: Sellainen taistelu ei kuulu taitoihini. Erikoisalaani on valtiomiestaito. Olen ollut sodassa, mutta tuolloin toimin lähinnä strategina.

Genela: Minä olen suostunut kaikkiin vaatimuksiinne. Ettekö voisi suostua tähän yhteen? Häät ovat puolen vuoden päästä, joten teillä on aikaa harjoitella.

Kodar: Hrmph… Kai sitä valtakuntiemme tulevan liiton nimissä täytyy. Mitäpä taitava valtiomies ei valtionsa eteen tekisi.

Genela: Voi kiitos! Meillä on aivan uskomattoman jalo pantteri odottamassa vuoroaan areenalle. Lupaan, että se säästetään teille.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/

Viimeksi muokattu: 22.01.2018 20:48 : punnort.

Valvojat: IivariDyn
Uusin jäsen: Mats Nyman