Pelurien peli

punnort
punnort loi aiheen: Pelurien peli
04.02.2018 23:36 #1

Pelurien peli

Eräänä syyskuisena iltana vuonna 1775 Pariisissa Pierre Lemoir astui kapakkaan tarkoituksenaan nauttia viinilasillinen. Tavallisesti hän vietti aikansa henkisten ihmisten parissa eikä käynyt juottoloissa, mutta nyt hän oli viettänyt päivän kädestäennustajan opissa, ja uutta tietoa oli tullut niin paljon, että hän koki tarvitsevansa rentoutusta.

Pierren silmät osuivat pöytään, jossa neljä miestä pelasi korttia. Pöydällä oli kortti, jossa oli kuusi käyrää
miekkaa lomittain. Kauhukseen Pierre tunnisti kortin.

''Millä te oikein pelaatte!'' Pierre huudahti.

''Taroteilla'', eräs pelureista vastasi.

Tarot-kortit koostuivat neljästä maasta: Miekoista, kolikoista, maljoista sekä sauvoista, ja niiden lisäksi kahdestakymmenestäkahdesta suurten salaisuuksien kortista, joissa oli kuvattuna esoteerisia aiheita, kuten tuomiopäivä, elämänpyörä ja ylipapitar. Kortit erosivat tavallisista pelikorteista, joissa oli jo tuohon aikaan maina pata, hertta, risti ja ruutu.

''Mutta nuo ovat pyhät kortit'', Pierre jatkoi. ''Niihin on sisällytetty symbolisessa muodossa koko muinaisen Egyptin viisaus. Ja te häpäisette ne jonninjoutavilla peleillä!''

''Oletteko aivan sekaisin?'' eräs pelureista ihmetteli. ''Pelikortithan tarotit ovat, jo isäni pelasi niillä ennen syntymääni.''

Pelurit katselivat toisiaan kummeksuen, he eivät voineet ymmärtää Pierren reaktiota. Pierren reaktio tulee ymmärrettäväksi, jos kerromme, että pari kuukautta aiemmin Pierre oli saanut samanlaisen pakan itseltään suurelta okkultistilta Etteilalta. Etteila oli myös lainannut Pierrelle käsikirjoitustaan, jossa kerrottiin, kuinka pakkaa pystyi käyttämään tulevaisuuden ennustamiseen. Pierre oli tutustunut suurten salaisuuksien korttien kätkettyyn symboliikkaan, ja neljän maan korttien mystisengeometriset muodot kiihottivat hänen mielikuvitustaan.

''Lopettakaa tuo herjaava peli heti!'' Pierre huusi.

''Tavallinen pelihän tämä on'', pelurit sanoivat. ''Te olette ihan kaheli.''

Tällöin Pierren mielessä syttyi idea. Hän koki olevansa henkisessä yhteydessä tarotsymboliikkaan, toisin kuin nuo korttien häpäisijät. Hän pystyisi voittamaan nämä näiden omassa pelissä.

''Ottakaa minut peliin'', Pierre pyysi, ''ja luvatkaa, että jos jään illan aikana voitolle, ette enää koskaan häpäise taroteja pelaamalla niillä.''

Sekaisin olevat ihmiset olivat kortinpelaajien suosiossa, koska heiltä pystyi kynimään rahat helposti.

''Otamme haasteen vastaan'', Jacques, vanhin kortinpelaajista sanoi. ''Panos on livre per kymmenen pistettä.''

* * *

Pelurit selittivät Pierrelle pelin säännöt. Peli koostui tikeistä, joista kuhunkin jokainen pelaaja löi yhden kortin. Edellisen tikin voittaja aloitti aina seuraavan tikin, ja hänen lyömänsä kortin maa oli ajettu maa. Muiden piti lyödä kortti ajettua maata, ja jos sitä ei ollut, niin piti lyödä valtti. Suurten salaisuuksien kortit toimittivat valttien virkaa, ja itse asiassa pelurit eivät olleet kuulleetkaan nimitystä suurten salaisuuksien kortit, vaan yksinkertaisesti kutsuivat kyseisiä kortteja valteiksi. Tikin voitti korkein valtti, tai jos tikkiin ei ollut lyöty yhtään valttia, korkein korti ajettua maata. Kullekin pelaajalle jaettiin alussa 12 korttia, ja kun kaikki kortit oli pelattu tikkeihin, pelaajat saivat pisteitä voittamiensa tikkien määrästä ja niiden sisältämistä tietyistä arvokkaista korteistä. Kun pisteet oli laskettu, alkoi uusi jako.

Pelurit olivat laskeneet sen varaan, että Pierre olisi pelissä aivan pihalla, mutta kolmen jaon jälkeen Pierre oli pari livreä voitolla. Ei niin paljon voitolla kuin Jacques, mutta voitolla kuitenkin. Pierre oli lapsena pelannut korttia perheensä kanssa tavallisilla pelikorteilla ja pystyi soveltamaan vanhoja taitojaan. Suurten salaisuuksien korttien arvojärjestys piti vain muistaa, mutta senkin Pierre oli opetellut esoteerisia tarkoituksia varten. Kaikki Ranskassa tuohon aikaan pelatut korttipelit toimivat samalla tikkipeliperiaatteella, vain käytetty pakka, jaettujen korttien lukumäärä ja pisteenlaskun yksityiskohdat vaihtelivat, joten taitojen siirto pelistä toiseen oli mahdollista.

Kolmen jaon jälkeen pöydän alla tapahtui jotain mitä Pierre ei huomannut. Pelurit potkivat toistensa jalkoja, ja tämä oli merkki: Tästedes kukaan ei tavoittele omaa voittoa, vaan yritetään saada Pierre häviämään. Rahat tasattaisiin pelin jälkeen, joten jokainen saisi osansa Pierreltä kynityistä rahoista.

Tämän jälkeen Pierre alkoikin häviämään. Ei niin nopeasti, että se olisi herättänyt hänen epäilyksensä, mutta kuitenkin niin, että tappiota tuli useammin kuin voittoa.

Lopulta kaikki Pierren ylimääräiset rahat olivat menneet. Jäljellä oli enää seuraavien kahden viikon ruokarahat. ''Tämä tarotien häpäisy pitää saada loppumaan, hinnalla millä hyvänsä'', Pierre ajatteli ja jatkoi pelaamista.

Seuravassa jaossa Pierre saikin paljon valtteja, mukaan lukien suurimpia valtteja. Hyviä kortteja vastaan edes vastustajien yhteispeli ei pure, joten Pierre sai kartutettua pelikassaansa.

Hyvällä onnella on kuitenkin taipumus loppua nopeasti, ja hyvää jakoa seurasikin niin monta huonoa jakoa, että Pierren rahat loppuivat.

''Antakaa minun jatkaa pelaamista velaksi'', Pierre pyysi.

''Emme tunne sinua'', Jacques vastasi. ''Katoaisit kuitenkin illan jälkeen, eikä meille jäisi kuin arvoton velkakirja.''

''Siinä tapauksessa minun täytyy hyvästellä teidät'', Pierre sanoi. ''Mutta varoitan teitä: Kohtalonne on oleva surkea, jos jatkatte tarotien häpäisemistä alistamalla ne pelivälineiksi.''

Myhäillen pelurit hyvästelivät Pierren.

* * *

Seuraavan viikon Pierre elätti itsensä kadulla kädestäennustajana. Pierre ei enää muistanut kaikkea käsien tulkinnasta, joten hän lisäili ennustuksiin omiaan. Tämä omien lisäily sai Pierren vihaamaan itseään. Hän oli aina pitänyt itseään kunniallisena esoteerikkona, joka tarkasti toisti muinaiset opit. Hän halveksi huijareita, jotka kynivät ihmisten rahat teeskentelemällä esoteerikkoa, mutta nälkä pakotti Pierren epätoivoisiin tekoihin.

Tässä toimessa Pierre tapasi sattumalta Etteilan. Pierre kertoi Etteilalle, mitä oli tapahtunut. Tällöin Etteila lainasi Pierrelle seuraavan viikon ruokarahat ja valisti: ''Antaa ihmisten pelata taroteilla. Säilyypähän muinaisen Egyptin viisaus, kun sitä painetaan yhä uudelleen pelitarkoituksiin. Pelinä se viisaus on säilynyt jo 2000 vuotta. Itse asiassa tarotien esoteerinen tulkinta oli jo päässyt unohtumaan ihmisiltä. Vuosi sitten näin unessa Thoth-jumalan, joka käski minua hankkimaan tarot-pelikortit ja selitti minulle, kuinka niiden symboliikkaa tulkitaan.''

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/