Aika

punnort
punnort loi aiheen: Aika
12.06.2019 01:53 #1

Aika

10-vuotias Einar istui jälki-istunnossa. Minuutit tuntuivat matelevan. Jälki-istuntoa oli kulunut viisitoista minuuttia, ja vielä pitäisi istua 45 minuuttia. Se tuntui Einarista ikuisuudelta. Muut kaverit olivat leikkimässä, mutta Einar vain joutui istumaan pulpetissa, tylsistyen.

Lopulta jälki-istuntotunti oli täynnä. Se oli tuntunut Einarista vähintään sadalta tunnilta, ja Einari meni kotiin. Kotona äiti kysyi, missä Einar oli ollut, mutta ei ihmeemmin moittinut tätä, kun Einar oli jo koulussa saanut rangaistuksensa.

Illalla Einar pyysi, että isä ja äiti pelaisivat hänen kanssaan Carcassonne-lautapeliä. Äidin kuitenkin piti siivota. Isän työpaikka puolestaan oli yliopistolla, ja kotonakin hän aina vain korjasi opiskelijoiden harjoitustöitä. ''Ei niillä koskaan ole aikaa'', Einar ajatteli. ''Miten niiden aika voi ollakin niin vähissä?''

Tylsistyneenä Einar katsoi olohuoneen kaappikelloa. Kaappikellossa on kellotaulu kahden metrin korkeudella, ja sen alapuolella kaappi, jossa kellon koneisto on. Yhtäkkiä kaappikellon minuuttiviisari liikkui kahden minuutin verran ihan lyhyessä ajassa.

''Onkohan kellossa jotain vikaa?'' Einar ajatteli. Hän avasi kaapin, jossa kellon koneiston piti olla. Ei Einar tietenkään olisi osannut korjata kelloa, mutta pikkupojat eivät aina tiedä taitojensa rajoja. Kaapin sisällä ei kuitenkaan ollut koneistoa. Sieltä lähti käytävä jonnekin. Kellotaulun takaa kulki lanka, kuin siima, käytävään. Einar kokeili lankaa kädellään, ja lankaa kulki koko ajan kellotaulusta käytävään päin.

Einar lähti kulkemaan käytävää pitkin. Lopulta hän tuli halliin, jossa vanha mies pyöritti jotain isoa pyörää, kuin tivolien onnenpyörät. Siihen oli maalattu samanlaisia symboleita, joita oli lehdissä niillä palstoilla, josta äiti katsoi horoskooppinsa. Siima, jota Einar oli seurannut meni pyörään, ja mies kelasi koko ajan lisää lankaa heidän kaappikellostaan eläinratapyörän ympärille. Halliin avautui myös muita lukemattomia käytäviä, ja jokaisesta kulki siima miehen eläinratapyörään.

Einar piiloutui erään pöydän taakse.

Hetken kuluttua kääpiö tuli puhuttelemaan miestä. ''Oi Kronos! Suunnitelmanne on hyvässä vauhdissa. Maailmassa on enää vuosi aikaa jäljellä. Vuoden päästä olet vienyt kaiken ajan maailmasta!''

Einar tajusi. Siksi vanhemmilla ei ollut aikaa. Eläinratapyörällään Kronos varasti heidän aikansa. Einarista tuntui, että tilanteelle pitäisi tehdä jotain, mutta hän ei tiennyt mitä. Niinpä hän hiippaili samaa reittiä takaisin kotiinsa.

Kotona Einar yritti leikata kellosta lähtevää siimaa saksilla, mutta sakset eivät purreet sihen. Siima oli niin kovaa. Lopulta Einar luovutti ja antoi siiman jatkaa kulkuaan.

* * *

Seuraavana yönä Einar näki unta, jossa hän oli neuvonpidossa sinisen keijukaisen, puhuvan karhun ja menninkäisen kanssa.

''Tervetuloa Einar'', menninkäinen sanoi. ''Me olemme ainoat, jotka tietävät Kronoksen juonesta. Sinäkin tiedät, joten olet täällä.''

''Tarvitsemme suunnitelman hänen pysäyttämisekseen'', keijukainen sanoi.

''Jos Kronos vie kaiken ajan maailmasta, se on maailmanloppu'', karhu jatkoi. ''Maailmaa ei voi olla olemassa ilman aikaa. Maailman on oltava nimittäin jatkuvassa muutoksessa, ja muutos on mahdotonta, jos ei ole aikaa, jossa muutos tapahtuu.'

''Osaamme katkoa Kronoksen siimat'', menninkäinen sanoi. ''Mutta jos hän huomaa sen, hän vain kytkee siimat uudelleen. Tarvitsemme jonkun tavan hämätä Kronosta.''

''Minulla olisi ehdotus'', Einari sanoi…

* * *

Seuraavana päivänä koulussa Einar käyttäytyi tosi tuhmasti. Hän veti tyttöjä leteistä, piereskeli tunnilla ja heitteli ruokaa ruokalassa. Niinpä hän jäikin tunniksi jälki-istuntoon.

Tällä kertaa jälki-istunnossa aika kului kuin siivillä. Einarista tuntui, ettei ollut kulunut kuin hetki, kun tunnin jälki-istunto olikin jo ohi. ''Suunnitelma taitaa tepsiä'', Einar ajatteli.

Illalla kotona äiti sanoi: ''Kuule Einar, me ollaan isin kanssa juteltu. Sinä olet jatkuvasti jälki-istunnossa. Ehkä olet tuhma koulussa siksi, ettet saa kotoa riittävästi huomiota. Tästä lähin minä ja isä yritetään viettää enemmän aikaa sinun kanssasi. Pelataan vaikka nyt heti Carcassonnea.''

Einar oli innoissaan. Suunnitelma toimi. Nyt vanhemmillakin oli aikaa pelata Carcassonnea. Sininen keijukainen oli katkonut Kronoksen siimat ja kiinnittänyt ne Einarin jälki-istunnon avulla koululaisten jälki-istuntoihin. Jälki-istunnoissa aika tuntui tavallisesti niin pitkältä, että siinä riitti Kronoksella kelattavaa vaikka kuinka pitkään.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:
fiktio.wikidot.com/