• Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 12 päivää sitten)
    • Mahtava kirja
    • Kirja: Varjo ja riipus (Grishaversumi, #1)
    • 1 kommentti (Iines 84 päivää sitten)

Katumajärvi

• punnort hahmo Kirjoittaja
  • punnort
18.01.2020 22:44 #1 : punnort
Katumajärvi kirjoittanut punnort
Katumajärvi

Elettiin vuotta 1123 Hämeessä. Paikalla, jossa myöhemmin tulisi olemaan Hämeenlinna, pieni kylä oli työn touhussa. Miehet työskentelivät pellolla, ja naiset häärivät kotona. Seppä Otso oli pajassaan takomassa auroja.

Kylään tuli musta-asuinen vieras, joka julisti, että hänellä olisi tärkeää asiaa kaikille kyläläisille. Kaikki kokoontuivatkin kylän aukiolle kuulemaan miestä, joka esittäytyi pappi Johannekseksi.

''Olen tullut kertomaan teille Jeesuksesta'', Johannes sanoi huonolla suomenkielellä. ''Mieheltä nimeltä Job vietiin kaikki. Omaisuus, terveys, perhe. Siitä huolimatta hän uskoi Jeesukseen. Niinpä Jeesus antoi Jobille rautaisen terveyden, enemmän omaisuutta kuin hänellä oli aiemmin ollut sekä paljon lapsia. Kaikki tämä on teidänkin ulottuvillanne, jos vain otatte Jeesuksen vastaan pelastajananne.''

Lukija ehkä huomaa, että Job kuuluu Vanhaan Testamenttiin ja Jeesus Uuteen, mutta tuohon aikaan propaganda-arvo oli käännytystyössä teologista tarkkuutta tärkeämpää.

Kyläläiset alkoivat kohista. Vauraus, terveys ja suuret jälkeläismäärät kiinnostivat. Mies jatkoi ylistystään siitä, kuinka ihanaa elämä Jeesuksen seuraajana olisi, ja lopulta Otso kysyi: ''Kuinka Jeesuksen seuraajaksi ryhdytään?''

''Se on yksinkertaista'', Johannes vastasi. ''Otatte kasteen vastaan. Tuossa vieressä on järvi. Minä voin kastaa teidät Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.''

Poppoo lähtikin sitten läheiselle järvelle, jonka tunnettiin Lempijärvenä. Pappi kahlasi vyötäisiään myöten veteen ja yksi kerrallaan kyläläiset kahlasivat papin luokse. Johannes kaatoi kädestään vettä jokaisen kyläläisen päälle ja sanoi: ''Minä kastan sinut Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.''

Kun toimitus oli suoritettu, Johannes puhutteli taas kyläläisiä: ''No niin. Nyt teidät on omistettu Jeesukselle. Teidän on tästedes hylättävä vanhat jumalanne ja palvottava ainoastaan Isä Jumalaa ja Jeesusta.''

Kyläläiset alkoivat kohista. Otso oli järkyttynyt. Kuinka vilja tästedes kasvaisi, jos Pellonpekolle ei saisi uhrata? Tai kuinka hän pystyisi työskentelemään pajassaan, jos Ukon salamat eivät pyhittäisi ahjoa? Tai kuinka metsämiehet saisivat riistaa ilman Tapiota?

''Onko Isä Jumala sama kuin Ukko?'' Otso kysyi.

''Ei'', pappi vastasi. ''Ukko on epäjumala. Isä Jumala on kaikkeuden valtias.''

''Kuinka vilja kasvaa, jos emme saa uhrata Pellonpekolle?'' yleisöstä kuului.

''Jeesus takaa viljan kasvun'', pappi vastasi.

Kyläläiset kohisivat tyytymättöminä.

''Jos jatkatte vanhojen jumalienne palvontaa, Isä Jumala antaa sataa tulikiveä ja tulta päällenne'', pappi huusi.

Kyläläiset säikähtivät.

''Ensimmäinen käsky sanoo:'' pappi jatkoi. ''Minä olen Herra sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia rinnallani. Joudutte kuolemanne jälkeen tulimereen, jos jatkatte vanhojen jumalienne palvontaa.''

Otso ei voinut uskoa, että uudet jumalat pystyisivät korvaamaan vanhat. Jos Tapion, Pellonpekon ja Ukon hylkäisi, onnettomuuttahan siitä seuraisi. Mutta jos kaste aiheutti sen, että heidän palvonnastan joutuisi kuoleman jälkeen tulimereen…. Jotain oli tehtävä.

''Peruuta kasteemme!'' Otso sanoi.

''Kasteen peruuttaminen on mahdotonta!'' pappi sanoi. ''Otitte kasteen vastaan, joten olette pysyvästi Jeesuksen omia.''

Muutkin kyläläiset alkoivat vaatia papilta kasteen perumista. Pappi pysyi kannassaan, että kasteen peruminen on mahdotonta. Niinpä kyläläiset vangitsivat papin, kunnes tämä suostuisi perumaan kasteen ja leiriytyivät järven vieressä sijaistsevalle mäelle, jonne oli kivistä rakennettu linnoitus.

Normaalisti linnavuorelle paettiin vain silloin, kun vihollisheimo hyökkäsi, mutta nyt kyläläisiä uhkasi uusi jumaluus, joka heittäisi heidän päälleen tulta ja tulikiveä. Pappi laitettiin häkkiin, ja kyläläiset uhrasivat Ukolle, että tämä suojelisi heitä uudelta jumaluudelta. Pappi huuteli häkistä uhkauksiaan, ja kyläläiset heittelivät häntä mädillä vihanneksilla.

Näin jatkui kaksi viikkoa. Linnavuoren ruokavarastot olivat ehtymässä, joten kylän miehet kokoontuivat neuvonpitoon.

''Sillä se lähtee millä se on tullutkin'', Otso sanoi. ''Papin on pestävä kasteemme pois.''

Mutta kuinka pappi saataisiin suostumaan? Pappi pitäisi kiinni kannastaan, että kasteen peruminen on mahdotonta. Lopulta päätettiin uhata, että pappi tapettaisiin, jos hän ei suostuisi.

Pari viikkoa mätien vihannesten maalitauluna oli pehmittänyt papin teologista oikeaoppisuutta, ja hän alkoi olla halukas kompromisseihin. Niin kauan kuin hän homehtuisi häkissä, hän ei voisi jatkaa Jumalan työtä. ''Eihän kasteen poispesemisellä ole teologista merkitystä'', pappi ajatteli. ''Mutta jos leikkirituaali antaa minulle vapauteni ja säästää henkeni….''

Niinpä poppoo kerääntyi Lempijärvelle ja kaikki kahlasivat vyötäisiään myöten veteen. Pappi valelli vettä kunkin kyläläisen päälle ja sanoi samalla: ''Minä pesen kasteen pois Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen.''

Kyläläiset olivat tyytyväisiä. Uuden jumaluuden uhka oli voitettu, ja he voisivat jatkaa vanhojen jumaliensa palvontaa. Pappi ajettiin pakoon, ja pitää sanoa, että suosiolla hän kyllä lähtikin.

Tieto näistä tapahtumista levisi vähitellen, ja sen tuloksena Lempijärvi sai uuden nimen. Se alettiin tuntea Katumajärvenä.

Virtuaalinen pöytälaatikkoni:

Kivasti keksitty nimen selitys Katumajärvelle

Adira

16.02.2020 20:09 #3 : Echramath
Vastaus käyttäjältä Echramath aiheessa Katumajärvi
Tuohan se perinteinen selitys on sille ollut (asuimme mainitun vesistön rannalla aika tovin ja nytkin se ihan parin sadan metrin päässä).

Vapaa-ajattelijat ovat ihan lähiaikoina järjestäneet kasteen poispesemistilaisuuksia. Ihan heitä ajatellen kävin kusemassa sinne.

17.02.2020 14:05 #4 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Katumajärvi
Kusisesti teit. Ihmiset aiheellista katumusta osoittivat. :grin:

Tämä Katuma-juttuhan on wanaha cu taewaz. Joku turkishevibändikin siitä jo biisin teki.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

Valvojat: IivariDyn