Henkilökohtaiset lukuhaasteet

Wind loi aiheen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
05.11.2017 12:01 #1

Näin loppuvuodesta monilla on jo tämän vuoden lukuhaasteet enemmän tai vähemmän kasassa ja ajatukset (ainakin minulla) alkaa siirtyä kohti uusia haasteita. Goodreads, Popsugar ja Helmet haasteita joutuu odottamaan vuoden vaihteeseen, mutta nyt kiinnostaisi, onko kellään omia henk.kohtaisia haasteita tai tavotteita?

Minä haastoin itseni taannoin lukemaan klassikoita. Mitään aikataulua tai määrällisiä tavoitteita en ole itselleni asettanut, asia etenee omalla painollaan. Aika epämääräistä, mutta toimii ja jatkuu edelleen. Nyt minua on alkanut vaivata, etten ole lukenut yhtäkään kirjaa monelta arvostetulta kotimaiselta kirjailijalta. Tässä on siis uusi lukuhaasteeni: tutustua kotimaisiin kirjailijoihin.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
05.11.2017 13:50 #2

Joo, klassikot, omat lukemattomat kirjat sekä BBC:n , Iltasanomien ja Keskisuomalaisen "100 kirjaa" -listat ynnä löytää yksi uusi hyvä fantasia- tai scifikirjailija vuodessa. Tänä vuonna olen saanut luettua vain viisi klassikoksi kutsuttavaa verrattuna viime vuoden 18:aan, syynä että olin pitkään matkoilla ja kirjat sattumanvaraisia. 100 kirjan listoista olen pisimmällä Keskisuomalaisen versiossa: 71/100 (BBC 49/100 ja Iltis 45/100).

HourglassEyes
HourglassEyes vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
05.11.2017 20:02 #3

Olen aiemmin jossain ketjussa maininnutkin omasta henkilökohtaisesta lukuhaasteesta, josta käytän nimeä "Klassikko kesässä". Perusajatuksena yksinkertaisesti, että kesän aikana minun pitää lukea vähintään yksi klassikkokirja, jota en ole aiemmin lukenut. Se että haasteeni sijoittuu kesäaikaan tulee vain siitä, että kun aikanaan tämän haasteen itselleni asetin oli kesä juuri alkamassa. Tapa jäi voimaan. Saatan toki lukaista jonkin klassikon muulloinkin, mutta se ei poista velvoitettani kesän osalta. Olen tykästynyt tähän tapaan ja saatan miettiä kesän kirjaa useampaan otteeseen kevään aikana. Tänä kesänä luin Kuin surmaisi satakielen. Viime kesänä Kurjat. Sitä edeltävänä Sinuhen. Ja sitä ennen Karamazovin veljekset jne... Joskus saatan lukea useammankin teoksen, mutta vaadin itseltäni vain sen yhden. En pakota itseäni lukemaan teosta, joka ei kiinnosta itseäni pätkääkään, vaan suosin uteliaisuutta, niinpä into jatkaa tapaa on säilynyt vuodesta toiseen. :grin:

Pisania
Pisania vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
05.11.2017 22:22 #4

Kun viime vuonna olin saanut päätökseen Goodreadsin, Helmetin ja Popsugarin haasteet sain idean ruveta raakkaamaan kirjoja kaikennäköisiltä vanhoilta ja uudemmiltakin lukulistoiltani. Ja koska haasteessa pitää olla jokin juju, päätin tehdä listan kirjoista ja lukea ne aakkosjärjestyksessä nimen mukaan. Koska kirjoja löytyi runsaasti, tein listasta kaksinkertaisen, eli luin ensin yhden setin aasta ööhön ja sitten aloitin alusta. Joihinkin kirjaimiin oli aika haastavaa löytää kirjoja ja jouduin jättämään å:n pois. Siihen kun en löytänyt romaaneja, ainoastaa pari kokoelmaa turkulaista sarjakuvaa. Olen myös pystynyt käyttämään tämän haasteen kirjoja tämän vuoden GR-, PS- ja Helmet-haasteissa.

En ole muuten saanut haasteen toista kierrosta vielä vietyä loppuun, sillä valitsemaani y:llä alkavaa kirjaa on vain yksi kirjastossa ja se on vankina toimipisteessä joka on ollut keväästä asti rempassa. Syksyksi luvattu avaaminenkin tuntuu jatkuvasti siirtyvän kauemmas, mutta luotan siihen että saan tämän haasteen vietyä finaaliin tämän vuoden puolella.

Wind kirjoitti: Nyt minua on alkanut vaivata, etten ole lukenut yhtäkään kirjaa monelta arvostetulta kotimaiselta kirjailijalta. Tässä on siis uusi lukuhaasteeni: tutustua kotimaisiin kirjailijoihin.

Minulla oli tuo sama haaste joitain vuosia sitten ja tykkäsin kovasti. Olen nuorempana suhtautunut aika nuivasti etenkin vanhempaan kotimaiseen kirjallisuuteen ja yllätyin oikein miten monta erinomaista teosta tuli vastaan.

You're not in Wonderland anymore, but you positively reek of rabbit.

06.11.2017 10:04 #5

maahinen kirjoitti: ... sekä BBC:n , Iltasanomien ja Keskisuomalaisen "100 kirjaa" -listat

Minäkin käytän noita listoja ja ruksaan yli luetut. Mitään tiukkaa tavoitetta tai aikarajaa en näissäkään pidä, elämä on ihan tarpeksi aikataulutettua muutenkin.

06.11.2017 10:08 #6

Pisania kirjoitti: Olen nuorempana suhtautunut aika nuivasti etenkin vanhempaan kotimaiseen kirjallisuuteen ja yllätyin oikein miten monta erinomaista teosta tuli vastaan.

Kiva kuulla. Olen itsekin suhtautunut epäluuloisesti kotimaisen ja varsinkin vanhemman kirjallisuuden kiinnostavuuteen.

Iivari
Iivari vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
06.11.2017 14:50 #7

Olen lukenut kaunokirjallisen teoksen (muussa kuin kielenopettelutarkoituksessa kielen oppitunnille) seitsemällä eri kielellä (suomi, ruotsi, englanti, karjala, viro, ranska sekä pohjoissaame) mutta käytännössä luen melkein pelkästään suomeksi ja vähemmässä määrin englanniksi. Siksi asetin tavoitteeksi tälle vuodelle lukea kirjoja jokaisella riittävästi osaamallani kielellä. Vuosi on ollut niin ailahteleva, että joudun siirtämään haasteen myös seuraavalle vuodelle jotta saan sen toteutumaan. Tokavikaa kuuta kun mennään, olen lukenut englanniksi reilun kymmenen kirjaa, ruotsiksi kaksi ja ranskaksi luen paraikaa yhtä (Vernen Maailman ympäri 80 päivässä, samalla luen molempia suomennoksia ja vertailen näitä keskenään). Suomen sukukielillä en ole tänä vuonna lukenut mitään, mikä harmittaa.

Mutta ensi vuodelle oon asettanut tälle vuodelle alun perin asetetun tavoitteen: englanniksi 20, ruotsiksi 10, viroksi, ranskaksi ja karjalaksi 5 sekä pohjoissaameksi 2 kirjaa. Suomenkielisiä kirjoja koetan "vain" viitisenkymmentä nykyisen 80-90 kirjan sijaan, jotta pystyn paremmin priorisoimaan muunkielisiä kirjoja.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

Puolikuu
Puolikuu vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
06.11.2017 22:05 #8

Minäkin olen ”suorittanut” noita Keskisuomalaisen ja BBC:n haasteita. Eli toisin sanoen välillä vilkaissut, mitä niissä olikaan ja ruksannut yli luetut teokset. Keskisuomalaisen lista on mielestäni aika kiva ja monipuolinen. Aika lailla samat kirjathan noissa listauksissa usein pyörii. Tämä Osuuskumman 100 spefiteoksen lista on myös sellainen lukuinspiraation lähde.

Henkilökohtaisena lukuhaasteenani on jo toista vuotta lukea järjestelmällisemmin omistamiani kirjoja. Kirjahyllylläni on tapana paisua yli äyräiden huolestuttavaa tahtia, ja silti luen huomattavan paljon kirjastolainoja. Vähän ristiriitaista: hankin ne kiinnostavimmat kirjat ikiomiksi, mutta kuitenkaan en lue niitä, koska ”nehän voi lukea milloin vain”.

Yo yo this hard-core ghetto gangster image takes a lot of practice

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Wind

07.11.2017 10:12 #9

Puolikuu kirjoitti: Tämä Osuuskumman 100 spefiteoksen lista on myös sellainen lukuinspiraation lähde.

Tätä listaa en ollutkaan vielä löytänyt, kiitos vinkistä! Nyt sain uuden haasteen: lukea läpi koko lista! Osa on toki jo luettu, mutta ei kaikkia.

Puolikuu kirjoitti: Kirjahyllylläni on tapana paisua yli äyräiden huolestuttavaa tahtia, ja silti luen huomattavan paljon kirjastolainoja. Vähän ristiriitaista: hankin ne kiinnostavimmat kirjat ikiomiksi, mutta kuitenkaan en lue niitä, koska ”nehän voi lukea milloin vain”.

Tuttu fiilis siltä ajalta, kun minullakin vielä oli kirjahylly. Kirjat makasivat lukemattomina vuosikausia ja se aiheutti suorastaan lieväasteista ahdistusta. Kirjoista luopuminen oli aluksi tuskallista, mutta helpottui harjoituksen myötä. Nyt on kevyt olo. Uusia kirjoja en ole ostanut vuosiin ja ostamatta jättäminenkin on muuttunut helpoksi, oikeastaan itsestäänselvyydeksi.

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
13.11.2017 21:17 #10

Tällä hetkellä intressini on lähinnä pienoisromaaneihin ja novelleihin.
Olen kolunnut nyt vuoden 2012 Locus lehden äänestys tuloksia parhaimmista scifi ja fantasia teoksista.
Sama äänestys vähän laajemmin löytyy täältä ja täältä .

Aika monia on suomennettu ja jo luettu, mutta kyllä vielä riittää tuostakin listasta ammennettavaa, vaikka kaikkia listan teoksia en aiokaan lukea.
Pitäisi ottaa ensi vuoden haasteisiin enemmän pienoisromaaneja tai jopa novelleja. Paksut kirjat ei tällä hetkellä oikein vedä.
Koluttavia listoja kyllä riittää kuten SF Masterworks ja Fantasy Masterworks sarjat.

En ole systemaattinen listojen kanssa. Välillä innostuu jostain listasta ja välillä toisesta. Mikään lista ei ole sellainen, josta pitäisi kaikki lukea.

NiTessine
Kadetti
NiTessine vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
27.12.2017 18:41 #11

1000 romaania on ihailtavan tinkimätön vaatimus. Vaikka listassa on aika paljon mussutettavaa (ihan oikeasti, kenenkään ei tarvitse lukea noin paljoa Tobias Smollettia), se on poikkileikkaus tietynlaisesta brittiläisestä kulttuurikäsityksestä, jok mun sillai viran puolesta tulisi tuntea.

28.12.2017 11:13 #12

NiTessine kirjoitti: Mulla on työn alla ollut jo jokusen vuoden tämä lista: www.theguardian.com/books/2009/jan/23/bestbooks-fiction

Kiitos vinkistä, kävin läpi tämänkin listan ja täytyy tunnustaa, että vielä on lukematta aika monta teosta! Mutta otan senkin käyttöön, vaikkei valmista tule ihan lähiaikoina. Listassa oli useita kirja, joita olen yrittänyt saada kirjastosta, mutta ei ole [enää?] kokoelmissa. Täytynee jossain vaiheessa laajentaa metsästysmaastoa divareihin, vaikka mieluummin en ostelisi kirjoja.

Viimeksi muokattu: 28.12.2017 11:17 : Wind. Syy: Lisäsin tekstiä

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
31.12.2017 19:36 #13

Minulla on alkavan vuoden henkilökohtaisena haasteena lukea vähintään yksi kirja kuukaudessa. Siitä tulisi vuodessa enemmän kirjoja kuin mitä ennätin tänä vuonna lukea. Lisäksi lukemiseen saisi jonkinlaista säännöllisyyttä.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
31.12.2017 22:03 #14

Luin nyt päättyvänä vuonna seitsemän kirjaa. Niin, vain seitsemän ja kuitenkin käytännössä koko ajan minulla oli jokin kirja kesken. Puolustelen itseäni sillä, että iso osa kirjoista oli paksuja järkäleitä, mutta onhan tuo silti erittäin vähän.

Siksi Hiistun itselleen asettama haaste yhdestä kirjasta per kuukausi kuulostaa aika hyvältä. Olen kuitenkin hieman varovaisempi ja toivon, että yltäisin kymmeneen kirjaan vuoden aikana. Paljon kai riippuu siitäkin, mitä tekee mieli lukea.

Kirjoittelin itselleni joulun pyhinä viidenkymmenen kirjan lukulistan, jossa enin osa kirjoista on scifiä ja fantasiaa, mutta on mukana myös jokunen muukin. Tuosta listasta jos innostuksen ja kirin itselleen löytäisi, niin voisi vuoden päästä olla itseensä tyytyväinen.

Tarkoitus on pitää tuon listan kirjojen lukumäärä tuossa viidessäkymmenessä. Toisin sanoen en pyri lukemaan tuosta kaikkea orjallisesti, vaan yhden kirjan luettuani päivitän jotakin uutta kiinnostavaa listalle. Voi siis olla että luettua tulee jotain sellaistakin, mitä listalla ei vielä ole. Sarjojen ja tulevien uutuuksien osalta lista olisi tympeä, jos minun lukunopeudellani en sitä päivittäisi.

Spoilereiden takana tuo listani, jos joku haluaa vilkaista.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Viimeksi muokattu: 27.08.2018 21:20 : haplotus.

Hiistu
Neurovelho
Hiistu vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
04.01.2018 19:45 #15

^ Hah. Muistui mieleeni, että olet joskus kehunut Shuten kirjaa Viimeisellä rannalla. Ollut minulla lukulistalla ja sain nyt viimein inspiraation käydä lainaamassa. Tänään ja eilen olen lukenut ja itkenyt niin että saanut päänsäryn. Kiitti... :skull: :wink: Vaikuttaa oikein hyvältä kirjalta.

(Pitäisi omaa lukumakuani varmaan keventää. Maailmanloppu ym. per kuukausi käy raskaaksi.)

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
06.01.2018 14:10 #16

Ole hyvä vaan!

Onhan se selkeästi oman aikansa tuote, mutta jos kirjan miljööltä ei, tarinan toimiessa, välttämättä odota ajattomuutta niin kyllä kirjan parissa viihtyy. Tässä tapauksessa toki viihtymisellä on surullinen vivahde.

Oma lukeminen on tänä vuonna alkanut hyvällä tahdilla. Kesken on Ishiguron Haudattu jättiläinen, jonka utuinen kerronta on tähän saakka ollut kiehtovaa. Toki aloitin kirjan jo jouluaattona sen saatuani, mutta tällä tahdillahan tässä ei mene edes kuukautta yhteen kirjaan.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

Skie
Skie vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
10.01.2018 19:33 #17

Ystäväni linkkasi minulle tämän lukuhaasteen, mikä aiheutti hiukan hihittelyä ja toisaalta ajatuksen siitä, että tämä olisi määrällisesti täysin toteutettavissa jos motivaatio riittää.

Perkeet-lukuhaaste:

1. Omassa hyllyssä pisimpään lojunut (tai muu yhtä luotaantyöntävä) tiiliskivi
2. Kirja, josta ei muista, mistä se on omaan hyllyyn tullut
3. Kirja, jonka nimi on todella hämmentävä
4. Omasta näkökulmastasi kauas sijoittuva ideologinen kirja
5. Kirja, jonka Goodreads-arvosana on alle 3 (ja arvosteluja on vähintään 10)
6. Kirja, jota joku on kehottanut välttämään
7. Mökki- tai mietelausekirja
8. Harlekiini tai muu kioskikirja
9. Omakustannekirja
10. Alennuslaarista tai kirjaston poisto-/kierrätyshyllystä löytynyt elämäkerta
11. Televisiosarjaan perustuva kirja
12. Ihmissuhdeopas, itsehoito-opas tai vähintään 30 vuotta vanha populaaripsykologian teos
13. Käännöskirja, jonka käännöksen tekijänoikeudet ovat rauenneet (eli kääntäjän kuolemasta on kulunut vähintään 70 vuotta)

Always follow your doubts.

11.01.2018 10:11 #18

^Olen kuullut tästä Perkeet-haasteesta, mutta en ole nähnyt tätä listaa kokonaisuudessaan. Hauska on! Sopii hyvin suomalaiseen masokistiseen mielenlaatuun. Ai, miten niin masokistiseen? Kansa, jonka suurin nautinto on istua sata-asteisessa saunassa hakkaamassa itseään risukimpulla. Hifistelijät hyppäävät vielä jäiseen järveen.

Saattaisin tuota listaa kokeillakin. Olisi jotain ajankulua muurahaispesässä istuessa.

maahinen
maahinen vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
11.01.2018 11:27 #19

Tuosta voi kolme jo ruksata tämänvuotisilla kirjoilla. Omassa hyllyssä pisimpään lojunut tiiliskivi: Aarno Karimo Kumpujen yöstä 1. Ollut hyllyssä jo lapsuudessani ja on järkäle kooltaan, joskaan ei varsinaisesti sisällöltään, printti on väljää ja paperi paksua. TV-sarjaan perustuva: Shatner et al. Star Trek - sarjakuva. Käännös, jonka oikeudet rauenneet: ruotsista käännetty Kokki-Kirja 1800-luvulta. Ehkä ihan kaikki eivät kuitenkaan yrittämättä tule luetuiksi

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Henkilökohtaiset lukuhaasteet
24.08.2018 14:41 #20

Taas yksi uusi lista pompsahti tietoisuuteeni – 100 kauhukirjaa, jotka on valinnut 4 alan kirjailijaa 7000 ehdokkaan joukosta. Lista on siinä mielessä kiva, että sisältää myös uusia kirjoja eikä vain niitä klassikko teoksia, myös novellit ja pienoisromaanit on saanut edustusta.

Äkkiseltään katsottuna monta olen jo lukenut, mutta jäähän tuosta useita vielä lukulistallekin. Täytyypi alkaa tutkia tarkemmin…

Viimeksi muokattu: 24.08.2018 14:44 : Eija. Syy: Korjasin linkin