• punnort hahmo Kirjoittaja
  • punnort
    Riivaaja

08.05.2018 19:24 #1 :: punnort
Lukuhaaste: punnort 2018
Koska vakaa tarkoitukseni on saada muut näkemään maailma samoin kuin minä, laadin pienen lukuhaasteen, ja toivon, että joku muukin minun lisäkseni lähtisi siihen mukaan. Kategoriat on hävyttömästi valittu niin, että ne ovat minulle tärkeitä kategorioita. 'Kirja' tarkoittaa listassa romaania tai novellikokoelmaa, siis kaunokirjallista teosta.

1. Kirja, joka käsittelee lauta- tai korttipeliä.

2. Kirja, jonka päähenkilö on matemaatikko.

3. Kirja, jonka tarkoitus on edistää jotain nimettävissä olevaa aatetta tai ideologiaa.

4. Pulp-kirja.

5. Sotapropagandaksi kirjoitettu kirja.

6. Uskontoa käsittelevä kirja.

7. Virallisten julkaisukanavien ulkopuolella ilmestynyt kirja, esim. omakustanne.

8. Scifiklassikko, jonka tiede on vanhentunutta.

• punnort hahmo Kirjoittaja
  • punnort
    Riivaaja

08.05.2018 19:45 #2 :: punnort
Lukuhaaste: punnort 2018
Lisäksi kuittaan omalta osaltani seuraavat jo luetuiksi tämän vuoden puolella. (ei, en pyrkinyt valitsemaan kategorioita, joista olen jo lukenut kirjan.)

1. Kirja, joka käsittelee lauta- tai korttipeliä.

William Sleator: Avaruuspeli.

Kyseessä on nuortenromaani, jossa päähenkilö tapaa erikoista scifilautapeliä pelaavan porukan. Sitten ilmenee, että porukka on ihmisiksi naamioituneita alieneita, ja he käyvät oikeasti pelin kuvaamaa kamppailua. Päähenkilö joutuu kamppailuun mukaan.

4. Pulp-kirja.

Edgar Rice Burroughs: Gods of Mars

Vetävä seikkailuromaani pulp-kaudelta.

6. Uskontoa käsittelevä kirja.

Octavia Butler: Parable of the Talents

Postapokalyptinen romaani, jossa kristitty fundis saa Amerikassa vallan ja ryhtyy sortamaan vääräuskoisia. Päähenkilöllä on kotikutoinen uskonnonomainen ideologia, joten hänestä tulee yksi sorretuista.

8. Scifiklassikko, jonka tiede on vanhentunutta.

Edgar Rice Burroughs: A Princess of Mars

Kirjassa Marsin kanavat ovat todellisuutta, ja kaikki marsilainen teknologia tuntuu perustuvan radiumiin. Kirjan kirjoitusajankohtana radioaktiivisuus oli ilmeisesti kuuminta hottia.