Atorox-novellit 2019 (3)

Jaragil
Jaragil loi aiheen: Atorox-novellit 2019 (3)
05.04.2019 19:11 #1

Tämän osan käsittely alkaa maanantaina 22.4.2019.

Tämän lukupiirin on tarkoitus tarjota paikka tämän vuoden Atorox-ehdokkaista keskustelemiseen. Olemme jakaneet novellit kuudelle viikolle, jolloin yhdelle viikolle jää neljästä viiteen novellia. Äänestäminen päättyy 31.5., joten vielä lukupiirin kuudennen kerran jälkeen on viikko pari aikaa viimeistellä novellit. Olet lämpimästi tervetullut jakamaan mielipiteesi riippumatta siitä, oletko mukana Risingin virallisessa raadissa. Yleinen Atorox-ketju linkin takana.

Käsiteltävänä ovat seuraavat novellit:
Shimo Suntila: Kaupungin tuhmin tyttö
Jasmin Kuusela: Parveke taivaan laidalla
Janos Honkonen: Sadan vuoden huuto
Suvi Kauppila: Rajattoman meren lapset

"Here We Stand"
- Words of House Mormont

Emelie vastasi aiheeseen: Atorox-novellit 2019 (3)
07.05.2019 13:03 #2

Shimo Suntila: Kaupungin tuhmin tyttö

Olipas tarina. Kevyestä ja höttöisestä suora tiputus synkkään. Pidän tällaisista twisteistä, se muutti koko tarinan. Kaksi tonttua omine outouksineen ja täysin välinpitämättöminä sille, mitä Valpuri on tehnyt, toi kiinnostavan epäsuhdan tarinan synkkyyden ja fiiliksen välille. En kovinkaan paljon pidä lapsista tarinoissa, mutta tässä se toimii, jo ihan koko Joulupukkiteeman puitteissa. Minua jäi tosin häiritsemään se, että miten lapsen katoaminen selittyy? Mitä tämän tavaroille yms. tapahtuu? Vai tuleeko tästäkin kadonnut lapsi -rikostapaus?

Jasmin Kuusela: Parveke taivaan laidalla

Kiva pikku tarina ja hyvin kirjoitetu, mutta minuun tämä ei iskenyt. Olisin ehkä ollut kiinnostuneempi jos tapahtumat olisivat sijoittuneet jonekin keksittyyn maailmaan. Ideana toki kiinnostava koko taivaanrannanmaalarit konsepti, ja kaupan kuvailu oli inspiroivaa. Kiva karkkimaaillma fiilis tästä jäi, mutta spefielementti oli aika ohut eikä mitenkään liittynyt novellin päällimäiseen teemaan eli ihmissuhteisiin.

Janos Honkonen: Sadan vuoden huuto

Aikamatkustusta ja aikajanan muuttelua. Tykkään näistä teemoista ja oli tavallaan mukavaa vaihtelua lukea kun Suomen historiaa muutetaan. Hyvin kirjoitettu, mitä nyt aluksi oli ehkä liiaksi kuvailua alussa, ja hyvin mukaansatempaava. Tarina ja juoni kiertyy auki vähä vähältä. Minulle nousi koko ajan mieleen kysymyksiä, joihin sitten tuli hetken päästä vastaus. Verimassa oli jokseenkin ällöttävää, mutta hyvällä tavalla, vaikkakin pari sen kuvailu kertaa olisi voinut jättää pois, sen ällöttävyys tuli selväksi lukijalle aika nopeasti. Juonessahan ei ollut mitää kummallista tai yllätyksellistä sinänsä, mutta sen auki kertominen vähä vähältä antoi tarinalle syvyyttä.

Joitain hämmästysjuttuja tässä kyllä oli, esimerkiksi miksi kaksi noviisia laitetaan tappotehtävään? Oliko historiaa muutettu jo aiemmin, ja jos oli, niin miten? Pidin novellin lopusta, mutta olisin kaivannut erilailla avonaista loppua, jotain sellaista esim. jossa Teppin kohtalo olisi jätetty auki, tai jotain. Nyt kaksi teiniä könyämässä taloa läpi toimii, mutta ei ihan pääse samalle tasolle muun tarinan kanssa. Novellin lopetus loppuu kuin seinään, se olisi kaivannut yhden lisälauseen yms. Koska nyt se vaan … loppuu.

Suvi Kauppila: Rajattoman meren lapset

Merihirviöitä ja vettä. Tässä oli jotain joka sai minut miettimään Lovecraftia. Kielillisesti aika runollista paikoitellen, ja se ei koskaan ole ollut minun juttuni. Ei ihan napannut vaikka tässä olikin hieno fiilis.

Uusin jäsen: Susa Leppänen