Lukupiirin ohjeet

Hiistu
Neurovelho
Hiistu loi aiheen: Lukupiirin ohjeet
02.10.2013 00:32 #1

Lukupiirissä on tarkoituksena lukea kirjoja yhdessä muiden lukupiiriläisten kanssa sekä keskustella lukemastaan ja kokemastaan. Luetut kirjat ovat pääasiassa scifiä, fantasiaa, kauhua tai muuta "meidän genreämme", mutta muutakin saa vapaasti ehdottaa. Lukupiiriin ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan kuka tahansa halukas ja kirjaa samaan aikaan (tai myöhemminkin) lukeva saa osallistua.

Lukupiirissä on ollut aiemmin kahdenlaista toimintaa:
- "Perinteisempi" tapa on, että valitsemme yhdessä yhden kirjan, joka jaksotetaan luettavaksi sopivilta tuntuvissa pätkissä, perustetaan pätkille kullekin oma keskusteluketju ja ilmoitetaan ajankohdat, jolloin kutakin pätkää saa alkaa kommentoida.
- Kesällä 2013 järjestettiin "lukuhaaste", johon jokainen osallistuja sai ilmoittaa kirjan ja oman kirjansa lisäksi jokaiselle arvottiin luettavaksi myös yksi toisten osallistujien ilmoittamista kirjoista. Jokaisesta kirjasta oli oma keskustelunsa, johon sai kesän aikana kommentoida.
- Edellisen foorumin Lukupiiri-alueeseen voi tutustua tuolla: Linkki Viestiarkistoon.

Tällä foorumilla on toteutunut:

Mikään ei estä ideoimasta ja toteuttamasta muunkinlaista lukupiiritoimintaa, niitä voi suunnitella tapahtumaketjussa: Linkki .

Lukupiireihin valittavia kirjoja koskevat yleisesti seuraavat ehdot, jollei toisin mainittu:

- Kirjan tulee olla yleisesti saatavilla kirjastoista. Ei siis liian tuoreita uutuuksia tai vanhoja kirjoja ilman uusintapainoksia.
- Kirjan tulee olla saatavilla suomenkielellä. Kirjan saa itse lukea myös muulla kielellä, mikäli sellainenkin versio on. Keskustelut käydään suomeksi.
- Kirjan tulee olla luettavissa itsenäisenä teoksena. Se ei siis saa olla minkään jatkuvajuonisen sarjan osa x. Sarjojen ensimmäiset osat käyvät, mikäli niissä on selkeästi suljettu loppu.

Tarkempaa ohjeistusta laaditaan kuhunkin piiriin sitten erikseen.

Antoisia luku- ja keskusteluhetkiä!

Viimeksi muokattu: 20.02.2014 20:40 : Hiistu.