Theo Lawrence

05.01.2014 17:28 - 05.01.2014 17:30 #1 : Nafisan
Theo Lawrence kirjoittanut Nafisan

Theo Lawrence: Salatun voiman kaupunki

Karisto 2013 - Risingin tietokannassa

Theo Lawrencen uusi nuorten dystopiasarja asettaa odotukset korkealle. Tarinan perusjuoni osoittautuu hyvinkin kuluneeksi: Romeon ja Julian jalanjälkiä seuraavat kahden kilpailevan rikkaan perheen perilliset, Aria Rose ja Thomas Foster. Nuoret ovat saaneet toisensa ja suvut ovat useita sukupolvia kestäneiden erimielisyyksien jälkeen viimein solmimassa rauhan, mutta Aria on menettänyt kaikki muistonsa salaa tapailemastaan komistuksesta. Nuoret kohtaavat ensimmäisen kerran Arian onnettomuuden jälkeen kihlajaisjuhlassa, mutta mikään Thomasissa ei tunnu 16-vuotiasta Ariasta tutulta saati rakkaalta.

Manhattan on jakautunut kahteen tai oikeastaan kolmeen osaan: yltäkylläiseen pilvenpiirtäjien huipulla sijaitsevaan Ylhäistöön, joka puolestaan on jakaantunut Rosen ja Fosterien kannattajiin, sekä Syvästöön, köyhien asuttamien, meriveden valtaamien katujen ja luhistuvien talojen sokkelikkoon. Syvästössä asuvat myös maagista voimaa hallitsevat mystikot, jotka aikoinaan olivat rakentamassa kaupunkia sellaiseksi kuin se nykyään on. Mystikoiden historia on pitkä ja värikäs. Monet, jotka pystyivät käyttämään voimaa, muuttivat maailmansotien aikana uuteen maailmaan amerikkalaisen unelman perässä.

Lue lisää...

Viimeksi muokattu: 05.01.2014 17:30 Dyn.

18.01.2014 12:29 #2 : RoseSpell
Vastaus käyttäjältä RoseSpell aiheessa Theo Lawrence
Löysin Salatun voiman kaupunki kirjan täältä Risingshadow'sta ja tiesin heti että pitäisin kyseisestä kirjasta. Menin siis lainaamaan kirjan kirjastosta ja hotkin sen parissa viikossa! Kirja oli erittäin mielenkiintoinen ja upposin siihen täysin. Mielessäni oli koko kirjan lukemisen ajan mielikuva miltä tästä tehty elokuva näyttäisi. Hahmot olivat erittäin mielenkiintoisia ja tapahtumaa riitti. Kirja piti otteessaan loppuun asti ja antoi erittäin hyvän lukukokemuksen. Nyt vain odotellaan seuraavaa osaa jännityksellä!

Siiri xoxo

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
19.04.2014 21:31 #3 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Theo Lawrence
Todella hyvä vaikka on tullut luettua näitä tämän genren kirjoja ihan kiitettävästi! Tämä oli kuitenkin taas vähän erilainen maailma kuin monissa muissa. Kaverini piti myös tästä kovasti.

Toinen suomennos ilmestyykin tänä vuonna nimellä Pimeä sydän, joten sitä odotellessa ;)

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

21.04.2014 15:13 #4 : Kirjakaapin tyttö
Vastaus käyttäjältä Kirjakaapin tyttö aiheessa Theo Lawrence
Itsekkin törmäsin kyseiseen kirjaan täällä Risingshadowissa ja olin ihan totaalisen myyty, kun sen sain luettua. Aikaa läpi kahlaamiseen ei mennyt, kuin pari päivää. Odotan malttamattomana toista osaa! :heart:

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

• Ageha hahmo
  • Ageha
15.10.2014 16:50 - 15.10.2014 16:55 #5 : Ageha
Vastaus käyttäjältä Ageha aiheessa Theo Lawrence
Hih, olen kehunut tätä kirjaa jo tosi monelle ihmiselle. :smile: Luin tämän tosiaan päivässä.

Tykkään tästä valtavasti, se on lajissaan loistava. Tuollainen nuorten scifi-fantsu-romanssi jossa ei yritetäkään pelastaa maailmaa

Yleensä sellaiset nuortenspefikirjat jotka yrittävät olla painotukseltaan sekä mahtavia tajunnanräjäyttäviä maailmanpelastusjuttuja että sydäntäsärkeviä rakkaustarinoita tuppaavat feilaamaan joko toisessa tai molemmissa kategorioissa. :roll: Joten tosiaan oli ihanaa että tämä ei yrittänytkään olla sellainen täysin ylieeppinen nyt-pelastetaan-yhteiskunta-heti, vaikka päähenkilö olikin yhteiskunnallisesti tärkeässä roolissa. Tykkään kyllä sellaisistakin kirjoista, mutta kaikkeen se ei sovi ja on välillä ihanaa lukea juuri tällaisia, joissa on tarjolla uudenlainen maailma ja draamaa mutta ihmiskunnan tulevaisuus ei riipu teini-ikäisen päähenkilön toimista.

Maailma herätti kyllä hyvin pitkälti mielenkiintoni ja tykkään asetelmasta ja etenkin kirjan kuvailusta, se on aivan ihana ja maalasi ainakin itselleni hyvin eläviä mielikuvia (toisaalta taas joissain kohden se oli jo vähän liikaa makuuni - skippailin pari kertaa joitain rivejä kun en halunnut sillä hetkellä lukea millainen kuviointi päähenkilön isän solmiossa oli). Sen lisäksi kirja välttyy siltä kaikista kliseisimmältä "paha poika/hyvä poika ooh kumman valitsen mikä on tämä tunne rinnassani" -kolmiodraamalta, mitä en nuorempana olisi pitänyt suorituksena eikä minään mutta luettuani viime aikoina aika kasan keskinkertaisia nuortendystopiaromansseja nostan jo hattua suoritukselle. :cheesy: Koska tästä olisi aika helposti saanut väännettyä sellaisenkin.

Juoni ei sinällään ollut kauhean arvaamaton, arvasin isoimmat juonenkäänteet lähes kaikki etukäteen, (loppupuolella tosin pari lipsahti ohi, tai no en arvannut ennenkuin jotain sivua tai puolta ennenkuin tapahtui) eli kulki ehkä hiukan ilmeisiin suuntiin. Mutta sen sijaan jopa kolme hahmoista onnistui yllättämään minut täysin ja vielä eri kohdissa kirjaa, mikä on jo suorituksena aika mahtava. :lol: Tykkäsin tämän tuomasta yllätyksestä, kun kirjan alussa oli arvioinut hahmon täysin eri tavalla ja sitten ymmärtääkin vasta hyvin ilmeisistä vihjeistä (jos niistäkään) että hei nyt.

Ai niin, sen lisäksi yksi harrypotterismi havaittu, mutta se oli niin pieni yksityiskohta ettei haitannut. :tongue:

Kerran sammuvat kaikki tähdet,
mutta ne loistavat aina pelkoa vailla.
Viimeksi muokattu: 15.10.2014 16:55 Ageha.

Uusin jäsen: Gabriel