• Dragan hahmo Kirjoittaja
  • Dragan

07.12.2013 23:17 #1 :: Dragan

Brian Azzarello: Vartijat ennen: Koomikko ja Rorschach

Egmont 2013 - Risingin tietokannassa

Vartijat ennen on joukko minisarjoja, jotka sijoittuvat aikaan ennen Alan Mooren legendaarista Vartijat-sarjakuvaa. Alan Moore on ollut viimeiseen asti esiosia vastaan ja kommentoinut usein kärkkäästi teoksia mauttomaksi rahastukseksi. Albumien kyseenalaisesta taustasta huolimatta moni fani on kuitenkin ollut sarjoista kiinnostunut. Toinen suomennettu albumi sisältää kertomukset Vartijoiden mielenkiintoisimmista hahmoista: Koomikosta ja Rorschachista.

Molemmat albumissa olevat minisarjat on käsikirjoittanut Brian Azzarello. Hänet tunnetaan parhaiten tummasävytteisistä sarjakuvistaan, jossa väkivallalla on merkittävä rooli: tästä esimerkkinä mm. 100 Bullets -sarjakuva, josta Azzarello voitti Eisner-palkinnon. Azzarello vaikuttaakin oikealta valinnalta käsikirjoittajaksi, sillä molemmat albumin hahmot ovat juuri hänelle sopivan synkkiä.

Koomikko kertoo Kennedyn mahtisuvun kyljessä toimivasta supersankarista, joka käyttää voimiaan suvun poliittisten tavoitteiden edistämiseen. Supersankaruus on kuitenkin kyseenalaista, sillä Koomikko on luonteeltaan armoton.

Lue lisää...
Muokannut 17.01.2014 21:29 Dyn

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri

12.12.2013 13:57 #2 :: Jouni
Vartijat ennen -sarjakuva
Tulin kesällä hankkineeksi Before Watchmen -kokoelma-albumit sitä mukaa kun niitä myyntiin tuli ja pidin kyllä niistä kaikista, vaikka ne eroavatkin toisistaan aika paljonkin käsikirjoittajasta ja taiteilijasta riippuen. Kyynikko voisi tosiaan julistaa nämä Watchmen-elokuvan suosion (?) jatkona tehdyksi rahastukseksi, mutta laatu on kuitenkin kautta linjan sen verran hyvä, että itse ainakin olen oikein tyytyväinen että nämä näkivät päivänvalon.
Muokannut 13.12.2013 16:27 Jouni

17.01.2014 21:27 #3 :: VMN
Arvostelu: Darwyn Cooke: Vartijat ennen: Minuuttimiehet ja Silkkiaave

Darwyn Cooke: Vartijat ennen: Minuuttimiehet ja Silkkiaave

Egmont 2013 - Risingin tietokannassa

Alan Mooren käsikirjoittama ja Dave Gibbonsin kuvittama Vartijat on yksi arvostetuimmista sarjakuvaromaaneista. Sarjan oikeudet omistava DC on ehdottanut kaksikolle, että he tekisivät tarinalleen esiosia, mutta sopimusta ei syntynyt. Vuonna 2012 DC ilmoitti, että se aikoo tehdä itse seitsemän esiosaa, jossa eri artistit saavat näyttää kyntensä Vartijoiden historian parissa. Gibbons oli myötämielisempi ja kertoi olevansa otettu kunnianosoituksesta heitä ja tarinaa kohtaan. Moore on ollut räikeämpi sanoissaan. Hän on arvostellut uutta tuotantoa rahastukseksi ja sanonut sen vievän voimaa alkuperäiseltä sarjalta, joka oli hyvä juuri siksi, ettei se ollut aivan perinteinen sarjakuva. Nyt DC on tehnyt siitä taas perinteisen ja tavallisen. Valitettavasti näistä kahdesta miehestä Moore tuntuu olevan oikeassa.

Ensimmäinen Vartijat ennen -kirja koostuu kahdesta itsenäisestä tarinasta, Minuuttimiehistä ja Silkkiaaveesta. Ensimmäinen tarina, Minuuttimiehet, kerrotaan alkuperäisen Yöpöllön näkökulmasta. Tarina keskittyy Yöpöllön kirjoittamaan Maskin takana -kirjaan, jossa hän paljastaa, keitä ensimmäiset supersankarit olivat ja miksi he sellaisiksi ryhtyivät. Piirrostyyli on valitettavan yksinkertaista, eikä sivuilta löydy oikeasti kauniita kuvia kuin muutama. Simppeli ja lähes tylsä taide saa selaamaan tarinan nopeasti läpi.

Lue lisää...

• Dragan hahmo Kirjoittaja
  • Dragan

17.01.2014 22:01 #4 :: Dragan
Vartijat ennen -sarjakuva

Jouni kirjoitti: ...itse ainakin olen oikein tyytyväinen että nämä näkivät päivänvalon.

Jooh, samoilla linjoilla olen itsekkin. Molemmat suomeksi käännetyt albumit olivat hienoa jälkeä. Ei toki samalle tasolle (lähimainkaan) pääse kuin alkuperäinen sarjakuva, mutta sinällään lukemisen arvoisia. Saa nähdä tuoko Egmont sarjan muita osia suomeksi.

27.01.2014 18:42 #5 :: VMN
Vartijat ennen -sarjakuva
Itse olen vähän fifty-fifty fiiliksillä, molemmat kun luin ja arvostelin . Hienoa, että näitä suomennetaan ja Egmont saa kovaluokkaista sarjakuvaa ulos, mutta silti... Ei jotenkin vakuuttanut. Taustalla varmasti on se, että luin alkuperäisen juuri ennen kuin sain nämä käsiini.

Paras oli mielestäni Rorscahchin ja sekin johtui suurelta osin taiteesta. Itselle nämä eivät oikein tuoneet mitään, ja mikä oli yksi suuri miinus, oli se että Vartijoiden se rähjäinen, voimaton tunnelma oli kadoksissa. En aluksi ollut tajunnut kun luin Mooren haukkuneen nämä pystyyn koska ne tekivät niistä "tavallisia", mutta onhan ero suuri. Moore on tykittänyt alkuperäisen täyteen tekstiä ja se todellakin on kuvitettu romaani.

Ja silti, pakkohan ne muutkin on lukea, jos vain tänne päätyvät.

• Narri hahmo
  • Narri
    Peto
28.01.2014 10:27 #6 :: Narri
Vartijat ennen -sarjakuva
Minuuttimiehet oli erinomaista sarjakuvaa, ja melko lailla alkuperäisen hengen mukaisesti. Sankaruuskin oli samanlaista, siis ei niin sankarillista.

Jos Mooren Vartijat on klassikko, Minuuttimiehet on hyvä lukuromaani. Kivasti Darwyn Cooke käytti myös esikuvansa kanssa samanlaista muotojen toistumista kappaleiden avaussivuilla.

28.01.2014 10:38 #7 :: VMN
Vartijat ennen -sarjakuva
En tiedä pitäisikö lukea Minuuttimiehet uudestaan, koska moni siitä pitää, mutta itselle ei auennut. Ehkä paljon johtui hyvin yksinkertaisesti taiteesta. Se ei vain ollut... miellyttävää. Vähän niin kuin itse olisin alkanut piirtää.

Ideaa siinä oli kyllä, sankaruus oli kaukana sankaruudesta. Silti minulta jäi se jokin osa siitä uupumaan.

• Jouni hahmo
  • Jouni
    Upseeri

28.01.2014 14:15 #8 :: Jouni
Vartijat ennen -sarjakuva
En muista oliko kyseessä Minuuttimiesten tekijöiden haastattelu vai joku arvostelu, mutta muistan jostain lukeneeni että Minuuttimiesten taide olisi tarkoituksella pelkistettyä. Ts. ideana on ollut käyttää samanlaista tyyliä kuin Minuuttimiesten ajan sarjakuvissa (golden age) käytettiin.

28.01.2014 21:42 #9 :: VMN
Vartijat ennen -sarjakuva
Aaah. No tämähän voisi olla totta, ja jos on, niin hienoa. Silti en pitäny siitä :D En ole nyt satavarma minkänäköistä Golden age pitäisi olla, mutta omasta mielestä ne oldschool-taiteet mitä olen nähnyt, ovat olleet hienompia.

• Thialfi hahmo
  • Thialfi

26.03.2014 22:47 #10 :: Thialfi
Vartijat ennen -sarjakuva
Minuuttimiehet ja Silkkiaave olivat kiintoisia tarinoita, mutta ehkä vain yhden lukukerran ajan. Aika tavalla stereotypioilla pelaamista. Tuossa on yhdenlainen näkemys aiheesta: Who Whitewashes the Watchmen ?

Valvojat: RinjaEmelie