• Dragan hahmo Kirjoittaja
  • Dragan

02.11.2012 22:08 #1 :: Dragan

Gene Wolfe: Kiduttajan varjo

Gummerus 2012 - Risingin tietokannassa

Gene Wolfen Kiduttajan varjoa pidetään tieteis- ja fantasiakirjallisuuden merkkiteoksena. Se kahmi ilmestyttyään vuonna 1980 useita palkintoja ja palkintoehdokkuuksia. Wolfe nauttii kirjailijoiden keskuudessa suurta mainetta, ja siksi Kiduttajan varjo on yksi vuoden odotetuimmista suomennoksista.

Kiduttajan varjo sijoittuu varsin kaukaiseen tulevaisuuteen, jossa aurinko on himmentynyt ja maapallo viilentynyt. Severian on kiduttajien killan aloittelija, joka erehtyy rakastumaan vankiinsa. Rangaistukseksi vangin auttamisesta Severian lähetetään toimimaan pyövelinä periferiaan.

Lue lisää...
Muokannut 22.01.2014 21:58 Dyn

• VMN hahmo
  • VMN

22.01.2014 21:54 #2 :: VMN

Gene Wolfe: Sovinnontekijän kynsi

Gummerus 2013 - Risingin tietokannassa

Gene Wolfea on ylistetty yhdeksi aikamme suurimmista tieteisfantasiakirjailijoista. Uuden auringon kirja -sarjaa pidetään hänen merkkiteoksenaan, joka nousee usein esille tärkeimpien tieteis- ja fantasiakirjojen listoilla. Vuonna 1980 kirjoitetun, neliosaisen sarjan avannut Kiduttajan varjo kääntyi vihdoin suomeksi vuonna 2012 ja nyt tarjolla on jatkoa, sarjan toinen osa Sovinnontekijän kynsi.

Vaikka Sovinnontekijän kynsi ei jatka suoraan siitä mihin Kiduttajan varjossa jäätiin, sen sisältö on pitkälti samaa kuin aiemmin: päähenkilö Severian matkaa ympäri maita ja mantuja miekkansa ja vaihtelevien kumppaniensa kanssa. Matkallaan hän kohtaa mitä erilaisempia ihmisiä ja olioita. Paljon tuttua edellisestä kirjasta otetaan mukaan ja syvennetään lisää, ja käsitteet, jotka aiemmin olivat vain sanoja, saavat merkityksen. Uuttakin löytyy niin uusien hahmojen kuin asioiden muodossa.

Lue lisää...

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

06.04.2014 18:32 #3 :: Eija
Gene Wolfe
Ajattelin, että muistan hyvin n. 1,5 vuotta sitten lukemani Kiduttajan varjon sisällön, joten aloin lukea Sovinnontekijän kynttä ilman kertausta. Ensimmäisen luvun jälkeen tulin siihen tulokseen, että luen sittenkin Kiduttajan varjon uudelleen ja se kannatti – olin kuitenkin unohtanut siitä aika paljon yksityiskohtia.

Koska luin nyt kummatkin osat peräkkäin, ei voinut olla huomaamatta kerronnan tai suomennosten eroa. Kiduttajan varjon suomennoksen kieli ja luettavuus oli jotain todella hienoa kummallakin lukukerralla. Sovinnontekijän kynsi tai sen suomennos taas ei lähtenyt niin sujuvasti rullaamaan, mutta ilmaisuun kuitenkin tottui tarinan edetessä.

Pidän tarinan kerronnan tekniikasta todellakin – selittämätön saa selityksensä myöhemmin. Sillä välin kun asia selviää voi itse miettiä, mitä kyseisellä asialla tarkoitetaan. Kiduttajan varjosta kaivertamaan jääneistä omituisuuksista sai selityksensä Sovinnontekijän kynnessä kokonaan tai osittain, mutta jokunen asia jäi minulle vielä kysymysmerkiksi. Sovinnontekijän kynnessä uusia kysymyksiä ilmaantui enemmän kuin niitä selvisi ja tarina alkaa käydä enemmän ja enemmän kummalliseksi. Luotan kuitenkin siihen, että tulevissa osissa asiat selviävät.

Sovinnontekijän kynnessä oli pari jaksoa, joiden aikana ajatukset harhailivat ja en jaksanut keskittyä. Toinen oli ruskeasta kirjasta luettu tarina ja toinen oli näytelmä. Toivottavasti ne eivät olleet liiaksi keskeisessä osassa tarinan jatkon kannalta. Toisaalta aion todennäköisesti lukea Sovinnontekijän kynnen uudelleen ennen seuraavan osan suomennosta. Seuraava osa saisi olla jo käden ulottuvilla, koska tarinan kerrontatyyli vaatii edellisten osien tarkkaa muistamista. Toivottavasti suomentaminen jatkuu, koska haluan ehdottomasti lukea tämän suomeksi loppuun.

• Freyja hahmo
  • Freyja

31.10.2014 19:30 #4 :: Freyja
Tykännyt: Hiistu, Eija

04.11.2014 18:09 #5 :: Jussi
Gene Wolfe
Liktorin miekan kansikuvan ja esittelytekstin näkee tietokannassa . Tammikuussa ilmestyy myös Sovinnontekijän kynnen pokkariversio.

06.11.2014 15:16 #6 :: KiLLPaTRiCK
Gene Wolfe

Freyja kirjoitti: Liktorin miekka on ilmestynyt jo useammankin nettikirjakaupan valikoimaan ja vaikuttaisi siltä, että kirja ilmestyy tammikuun puolessa välin. Suomentaja on sama kuin kakkososassakin. Taitaisi tosiaan olla paikallaan lukea aiemmat osat uusiksi, mutta en ole lainkaan varma riittääkö kärsivällisyys. Näytelmäosuus Sovinnontekijän kynnessä oli aika keskittymistä haastava minullekin.

Hävettää myöntää, mutta useamman sivun luettuani näytelmäosuutta, katsoin kuin pitkä se oikein on ja tajutessani sen kestävän ikuisuuden, hyppäsin sen yli. Vähän tuntuu etten ole ainoa. Menetinkö jotain oleellista?
Liktorin Miekka menee kuitenkin heti ostoon ja lukujonon ensimmäiseksi. Ehkä joudun taistelemaan sen näytelmän ennen päätösosan aloittamista.
(Niksipirkka: siirrän kaikki liian hapokkaat kirjat vessaan. Siellä on pakko lukea sitä mihin kädellä ylettää.)

21.02.2015 04:02 #7 :: KiLLPaTRiCK
Gene Wolfe
Liktorin Miekka luettu ja pidin siintä todella paljon. Onneksi tällä kertaa ei ollut jotain ihme näytelmää luettavaksi. En pystynyt lukemaan sitä ennen tätä opusta. Viimeistä osaa odotan kieli pitkällä.

21.02.2015 04:04 #8 :: KiLLPaTRiCK
Gene Wolfe
Ja jotenkin olin erehdyksessä kuvitellut tämän trilogiaksi. Nyt vielä tiedossa päätösosa...

02.11.2015 22:48 #9 :: Jussi
Gene Wolfe
Uuden auringon kirjan päätösosa Autarkin linnoitus ilmestyy Gummerukselta tammikuun alussa:

www.risingshadow.fi/library/book/7371-autarkin-linnoitus

• Nylkky hahmo
  • Nylkky
    Linnanherra

18.12.2015 10:50 #10 :: Nylkky
Kysyn viisammilta.

Tammikuussa kun julkaistaan Uuden Auringon sarjan päätösosa. Itseäni sarja on koukuttanut vahvasti ja olen uteliaana kyselemässä onko tietoa jatketaanko Wolfen kääntämistä The Book of the Long Sun sarjaan ja pidemmälle?

Vai pitääkö minun ruveta etsimään näitä englanniksi jostakin verkkokauppojen syövereistä?

• Tapsa hahmo
  • Tapsa

18.12.2015 22:30 #11 :: Tapsa
Gene Wolfe

Nylkky kirjoitti: onko tietoa jatketaanko Wolfen kääntämistä The Book of the Long Sun sarjaan ja pidemmälle?

Ei ole mutta olisin yllättynyt jos jatkettaisiin.
Luin ensimmäisen osan suomeksi ja toisen englanniksi. Näiden lukeminen on todella hauskaa ja odotan kolmannen lukemista suurella innolla! Henkilöiden asenteet ja kerronnan kiemuraisuus tekivät vaikutuksen omaleimaisuudellaan.

27.12.2015 13:02 #12 :: S.T.A.R.
Arvostelu: Gene Wolfe: Sovinnontekijän kynsi
Sain juuri Sovinnontekijän kynnen luettua. Siinä missä kirjasarjan ensimmäinen osa jätti minut janoamaan jatkoa, Sovinnontekijän kynsi jätti minut vielä Kiduttajan varjoakin hämmentyneemmäksi. Kuten aiemmat arvioijatkin ovat todenneet, Uuden auringon kirja on katkeamaton matkakertomusten sarja, jonka kertoja Severian vaikuttaa oudon epäluotettavalta, vaikka kerskailee täydellisellä muistillaan.

Tarina rönsyilee sinne tänne, eivätkä hahmot itsekään näytä tietävän, mitä pitäisi tehdä. Jo yhden aukemankin aikana he tavan takaa "unohtavat", mitä olivat tekemässä tai mistä keskustelemassa. Kronologinen tarinankerronta katkeaa vähän väliä muisteloihin tai uninäkyihin. Vaikka juoni etenee näennäisen satunnaisiin suuntiin, vähän väliä törmätään "yllättäen" vanhoihin tuttavuuksiin tai jo unohtuneisiin juonen langanpätkiin.

Koin omituiseksi Severianissa myös sen, että hän vähän väliä muistelee tai kaipaa tarinan muita hahmoja, joihin hän on luetun perusteella tutustunut vain melko pintapuolisesti (näitähän riittää: Jonas, Hildegrin, tri Talos, Baldanders ja Jolenta vain muutamia mainitakseni). Sama pätee luottamukseen - Severian vaikuttaa luottavan oudon paljon puolituttuihin. Kaikki tämä tukee sitä oletusta, että kertoja jättää joko tarkoituksellisesti tai muusta mystisestä syystä kertomatta asioita. Ehkä useimmilla hahmoilla on jokin symbolinen merkityksensä, joka avautuu vasta lukiessa kirjasarjaa pidemmälle.

Uuden auringon kirja on niitä ärsyttäviä kirjasarjoja, joiden kaikki merkitykset eivät aukea vielä ensimmäisellä lukukerralla eikä kesken sarjan. Se samanaikaisesti sekä ärsyttää kryptisyydellään että herättää uteliaisuuden ja halun saada selville lisää. Todennäköisesti ja toivottavasti osaan arvostaa näitä kirjoja enemmän luettuani ne kaikki, mutta kuten Severian lopussa toteaa: "Lukijani, ellet tahdo kulkea pitempään kanssani, en syytä sinua. Matka ei ole helppo."
Tykännyt: Wicked-Willie

• max hahmo
  • max

27.12.2015 16:16 #13 :: max
Arvostelu: Gene Wolfe: Sovinnontekijän kynsi
On se ehdottomasti sellainen sarja, joka tuntuu paremmalta sen luettua kuin sitä lukiessa, etenkin keskimmäisten sekavampien osien kohdalla. Itse olen kyllä myös sitä mieltä että Wolfe ei ylipäänsä ole erityisen hyvä kirjoittamaan. Scifikirjailijoiden ammattitaudin kärsijä siis. Ideat ovat siis usein parempia kuin toteutus ja kaikki sekavuus ei ole niin merkityksellistä kuin ehkä haluaisi uskoa/toivoa.

• Eija hahmo
  • Eija
    Hornanhenki

17.01.2016 16:00 #14 :: Eija
Gene Wolfe
Luin Liktorin miekan toistamiseen muistinvirkistykseksi ennen Autarkin linnoitusta. Liktorin miekka on selkeämpi kuin Sovinnontekijän kynsi ja tapahtumarikkaampi kuin Kiduttajan varjo. Toisella lukukerralla kirja oli vähintäänkin yhtä hyvä kuin ensimmäisellä lukukerralla. Matkan varrella tapahtumia on tosiaan paljon: mysteereitä, ihmeitä, kummallisuuksia, veren seisauttavaa kauhua (alzabo)… kaikkea. Kaiken kruunaa se miten hienosti tarinaa kerrotaan ja suomennoksessakaan ei ole mitään valittamista. Täyden kympin kirja. Odotukset on suuret viimeiselle osalle, ehkä pääsen aloittelemaan sen lukemista ensi viikolla.

22.03.2016 15:47 #15 :: KiLLPaTRiCK
Gene Wolfe
Uuden Auringon viimeinen kirja, nyt se on luettu.
Kirjailija itse kehottaa lukemaan sarjan uudestaan, mutta taitaa kyllä minulta itseltäni jäädä väliin.
Tällä hetkellä itselläni fiilis, että taso laski tasaisesti, vaikka heti luettuani kirjat olin antanut erilaisia arvosanoja. Esim. ensimmäiselle kolme tähteä ja edelliselle neljä.
Saako niitä muuten muuttaa? En ole kyllä varma haluanko. Ehkä ensimmäinen reaktio on kuitenkin oikein.
Taidan sittenkin pitää helpommasta fantasiasta/scifistä. Ei tullut ostettua Hal Duncanin Vellumiinkaan jatkoa, kun en ensimmäisestäkään mitään tajunnut.
Mutta ei kaikkien lukukokemusten samanlaisia kuulukkaan olla. Kaiken kaikkiaan positiivinen maku jäi tästäkin matkasta, vaikka välillä olinkin pihalla.

15.04.2019 20:50 #16 :: Jussi
Gene Wolfe
Gene Wolfe on kuollut 87-vuotiaana.

www.tor.com/2019/04/15/gene-wolfe-in-memoriam-1931-2019/

22.04.2023 16:21 #17 :: Hiistu
Gene Wolfe
Kustantamo Moebius mainostaa, että heidän verkkokaupassaan www.moebius.press/kauppa.html ovat tämän viikonlopun ajan kaikki kirjat -20%. Alennus tulee automaattisesti kassalla.

Eli myös Wolfen  Soturi sumussa  on nyt alennuksessa.   (Toivottavasti eivät kuitenkaan ihan tappiolle jää kirjamyynnissä, kun postikulutkin sisältyvät hintaan...)

Valvojat: RinjaEmelie