Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?

• Eepukka hahmo Kirjoittaja
  • Eepukka
    Paimen
16.03.2014 12:07 #1 : Eepukka
Hei! Liityin tänne vasta eilen ja nyt ois tarkotus esittää kaikille tällainen kysymys, että minkälaisia kirjoja tykkäätte lukee? Ite rakastan Houkutus-sarjaa ja Vieras-kirjaa Stephenie Meyeriltä, sekä L.J.Smithin Vampyyripäiväkirjoja, Yön Talo-sarjaa, Valehtelevat viettelijät-sarjaa, Tarkoitettu-trilogiaa yms. :cheesy: Vastailkaa!

16.03.2014 13:21 #2 : Hiistu
Vastaus käyttäjältä Hiistu aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Tervetuloa Risingille, Eepukka! :smile: Muokkasin tuon kysymyksen näkymään suoraan ketjun otsikkona.

Kysymys on laaja, mutta katsotaas...

Ensinnäkin tykkään lukea (yllätys..) fantasiaa ja scifiä ja yliluonnollista kauhua. Ns. realistisempaa fiktiota en juurikaan lue, paitsi jos on ennestään tuttu kirjailija. Esim. Cormac McCarthyn ja Salman Rushdien kirjoja haluaisin lukea lisää. Kokonaan uusien mainstream-kirjailijoiden etsimiseen ja testaamiseen, että mahtaisinko yhtään tykätä, ei into tai aika oikein riitä.

Tarkemmin en osaa oikein sanoa, onko jotain tiettyä kirjatyyppiä, josta pitäisin. Pidän usein vauhdikkaista tarinoista, joissa tapahtuu paljon ja kaikkea omituista, mutta toisaalta pidän myös esim. kirjoista, joiden kieli on mielestäni erityisen kaunista tai kerronta muutoin jotenkin omalaatuista. Kirjat saavat olla tunnelmaltaan synkkiäkin ja saatan kokea, etteivät esim. jotkin nuortenkirjat vaikuta kyllin realistisilta. Toisaalta kiinnyn kovasti henkilöhahmoihin ja toivon, että heille kaikille käy hyvin...

Sarjoista minulla on tällä hetkellä kesken pääasiassa sellaisia sarjoja, joihin ei ole vielä ilmestynyt suomennettua jatkoa (luen mieluummin suomeksi kuin englanniksi), esim. Peter Higginsin sarja (mikä sen sarjanimi sitten onkaan) ja Justina Robsoninin Kvanttipainovoima. Sapkowskin Noituri-sarjan suomennokset odottavat omassa hyllyssä.. jotain Otollista Hetkeä. Muita ikuisia odottajia on ainakin Patricia A. McKillip, jonka kirjoista tiedän pitäväni - joten en lue niitä, vaan säästelen. Aina välillä käyn nuuhkimassa.. Ongelmana on, etten oikeastaan tykkää lukea kirjoja, joista tykkään, vaan kirjoja, joista en ennakkoon tiedä, tykkäänkö vaiko en, mutta aavistelen kuitenkin voivani tykätä. Se on paljon jännempää. :roll:

16.03.2014 14:01 - 16.03.2014 16:04 #3 : millinen
Vastaus käyttäjältä millinen aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Minkälaisia kirjoja tykkään lukea? No tietenkin sellaisia joista tykkään! :grin: Hehheh olempas taas tänään hauska...
Mutta jos tosissani vastaan, niin pidän todella monista kirjoista ja luen mielelläni kaikkea laidasta laitaan. Tälläkin hetkellä luettavien pinosta löytyy esim. Jane austenin Ylpeys ja ennakkoluulo, Noituri-sarjan ensimmäinen osa (en muista, enkä jaksa tarkistaa kirjailijan nimeä :roll:) ja Lincoln Childin Utopia. Nykyään luen myös yllävän paljon scifiä. Oikeastaan ei ole väliä mitä genreä kirja edustaa, kunhan se vaan on mielestäni lukemisen arvoinen. :wink:

Kuitenkin parhaimmat lukukokemukset ja syvimmät tunteet heräävät perinteistä fantasiaa lukiessani. Mm. Tolkienin Taru Sormusten Herrasta (+ muutkin Keskimaahan sijoittuvat kirjat) ja David eddingsin Belgariorin taru (kaavamaisuudestaan huolimatta) ovat minulle rakkaita! :heart:

Kirjat, ruoka ja sänky. Siinä on minulle pyhä kolmikko.
Viimeksi muokattu: 16.03.2014 16:04 millinen.

• Strato hahmo
  • Strato
16.03.2014 14:59 #4 : Strato
Vastaus käyttäjältä Strato aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Lähinnä tulee luettua fantasiaa ja sci-fiä, mutta kohtuullisen paljon myös jännäreitä. Melkein kaikki Dan Brownit on luettu ja Lee Childin Jack Reacher-kirjat ovat erityisen lähellä sydäntä.

Fantasian puolelta pidän eniten Terry Pratchettin humoristisesta tyylistä ja Kiekkomaailma kuuluukin ehdottomiin suosikkeihin. Jostain syystä hurahdin yläasteen aikana Dragonlanceen ja ForgottenRealmsiin, joita tulee nykyäänkin tahkottua ahkerasti läpi, tosin vanhemmat osat ovat niitä parhaita.

Historiallisista romaaneista en välitä juurikaan, mutta silti muutama lukemisen arvoinen opus on siitäkin genrestä kirjahyllyssä.

“The supreme art of war is to subdue the enemy without fighting.”

• Niksu hahmo
  • Niksu
17.03.2014 07:09 #5 : Niksu
Vastaus käyttäjältä Niksu aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Fantasia on minulle mieleen, niin aikuisille kuin nuoremmillekin lukijoille suunnattu. Hyvä kirja on niin erilainen, että sen siivillä pääsen pois tästä maailmasta. Siksi mitkään normaalit nykypäivään sijoittuvat "draamat" eivät kiinnosta. Elämänkertoja on sen sijaan ihan mielenkiintoista lukea. En pidä pahemmin dekkareista, Sherlock Holmesit ovat ainoa poikkeus, mutta ne taitavatkin likimain olla niitä "alkuperäisiä." Vanhat tarut ja kansanrunous kiinnostaa minua (vaikka myönnän, etten kertaakaan ole edes kalevalaa lukenut läpi). Yksi hyvä kirjailija näin muuten vain mainittuna on S.E. Hinton. Toinen on Joanne Harris. Sci-fistä en pidä, koska se on niin, niin, niiiiin harvoin hyvin kirjoitettua.

• max hahmo
  • max
17.03.2014 13:29 - 17.03.2014 13:30 #6 : max
Vastaus käyttäjältä max aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Luen enimmäkseen ns. perinteistä fantasiaa (eli nykykirjailijoista esim. Sanderson, Rothfuss, Weeks, Martin, Sullivan ym. - joka tapauksessa fantasiaa ilman hienostelua, ihan roolipelifantasiaa ei kyllä nykyisin tule hirveästi luettua mutta kyllä tunnetuimpia Forgotten Realms kirjailijoita seuraan edelleen) ja avaruusoopperaa (Star Wars-kirjat, Reynolds jne. jne.). Muista spefigenreistä luen lähinnä tunnetuimmat kirjat.

Paranormaaleista romansseista sun muista kioskipokkareista en saa oikein mitään irti enkä koe harrastavani samaa asia kuin niitä lukevat, vaikka risingshadow nykyisin aika paljon siihen suuntaan painottuukin. Sarjakuvia luen kausittaisesti. Silloin tällöin luen tavallista proosaakin, mutta aika lailla fantasia- ja avaruusoopperalinjalla mennään.
Viimeksi muokattu: 17.03.2014 13:30 max.

17.03.2014 15:21 #7 : LordStenhammar
Vastaus käyttäjältä LordStenhammar aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Tykkään aika paljon lukea suomalaista realismia. Veikko Huovinen, Aleksis Kivi, Väinö Linna ja Joel Lehtonen mainittakoon suosikeista. Lempikirjoja ovat myös Mario Puzon Kummisetä ja Papillon. Tällä hetkellä kahlaan läpi Seitsemää veljestä kolmannen kerran. Sen jälkeen ajattelin lukea Tove Janssonin Taikurin hatun.

Sitten toisessa ääripäässä ovat Tolkien, Lovecraft, Robert E. Howard ja muut. Näitä olen lukenut niin englanniksi kuin suomeksikin. Lukemista odottaa pari natsiaiheista kirjaa. Myös bändien historiikkeja tykkään joskus lukea.

EAT, WORK, SHIT, SLEEP.

• StaCa hahmo
  • StaCa
17.03.2014 19:23 #8 : StaCa
Vastaus käyttäjältä StaCa aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Luen enimmäkseen melko kevyttä. Vakava ja vaikea proosa jätettäköön muille. Lisäksi olen viime aikoina lukenut ensisijassa suomalaista, ihan laidasta laitaan: niin spefiä kuin realistista. Mitä nyt satun käsiini saamaan (asun ulkomailla, joten suomalaisessa kirjastossa pistäytyminen ei ole mikään yksinkertaisuus).
Pidän myös ihan häpeämättä romantiikasta, mutta paranormaaleja romansseja mieluummin luen vaikka hyvää chick littiä tai vanhoja tyttökirjoja.

Teiniromansseissa on aina liian vähän väkivaltaa.

stazzy.net/blogi

• Elenna hahmo
  • Elenna
17.03.2014 21:25 #9 : Elenna
Vastaus käyttäjältä Elenna aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Tykkään lukea todella monenlaisia kirjoja! Lemppareihin kuuluu fantasiaa (erityisesti Tolkien ja Harry Potterit), vanhoja klassikkoja (Brontea, Dostojevskia...), salapoliisikirjallisuutta (Sherlock Holmes, aaah), ja ylipäätään nautin niin tositarinoihin perustuvista ei-fiktioromaaneista kuin villeistä scifi-tarinoistakin. Erityyppiset sarjakuvat kelpaavat myös mainiosti. Joskus saatan lukea tietokirjallisuutta ihan huvikseni, uteliaisuudesta ja tiedonjanosta.

Mielestäni parasta on, jos kirja herättää ajatuksia ja kysymyksiä vaikeistakin teemoista. Hyvä kirja saa sekä nauramaan että itkemään. Vähiten makuuni taitaa olla hömppäromantiikka, mutta synttärilahja-Robertsin luettuani huomasin, että kyllä tuonkin tyyppisen kirjan lukemisesta voi nauttia. Tykkään tosin vielä lukemisen jälkeenkin jäädä pohdiskelemaan syntyjä syviä kirjan pohjalta, ja sellaisiin mietintöihin kyseinen teos ei jättänyt paljon materiaalia.

It has long been an axiom of mine that the little things are infinitely the most important.

• Sapfo hahmo
  • Sapfo
    Epäkuollut
18.03.2014 22:11 #10 : Sapfo
Vastaus käyttäjältä Sapfo aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Mielialoista riippuen luen melkein mitä vain.
Romantiikka on aina plussaa, mutta ihan hömppää en käsiini ota.
Fantasia ja scifi menee aina, klassikko kuin klassikko pääsee aina mukaan, mutta en aina kiinnostu kirjasta, jotta lukisin loppuun..
Jokun "juttu" pitää kansien välissä olla ja samalla keino paeta arkea ja keino jolla rentoutua.

Lähtemättömän vaikutuksen on tehnyt Gilgamesh.

Non giudicare un libro dalla relativa copertura.

• Nightelf hahmo
  • Nightelf
    Aseenkantaja
02.04.2014 18:51 #11 : Nightelf
Vastaus käyttäjältä Nightelf aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Itse olen melko kaikki ruokainen kirjojen suhteen, mikä tahansa hyvä kirja menee. Mutta sen pitää tosiaan olla hyvä! Eikä pelkästään juonellisesti, sillä tönkkö kirjoitusasu ja huonot hahmot pilaavat kirjan kuin kirjan, tosin niin pilaa huono juonikin. Hyvä kokonaisuus on kaikki kaikessa, eikä sen jälkeen itselleni ole enää väliä onko kirja mainstreamia vai mummon ullakolta pengottu hapertunut opus.

Tyylilajeissa pidän eniten fiktiosta ja fantasiasta, niissä mielikuvitus saa aina lentää vapaammin ja voi huoletta viitata kintaalla epäuskottavillekin asioille. Tämän foorumin ulkopuolelle jääväkin kirjallisuuslaji on omaan makuuni, ainakin joiltakin osi, kuten hisorialliset romaanit ja elämänkertatyyppiset kirjat.

Mieluiten luen aina suomeksi, koska silloin ei menetä tekstistä mitään kielimuurin takia. Toisaalta alkuperäiskielellä luettuna kirja tuntuu aina jotenkin voimakkaammalta, tietää sen levan alkuperäisessä asussaan käsissäsi.. Se on voimakas tunne.

Yleensä kun aloitan jonkin sarjan minun on todella vaikea jättää se kesken. Haluan ahmia sen kerralla, ensimäisestä osasta viimeiseen niin nopeasti kuin pystyn. Lopussa harmittelee aina että miksei sarja jatku pidempään. Siksi vihaan alkaa lukea sarjaa, oli miten hyvä tahansa!, silloin kun tiedän jatko-osien olevan vasta tulossa, mutta sellaista se elämä on.

"uskon arkisten tekojen ylevyyteen, rohkeuteen joka saa ihmisen puolustamaan toista"

06.04.2014 09:27 #12 : Amethystus
Vastaus käyttäjältä Amethystus aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Mulla on laaja maku, enimmäkseen tykkään lukea fantasiaa ja jännäreitä. Jotkut salapoliisi-kirjatkin menee kevyesti suosikkilistalle, samoin jotkut realistiset kirjat. Joskus luen myös kauhukirjoja ja sarjakuvia, mutta vain joskus, sillä ne ei oikeen oo mun makuun, niin kuin ei myöskään imelä romantiikka, vaikka kyllä pieni tunteikkuus kelpaa. Enkä myöskään tykkää kirjoista, jotka ovat arvattavia ja joiden kirjoitustyyli vaikuttaa jotenkin tönköltä.

Aamun harmauteen
teen Early Grey-teen.
Bergamottiöljyä ja
säväys sitruunaa,
tästä tulee hyvä...

11.04.2014 08:59 #13 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Aika paljon erilaista fiktiota, tietokirjallisuuden lukeminen vapaa-ajalla ei kauheasti nappaa, sitä kun saa tehdä töissä enemmän kuin tarpeeksi. Joskus satunnaisesti jokin tarpeeksi populistinen teos saattaa mennä.

Spefikirjoista helpommin alas menee fantasia, suosikkeina Martin ja Hobb. Satunnaisesti luen scifiäkin, mutta jostain syystä en siitä kauheasti välitä.

Ennen luin paljon dekkareita, nykyään niitä tulee kahlattua läpi vähemmän. Tykkään aika paljon "whodunit"-tyyppisistä rakenteista, varsinkin vanhan ajan Britteihin sijoitettuna (Agatha Christie on suurin suosikkini). Enää en löydä vastaanvankaltaisia kirjoja (Christiet on luettu jo niin moneen kertaan läpi), ja nykyaikaan sijoittuvat dekkarit koen jokseenkin tylsinä.

Hömppää (mm. paranormaali romantiikka, ihan perusromantiikkaa) tulee luettua jonkun verran, se on sopivaa tavaraa aivojen off-tilaan kääntämisen kannalta. Välillä tietysti käsiin eksyy vähän rankempaakin tavaraa, jotain sellaista joka on totaalisen oman comfort zonen ulkopuolelta. Niitä luen aikalailla siksi, että yritän välillä monipuolistaa lukemieni kirjojen teemoja. Jos luen liian paljon samankaltaista, kyllästyn.

• Janski_ hahmo
  • Janski_
11.04.2014 09:39 - 11.04.2014 09:41 #14 : Janski_
Vastaus käyttäjältä Janski_ aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Mää tykkään lukea fantsia ja scifi kirjoja. Niitten maailmaan on kiva uppoutua. Mut välillä on mukava lukea jotakin ihan muuta vaikka kauhua tai muuta... :)

Janskiiiiiiiih
Viimeksi muokattu: 11.04.2014 09:41 Janski_.

11.04.2014 16:46 #15 : pihlajapuu
Vastaus käyttäjältä pihlajapuu aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Scifi on oma ehdoton suosikkigenre, mutta harmillisesti laadukasta mutta ei kuitenkaan osoittelevaa tai julistavaa dystopia-scifia on (ainakin Suomessa tuntuu siltä) tuntuu olevan todella vähän. Sinänsä tämä teinidystopian suosio on ihan hauska ilmiö, että onpahan edes jotain luettavaa siltä saralta, mutta välillä kaipaisi kyllä.. krhm.. hieman syväluotaavampaa otetta.

Fantasia menee myös, mutta se ei ole ihan niin vahvasti oma juttu, ja myös ärsyynnyt fantasian tapauksessa helpommin aukoista, puutteista tai typeristä hahmoista. Historiallinen fiktio on myös jees, mutta nykyaikaan sijoittuvaa, realistista kirjallisuutta en lue oikeastaan ollenkaan. Saan kyllä tästä maailmasta ihan kyllälti oikeassakin elämässä, niin lukiessa mieluummin vierailen muissa todellisuuksissa. :P

• Q_Black hahmo
  • Q_Black
19.04.2014 21:13 #16 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Eniten pidän sellaisista "aivot narikkaan" - kirjoista, joita voin vaan lukea eikä tarvitse miettiä liian tarkkaan :lol: Romanttinen fantasia uppoaa parhaiten kuten nyt esim. Susiraja - sarja, Faunoidit, Yön talo, Varjojen kaupungit jne.

Edellisestä poiketen luen kyllä GoT:n kirjoja koska olen malttamaton ja haluan tietää mitä tapahtuu :lol:

Kirjablogiini voi tutustua täällä jos kiinnostaa!

I will TAKE what is MINE with FIRE & BLOOD
- Daenerys, GoT

• Lenora hahmo
  • Lenora
24.04.2014 20:18 #17 : Lenora
Vastaus käyttäjältä Lenora aiheessa Minkälaisia kirjoja tykkäätte lukea?
Kauhua, historiallisia romaaneja ja ihmissusiaiheista kirjallisuutta tykkään lukea. Valitettavasti hyvin harvoin tulee vastaan hyviä tai edes siedettäviä ihmussusitarinoita.

haplotus, Siivetön lohikäärme, Fievre, Truuners95, LordStenhammar
Uusin jäsen: Luljeta Buxhovi