25.04.2014 14:04 #1 :: Lenora
Hei!
Löytyisikö suosituksia hyviin kummitusaiheisiin teoksiin? Tai ihmissusia käsitteleviin tarinoihin? Olen lukenut liian monta tuollaista romanttishenkistä ihmissusikertomusta jossa lauma yrittää selviytyä kaupungissa ja kohtaa tunnepuolen kriisejä. Olen jo pidemmän aikaa kaivannut sellaista perinteistä meininkiä jossa susi on peto ja sillä hyvä. Mielellään lymyää metsissä ja syö ihmisiä eikä pähkäile parisuhteen kiemuroita :wink:

25.04.2014 15:02 #2 :: LordStenhammar
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Sudenmorsian by Aino Kallas? Siitä on tosin viitisen vuotta kun olen sen lukenut. Kai siinä oli vähän sitä ihmissuhdehöttöäkin mukana. Mutta kaunista ja miltei runonomaista tekstiä. Semmoinen (mielestäni) kahlitun naisen itsenäisyyttä ja eläimellisyyttä käsittelevä kertomus.
Muokannut 25.04.2014 15:07 LordStenhammar

25.04.2014 16:04 #3 :: Lenora
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Tämä on tullut luettua aikanaan ja kieltämättä kyseessä on minunkin mielestäni hyvä kirja. Saattaa olla että tartun siihen uusien tarinoiden kaihossani vielä uudelleen, sillä hyvien (ei tätä vampyyrit vs ihmissudet höttöä) kertomusten löytäminen on yllättävän vaikeaa. Etenkin jos jotain historiallista viittausta toivoisi mukaan, niin lähes mahdotonta.

• Sini hahmo
  • Sini

25.04.2014 21:33 #4 :: Sini
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Jenny Kangasvuon Sudenveri . Aivan loistava.

25.04.2014 22:08 #5 :: Celestine
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Magdalena Hain Gigi ja Henry-kirjoissa on ihmissusia, mikäli stempunk (+nuortenkirjat) kiinnostaa.

26.04.2014 11:06 #6 :: Hiistu
Kummitus-ja ihmissusikirjat

Sini kirjoitti: Jenny Kangasvuon Sudenveri . Aivan loistava.

Joo, tämä. Tässä ei kyllä ole mitään ihmissyöjähirviöitä, vaan päinvastoin hyvin luonnonmukaisia susia, mutta itse pidin juuri siitä. Tylsimpänä osuutena pidin päähenkilön parisuhdehuolia, muttei niitäkään voi mitenkään liian geneerisiksi moittia. (Kaksi aikuista, hiukka boheemia naisihmistä.)

Muita ihmissusikirjoja, joita osaan suositella:

Glen Duncanin Viimeinen ihmissusi. Susi elää nykykaupungissa ja kohtaa tunnepuolen kriisejä (jatkuvasti ja joka lähtöön) ja harrastaa suorasukaista seksiä, mutta ainakin hän syö ihmisiä. Suosittelen sillä varauksella, ettei ehkä ole kaikille mieluista luettavaa.

Juri Rytheun kirjaa Ihmissusi sen sijaan voin suositella kaikille ihmissusista kiinnostuneille. Tarina sijoittuu jonnekin Koillis-Siperian rannikolle, tarkemmin määrittelemättömään aikakauteen, jossa päähenkilöt elävät samaan malliin kuin varmaan kivikaudesta lähtien. Kirjan aloittaa ote "ikivanhasta tšuktšien tarusta": "Ja silloin jäälautalla merelle ajautunut onneton ihminen, epätoivoinen ja nääntynyt, ihmisnäkönsä menettänyt, muuttuu terykyksi - karvaiseksi ihmissudeksi..." Ja tarina kaikessa yksinkertaisuudessaan sitten kertoo, käykö toiselle päähenkilöistä näin vai ei. Sikäli veikeä lukukokemus, että lukiessa aloin ihan oikeasti uskoa, että jos elää kuten henkilöhahmot elävät ja uskoo samoihin asioihin kuin he, niin mikä jottei.. kyllä ihminen voi muuttua terykyksi.

Tarina on kyllä mitä enemmissä määrin myös rakkaustarina: rakastavainen nuoripari kaipaa toisiaan ja laulaa haikeita rakkausjoikuja, ja kiemuroihin liittyy myös kolmas (ja neljäs) osapuoli... Joten jollei halua mitään ihmissuhdekuviota, niin ei ehkä sitten. Toisaalta jos on kyllästynyt nimenomaan esim. nykyisiin nuortenkirjaromansseihin ("pieni" yleistys..), voi kirjan rakkauskuvaus olla ihan virkistävää vaihtelua. Semmoista.. alkukantaista. Mielestäni hyvällä tavalla.

muoks. En ole itse lukenut, mutta suomalainen ihmissusiantologia Kuun pimeä puoli. Oletettavasti tarjoaa runsaasti erilaisia variaatioita aiheesta.
Muokannut 26.04.2014 11:17 Hiistu

26.04.2014 19:57 #7 :: Lenora
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Kiitokset vinkeistä. Tässä on jo muutama tutustumisen arvoinen teos, joten suuntaan oitis alkuviikosta kirjastoon listan kera. Ilmaisin ehkä itseäni siinä mielessä huonosti, että en etsi varsinaisesti pelkkää ihmislihalla mässäilyä, mutta pääasiassa romansseihin ja ihmissuhdevaikeiluun keskittyvään kirjallisuuteen en enää jaksa uhrata aikaa. Ei pieni romanssi sopassa kirjaa pilaa, kunhan nyt ei pelkästään sen ympärillä pyöritä :wink:

• Lune hahmo
  • Lune
    Riiviö
28.04.2014 15:20 #8 :: Lune
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Pakko vielä yksi mainita... Kannattaa pistää listan jatkoksi vielä John Polidorin Vampyyri. Lyhyt opus, mutta kertakaikkisen hieno. Joku sanoisi Stokerin Draculan plagiaatti, mutta eipä oo mahdollista, kun Polidori julkaisi kirjansa aiemmin kuin Stoker omansa.

Ja toinenkin... Hieman kevyempää ja varmasti verisempää vampyyrilukemistoa on myös Lucius Shepardin Kultainen. Varsin viihdyttävö teos, jonka ahmaisi aika yhdellä hujauksella. Kuitenkin hivenen outo kirja ehdottomasti viihteellisempää kamaa kuin tuo Polidori.

30.04.2014 02:24 #9 :: Formaldehyde
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Ihmissusista teemana pidän, mutta suomenkielistä kirjallisuutta aiheesta ei ole ollut ennen viime aikoja juuri saatavilla. Koska tähän uuteen tarjontaan ei ole tullut tutustuttua osaan suositella jo mainittujen lisäksi vain paria vanhempaa kirjaa, Stephen Kingin Ihmissuden vuotta ja Tuula Rotkon teosta Susi ja surupukuinen nainen, joka muistaakseni myös sivuaa tavallaan aihetta.

Ai niin, onhan myös Melanie Temin Petojen suku ja Tanith Leen Pedon sydän, mutta jälkimmäistä en ole lukenut. Näistä neljästä suosittelisin Lenoran tarpeisiin Kingiä ja Temiä.

Muistaakseni Hiistun mainitsemassa Kuun pimeä puoli -novellikokoelmassa on listattuna mitä aiheesta on Suomessa julkaistu.

Voisi siis itsekin tutustua aiheeseen paremmin.
Muokannut 30.04.2014 02:29 Formaldehyde

30.04.2014 07:11 #10 :: Lenora
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Kiitokset. Tuo susi ja surupukuinen nainen on minulle aiemmin tuntematon. Lisään sen listalleni. Petojen suku oli aiheestaan huolimatta kirja jota pidin melko epämiellyttävänä luettavana. Luin sen loppuun lähes väkisin koska toivoin koko ajan että se jotenkin paranisi. Mutta ei :smile:

30.04.2014 13:14 #11 :: Formaldehyde
Kummitus-ja ihmissusikirjat

Lenora kirjoitti: Petojen suku oli aiheestaan huolimatta kirja jota pidin melko epämiellyttävänä luettavana. Luin sen loppuun lähes väkisin koska toivoin koko ajan että se jotenkin paranisi. Mutta ei :smile:

Noin minullekin kävi. Ei minun makuuni, mutta nostin sen esiin, koska meno on muistaakseni tylyhköä ainakin jollakin tasolla.

Hermann Hessen Arosusi ei ole ihmissusi-genreä sanan tavanmukaisessa merkityksessä täysikuineen ja fyysisine muodonmuutoksineen, mutta kuitenkin täysin mainittavissa tässä yhteydessä. Olen kiitollinen entiselle opettajalleni, joka teoksen minulle aikoinaan käteen laittoi kun kirjallisuustehtävän tiimoilta mietiskelin lähinnä kallistuisinko kliseisesti Hamletin vai Nuoren Wertherin puoleen. Epäilen, että kirjalla on jotakin tekemistä sen kanssa, että muuan vihreätukkainen mies nauraa toisinaan päässäni. :wink:
Muokannut 30.04.2014 13:32 Formaldehyde

30.04.2014 13:57 #12 :: LordStenhammar
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Arosusi on kyllä melkoinen kirja. Teki suuren vaikutuksen silloin, kun sen aikoinaan luin. Se on semmoinen kirja, jota ei kannata lueskella nopeasti, vaan hitaasti makustellen. Lasihelmipeliä en päässyt loppuun asti, oli sen verran raskasta tekstiä, mutta muut Hessen tuotokset on aika lähellä sydäntä. Huonompaakin voisi ihminen lukea.

• tnjrp hahmo
  • tnjrp
    Mekaanikko
03.05.2014 10:09 #13 :: tnjrp
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Koska kummitusaihe on näköjään tähän asti kokonaan unohdettu, niin vilkaisin ihan vain omaa kirjahyllyäni ja totesin, että ainakin kaksi sellaistakin suomennettua teosta sieltä pomppaa silmille: James Herbertin Yön aaveet ja Richard Mathesonin Helvetin talo .

Linkattujen arvostelujen mukaan nämä eivät tosin ole kovin korkeatasoisia, mutta P.A. Mannista uhmatenkin totean, että tuo Matheson vetää näistä pidemmän korren suhteellisen aidontuntuisella paratutkimusen kuvauksella (uskottavastihan aihetta ei oikeastaan edes voi kuvata). En myöskään tajua, miksi kummitusjutuissa pitäisi olla kovin laajalti verta ja suolenpätkiä, kuten kirjataivaan nimimerkki toivoisi. Kummassakaan näistä ei niitä nyt ihan viljalti ole.

Ulkomaankielisiä alan teoksia (tai sellaisia sisältäviä novellikokelmia), jopa suhteellisen korkeatasoisenakin pidettyjä, löytyy hyllystä myöskin. Voin mainita niitä pyynnöstä.

04.05.2014 01:27 #14 :: Lenora
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Juu, minustakaan veri ja suolenpätkät eivät kuulu kummitustarinoihin. Ihania ovat sellaiset hiipivät, kammottavat tarinat pohjanmaalaisista pikkukylistä, hylätyistä taloista ja hiljaisilta hautausmailta. Eivät ne perimätiedonkaan haamut ihmisiä silpunneet vaan kummittelivat yleensä aineettomina. Ihmissudet ja kaikenmaailman hirviöt ovat sitten niitä jotka keskittyvät fyysiseen väkivaltaan :smile:

• Thialfi hahmo
  • Thialfi

05.05.2014 22:39 #15 :: Thialfi
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Musiikin puolella esimerkiksi Garmarna-yhtye on tulkinnut hyvin keskiaikaisia balladeja ihmissusista. Varulven- ja Vedergällningen -nimiset kappaleet löytyvät esimerkiksi Spotifysta.

21.05.2014 02:40 #16 :: Lenora
Kummitus-ja ihmissusikirjat
Vaikka nyt ei olekaan ihmissusikirja niin jotenkin hiipii lähellä ihmisen ja eläimen yhteiseloa samassa kehossa, joten otin luettavaksi kun sattui niin sopivasti kätöseen: Unikoira. Kirjoittaja Marko Hautala. Ahmaisin jo kirjan puoliväliin mutta en vielä tiedä pidänkö siitä vai en. Ei ainakaan ole hidasta luettavaa. Seuraavaksi suuntaan kirjastoon etsimään suosittelemianne aarteita :smile:

Valvojat: RinjaEmelie