• VMN hahmo Kirjoittaja
  • VMN

21.05.2014 21:05 #1 :: VMN

toim. Tuomas Saloranta ja Juha Jyrkäs

Tajunta Media 2014 - Risingin tietokannassa

Suomalaiset novellistit ottivat viime vuonna tehtäväkseen tuoda takaisin genren, jota harva on muistanut kaipaavansa. Tuloksena on Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia. Splatterpunk on 80-luvulla alkunsa saanut kauhun alalaji, jossa väkivalta nostetaan etualalle. Tarinat ovat puhdasta verellä ja ruumiineritteillä mässäilyä. Punk-termin käyttö taas viittaisi siihen, että kyse on kuitenkin jostain syvällisemmästä: ihmisten kapinasta vallitsevaa yhteiskuntaa vastaan. Valitettavaa kyllä, antologian kirjoittajat näyttävät unohtaneen genren tämän puolen.

Splatterpunk-genreä valottavan esipuheen jälkeen päästään suoraan asiaan kokoelman nimikkonovellin parissa. Jos lukija ei ole tähän mennessä täysin ymmärtänyt, mistä on kyse - mikä on epätodennäköistä ottaen huomioon graafisen kannen ja takakansitekstin, jota ei tähän voi kopioida - niin nyt viimeistään otetaan turhat luulot pois. Ja hän huutaa on tarina miehestä, joka on lukinnut äitinsä kellariin ja kiduttaa tätä pahimmilla keksimillään tavoilla kostaakseen lapsuudessa koetut pahoinpitelyt.

Lue lisää...
Muokannut 21.05.2014 21:07 Dyn

24.05.2014 14:46 #2 :: tiarAnon
Arvostelu: Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia
"Valitettavaa kyllä, antologian kirjoittajat näyttävät unohtaneen genren tämän puolen."

Tästä kohdasta en kyllä voisi olla enempää eri mieltä. Antologiassa käsitellään todella laajasti erilaisia taisteluita yhteiskunnan normeja vastaan ympäristöasioiden, seksuaalisuuden ja luokkasorron saralla, ja käsitellään ainakin minua kiinnostavalla tavalla esimerkiksi syöpäsairauden, eroamisen ja lapsuuden julmuuksien traumoja. Eihän tätä kerralla kannata lukea, eikä esimerkiksi syödessään, mutta kyllä sieltä veren ja visvan toiselta puolen löytyy aika paljon tulkittavaa.
Tykännyt: CthulhuBard

• VMN hahmo Kirjoittaja
  • VMN

24.05.2014 17:15 #3 :: VMN
Arvostelu: Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia
Todellako?

Kyllähän siellä näitä asioita oli, mutta en itse nähnyt niiden pohtivan näitä mitenkään erityisen syvällisesti. Tai ehkä pohdintaa oli, mutta se hukkui kaiken tappamisen alle. Lapsuuden traumoja oli, mutta ratkaisu oli se, että murhataan äiti mitä väkivaltaisimmalla tavalla - kostetaan moninkertaisesti se, mitä on itse koettu.

Kaipa sieltä voi löytää, mutta ratkaisuja ja tilanteiden äärimmäisyys, vei minulta tarinoiden voiman ja hengen. Mainitsemasi pohdinnat jäivät mielestäni pelkäksi sivuseikaksi, rastiksi ruudussa, joka on täytettävä ennen tai miksei murhan aikanakin.

Harmi, sillä itse luulin pitäväni tästä, mutta voihan kyse oli siitäkin, ettei genre ylipäätänsä ollut minulle oikea. Näköjään itse tarvitsen enemmän vaihtelua.

Mahtavaa kyllä, että herätti siellä päässä ajatuksia - niin antologia kuin arvostelu.

24.05.2014 18:35 #4 :: tiarAnon
Ja hän huutaa: Splatterpunk-antologia
Se on tietysti hyvä tiedostaa, jos genre ei oo lainkaan oma. Tässähän on kyse pikemminkin siitä, että veri ja mässäily on rasti ruudussa, joka pitää täyttää: se on genren konventio, joka liittää tarinan tiettyyn kirjalliseen jatkumoon. Sen sijaan teeman valinta on se, minkä kirjailija voi vapaasti tehdä genren puitteissa, ja ite ainakin olin yllättynyt siitä, miten laajalla skaalalla sekä erilaisia teemoja että erilaisia genrejä splatterpunkin sisään saatiin mahtumaan. Scifiä, dystopiaa, fantasiaa, uuskummaa, maagista realismia, kafkalaista absurdismia... Kyllähän tarinoissa tiettyä toistuvuutta esiintyi, mutta avoimen kirjoittamiskutsun kautta rakennetussa antologiassa, jossa kuitenkin on näinkin selväpiirteinen genrerajaus, se on ihan odotettavissakin.
Tykännyt: CthulhuBard

Valvojat: RinjaEmelie