24.09.2014 16:01 #1 :: Nylkky
Minikirjat
En tiedä onko tästä jo keskusteltu jossain muualla, mutta ajattelin kysyä muiden mielipiteitä.

Eli tuli ensimmäinen minikirja ostettua ja luettua. Ostin kyseisen kirjan vahingossa kun sivu mainosti kirjaa pokkarina. Yllätyksenä tuli kirja joka oli kokonaisuudessa kämmenen kokoinen ja sitä luetaan pysty suunnassa.

Itselleni kyseinen muoto on punaista ja varsinkin nyt ensimmäisen kirjan jälkeen. Kirjan sivut oli "raamattu paperia" ohuita ja itselleni tuli ongelmaksi lukea sivuja välillä kun näin edellisen sivun tekstin läpi.

Mitä mieltä te olette näistä minikirjoista?

24.09.2014 16:05 #2 :: Moonlord
Minikirjat
Ensimmäinen kerta kun kuulen moisesta käsitteestä, mutta kuulostaa siltä ettei moisesta ole iloa edes takan sytyttämisessä :eek:
Tykännyt: Nylkky

24.09.2014 16:26 #3 :: Nylkky
Anteeksi kuvan kokoa.

Siinä se hirvitys on. Tuli luettua ja totesin että käyn hakemassa kyseisen kirjan kunnollisena kovakantisena.
Muokannut 17.02.2017 09:52 Darkki Syy: Poistettu kuva, joka oli poistettu iskelma domainista.

• max hahmo
  • max

24.09.2014 16:42 #4 :: max
Minikirjat
Kuulostaa vähän turhalta keksinnöltä digiaikana... Pokkarit vielä menee, mutta raamattupaperilta tihrustaminen on jo sellaista, että ehkä siinä vaiheessa tartun mieluummin ekirjaan, vaikka noin periaatteessa perinteisiä kirjoja symppaankin.

24.09.2014 17:43 #5 :: Kirjaneito
Minikirjat
Ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta olen uteliaana tiiraillut noita. Tätini on kuulemma tykännyt paljon, on kuulemma kivaa kun isotkin kirjat mahtuvat taskunpohjalle. Sinänsä kiinnostaisi kokeilla, joten ehkäpä lainaan kirjastosta jonkun kirjan tuossa muodossa ja kokeilen. Hmmm.... :smile:

• Rinja

24.09.2014 17:50 #6 :: Rinja
Minikirjat
Matkalukemiseksihan tuo formaatti on tarkoitettu. Mieleeni ei edes tulisi ostaa moisia hyllyyn. Sen sijaan en pidä ihan mahdottomana, että ostaisin tuollaisen jos pitäisi jotain kirjaimellisesti kevyttä luettavaa saada matkalle mukaan eikä tarjolla oleva valikoima olisi kovin kummoinen. Ei tarvitsisi olla edes niin varovainen kuin tabletin kanssa. Tabletille toki mahtuisi useampi kirja jos tarvis, mutta sitä pitäisi olla jatkuvasti lataamassa ja kaikkea.

24.09.2014 18:05 #7 :: punnort

24.09.2014 18:29 #8 :: Hiistu
Minikirjat

punnort kirjoitti: Eipä vaikuta kovin hääviltä keksinnöltä muutenkaan, mutta pikaisen googletuksen perusteella Otavalla on noihin Suomessa yksinoikeus. Aika rajoitettu formaatti, jos siinä saa vain yhden kustantajan kirjoja,

Samaa olen ihmetellyt. (Ainakin viime vuonna oli siten: Linkki Otavan tiedotteeseen ) Itselleni koen melko turhaksi formaatiksi, mikäli tarjolla on luettavaa pelkästään yhdeltä kustantamolta. (Tai kuuluuhan siihen toki Like samaan firmaan, heidän kirjojaan luen enemmän kuin Otavan.)

Lisäksi en voi olla ajattelematta, että minikirjojen myynnille olisi parempi, jos ihmisillä olisi kirjoissa laajemmin valinnanvaraa. Kyllähän joku voi ostaa yhden minikirjan ihan vain kokeilunhalusta, että mikäs se tämä tämmöinen uusi kiva juttu on - mikä meinaa voittoa kustantamolle, jolla on yksinoikeus julkaista niitä uusia kivoja minikirjoja. Mutta vaikka minikirja olisi kuinka kiva juttu, haluaisin ajatella, että ihmiset pääosin ostavat kirjansa kirjan sisällön perusteella. Eivätkä siis sillä perusteella, että tahtovat vain ylipäänsä jonkin (minkä tahansa!) kivan pienen kirjan. Jos minikirjoissa olisi paljon valinnanvaraa, voisi se olla ihan konkreettinen vaihtoehto kovakantisille ja tavallisille pokkareille ja e-kirjoille: ostanko kirjani minikirjana vai jossain muussa muodossa. Joku voisi niihin tykästyä ja alkaa ostaa kirjansa siinä muodossa.
... Toisaalta: ostavathan monet iltapäivälehtiäkin ihan vain, jotta jotain luettavaa. :roll:Eli olen Rinjan kanssa samaa mieltä, että minikirjat lienevät tarkoitettu matkalukemiseksi. Passi, hammasharja ja miki...

Niin... Ja minä tykkäisin tuommoisesta kapineesta. Olen vain katkera, etten ole löytänyt mitään minua kiinnostavaa julkaisua. :tongue:Tuommoinen kiva pieni erikoinen symppis esine. Mikäli kirjoja, siis nykyistä huomattavasti laajempaa valikoimaa kirjoja, oikeasti julkaistaisiin tuollaisessa muodossa, voisin hankkia niitä enemmänkin. En ole lainkaan varma, tulenko ikinä lukemaan uudelleen (tai edes ensimmäistä kertaa) kaikkia nykyisiäkään omistamiani kirjoja, mutta haluan vain omistaa ne, jotta ovat omassa hyllyssä tallessa. Tuollaiset minikirjat eivät veisi ainakaan tilaa, ja kaipa ne ihan ehjänä pysyisivät, vaikka varovasti lukisikin. Hintaa tosin saisi olla puolet vähemmän, en minä tuollaisista "oikean" pokkarin vertaa tahtoisi maksaa... Mutta semmoinen olisi kirjabisnekselle varmaan tuhoisaa.
Muokannut 24.09.2014 18:42 Hiistu

25.09.2014 07:49 #9 :: Emelie
Minikirjat
Olen törmännyt näihin kirjoihin jo jonkun aikaa sitten, muistaakseni katselin jossain kirjakaupassa tällaista minikirjaa Fifty Shades of Grey -kirjasta. En ymmärtänyt silloin enkä ymmärrä kyllä nytkään, että mitä hienoa tuossa muodossa on. Matkalle varmaan kätevä mukaanotettava, varsinkin jos matka on sen verran lyhyt, että yksi kirja riittää. Jos ei, niin sitten täysin turha, sillä kaksi tuollaista kirjaa taitaa vastata jo lukulaitteen painoa ja muutakin kokoa. Muistan miettineeni silloin, että onkohan tuo formaatti tarkoitettu sängyssä luettavaksi eli olisiko tuollaista helpompi lukea vaikka kyljellään kuin "oikeaa kirjaa" ... kun kuitenkin kyseessä oli Fifty Shades of Grey.... ;)

Ja muistaakseni katselmassani kirjassa kirjainkoko oli aikas pieni, että olisi mennyt melkoiseksi tihrustamiseksi. Ei sellainen ole kivaa ja siitä saa päänsäryn.
Muokannut 25.09.2014 12:41 Emelie

25.09.2014 09:58 #10 :: HourglassEyes
Minikirjat
Itse en näitä Miki kirjoja osta, mutta ymmärrän kyllä niitä ketkä ostavan esim. matkalle mukaan pienen koon takia, jos ei välitä esim. e-kirjoista. Miki menee vaikka taskussa.

Emelie kirjoitti:

Tämä on aika yleinen käsitys, mutta monissa Miki kirjoissa teksti on vähintään yhtä isoa kuin tavallisissa pokkareissa - ja jopa suurempaakin.
Mutta kuten sanottua, itse pidän normi kirjaformaatista, näyttävät hyvältä hyllyssä! :smile:

25.09.2014 13:13 #11 :: Scartti
Minikirjat
Muutaman kerran on tullut hypisteltyä ja ehkä joku päivä lainaan kirjastosta testiin. En tosin ole osannut kaivata tuollaista minikirjaa ja reissuun otan mielummin pokkarin tai e-kirjan(minä, joka vielä joitain vuosia sitten vannoi, ettei IKINÄ lue e-kirjoja :roll:)

25.09.2014 13:16 #12 :: Nylkky
Minikirjat
Itse en tykkää minikirjasta ja enkä e-kirjasta jolloin olisi kauhea hetki jos olisi nämä kaksi vaihtoehtoa vain. Taitaisi uusien kirjojen lukeminen tyssätä. En tykkää tihrustaa tabletin näyttöä ja en myös tuota minikirjast oikein nauti.

Onneksi on vanha ja tuttu kovakantinen XD

• StaCa hahmo
  • StaCa

25.09.2014 15:28 #13 :: StaCa
Minikirjat

Niin, olen joskus katsellut tuollaista Miki-kirjaa (sillä on tuotenimi) kirjastossa. Vähän oli niin virsikirjan oloinen, että olisin varmaan pelännyt repiväni sivut. Yksi formaatti muiden joukossa, ei siinä mitään. Tarina lienee sama kuitenkin :)
Muokannut 25.09.2014 15:30 StaCa

• Jussi hahmo
  • Jussi

25.09.2014 15:39 #14 :: Jussi
Minikirjat
Otavan uutena strategiana on, että hittikirjoista julkaistaan kovakantisen version jälkeen aluksi kalliimpi miki, ja vasta myöhemmin halvempi normaali pokkari. Näin tehtiin mm. Robert Galbraithin Käen kutsulle, Conn Igguldenin Myrskylinnulle ja Veronica Rothin Outolinnulle. Ehkä tästä saadaan kannattavaa, tai sitten kustantamo luopuu vähin äänin koko formaatista. En ole vielä kokeillut mikin lukemista, olen vain selaillut sellaista.

StaCa kirjoitti: Ei e-kirjoja ole mikään pakko tabletilta tihrata ;) Kunnon lukulaite on usein lukumukavuudeltaan parempi kuin painettu.

Totta. En itse harrasta sähkökirjoja, mutta olen ymmärtänyt, että niitä kuuluu lukea asiaan tarkoitetulla lukulaitteella (esim. kindle) eikä millään silmiä rasittavalla tabletilla.

• Aavis hahmo
  • Aavis

27.09.2014 21:20 #15 :: Aavis
Minikirjat
Taidan olla vähän yksin mielipiteeni kanssa, mutta pidän Miki-kirjoista vähintään kohtuullisesti. Kyllähän niitä on todella rajoitetusänti ja etenkin paksua kirjaa lukiessa ohuenohut virsikirjapaperi on vähän häiritsevää. Pitkiä aikoja Mikiä lukiessa edellisten miljoonan sivun näkymistä läpi ei enää oikein edes huomannut lopulta, mutta jos normipokkareista pitää niin kyllähän ne joissain suhteissa ovat parempia. Minulle vain pokkari on aina ollut enemmän tai vähemmän vastenmielinen formaatti, koska se ei mahdu taskuun eikä sitä voi lukea mukavasti yhdellä kädellä. Pokkari myös menee nopeasti huonoon kuntoon, kun taas Miki ei minulla hajoa (paitsi ehkä jos kyseessä on se miljoonasivuinen järkäle ja riiputan sitä kannesta niin että toinen irtoaa käteen).

Kyllähän e-kirja lukulaitteelta nautittuna on paras keksitty formaatti - kyllä, jopa useimpia ihania kovakantisia parempi - eikä kunnon laite vie avattua Mikiä enemmän tilaa, mutta jos lähtee jonnekin "avaimet taskuun" -tasoisella varustuksella, niin eihän sitä edes jää vaihtoehtoa Mikin ohella jos kirjan haluaa mukaansa... vaikka valikoima onkin aika suppea.
Tykännyt: Kuurankukka

29.09.2014 15:02 #16 :: Scartti

Jussi kirjoitti:

Toki aluksi silmät tuntuivat hieman rasittuvan, mutta poloiset tottuivat aika nopsaan(viilaan pilee, tabletti on asiaan tarkoitettu laite). Eikä tuota tihrustaa tarvitse, kun fontin kokoa saa suurennettua itselleen sopivaksi. Vertailun vuoksi lukulaitetta olis kyllä kiva päästä testamaan.

Valvojat: RinjaEmelie