Marko Hautala

Tapsa
Tapsa loi aiheen: Marko Hautala
15.08.2015 11:09 #1

Onko täällä kukaan lukenut Marko Hautalan kirjoja? Tänään Hesarissa jäbää verrattiin Pasi Ilmari Jääskeläiseen ja pienen tutkimustyön jälkeen näyttää siltä että kyseessä on suomalainen kauhu/trillerikirjailija jonka töissä on maagisen realismin elementtejä. Tämä herätti kiinnostukseni, mutta onko hänellä lukemisen arvoisia teoksia? Mistä kannattaisi aloittaa?

Eija
Varjoinen
Eija vastasi aiheeseen: Marko Hautala
16.08.2015 16:13 #2

Olen lukenut Itsevalaisevat ja Kuokkamummon. Molemmista pidin, Kuokkamummosta enemmän. Perustarina on realistista ja tarkkanäköisesti kerrottua mm. Kuokkamummon yksityiskohdissa on niin tunnistettavaa ja arkista omastakin lapsuus tai nuoruusajoilta. Arkista kertomusta höystetään aika hyytävilläkin kauhukohtauksilla. Omassa hyllyssänikin on vielä kolme muuta Hautalan kirjaa lukematta – koskakohan ehtisi…

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tapsa

Iikh
Peto
Iikh vastasi aiheeseen: Marko Hautala
02.06.2017 21:11 #3

Nappasin Kuokkamummon kirjastohyllystä silkan nimen perusteella. Paras kirja, jonka olen vähään aikaan lukenut. Nauratti, kutkutti ja ällötti. Aion ehdottomasti lukea lisää Hautalan teoksia. Torajyvät vaikuttaa erityisen kiinnostavalta.

NoctilucA
Epäkuollut
NoctilucA vastasi aiheeseen: Marko Hautala
02.06.2017 22:29 #4

Kuokkamummo on loistava. Torajyvistä pidin myös, mutta Unikoira oli vielä vaikuttavampi. Suosittelen!

People need to start appreciating the effort I put in to not be a serial killer.

Joonas
Joonas vastasi aiheeseen: Marko Hautala
03.06.2017 19:14 #5

Minä olen lukenut vain Kuokkamummon, joka teki kyllä vaikutuksen. Minulla on, se myönnettäköön, paha tapa karsastaa suomalaisia kirjailijoita. Kyseessä lienee typerä ja täysin perusteeton ennakkoluulo, josta pyrin kyllä hankkiutumaan eroon. Ja Hautala auttoi siinä merkittävästi. Kuiskaava tyttö minulla on, mutta sen säästän syksyyn. Pimeisiin iltoihin. Jolloin tuuli kuiskii... ja ulvoo. Ehkä jonkin muun Hautalan kirjan voisi lukea kesän aikana.

Kuupposen päivä
Vintiö
Kuupposen päivä vastasi aiheeseen: Marko Hautala
02.05.2018 12:33 #6

Luin juuri Kuiskaavan tytön ja oli kyllä oikein oiva opus.

Olen joskus kuullut Hautalaa rinnastettavan peräti kauhun kuninkaaseen eli Stephen Kingiin, joten minäkin väkisin aina vertaan näitä kahta kynäilijää toisiinsa. Kirjallisilta ansioiltaan (hahmonkehitys, tunnekuvaus yms.) Hautala ei mielestäni yllä Kingin tasolle, mutta mitä tulee hyytävän tunnelman luomiseen, se luonnistuu ensiksi mainitulta ehkä jopa paremmin. Kingillä on toki hetkensä, mutta hän sortuu turhan usein yliampuvuuteen ja verellä mässäilyyn. Kyllähän Hautalan kirjoissakin jonkin verran väkivaltaa esiintyy, mutta muuten hänen kauhunsa on hienovaraisempaa ja maanläheisempää. Kuten tässäkin keskustelussa on tuotu ilmi, yleisesti ottaen hänen kerrontansa on hyvinkin realistisen tuntuista ja yliluonnollisuutta on mukana vain mausteena.

Palatakseni nimenomaan Kuiskaavaan tyttöön, periaatteessa kaikille siinäkin esiintyneille kauhistuttaville tapahtumille olisi voinut löytyä luonnollinen selitys (mielisairaus), tai sitten taustalla olisi voinut olla jotakin yliluonnollista. Henkilöille tai lukijalle ei missään vaiheessa varmuudella selvinnyt, kummasta oli kyse. Periaatteessa tuollaisia asioita voisi kuitenkin tapahtua oikeastikin, mistä muodostui kammottavan uskottava tunnelma. Aloin melkein pelätä, että kirjojen tyttö tulisi kuiskailemaan minunkin korvaani.

Juoni oli muutenkin mielenkiintoinen ja kieli peräti kaunista. Eli tykkäsin kaikin puolin ja aion varmasti lukea lisää Hautalaa, jos sitä jostain käsiini saan. Olen aikaisemminkin tutustunut hänen tuotantoonsa Kuokkamummon ja erään toisen teoksen muodossa. Ne eivät enää ole niin tarkkaan muistissa, mutta taisin pitää niistäkin. Hieno kirjailija.

Viimeksi muokattu: 02.05.2018 12:38 : Kuupposen päivä.

Eija
Uusin jäsen: Juho Saari