J. R. Ward

26.06.2012 01:35 - 16.06.2015 01:43 #1 : Rinja
J. R. Ward kirjoittanut Rinja

J. R. Ward: Halu

Basam Books 2012 - Risingin tietokannassa

Basam Books iski varsinaiseen kultasuoneen, kun se keksi muutama vuosi sitten ottaa kirjailijanimi J. R. Wardin massiivisen vampyyrisarjan käännettäväkseen. Seksillä ja ikuisella rakkaudella rullaava Mustan tikarin veljeskunta on ollut likipitäen ainoaa suoraan aikuisille suunnattua paranormaalia romantiikkaa, jota on käännetty suomeksi, ja se on uponnut nuoriin naislukijoihin kuin häkä. Halu pitää (ainakin näennäisesti) taukoa näistä pakanallisen kauhukuvaston mukaelmista ja aloittaa Langenneet enkelit -sarjan, jossa Ward ottaa käsittelyyn paranormaalin romantiikan toisen lempiaihepiirin: enkelit ja demonit.

Jim Heronin menneisyys on sitä luokkaa, ettei siitä parane turuilla ja toreilla puhua. Ihmishenkiä on saattanut tulla muutama riistettyä, tai ehkä vähän enemmänkin kuin muutama. Aivan moraalittomaksi häntä ei kuitenkaan voi sanoa, ja siksi niin enkelien kuin demonienkin rintamat kelpuuttavat hänet vaa'ankieleksi peliin, jossa ratkaistaan koko luomakunnan kohtalo.

Lue lisää...

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 16.06.2015 01:43 Dyn.

01.11.2013 09:30 #2 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Musta tuo Langenneet enkelit - sarja paranee kirja kirjalta vaikkei se ehkä siltikään pääse niin lähelle minun sydäntäni kuin Mustan Tikarin Veljeskunta.

Luen tällä hetkellä Rakastaja - vihdoinkin kirjaa kuola poskella. Blayn ja Qhuinnin tarina on vaan niiiiin :heart:

BDB:n seuraava kirjahan on nimeltään The King, jossa siis vissiin pääosissa Wrath. Olin hiukan pettynyt tästä tiedosta koska hahmo ei minua kiinnosta millään muotoa. Sarjassa on nyt kuitenkin kehkeytymässä niin monia hyviä sivujuonia, että olisin niistä halunnut kirjan. Kenties sellaisia tuleekin, mistä sitä tietää?

01.11.2013 10:13 - 01.11.2013 10:28 #3 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa J. R. Ward
Olen taas ihan toisella kannalla, Langenneet Enkelit -sarjasta ensimmäinen oli oikeasti ihan piristävää lukea, mutta toinen osa aika pitkälti perusjuonellisesti ekan toistoa. Meni aika pitkälti selailuksi viimeistään puolivälistä kirjaa. Ehkä katson vielä seuraavan kirjan, mutta jos näyttää siltä, että sama setti jatkuu (joka on melko varmaa), jätän kyllä sen sarjan lukemisen siihen.

Mustan Tikarin Veljeskunta -sarjaa olen jaksanut tahkota eteenpäin ihan vain Blayn ja Qhuinnin tarina toivossa. Olen kuullut kyseisestä kirjasta tähän mennessä ihan hyvää, joten odotan sen lukemista. Katsotaan missä vaiheessa se löytää tiensä lähikirjastoon.

Seuraava osa, The King (jonka odotettu julkaisupäivä on ensi vuoden maaliskuun lopulla), tuntuu hiukan ounastelevan oikeasti juonen etenemistä. Ellei sitten Wardilla ole jotain ihmeen pakkoa etsiä lisää skismaa Bethin ja Wrathin välille, joka ei ole tietystikään mitenkään poissuljettua.

Q_Black kirjoitti: Sarjassa on nyt kuitenkin kehkeytymässä niin monia hyviä sivujuonia, että olisin niistä halunnut kirjan. Kenties sellaisia tuleekin, mistä sitä tietää?

Ward tunkee joka kirjaan aika paljon asiaa myös sivujuonista, että ehkä osa niistä kehittyy eteenpäin myös The King kirjassa. Ja melko varmasti jokainen sivujuonen sivuhahmokin tulee samaan oman parituskirjansa jossain vaiheessa. Ihme, että vampyyrien hovimestari (jonka nimeä en muista yhtään) ei ole vielä päätynyt kirjaan päähahmoksi, mutta hän ei taida olla tarpeeksi mielenkiintoinen hahmo. Ja ehkä liian vanha (vai muistanko vain väärin)?

Viimeksi muokattu: 01.11.2013 10:28 Emelie.

• Xariel hahmo
  • Xariel
    Vesivelho
01.11.2013 16:08 - 01.11.2013 16:17 #4 : Xariel
Vastaus käyttäjältä Xariel aiheessa J. R. Ward
Mustan tikarin veljeskunnan faneille on muuten aika nannaa tuo lisäosa , minkä Ward on sarjaan kirjoittanut. Ennen sen lukemista olisin varmaan sanonut olevani skeptinen The Kingin suhteen, mutta Insider's Guidessa oli mukana Zsadistin ja Bellan tarinaa jatkava novelli Father Mine, josta pidin paljon.

Emelie kirjoitti: Ellei sitten Wardilla ole jotain ihmeen pakkoa etsiä lisää skismaa Bethin ja Wrathin välille, joka ei ole tietystikään mitenkään poissuljettua.

Juuri tämän takia minun oli mainittava Father Mine. Novelli loi minussa luottamusta siihen, että Ward tietää miten kehittää tarinaa HEA:n eli onnellisen lopun jälkeen. Se sijoittuu aikaan Nallan syntymän jälkeen. Sen tarina on aika sydäntäsärkevä ja sai minut pitämään Zsadistin ja Bellan hahmoista vielä enemmän. Selkeästi myös tuli uusi ulottuvuus heihin hahmoina. Pidin siitä, miten Ward oli novellin kohtaukset toteuttanut ja todellakin odotan tuota seuraavaa Wrath&Beth kirjaa innolla.

Emelie kirjoitti: Ihme, että vampyyrien hovimestari (jonka nimeä en muista yhtään) ei ole vielä päätynyt kirjaan päähahmoksi, mutta hän ei taida olla tarpeeksi mielenkiintoinen hahmo. Ja ehkä liian vanha (vai muistanko vain väärin)?

Fritz! En tiedä, hyvä kysymys. Hän on kyllä aika vanha, mutta eihän se nyt välttämättä ole ongelma. Jotenkin en kuitenkaan usko että hän omaa kirjaa saisi, ehkä joku sivujuoni tulee ja ainakin häntä varmasti tullaan näkemään The Kingissä, onhan hän kuitenkin periaatteessa Bethin hovimestari, ja tietty Wrathin myös.

Langenneet Enkelit -sarjaa en ole alkanut (vielä) lukea, kai se on ohjelmassa jossain vaiheessa.
Viimeksi muokattu: 01.11.2013 16:17 Xariel.

08.11.2013 15:49 - 08.11.2013 15:51 #5 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa J. R. Ward
Pitkästä aikaa törmäsin tämän uuden Rakastaja - vihdoinkin -kirjan kanssa siihen ilmiöön, että selkämyksen kultaus irtoaa sormen hipaisusta. Olkaa tarkkana siis omien kappaleidenne kanssa, ettei niissä ole samaa vikaa. No, tein samoin kuin edelliselläkin kerralla kun ilmiöön törmäsin, eli lähetin asiasta palautetta kustantamoon ja saan sieltä hyvitykseksi uuden kappaleen. Jeij, jospa sitä ei posti kolhisi yhtä pahasti kuin tätä edellistä :P

Kirjan sisällöstä sen verran, että tykkäsin kyllä. Suurimmasta osasta Qhuinnin ja Blayn pätkiä näkyi, että Ward on pohtinut niitä suunnilleen koko edeltävän kirjasarjan ajan, joten ne eivät olleet niin hutaistun oloisia kuin mihin on tullut hänen kirjoissaan aiemmin törmättyä. Se hivenen kyrsi, että vähän väliä hypättiin sellaisille areenoille, joilla ei vielä tapahtunut muuta kuin naisten ja naaraiden perään haikailua. Sinänsä kiva että Ward pohjustaa useampaakin tulevaa suhdetta, mutta kun ne kaikki olivat vielä samassa ärsyttävässä "mitään ei tapahdu ja tiedän ettei tässä kirjassa tulekaan tapahtumaan" -vaiheessa.

Muistelin tässä vanhoja sen verran, että tuli mieleen, josko aiemmin kohdatut Murhderiin liittyvät pätkät ovatkin pohjustusta sille, että hänet nähtäisiin enkelisarjassa. Tosin jos veljeskuntasarjakin meinaa venyä aina vaan pidemmäksi niin mikä ettei hänet voisi siihenkin vetää vielä mukaan.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 08.11.2013 15:51 Rinja.

22.01.2014 11:39 - 22.01.2014 11:40 #6 : Emelie
Vastaus käyttäjältä Emelie aiheessa J. R. Ward
Rakastaja - vihdoinkin (11. osa) tuli vihdoista viimein luettua. Jokseenkin samoilla linjoilla Rinjan kanssa, pidin tästä tarinasta enemmän kuin useammasta aikaisemmasta. Tarinaa oli pohjustettu jo aika monen kirjan ajan, joten oli ihan mukavaa huomata, että itse tarina oli lopulta hyvin etenevä ja mukavaa luettavaa.

Jotkin "hauskat" lausahdukset ja ajatukset aiheuttivat suunnatonta myötähäpeää. En vain pääse eroon siitä ajatuksesta, että ne toimisivat paremmin englanniksi. Suomeksi ne kuulostavat vain niin kauheilta.

Ja sitten se lopun draama, mitä ihmettä?

Muutaman hahmon funktiota olen miettinyt.

Tässäkin kirjassa pohjusteltiin taas aika montaa uutta romanssia. Minua tuo varsinainen jahkailu ei haittaa, enemmän minua ärsyttää Wardin tarve parittaa kaikki tarinoissa esiintyvät hahmot. Ja varsinkin kun aikajänne tuntuu väärältä. Ensin veljeskunnan vampyyrit ovat 200 (?) vuotta yksinäisiä ja takakireitä, kunnes yhtäkkiä parin vuoden sisään he kaikki löytävät oman toisen puoliskon. Se tuntuu vain niin epärealistiselta (mutta ihan niin kuin tarinat itsessään olisivat realistisia...).

Viimeksi muokattu: 22.01.2014 11:40 Emelie.

• Jasper hahmo
  • Jasper
    Paimen
29.01.2014 22:18 #7 : Jasper
Vastaus käyttäjältä Jasper aiheessa J. R. Ward
Olenkin siis uusi täällä.
Mietin tässä vain, että mitkä mahtaa olla teidän lempi kirjat BDB-sarjasta?
Omani on Herätetty Rakastaja. Zsadist hahmona kiehtoo minua monella tapaa, mutta Bellan tapa olla Zsadistin kanssa häiritsee minua. Bella kuitenkin pääsi erilaisiin johtopäätöksiin Zsadistin menneisyydestä, niin miksi ihmeessä hän ''tyrkyttää'' itseään.. (Älkää ottako pahalla, oma mielipide ja paras kirja minkä olen näistä 10 lukenut tähän mennessä.)

Mutta myös minua häiritsee Wardin halu parittaa kaikki veljeskunnan jäsenet kirjoissa. Ja se että Lassiter on yhä kuvioissa.

Mutta pian on Rakastaja Vihdoinkin postissa ja pääsee taas itkemään ja syventymään kirjallisuuteen. Alkaa jo vanhat kirjat tympimään oppimaan ulkoa, kun ne on lukenut yli 20 kertaa puolessa vuodessa. :D

19.04.2014 21:28 - 19.04.2014 21:29 #8 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Uusin BDB oli kyllä loistava! Mielenkiinnolla odotan millainen The King - kirja tulee olemaan kun en kauheasti Wrathista perusta. Tuo kyseinen kirjahan tulee suomeksi vuoden lopulla!

Omiin suosikkeihin lukeutuu Herätetty rakasta koska Zsadist on rakkaus :heart: ja hyvänä kakkosena ja kolmosena nämä kaksi uusinta suomennosta eli Thorin ja poikien kirjat koska ne on musta enemmän sitä vanhaa Wardia kuin sitä ennen tulleet.

Ja Ward jatkaa edelleen sarjan kirjoittamista! Seuraava kirja tulee kertomaan Varjoista eli Trezistä ja iAmista. Erikoinen valinta ettenkö sanois, mutta mikäpäs siinä! Itse kyllä haluaisin kovasti Laylan kirjan! Ward on myös sanonut, että haluaisi kirjottaa Nallan näkökulmasta. Sitä odotellessa ;)

- Daenerys, GoT
Viimeksi muokattu: 19.04.2014 21:29 Q_Black.

19.06.2014 22:39 #9 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Lokakuussa suomeksi tulevan Kuningas - kirjan kansi on julkaistu. On kyllä hieno! Mielenkiinto heräsi tätä kirjaa kohtaan. Mitähän tuleman pitää ;)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hiistu

19.06.2014 23:25 #10 : Kirjakaapin tyttö
Vastaus käyttäjältä Kirjakaapin tyttö aiheessa J. R. Ward
Ihana kansi tuossa Kuningas kirjassa! Itse rakastan melkein kaikkia Wardin kirjoja, vaikka totta sekin on että kirjojen taso laski siinä keskivaiheilla. Itse toivoisin, että Marysta kirjoitettaisiin jotain ehkä vauvan kera ja myös Phuryn ja Cormian pojasta, josta on ollu mainintaa.

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

21.06.2014 20:57 #11 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Musta taas kaksi viimeisintä kirjaa ovat olleet hyviä, mutta esim. John Matthewn ja Paynen kirjat olivat minulle itselleni aika tylsää luettavaa. Katsotaan mitä tämä kirja tuo tullessaan...

06.07.2014 22:52 #12 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Seuraava kirja kokee päivänvalonsa huhtikuussa 2015 nimellä The Shadows. Kansi on julkaistu:

07.07.2014 09:19 #13 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa J. R. Ward
Lempparini BDB:sta on ehdottomasti Lover Awekened, eli Zsadistin tarina, hyvänä kakkosena tulee Lover Reborn, Tohrment. Tylsin tapaus on ollut mielestäni Phury. -Ironista kyllä, taisin lukea jostain Wardin haastattelusta, että juuri Phuryn tarina on hänen oma suosikkinsa :shock:

Olen tykästynyt myöskin Fallen Angels sarjaan, mielestäni on hauskaa, että molempien sarjojen hahmot törmäilevät toisiinsa kaupungin kaduilla satunnaisesti. :smile:

Parhaillaan odottelen, että saisin näppeihini tuon King teoksen, kunhan signet taas ehtii painamaan pokkarinsa siitä. Taitaa vaan taaskin suomennos ehtiä ensin... Olisinpa tiennyt aikanaan, että kustantaja alkaa vitkuttelemaan paperbackiensa kanssa tässä vaiheessa, niin olisin kerännyt sarjan toiselta taholta... :evil:

20.07.2014 13:16 #14 : Kirjakaapin tyttö
Vastaus käyttäjältä Kirjakaapin tyttö aiheessa J. R. Ward
Itseänikään ei keskimmäiset kirjat kiinnostaneet niin paljoa, kuin muut. Pidin viimeisissä kirjoissa eniten kahdesta vikasta. Paynen kirjasta vähiten. Odottelin aina, että kirjoitettaisiin Vishousin ja janen näkökulmasta, joten Manun ja Paynen tarina jäi vähän sivuun. :roll: :smile:

"Usually I'm remarkably good natured. Try me on a day that doesn't end in y.”

-Jace

20.07.2014 14:40 #15 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa J. R. Ward

TheGinger kirjoitti: Itse en ole ikinä lukenut tuota Langenneet Enkelit- sarjaa, niin että mitä sanotte. Kannattaako tarttua ekaan osaan? :cheesy:

Jos Wardin tyylistä olet tykännyt, niin miksi vielä epäröit? Ihan samaa tavaraa se on, eli kaikki miehet ovat kaapinkokoisia (ja harrastavat murisemista) eikä kukaan ajattele muuta kuin seksiä. Ehkäisyä tosin käytetään enemmän.

Minä olen uskollisesti lukenut sekä vampyyrikirjat että enkelikirjat, koska ne ovat olleet aika sopivaa aivot narikkaan -viihdettä, mutta viimeisimpien kohdalla on alkanut takuta. Uusinta (enkelikirjaa) luen jo hampaat irvessä. Syynä lienee se, että viime aikoina sukupuolikäsitykseni ovat muuttuneet niin, etteivät Wardin esihistorialliset fantasiat yksinkertaisesti enää mene läpi. Kaikki mieshahmot ovat keskenään samanlaisia ja kaikki naishahmot ovat keskenään samanlaisia (ainakin toimintalogiikaltaan), ja sukupuoliroolit ovat suorastaan kiveenhakattuja. Yngh. Kuningas-kirja kyllä omalla tavallaan kiinnostaa, koska monilla Wardin vampyyrihahmoilla on kuitenkin kiinnostava historia, mutta en tiedä, haluanko romuttaa vanhoja hyviä mielikuvia lisää.

31.07.2014 10:12 #16 : Q_Black
Vastaus käyttäjältä Q_Black aiheessa J. R. Ward
Langenneet enkelit on ainakin musta lukemisen arvoinen pläjäys jos pitää Wardin kirjoitustyylistä. Eihän se nyt yllä mahtavien vampyyrien tasolle, mutta loistavaa viihdettä kuitenkin minusta. Suosittelen :cool:

16.06.2015 01:48 #17 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa J. R. Ward
Olen nyt lueskellut Mustan tikarin veljeskuntaa uusiksi, enimmäkseen siitä syystä, että Iivari sattui hankkimaan meille kirjaston poistoina ison osan sarjasta. :tongue:

Pakko myöntää, että sarja kestää uusintalukukertaakin. Onhan se vähän höttä, toistaahan se itseään, mutta jollain tavalla maailma ja henkilöt kiehtovat kuitenkin ihan todella. Kirjoissa kuvattu romantiikka ja seksi ovat toki ylimaallisia ja suorastaan liioiteltuja, mutta hei, sitähän tämän genren kirjallisuus parhaimmillaan onkin.

Multa jäi lukeminen aikanaan Johnin ja Xhexin kirjaan, jota pidin vähän puuduttavana on-off-hinkkaamisena. Seuraava osa, Vapautettu rakastaja, jonka nyt luin siis ensimmäistä kertaa, oli kuitenkin huimasti parempi: päähenkilöt Payne ja Manello ovat kiinnostavampia, ja muutenkin sarjaan ilmestyi kiitettävästi uusia sivuhenkilöitä. Tässä on vielä pari kirjaa toki jäljellä ja syksyllä ilmestyvä uusi osa, joka varmaan tulee myös luettua tämän kokemuksen pohjalta. Tavallaan kiva huomata, että kerran jo 'hylkäämäni' sarja sytyttääkin sitten uudelleen. Sopivan kevyttä lukemistoa rankan työkevään jälkeen, tämä. :cheesy:

• Sini hahmo
  • Sini
16.06.2015 20:56 #18 : Sini
Vastaus käyttäjältä Sini aiheessa J. R. Ward
Luin Kuninkaan vihdoin ja mua ärsyttää Wardin rönsyilevät sivujuonet. Niin kauan kun keskityttiin lähinnä yhteen pariin niin nää kirjat oli ok, mut kun hypellään useammassa eri parituksessa niin ärsyttää vaan. Xcor ja sen valittu, sekä uusi kuvio Sola ja Assail ja Trezin sotkut - juoni ei pysy kunnolla kasassa enää.

• Mirelle hahmo
  • Mirelle
19.06.2015 10:31 - 19.06.2015 11:38 #19 : Mirelle
Vastaus käyttäjältä Mirelle aiheessa J. R. Ward
Olen nyt yrittänyt lukea näitä kommentteja, mutten saa oikein selkoa: onko tärkeää lukea kirjasarjan kaikki osat? Kun olis tossa kirjastossa kaikki muut paitsi se kakkonen,nelonen vitonen ja kutonen saatavilla ja niiden eräpäivä on aika myöhään niin en viittis jumittaa koko kirjasarjaa sen vuoksi. Ellei niissä ole jotain koko kirjasarjan kannalta tärkeää?
Viimeksi muokattu: 19.06.2015 11:38 Mirelle.

22.06.2015 10:42 #20 : Dyn
Vastaus käyttäjältä Dyn aiheessa J. R. Ward

Mirelle kirjoitti: Olen nyt yrittänyt lukea näitä kommentteja, mutten saa oikein selkoa: onko tärkeää lukea kirjasarjan kaikki osat?

Sarja on täysin jatkuvajuoninen, joten suosittelisin kyllä lukemaan kaikki osat ja vieläpä sarjan mukaisessa järjestyksessä. Jos välistä jättää kirjoja, aiheuttaa kyllä itselleen aukkoja. Taustajuoni toki kehittyy sen verran hitaasti, että mitään kovin ihmeellistä ei yhden kirjan aikana koskaan tapahdu, pääpaino nyt muutenkin on ihmissuhteissa. Mutta no, seuraava kirja on aina iso spoileri edelliseen, ja mm. uusia henkilöitä ei enää myöhemmissä osissa esitellä.

Uusin jäsen: Anni Korhonen