Arvaa Tähtifantasia-palkinnon ehdokkaat

Thialfi
Thialfi loi aiheen: Arvaa Tähtifantasia-palkinnon ehdokkaat
26.04.2018 19:09 #1

Taas yksi perinne jota ei voi ohittaa: pian julkaistavan Helsingin SF-seuran Tähtifantasia-palkinnon ehdokaslistan arvaaminen. Tehtävänä on nimetä viisi vuonna 2017 ilmestynyttä käännösfantasiakirjaa, jotka voisivat olla ehdokkaita. Viisi oikein saaneelle on luvassa kirja tai kenties kirjakaupan lahjakortti. Tähtifantasia-palkittu kirja julkistetaan tavan mukaan kesällä Finnconissa tai muussa fandom-tapahtumassa. Ideana on nostaa julkisuuteen kääntämisen ja lukemisen arvoisia kirjoja ja kirjailijoita.

haplotus
haplotus vastasi aiheeseen: Arvaa Tähtifantasia-palkinnon ehdokkaat
26.04.2018 21:05 #2

No, arvataanpa. Joskus ennenkin olen yrittänyt osua oikeaan, mutta huonolla menestyksellä. Tälläkään kerralla en ole yhtäkään kirjoista lukenut, joten veikkaan sellaisia teoksia, jotka minua kiinnostavat sen verran, että voisin ne joskus lukea.

- Viimeinen valtakunta (Brandon Sanderson, Jalava)
- Kauneus on kirous (Eka Kurniawan, Gummerus)
- Ikuisen hämärän maa (Ursula le Guin, Vaskikirjat)
- Onneksi oli maitoa (Neil Gaiman & Chris Riddell, Jalava)
- Väinämöisen veljeskunta (Pierre Charrel, Reuna)

Teki mieli lisätä listalle myös David Mitchellin Luukellot, jonka kuitenkin jätin pois, koska se on jo ehdokkaana Tähtivaeltajan saajaksi.

Edellisen Tähtifantasian voittajan sain joululahjaksi ja pidinkin Haudatusta jättiläisestä kovasti. Voisikin olla hyvä hetki aloittaa uusi perinne ja ostaa omaan hyllyyn myös vuoden 2017 parhaaksi rankattava fantasia.

Ajatuksia suomennetusta mangasta: ajatuksiasarjakuvista.blogspot.fi/?m=1

- David Mitchell: Luukellot
- Brandon Sanderson: Viimeinen Valtakunta
- Terry Pratchett: Täyttä Höyryä
- Andrzej Sapkowski: Myrskykausi

Eiköhän se tuosta. Epäilen kyllä että onko oikein, mutta toivotaan.

Race like first!
Train like second!

Eija
Eija vastasi aiheeseen: Arvaa Tähtifantasia-palkinnon ehdokkaat
27.04.2018 21:55 #4

Tietokannan vuosiluku ja genremäärityshakua käyttäen niin nämä vois olla...

Eka Kurniawan: Kauneus on kirous
David Mitchell: Luukellot
Andrzej Sapkowski: Myrskykausi
Glen Cook: Valkoinen ruusu
Neil Gaiman: Onneksi oli maitoa

Kauneus on kirous valinta osui ihan sen perusteella, kun se oli jotain voittanut ja esittelytekstissä kehuttiin kovasti. Kolme seuraavaa olen lukenut ja valitsisin itse ehdokkaaksi :smile: Valkoinen ruusu tosin on sarjan 3. osa ja ei toimi yksinään, mutta jospa ehdokkuus tulisi koko sarjalle... Ja viimoisena Neil Gaimanin lasten kirja, josta ei ole henkilökohtaista mielipidettä. Varmaankin jossain vaiheessa tulee luettua.

Uusin jäsen: Jimbo Whateverson