Millainen lukija olet?

Adolfina Romanov
Adolfina Romanov loi aiheen: Millainen lukija olet?
04.06.2018 09:56 #1

Voi olla, että tämän tapainen viestiketju on jo luotu, en viitsinyt selata läpi kaikkia lukusalin sivuja joten en ole ihan varma.

Mutta asiaan: minua kiinnostaisi tietää, millaisia lukijoita olette? Voitte pohtia asiaa eri kannoilta, esim.

- Kuinka nopeasti saatte kirjan luettua?
- Pysähdyttekö lukiessanne mietsikelemään, haaveilemaan, kaivamaan nenää yms...?
- Luetteko kirjoja ikinä uudestaan?
- Jos kirjassta on tehty elokuva, katsotteko sen mieluummin ennen vai jälkeen kirjan lukemisen?
- Selaatteko koskaan viimeisille sivuille nähdäksenne mitä tapahtuu?
- Kiinnyttekö joihinkin hahmoihin niin lujaa, että masennutte pitkiksi ajoiksi, jos heille käy kalpaten?
- Luetteko aina ja kaikkialla ympäri vuoden vai luetteko lähinnä fiilispohjalta ja kausiluontoisesti?
- Jätättekö kirjoja kesken?
- Painatteko mieleen vain kirjojen nimet vai myös kirjailijat?
- Keskusteletteko kenenkään kanssa kirjoista?
- Muuta?

Wind
Wind vastasi aiheeseen: Millainen lukija olet?
05.06.2018 13:42 #2

Minä olen ainakin muuttuva lukija. Iän myötä moni asia lukemisen suhteen on muuttunut, esim lukumaku on laajentunut. Luen myös aiempaa enemmän vanhoja kirjoja, mikä johtuu ehkä siitä, että tiedän nyt kirjoista enemmän kuin nuorena, jolloin tarttui vain niihin esillä oleviin ja mainostettuin uutuuksiin. Olen myös alkanut lukea jo luettuja uudestaan, mitä en aikaisemmin tehnyt koskaan. Vieläkin yritän sinnikkäästi lukea kehnonkin kirjan loppuun, vaikka olen yrittänyt tolkuttaa itselleni, että ei tarvitse, kirjan saa jättää kesken. Elokuvan katson mieluumminen ensin, koska kirja on lähes aina parempi. Joskus on käynyt niin, etten ole saanut katsottua elokuvaa loppuun, jos olen jo lukenut kirjan, koska elokuva poikkeaa kirjasta liikaa.

Minä en pingota, olen vain äärimmäisen valpas.

LongWalk
LongWalk vastasi aiheeseen: Millainen lukija olet?
05.06.2018 14:25 #3

Aihepiirien suhteen olen varsin muuttumaton lukija, ainakin toistaiseksi. Kiinnostukseni vaihtelee tosin scifin ja kauhun/jännityksen välillä. Saatan lukea pari vuotta pelkästään kauhua ja sitten pari vuotta scifiä. Olen huomannut positiivisena muutoksena että lukutekniikkani on parantunut. Pystyn lukemaan ja sisäistämään nopeammin ja paremmin tekstin kuin mitä se oli esim. 10 vuotta sitten. Ennen olin lähes sairaaloisen hidas lukija. Tietenkin vauhtiin vaikuttaa mikäli kirja tuntuu erityisen mieluisalta, jos ei ole muuta ohjelmaa jne.

Minulla on nyt käynnissä Musta Torni- sarja ja se on oikeastaan ensimmäinen pidempi kirjasarja jota luen. Muutoin olen lukenut vain yksittäisiä tarinoita ei maksimissaan trilogioita.

Olen kausiluontoinen lukija. Voin olla pari vuotta lukematta yhtään kirjaa ja sitten luenkin pitkään kokoajan. En pysty periaatteesta jättämään kirjaa kesken vaikka se olisi todella huono, tai ei ainakaan minun makuuni hyvä. Väkisin kirja loppuun ja joku uusi tilalle.

En ole koskaan lukenut samaa kirjaa kahta kertaan. Joihinkin hahmoihin tykästyn niin että toivon heidän jatkavan tai ainakin sitten harmittaa jos hahmo kuolee pois.

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

Kuunliekki
Kuunliekki vastasi aiheeseen: Millainen lukija olet?
05.06.2018 22:31 #4

Minä taidan olla aika kausittainen lukija. Tai ailahteleva. Joskus voin lukea kirjan hyvinkin nopeasti jos pää on sopivassa moodissa ja kirja imaisee mukaansa. Joskus sama kirja on kesken vaikka kuinka ja kauan. Joskus luen aina kun ehdin, joskus olen pitkiä aikoja lukematta.

Luen kyllä kirjoja uudestaan. Eihän kirjaa kannata edes hankkia omaan hyllyyn jos sen aikoo lukea vain kerran. (Paitsi jos sitä ei pääse lukemaan edes sitä yhtä kertaa muuten.) Nytkin olen vastikään lukenut kaksi jo aiemmin lukemaani kirjaa uudelleen. Koska teki mieli lukea juuri niitä eikä niitä lukuisia lukemista odottavia kirjoja. Miksikäs ei nauttisi samasta tarinasta uudelleen. Itse ainakin myös tuppaan unohtamaan asioita niin että uusintaluvulla tulee vastaan asioita, joita ei muistanut. Ja kirjoista voi saada ihan eri tavalla jotain irtikin varsinkin jos on kasvanut tavalla tai toisella lukukertojen välissä (tai ihan vain siksi että osaa kiinnittää erilaisiin asioihin huomiota kun kirja on jo tuttu).

Yleensä luen ensin kirjan ja katson sitten elokuvan. Kirjahan se alkuperäinen on, enkä halua että elokuva juurruttaa mieleeni virheellisiä käsityksiä. Ne voi olla vaikea saada pois, jos katsoo elokuvan ensin. En selaa kirjan loppuun, haluan lukea kronologisesti ja pitää jännityksen loppuun asti. Enkä myöskään osaa jättää kirjaa kesken. Saatan kiintyä hahmoihin ja eläytyä heihin niin että kirjan tapahtumat vaikuttavat mielialoihini. Luojan kiitos ei kuitenkaan masennuksesta voi puhua sen suhteen.

Pimeemmät alueet aina
kiinnostaa enemmän kuin valokeilan raiskaamat

kyty
kyty vastasi aiheeseen: Millainen lukija olet?
16.07.2018 13:00 #5

Täällä on myös yksi ailahteleva/muuttuva lukija. Periaatteessa makuni on säilynyt aika lailla samana koko ikäni: fantasiaa, tietokirjoja ja sarjakuvaa. Mutta yksityiskohdat vaihtelevat, ja makuni on ehkä hiukan monipuolistunut vuosien varrella, kun taas en jaksa enää samalla tavalla vaikkapa mättöfantasiaa tai geneeristä mangaa kuten ennen. Joskus tulee luettua enemmän fiktiota, joskus vähemmän. Vähän kirjasta riippuen saatan lukea sen todella nopeasti, tai sitten kirja on loputtomiin kesken. Lukeminen tuntuu olevan aika kausiluontoista muutenkin. Usein luen myös useaa kirjaa yhtä aikaa, paria tietokirjaa ja yhtä kaunokirjaa. Kaunokirjoja en jostain syystä halua lukea useaa yhtä aikaa, vaikka en tiedä olisiko sille mitään käytännön estettä. Seuraahan sitä useita TV-sarjojakin päällekkäin. Minulla on myös joitakin kirjoja, joita luen säännöllisesti uudestaan, kuten osa Pratchettin kirjoista (tai sarjakuvapuolelta vaikkapa Barksin Aku Ankat). Läheskään kaikkia kirjoja en ole lukenut uudestaan (vielä), mutta osa niistä on silti sellaisia joita haluan ehdottomasti säilyttää omassa hyllyssä. Muuten en ole selvästikään perinyt keräilijägeeniä, joka saisi keräämään hyllyyn kaikki kirjat. Lähinnä kerään sellaisia, jotka ovat minulle syystä tai toisesta tärkeitä.

Nuorempana en voinut jättää epämiellyttävääkään kirjaa kesken, mutta kolmeakymppiä lähestyessä aloin järkeillä, ettei elämää kannata kuluttaa siihen, että lukee väkisin läpi kirjan jota ei millään jaksaisi lukea. Lukemisen ei pitäisi olla suoritus... varsinkaan silloin, kun sitä tekee harrastuksena, eikä kirjaa ole pakko kahlata läpi jostain muusta syystä.

Periaatteessa minua ei häiritse katsoa elokuvaa ennen kuin luen kirjaa, mutta toisaalta se taas häiritsee. Aika tapauskohtaista, siis... Jo pienenä häiriinnyin siitä, jos kirjan kansikuva ei vastannut sisältöä, ja elokuvien ja TV-sarjojen kohdalla on sama juttu. Ainakin yleensä, riippuu paljon mistä kirjasta on kyse ja miten filmatisointi on toteutettu vaikka sinä muuten olisi isojakin eroja. Joskus kirjan ja elokuvan voi erottaa päässään toisistaan, mutta esimerkiksi aikoinaan katsoin sen Scifi Channelilta tulleen Maameri-minisarjan, ja se juurrutti päähäni mielikuvia, jotka häiritsivät koko ajan kirjoja lukiessa. Ghiblin versiota en sitten enää edes katsonut.

Viimeksi muokattu: 16.07.2018 13:00 : kyty.

Lilyx
Lilyx vastasi aiheeseen: Millainen lukija olet?
16.07.2018 13:48 #6

- Kuinka nopeasti saatte kirjan luettua?
Nopeesti. Suomenkielisessa hyvässä kirjassa vauhti on ehkä suunnilleen 100 sivua tunnissa (en ole oikeestaan koskaan mitannut tarkalleen et kuin nopeesti luen). Esim. viimeksi lukemassani Jeff VanderMeen Hävityksen (240s) lukemiseen meni noin 2 tuntia (toisaalta kirja oli melko tylsä joten vähän hyppelehdin ja vain silmäilin joitain kohtia...)

Meinasin eka vastata, että en, mutta tarkemmin mietittynä joo. En välttämättä ensimmäisellä kerralla jos oon super keskittyny, mutta sitten toisella lukukerralla.

- Luetteko kirjoja ikinä uudestaan?
Joo, tosi paljon. Esim. kirjahyllyssäni on vain kirjoja joita voin lukea vaikka 4 kertaa putkeen ilman kyllästymistä. Lempikirjojani oon lukenut valehtelematta varmaan 15 kertaa läpi.

En kato sitä. (Ok jos on pakko valita niin kirjan lukemisen jälkeen)'

- Selaatteko koskaan viimeisille sivuille nähdäksenne mitä tapahtuu?
Vielä muutama kuukausi sitten en, mutta nykyään joo.

Tavallaan, mutta kyllä siitä pääsee yli. Ehkä.

Aina ja kaikkialla. Vaikka välillä on koulun takia kausia, ettei ole aikaa (tai jaksamista) lukee mitään uutta, mutta silloin on hyvä hetki lukee jotain jo kerran luettua, koska sen voi jättää myös kesken.

- Jätättekö kirjoja kesken?
Vielä vuos sitten en jättäny mitään, mutta nykyään oon sitä mieltä et elämä on aivan liian lyhyt huonojen tai tylsien kirjojen lukemiseen, kun lukulistalla on 400 muuta kirjaa jotka odottaa lukemista.

- Painatteko mieleen vain kirjojen nimet vai myös kirjailijat?
Enpä oo aikasemmin tätä miettinykkään! Ennemmin ehkä kirjan nimen ja kannen, joskus myös kirjailian (varsinkin jos on jo tuttu muiden teosten kautta).

- Keskusteletteko kenenkään kanssa kirjoista?
Enä oikeestaan, harva kavereista on samalla tavalla innostunut lukemisesta mikä on harmi.

- Muuta?
On suorastaan fyysistä kidutusta joutuu jättämään jokin (suomenkielinen) kirja kesken. Ehkä siksi en luekkaan niin paljoa, koska joka päivä ei löydy ylimääräisiä tunteja jos nukkuakkin haluaa...

Valvojat: RinjaXarielEmelieSeregil of Rhiminee