Dragonlance-sarjan suositeltava lukemisjärjestys

• Tomi
    Riiviö
24.09.2003 03:00 #1 : Tomi

[Päivitetty: 4.12.2007]

Dragonlance on yksi suosituimmista fantasiasarjoista ja onkin tästä syystä herättänyt paljon keskustelua myös Risingshadow'ssa. Yksi yleisimpiä kysymyksiä fantasiaa ja Dragonlancea aloittelevalle lukijalle on ”Missä järjestyksessä Dragonlance pitäisi lukea? Kysymys on kovin yksinkertainen, mutta vastaus vaatii hieman selittämistä. Tässä artikkelissa yritän selventää suositeltua lukujärjestystä suomennetuille Dragonlance-kirjoille sekä hieman perustella omia mieltymyksiäni.

Kirjan nimen jälkeen on suluissa alkuperäinen, englanninkielinen nimi ja viivalla erotettuna kirjan kirjoittaja(t). (Selvitän artikkelin lopussa myös Mielen demonit -kirjan alkuperän.) Kursivoidulla listatut kirjat ovat englanninkielisiä, mutta ne tullaan hyvin todennäköisesti suomentamaan tulevaisuudessa.

Listaan ensin ns. pakolliset kirjat, toisin sanoen ne, jotka siirtävät maailmaa eteenpäin. Lopuksi listaan kaikki maailmaa ja hahmoja syventyvät kirjat ja kerron, milloin nämä olisi järkevintä lukea.

Lue lisää...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Poocha, Tsururun

• Sparhawk hahmo
  • Sparhawk
    Kaartilainen
23.02.2016 22:05 #2 : Sparhawk
Kiitos taas tästä selonteosta. Todella mukavaa, että asioihin jo perehtynyt jaksaa selvittää, kirjoja kuitenkin on aika sekalainen seurakunta kun niitä aloittelija alkaa pläräämään. Muistaakseni tämän luin kuin mietin missä järjestyksessä pitäisi tätä sarjaa alkaa hankkimaan. Nyt on Kronikat luettu ja tulin taas hakemaan vahvistusta mitäs seuraavaksi. Eikun Kaksosten aika käteen ja työn alle. Long Live Rising!

• Glaurung hahmo
  • Glaurung
07.03.2016 17:21 #3 : Glaurung
Itse olen jo lukenut sarjan, ja on myönnettävä että täysin sekaisessa järjestyksessä sitten luinkin. Hyvä, että nykyään löytyy toimiva ohje mistä järjestyksestä kirjat kannattaa lukea. =)

• maahinen hahmo
  • maahinen
08.03.2016 09:51 #4 : maahinen
En huomaa listalla Kevin Steinin kirjoittamaa Brothers Majere, jota ei kai ole suomennettu. Tapahtuu viisi vuotta ennen Kronikoita. Pakollista luettavaa Raistlin-faneille.

Pisania
Uusin jäsen: Meeri Saukkonen