Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?

21.02.2020 11:06 #1 : Rinja
Mitä haluaisit lukea?

Tällä kysymyksellä en tarkoita sitä mitä Etsi kirjaa, löydä luettavaa -ketjussa, eli tässä ei etsitä kirjavinkkauksia. Toki jos joku osaa vinkata jotain jonkun toiveita ja mieltymyksiä vastaavaa, se on ihan poppen.

Vinkkien kyselyn sijaan tämä ketju on omistettu toiveille ja odotuksille. Keltä kirjailijalta odotat jotain uutta kuin kuuta nousevaa? Odotatko johonkin sarjaan tai kirjaan jatko-osaa, oli sellaista sitten luvattu tai ei? Luvassa olevaa suomennosta, tai jonkin sellaisen suomentamista, mistä ei ole suomennospäätöstä vielä tehty?

Entä onko jotain, mitä toivoisit julkaistavan? Haluatko tietynlaisia tarinoita, kuten tietyn spesifin alagenren edustajia tai tarinoita sijoittuen tiettyyn paikkaan tai kertoen tietynlaisesta fantasia- tai alienlajista? Toivotko lukemiltasi kirjoilta erityisiä juonenkäänteitä, joita niissä ei ole tavannut olla?

Tähän ketjuun käyvät kaikki pienet ja isot kaipauksenkohteet koskien aiheita, teemoja, juonta, miljöötä, hahmoja, aikakautta ja niin edelleen. Myös vaikkapa kirjailijoita koskien voi toivoa asioita, jos esimerkiksi haluaisi luettavakseen tietyssä maailmankolkassa kirjoitettuja kirjoja tai jonkin erityisryhmän edustajan omakohtaisia kokemuksia. Tietokirjallisuuttakin koskevia toiveita voi esittää.

(Huom. jos toivot jollekin sarjalle tai kirjalle jatko-osaa, sitä koskevia isompia spekulointeja ja aiempia osia koskevia spoilereita ei tähän ketjuun, kiitos. Ne voi osoittaa kirjan/sarjan/kirjailijan omaan ketjuun, jollaisen voi myös perustaa, jos sitä ei ole. Osittaisena poikkeuksena ehkä sellaiset kirjat/sarjat, jotka eivät ole spefiä, eli niitä voi pohtia tässä ketjussa mutta tarvittaessa spoilerien takana.)

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kuurankukka

21.02.2020 11:59 - 21.02.2020 14:22 #2 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Minä odotan erityisesti (mikä ei varmaan ole jäänyt epäselväksi tuolla toisessa ketjussa...) Hobbilta luvattua The Liveship Traders -trilogian suomennosta, jonka ekan osan on kerrottu tulevan syksyllä. Sitä olenkin odottanut jo lähemmäs seitsemäntoista vuotta.

Lisäksi haluaisin luettavakseni pitkiä sarjoja, joissa pysyvät suunnilleen samat henkilöhahmot. Minulla on muutama luottokirjailija, jotka harrastavat juuri tällaisia ja julkaisevatkin ystävällisesti joka vuosi 1-3 kirjaa niihin sarjoihin, mutta muutaman kuukauden sisään keltään heistä ei ole tullut mitään. Kannattaisi etsiä varmaan jotain uutta, mutta kun lukemisissani on taas ollut pitkä väli niin on vaikea tarttua ihan uusiin juttuihin. Ehkä pitäisi ottaa uusintalukuun jotain vanhaa hyvää tässä välissä ja katsoa, auttaisiko se irrottamaan henkisen lukemisblokin ja innostuisin kokeilemaan jotain uuttakin taas.

"Faktan ja fiktion ero lie se, että fiktion täytyy olla järkeenkäypää"
Viimeksi muokattu: 21.02.2020 14:22 Rinja.

• Pisania hahmo
  • Pisania
    Varjoinen
21.02.2020 13:48 - 21.02.2020 13:50 #3 : Pisania
Vastaus käyttäjältä Pisania aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Olen jäänyt kaipaamaan ainakin 10+ vuoden takaa jatkoa Dale Peckin Talo ulapalla -kirjoille. Niitä on kaksi ja tykkäsin niistä hirveän paljon, mutta valitettavasti Peck ei ole kirjoittanut jatkoa. Lisäksi suorastaan janoan lisää teoksia Ysabeau S. Wilceltä, joka ei ole julkaisut mitään v. 2014 jälkeen. Mieluiten jatkoa Flora-sarjalle (joka kulkee nimellä Flora trilogy mutta mielestäni se jäi kyllä kesken) mutta muukin otettaisiin riemulla vastaan.

Tällä hetkellä minua innostaisi lukea tietokirjallisuutta mutten oikein itsekään tiedä mistä aiheesta. Kunhan se olisi jotain ällistyttävän mielenkiintoista. Kun joitain vuosia sitten luin David Grannin Z - Amazonin kadonnut kaupunki, kiinnostuin kadonneista kaupungeista, kulttuureista, aarteista ja niiden etsinnästä sekä esikolumbiaanisesta Amerikasta, mutta ei ole valitettavasti tullut vastaan kirjoja, jotka olisivat olleet yhtä kiinnostavia.

Don't mess with the neon love chicken.
Viimeksi muokattu: 21.02.2020 13:50 Pisania.

23.02.2020 14:37 #4 : LongWalk
Vastaus käyttäjältä LongWalk aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Olisin halunnut Kingiltä jatkoa Mersumies-sarjaan. Tai ylipäätään että Bill Hodgesin tarinat olisivat jatkuneet, mutta se juna on jo mennyt. Ainakin ajan loppupäästä.

Toivoisin Kingiltä lisää keskipitkiä kirjasarjoja. Mitään Mustan Tornin mittaista en itse toivo, mutta 3-5 teoksen mittaiset kauhupainotteiset sarjat ovat jotain mitä Toivon ja nimen omaan Kingiltä.

Ei pimeys, vaan se mitä se kätkee sisälleen

24.02.2020 10:47 #5 : HourglassEyes
Vastaus käyttäjältä HourglassEyes aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Olen jo parisen vuotta odotellut Melinda Snodgrassin julkaisevan jatkoa The Imperials Sagaan , sarjassa on ilmestynyt tähän mennessä kolme kirjaa ja tavatessani Snodgrassin kirjamessuilla jokunen vuosi sitten hän kertoi kaavailleensa sarjasta ainakin viisiosaista. Snodgrass tekee myös käsikirjoitushommia, joten lieneekö viime ajat menneet sen parissa...?
Kolmas osa vain jäi hyvin mielenkiintoiseen asetelmaan, joten kiinnostus olisi suuri jatkoon tämän avaruusoopperan osalta. Mutta täytynee vain tyytyä odottelemaan :sad:

24.02.2020 23:25 #6 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?

Superheroes are real when they're drawn in ink.

25.02.2020 07:20 #7 : Rinja
Vastaus käyttäjältä Rinja aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?

Astorethein kirjoitti: En odota mitään keneltäkään. Jo ilmestyneissä kirjoissa riittää lukemista loppuelämäni ajaksi.

:grin: Sori, mutta tämä on vähän vastaavanlainen vastaus kuin jos kirjoittaisi "Mitä olet viimeksi lukenut" tai "Mitä kirjoja kesken" -ketjuihin tyylillä "En ole lukenut mitään, en koe tarpeelliseksi". Varmasti siis ihan todenmukainen toteamus, mutta ei ketjun pointin kannalta kaikkein hedelmällisin.

• haplotus hahmo
  • haplotus
29.02.2020 08:56 #8 : haplotus
Vastaus käyttäjältä haplotus aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Helppo vastaus tähän ketjuun on tietysti George Martinin The Winds of Winter nyt kun minäkin olen sarjan lukenut niin pitkälle kuin mahdollista.

Mutta jos mietitään tätä ketjun toista pointtia ja tietynlaisen fiiliksen tarjoavaa kirjaa, niin luultavasti laittaisin saman tien luettavaksi kirjan, joka tarjoaisi saman olotilan kuin Sheri Tepperin Ruohojen maa aikanaan. Siinä jotenkin uuden maailman tutkimus onnistuttiin kirjoittamaan niin elävästi ja samalla salaisuudet säilyttäen, että en ole usein törmännyt. Joku Le Guinin novelli on päässyt lähelle sitä tunnetta, mutta en tarkemmin muista mikä. Ehkä myös Tepperin tapa kuvata hahmonaan auttaa tässä, sillä toki scifi on täynnä salaperäisiä maailmoja, mutta ei suurin osa kirjoista ole tuntunut samalta.

Voi tietenkin olla, että monikin kirja periaatteessa tarjoaisi tämän saman fiiliksen, mutta lukijana en vain lukuhetkellä pysty siihen tarttumaan.

02.03.2020 11:14 - 02.03.2020 11:15 #9 : Adolfina Romanov
Vastaus käyttäjältä Adolfina Romanov aiheessa Mitä kaipaat ja odotat luettavaksi?
Andy Warholilta on julkaistu vuonna 1967 Index Book -niminen kirja. En tiedä, onko sitä sen koommin painettu uudelleen, mutta todennäköisesti ei, koska nykyään ko. kirjaa myydään 300-500 dollarin kappalehintaan. Warhol on minulle sen verran rakas, että olisi ihanaa jonain päivänä nähdä kaikki hänen kirjansa omassa hyllyssä, kunniapaikalla luonnollisesti. Eli uusintapainos siitä olisi aivan mahtava, vaikka jäänee pelkäksi utopiaksi. Ehkä jonain päivänä voisi säästää sen verran että voisi sellaisen ostaa.

Kävin lomalla Lontoon Modern Tatessa, ja siellä oli myynnissä useampaakin Warholin kirjaa. Jokaista ostin yhden. Onnellinen olo.
Viimeksi muokattu: 02.03.2020 11:15 Adolfina Romanov.

Uusin jäsen: Niia Sidoroff