• Kustantajat.
    • Kirja: Jäänvartija (Konetrilogia, #3)
    • 1 kommentti (Tonttu 5 päivää sitten)
    • Voihan Shazam ...
    • Elokuva: Shazam!
    • 2 kommenttia (Adolfina Romanov 112 päivää sitten)

Ville Kainuulainen ja Riimukivet

03.03.2020 15:03 #1 : Aksu79
Tervehdys, olen salanimellä Ville Kainuulainen kirjoittava kirjailija,jonka esikoisteos "Riimukivet" julkaistiin BoD:n kautta viimevuoden syyskuussa. Kirjan synopsi lyhyesti on,että neljä nuorta lähtevät etsimään Haltin tienoilta riimukiveä,jonka näkivät vaeltajan blogissa. Raijalla on kyky palata menneisyyteen ja nähdä niiden tapahtumia. Näin saadaan aasinsilta viikinkien aikaan. Sain innoitteita viikinki aiheisista teoksista,kuten myös Viikingit TV sarjasta. Kirja on suhteellisen lyhyt,E-kirjana 126 s.,joten sen voi mukavasti lukea vaikka yhdessä illassa. Jos tavoitan kirjalla lukijakuntaa,kirjoitan tulevaisuudessa myös hieman samankaltaisia romaaneja/novelleja. Käykää tutkimassa kirja esim. Elisa kirjasta ja kertokaa mielipiteenne,kiitos!

06.03.2020 11:45 #2 : Aksu79
Vastaus käyttäjältä Aksu79 aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Mitä pidätte viikinki aiheisista kirjoista ylipäätään? Onko niiitä kirjoitettu liikaa tai liian vähän? Itse pidän kaikesta historiallisesta kirjallisuudesta,olipa fiktiivistä tai tositapahtumiin perustuvaa.
Tukekaahan nyt hieman aloittelevaa kirjailijaa ja hankkikaa tuo kirjani. Kirjan historialliset tapahtumat ja henkilöt ovat täysin fiktiivisiä ja niitä ei kannata tulkita liian tarkkaan. Tarina kuitenkin mielestäni kantaa alusta loppuun. Onko sitten nuorten vai aikuisten kirjallisuutta,sen saatte päättää itse.

10.03.2020 19:48 #3 : Ville Lintunen
Vastaus käyttäjältä Ville Lintunen aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Luin Elisa Kirjasta löytyvän lukunäytteen, en koko teosta, mutta jo näytteen perusteella voin sanoa että proosasi kaipaa vielä paljon hiomista.

Heti alussa keskityt liikaa kertomaan etkä näytä mitään. Sen, että päähenkilösi ovat hyviä ystäviä jotka ovat tunteneet jo vuosia, voisi näyttää, eli kuvailla miten he käyttäytyvät toistensa seurassa ja mitä he yhdessä tekevät. Samalla tavalla esim. Mikan historianopinnot ja kiinnostus historiantutkimukseen saisi tulla esille muuten kuin että kertoa töksäytät sen suoraan. Samoin Raijan äidin kuolema voisi tulla esille luonnollisemmin, vaikka hahmojen välisessä dialogissa, ja Anssin ihastuksen Raijaan voisi näyttää sillä, miten Anssi Raijan seurassa käyttäytyy.

Tarinan alku ei varsinaisesti tempaise mukaansa, kun siihen ei mahdu mitään käänteitä, eikä mitään yllättävää. Kaverukset ovat kaikki hyvässä sovussa, ja matkan suunnittelu ja matkalle lähtö käyvät sovitusti. Kun alun tapahtumilla ei vaikuta olevan varsinaista merkitystä tarinan kannalta, kertomus voisi alkaa siitä kun nuoret saapuvat Lappiin.

Teknisestä puolesta sen verran, että dialogikohdissa olisi paljon selkeämpää, jos jokainen repliikki olisi omalla rivillään.

Summattuna siis: näytä, älä kerro ja pyri luomaan alusta pitäen jotain jännitettä, jotain epävarmuutta, koska muuten tarinan alku on todella tylsä.

10.03.2020 21:45 #4 : Aksu79
Vastaus käyttäjältä Aksu79 aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Ok. Kiitos palautteesta. Se on sinun mielipiteesi. Myönnän, että alku on hieman tylsä ja pohjustus voisi olla parempaa. Minun mielestä pohjustus oli riittävää,henkilöhahmoja syvennetään hieman kirjan edetessä. Mutta, jos ostat kirjan ja luet pidempään,huomaat tarinan muuttuvan vauhdikkaammaksi. Täytyy tulevaisuudessa yrittää saada tuo alku iskevämmäksi.
Epävarmuus ja jännitteet kasvaa kyllä kirjan edetessä, eli ostakaa ja lukekaa,eihän tuossa paljoa menetä. Seuraava kommentoija voisi olla sellainen,joka on oikeasti lukenut koko kirjan. Otan kuitenkin neuvoista vaarin. ;)

15.03.2020 19:22 #5 : Ville Lintunen
Vastaus käyttäjältä Ville Lintunen aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Millaista kirjallisuutta yleensä luet? Hyvä kirjailija on hyvin lukenut, eli kirjoittamisesta oppii todella paljon jo pelkästään lukemalla. Kannattaa lukea varsinkin sellaisia kirjoja jotka vetoavat eivät vain aiheensa vaan myös kirjoitustyylin puolesta.

Viikinkiaiheisia kirjoja en tähän hätään keksi muita kuin Bernard Cornwellin Uhtred-sarja, ja siinäkin tapahtumat sijoittuvat Englantiin, joten mistä kirjoista olet saanut inspiraatiota?

16.03.2020 14:23 - 16.03.2020 14:46 #6 : Aksu79
Vastaus käyttäjältä Aksu79 aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Luen monipuolisesti dekkareita,kauhua, ja jännitystä. Kirjailijoista suosikkeja on King,Brown,Koontz, Cornwell,Nesby ja Remes. Luen toki muitakin. Kysyin vain teiltä viikinaiheisista kirjoista,itse en ole niitä kauheasti lukenut. Olen katsonut viikinaiheisia sarjoja ja dokumentteja. Kiinnostaa minua muukin aihepiiri,tuo nyt vain oli hyvä sijoittaa Suomeen ja Norjaan.
Pidän myös seikkailu ja toimintahenkisistä kirjoista ja sarjoista. Niinkuin kirjoitin nuo tapahtumat ovat fiktiivisiä,joskin miksi ei englantilaiset olisi voineet tulla Norjaankin. Tässä nyt vähän kirjoitetaan historiaa uusiksi,että saadaan jännitystä. Ostitko siis kirjan?
Viimeksi muokattu: 16.03.2020 14:46 Aksu79.

16.03.2020 14:45 #7 : Aksu79
Vastaus käyttäjältä Aksu79 aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Niin ja muutin muuten tuota teknistä ulkoasua niin,että nyt on omalla rivillään repliikit. Täydensin vähän tekstiä ja korjailin samalla. Uusi versio tulee piakkoin kauppoihin. Ja hintakin on alennettu 50 centtiä 2 viikon ajan. ;)

16.03.2020 15:50 #8 : FreakyMike
Vastaus käyttäjältä FreakyMike aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Jossakin historianelävöittäjien facebook-ryhmässä oli 1-2 vuotta sitten juttua viikinkiajalle sijoittuvista romaaneista ja keräsin kaikki nimet talteen. Osa niista on aika vanhoja jo 40-50 luvuilla ilmestyneitä teoksia ja koska viikingit ovat nykyisin niin trendikäs aihe, niin listan laatimisen jälkeen on ilmestynyt varmaan muitakin.

Frans G. Bengtsson: Orm Punainen / Orm Punainen kotona ja idän retkillä
Aira Brink: Memmoin arvat
Bernard Cornwell: Viimeinen kuningaskunta, Kalpea ratsastaja, Pohjoisen valtiaat, Miekkojen laulu, Palava maa, Kuninkaiden kuolema, Pakanavaltias, Tyhjä valtaistuin, Myrskyn soturit & Soihdunkantaja
Paula Havaste: Tuulen vihat, Maan vihat, Veden vihat & Lumen armo

Marja-Leena Lempinen: Kerubin hymy / Pohjantähden valtakunta
Juuse Tamminen: Rapolan kuninkaan vangit / Varjagien aarre
Kauko Valta: Vaskikypärä
J.V. Wainio: Perman jousi

Jos kalevalan kaltainen kirjallisuus kiinnostaa, niin voi tietysti lukea myös Eddan jumalrunoja sekä viikinkisaagoja.

Kuningassaagat (Snorri Sturlusson)
Gísli Súrinpojan saaga
Orkneylaisten saaga

17.03.2020 19:13 #9 : Aksu79
Vastaus käyttäjältä Aksu79 aiheessa Ville Kainuulainen ja Riimukivet
Jaa-a,eipäs näytä kovinkaan tutulta yksikään noista kirjoista.Liekkö kukaan lukenut noista mitään?
Luulisin kuitenkin ,että Riimukivet tuo varmaan tervetulleen tuulahduksen tähän genreen,koska on juonikuvioltaan hieman normaalista poikkeava. Toki jakaa mielipiteitä,mutta eikö sekin ole hyvä?

Uusin jäsen: Henri Säilä