maaliskuu 07, 15:36
56 viestiä | Eija

E-kirjat

28.01.2021 12:26 #1 : Kuunliekki
E-kirjat kirjoittanut Kuunliekki
Kuuluukohan tämä tänne... No ehkä siitä ei sakoteta hirveästi, jos menee väärään paikkaan.

Olen viimeaikoina lukenut paljon E-kirjoja. Minä, joka olin joskus kovasti epäluuloinen moisia kohtaan ja perinteisen kirjan puolella. No kummassakin on puolensa. E-kirja on siitä kiva että sitä voi lukea pätkän missä vain, kun vain on aikaa ja kännykkä mukana. Sen avaaminen on myös hieman helpompaa niinä kausina, kun on vaikea saada aikaiseksi lukea. Silloin kuitenkin räplää kännykkää niin kynnys on matalampi.

Lukeeko muut E-kirjoja? Olisiko antaa suosituksia, mikä E-kirjasovellus/kauppa olisi hinta/laatusuhteiltaan kiva? Olen lukenut nyt kirjaston E-kirjoja. Ilmaisia, mutta laatu kyllä sen mukainen, kun bugittaa jatkuvasti... Ja valikoimakin huonompi kuin kaupallisissa tuntuu olevan. Joitain kaupallisia olen kokeillut kokeilujakson verran.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: sinidean

28.01.2021 15:44 #2 : sinidean
Vastaus käyttäjältä sinidean aiheessa E-kirjat
Olen käyttänyt varsinaisista e-kirjojen lukulaitteista ainoastaan Kindleä ja tästäkin muutama vuosi aikaa. Hyviä puolia on Kindlen kirjamainen muoto (kiva kädessä) ja ruudun silmäystävällinen taustavalo, joka ei häiritse vieruskaveriakaan, vaikka lukisi keskellä yötä. Kindleä pystyy lukemaan myös kirkkaassa auringonpaisteessa toisin kuin kännykkää. Tykkään lukemista helpottavista toiminnoista, joita on kivasti (mm. eri kirjasintyylit, taustan sävy, kirjanmerkit ja huomiokynäkorostukset, jos haluaa muistaa jonkin kohdan myöhemmin). Huonoa: ensisijaisesti kirjoja saa vain englanninkielellä Amazonista (tai on sitä ilmeisesti jotain käännösohjelmia, joilla saisi myös suomenkielisiä muutettua Kindle-yhteensopiviksi, en ole testannut). Itse luin tuolta lähinnä kevyttä, pääasiassa nuorille suunnattua spefiä. Yksi mielenkiintoisimmista oli Tara Brownin Born-trilogia (zombiapokalypsin jälkeinen dystooppinen maailma kera nuortenkirjakliseiden). Kirjat olivat pääasiassa tosi edullisia (korkeintaan pari dollaria /kpl).

Nykyään käytän pääasiassa BookBeat-sovellusta kännyn/tabletin kautta ja oon ollut tosi tyytyväinen. (Kokemusta ei valitettavasti ole muista sovelluksista, joten niihin en voi tehdä vertailua.) BB:n valikoima on ollut positiivinen yllätys. Vanhoja kirjoja sieltä toki löytyy huonommin, mutta lähes kaikki uudet löytyy yleensä sekä ääni- että e-kirjoina. E-kirjat ovat kyllä kivoja juuri mainitsemistasi syistä, mutta välillä niissä ärsyttää se hitaus, kun yrittää sivuja swaippaamalla etsiä jälkeenpäin jotain kohtaa. Toki valikosta pääsee liikkumaan lukujen välillä ja käyttämään kirjanmerkkejä hyödykseen, mutta jos kohtaa ei ole erikseen etukäteen merkannut, niin voi olla vaikea löytää. Esimerkiksi juuri lukemani Itämeren Auri, joka oli ihan painajaismainen e-kirja-luettava. Kirjan "sisällysluettelosta" ei löytynyt kuin kirjan 3 osaa, mutta ei erillisiä lukuja (johtuen ehkä siitä, että kirjojen luvut eivät olleet numeroituja?). (Tai sitten en vain tajunnut jotain.) Tavallisesta fyysisestä kirjasta löytää yleensä hetkessä haluamansa kohdan, kun vähän plärää.

E-kirjoissa ei ole myöskään kirjojen tuoksua. =P

28.01.2021 17:40 #3 : Mustelmann
Vastaus käyttäjältä Mustelmann aiheessa E-kirjat
E-kirjoista on ollut aiemmin puhetta tässä ketjussa:
www.risingshadow.fi/forum/lukusali/2301-...-pokkari-vai-e-kirja

23.02.2021 15:49 #4 : Kuunliekki
Vastaus käyttäjältä Kuunliekki aiheessa E-kirjat
Kiitos linkistä mustelmann. Kävin selaamassa keskustelua. :)

Sinidean, olen huomannut tuon saman ärsyttävyyden. E-kirjoissa on todella rasittavaa etsiä jotain tiettyä kohtaa jälkikäteen. Kirjaston e-kirjoissa ei edes ole tuota että pääsisi siirtymään lukujen välillä. Tai jos on, se ominaisuus on hyvin piilotettu.

Luen nyt Suomalaisen kirjakaupan E-kirjoja, kun sain joululahjaksi kuukauden lukuaikaa sinne. (Säästin sitä vauvan syntymään, jotta voin lukea sieltä imettäessä.) Harkitsen nyt jatkavani tilausta lahjaksi saadun ajan loputtuakin. Ainakin sieltä on tullut luettua suht paljon ja on ollut ihan toimiva. Hintakin taitaa olla kaikissa kuukausimaksullisissa samaa luokkaa.

25.02.2021 09:50 #5 : Calvin Gordon
Vastaus käyttäjältä Calvin Gordon aiheessa E-kirjat
Uskon rehellisesti, että e-kirjat ovat yksi parhaista keksinnöistä. Hienoa siinä on, että saat sen mihin tahansa, eikä sinun tarvitse huolehtia siitä, että se vahingoittuu tai repeytyy ulkoisista tekijöistä, kuten vedestä tai liiallisesta käsittelystä. Taitokset ovat myös minua. No, olen äskettäin lukenut kauhutarinoita. On todella hienoa, että löysin pehmeän kopion Stephen Kingin kirjoista. Minun ei tarvitse huolehtia kirjojen kantamisesta ympärilläni koko ajan, koska olen ollut kovasti lukenut hänen teoksiaan haha