• Hiistu hahmo Kirjoittaja

01.04.2021 22:10 #1 :: Hiistu
Mille viimeksi nauroit kirjaa lukiessa?

Minun tulee aina välillä kirjaa lukiessani naurettua ihan ääneen, jos on jokin erityisen hauskalta tuntuva juttu. Joskus ne jutut ovat sellaisia, ettei kirjailija ole ehkä edes tarkoittanut asiaa erityisen humoristiseksi, mutta esimerkiksi kirjassa kuvatun tilanteen jonkinlainen tahaton koomisuus tai mieleen tuleva yhtymäkohta todellisen elämän ilmiöihin tai henkilöihin panee huvittamaan. Ja sitten on tietenkin juttuja, jotka kirjailija on tarkoittanut hauskoiksi ja jopa onnistunut ne sellaisiksi kirjoittamaan.

Viimeksi olen lukenut Philip K. Dickin kirjaa Varro vain viime vuotta, ja siinä minua nauratti selostus
Varoitus: Spoiler.

Mille sinä olet viimeksi nauranut, kun olet lukenut kirjaa? Tai jollei ääneen nauraminen ole sinun juttusi, ainakin kokenut kovasti paljon huvittuneisuutta.

01.04.2021 23:14 #2 :: Pisania
Mille viimeksi nauroit kirjaa lukiessa?
Viimeisin mieleen jäänyt naurua aiheuttava kohtaus oli Bill Brysonin kirjassa Neither here nor there. Se on matkakertomus Brysonin reissusta Euroopan halki 90-luvun alussa ja kohta, joka sai munut hirnumaan minuuttitolkulla oli tämä:

I took three years of French in school, but learned next to nothing. The trouble was that the textbooks were so amazingly useless. They were always written by somebody clearly out of touch with the Francophile world – Prof. Marvis Frisbee of the Highway 68 State Teachers College at Windsock, North Dakota, or something.

En tiedä pohjois-Dakotasta juuri mitään, mutta miellän sen hyvin autioksi paikaksi jossa voisi hyvin olla Tuulisukka-niminen kärpäsenlika kartalla. Mutta ei ole. Tarkistin.

• Hiistu hahmo Kirjoittaja

14.06.2021 19:47 #3 :: Hiistu
Mille viimeksi nauroit kirjaa lukiessa?
Ei ehkä ihan naurattanut, mutta herätti hilpeyttä... Tai no, kyllä se nauratti.

Strugatskin veljesten kirjassa Miljardi vuotta ennen maailmanloppua jokin mahti koettaa saada tiedemiehet keskeyttämään työnsä. Keinovalikoima on laaja. Eräskin onneton saa ensin kiusoikseen ihottuman. Saatuaan siihen avun alkaa tapahtua kummia:
Varoitus: Spoiler.
Muokannut 14.06.2021 19:55 Hiistu

21.06.2021 10:48 #4 :: HourglassEyes
Mille viimeksi nauroit kirjaa lukiessa?
Nauroin ääneen, kun kuuntelin noita Ari Turusen Ettekö te tiedä kuka minä olen ja Ettekö te vieläkään tiedä kuka minä olen kirjoja, jotka käsittelevät ihmisen ylimielisyyttä kautta aikojen. Osansa saavat monet henkilöt Kiinan varhaisista keisareista Napoleoniin David Hasselhoffiin ja Donald Trumpiin. Turunen lukee äänikirjat itse, joten hänen eläytymisensä ja sarkasminsa saa kuulla juuri sellaisena kuin se on tarkoitettu. Suosittelen!

21.06.2021 12:58 #5 :: LordStenhammar
Mille viimeksi nauroit kirjaa lukiessa?
Viimeisin taisi olla Veikko Huovisen Lampaansyöjissä, kun jermut siinä keksivät paskakuskifirmoille nimiä. Toinen saman kirjailijan Porsaan paperit -novelli kokonaisuudessaan. Huovinen osasi naurattaa.

Valvojat: RinjaEmelie