Mats Strandberg & Sara B. Elfgren: Engelsfors-trilogia

• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
04.10.2013 22:13 - 04.10.2013 22:20 #1 : Iivari
Piiri aloittaa ruotsalaiseen pikkukaupunkiin Engelsforsiin sijoittuvan urbaania fantasiaa olevan trilogian.

Olen paraikaa lukemassa Piiriä, noin kaksi kolmasosaa lukenut. Ja nyt on pakko saada vaihtaa mielipiteitä tästä. Siis kirjahan on selkeästi hyvä ellei jopa erittäin hyvä, ja suomennoskin mainio (joskin ruotsinsuomalaisuuden vahvasta läsnäolosta huolimatta Skål-repliikin olisi voinut jättää kääntämättä), mutta minun on aika vaikea lukea tätä silti. Panen ajatukseni varmuuden vuoksi spoilertägien sisään, sillä en halua pilata kenenkään lukuelämystä. Mutta jos olet jo kirjan lukenut, kerro, olinko fiiliksissäni yksin.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen
Viimeksi muokattu: 04.10.2013 22:20 Iivari.

• Sini hahmo
  • Sini
05.10.2013 23:31 #2 : Sini
Iivarille, jos haluat spoilata itsesi Idasta:

Itsekin luin Piirin ja samaan syssyyn Tulen, kun tapasin kirjailijat Finnconissa. Nyt odottelen kolmatta osaa jopa niin paljon, että olen harkinnut kokeilevani sen lukemista på svenska.

Pidän erityisesti siitä, että kirja tapahtuu selkeästi Ruotsissa. Pohjoismainen paikka on niin piristävää vaihtelua Ameriikoille ja tuntuu läheisemmältä. Samasta syystä pidän mm. Jenny Kangasvuon Sudenverestä, Annukka Salaman Faunoidesta ja Elina Rouhiaisen ihmissusiromaaneista, vain muutamia mainitakseni.

• Iivari hahmo Kirjoittaja
  • Iivari
05.10.2013 23:42 #3 : Iivari
Jep! Erityisesti tosiaan se, että kyseessä on ilmeisesti suht pohjoinen (Ruotsin suhteen, eli ei välttämättä meidän suhteen) pieni teollisuuskaupunki, jossa on selkeästi paljon vanhaa suomalais(siirtolais)asutusta, puolenkymmentä sukua ainakin. Toisaalta oli tavallaan vähän hämmentävää parissa kohtauksessa, joissa Anna-Karinin isoisän kerrotaan "puhuvan suomenkielisiä sanoja" kun kuitenkin tekstiympäristö on suomenkielinen (ja miljööfiilis niin tuttu, että hetkin saattaa unohtaa, ettei olla suomenkielisessä miljöössä). Tähän samaan syssyyn pitää jättää ihmettelevä nipotuskysymys siitä, että Minoo Falk Karim nimenä kertoisi (luultavasti) arabiankielisestä taustasta, mutta ainakin Minoon isä esitetään perusruotsalaisena, eikä äidin kuvauksessakaan mielestäni missään mitenkään mainita, että hän olisi arabi tms. muu siirtolainen.

Samoin tuon skälin olisi paikallisväriä lisätäkseen voinut jättää kääntämättä skooliksi ^^

Mutta neljä ja puoli tähteä lopulta annoin kirjalle, loppua kohti parani, ja lopetus oli teknisesti sydäntäsärkevä, fiiliksenäkin kiehtova jatkoa ajatellen. Luin tän siis viime yönä loppuun, pitänee panna jatko-osa varaukseen. Kiitos Sini (vähäisestä) spoilerista. Toivottavasti se tarkoittaa taustojen selviämistä ja henkilöhahmon aukeamista.

"Kenellä on rohkeutta
pystyttää muistomerkikseen
lumilinna."
Pekka Kejonen

• Maija hahmo
  • Maija
    Kisälli
14.10.2013 09:13 - 14.10.2013 09:17 #4 : Maija
Mä olen myös lukenut tuon, ja tykkäsin kyllä paljon. Hahmot ja niiden väliset suhteet tulee aika mukavasti esille toisessa kirjassa, kun

Viimeksi muokattu: 14.10.2013 09:17 Maija.

14.10.2013 09:49 #5 : jukkahoo

Iivari kirjoitti: Jep! Erityisesti tosiaan se, että kyseessä on ilmeisesti suht pohjoinen (Ruotsin suhteen, eli ei välttämättä meidän suhteen) pieni teollisuuskaupunki, jossa on selkeästi paljon vanhaa suomalais(siirtolais)asutusta, puolenkymmentä sukua ainakin. Toisaalta oli tavallaan vähän hämmentävää parissa kohtauksessa, joissa Anna-Karinin isoisän kerrotaan "puhuvan suomenkielisiä sanoja" kun kuitenkin tekstiympäristö on suomenkielinen (ja miljööfiilis niin tuttu, että hetkin saattaa unohtaa, ettei olla suomenkielisessä miljöössä).

Tässä lienee taustalla myös hieman sitä tosiseikkaa, että Sara on "puoliksi suomalainen" eli hänen äitinsä on meäläisiä, tyttönimeltään Pudas.

"Aina löytyy joku, jolla staili hallussaan on, aina löytyy joku, jolla takatukka on."

Uusin jäsen: Alona El Bermawey